A privát üzenet rendszerben karbantartásokat végzünk. Lassulások előfordulhatnak!
Fórum témák
» Több friss téma |
A diódák meg az ellenállások, nem a GND-re mennek mind. Oda csak a Led meghajtó tranyók emitterei csatlakoznak. De ha nincs ötleted, akkor nézz be a kivezérlés jelző Led-ekkel topikba. Számtalan nyáktervet fogsz látni.
Okés köszönöm! Találtam is már! Teljesen jó így ,hogy adod az irányt! Mégegyszer köszi!
Helló! Elkészült a nyákterv, ránéznél légyszives? Köszönöm
Hello! Jó lenne, csak minden tranzisztor kollektor-emittere fel van cserélve.
Megcseréltem! Köszönöm a türelmet és a segítséget!
Sziasztok. Segitségeteket szeretném kérni. Kaptam egyszer egy kapcsolást ami késleltetéses nyomogombos kapcsolás volt. Most ismét megkérnélek titetek hogy a képen látható ábrához tudnátok készteni egy kapcsolást? Elmagyarázom a lényeget. 12-14v tápfeszültség. Két fázis lenne adott. Nyomógombos öntartó áramkörröl lenne szó. Az nyomógomb benyomásával elindulna a két fázis, az egyik kapcsol, tartja a feszültséget mindaddíg míg mégegyszer meg nem nyomom a gombot. A második fázis késleltetve 3mp-ig, kapcsolna egy 1-1.25mp-nyi impulzust (12v) és utána automatikusan megszakadna. Minden megoldás érdekelne a késleltető áramkörre. Ahhoz tudnám hasonlítani mint az ablaktörlő mikor csak éppen meghuzom a kart és töröl 3at és abbamarad, csak itt 3mp után egy egy mp-es áramforrást adna, és itt a varia mert az elsö fázis, második (megszakító) gombnyomásra a második fázisnak nem szabadna semmit csinálni.
Hello! Nem igazán tudom értelmezni amit írsz és az ábrát, de talán..
- A nyomógomb első megnyomására, bekapcsol az 1. kimenet és magas szinten van, míg a második gombnyomás meg nem érkezik. Vagy is a tx idő lehet bármekkora, a nyomógomb második megnyomására vár az áramkör. - A nyomógomb 2. megnyomására, kikapcsol az 1. kimenet, majd 3sec késleltetés után 1sec ideig bekapcsol a 2. kimenet. - A második gombnyomás után, akár a késleltetési idők alatt vagy után érkező gombnyomások már hatástalanok. - De nem tudom mitől lesz az áramkör aktív (pld. tápfesz bekapcsolása?) és ha vége a műveletnek, mit tegyen. Maradjon úgy, míg a tápfeszt ki majd be kapcsolják újra? A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2017
Köszi a választ. Nem nem jol tudom megfogalmazni ezek szerint 1 gomb benyomom aktiválodik egy folyamatos 12v eközben elindul a késleltetéses fázis is ami 3mp után egy 1mp idöre ad egy 12v impulzust. A második gombnyomásra elveszi a folyamatos 12v-ot és a késleltetett dolog ilyenkor már nem csinál semmit. Harmadik gombnyomásra a folyamat ujraindul. Eszerint az ábrád szerint megprobálom lerajzolni.
Hello! Így már érthető.
Uuuu nagyon szépen köszönöm. Amint kehetöségem van letesztelni irni fogok mégegyszer nagyon szépen köszönöm.
Megjöttek az alkatrészek amik hiányoztak. Összeraktam ilyen lengö kötéses megoldással. Teszi a dolgát kivéve egyet. A második gombnyomásra is behuz az idözitett relé és ez baj. Ha a második gombnyomásom hosszabb akkor addig huz az idözitett rész amig nyomom a gombot. Ez mitöl lehet.
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
Hello! Oda lerajzoltam az idődiagramot, ennek úgy kell működnie.
- Bekapcsoláskor a nyomógomb nincs nyomva, a C3 ki van sütve, így az 1-2 lábon alacsony szint van. A 3-as lábon magas, a 4-esen alacsony. Így az SR2 relé el van ejtve, a C3 pedig nem tud feltöltődni, hiszen R2 is alacsony szintet visz oda. - Mivel a 3-as lábin magas szint van, a C2 feltöltődik. Ha megnyomjuk a gombot, a C2 töltése áttöltődik a C3-ba. Így az 1-2 maga szintre kerül. 3-as alacsony, 4-es magas. Relé meghúz, és az R2 töltve tarja a C3-at, hiába engedjük el a gombot. - Vagy is az SR1 első gombnyomásra meghúz, másodikra elenged. Harmadikra meghúz, negyedikre elenged, stb.. - Amikor SR1 el van ejtve, akkor a 4-esen alacsony szint van. A D1 kisütve tartja a C4 kondit. Így 8-9 alacsony szinten van, 10-es pedig magas szinten. Mivel az R4 a 12-13-at magas szinten tartja, a C5 kisütött állapotban van. - Ha a 12-13 magas szinten van, akkor a 11-es alacsony és az SR2 el van ejtve. - Mikor bekapcsoljuk az SR1-et, Az r3-on keresztül töltődik a C4. Ha feltöltődött a C4, a 10-es alacsony szintre vált. Ekkor a C5 alacsony szintre húzza a 12-13-at. Így a 11 magas lesz és az SR2 meghúz. - Ha feltöltődik C5, akkor a 12-13 magas szintre kerül. A 11-pedig alacsony szintű lesz, az SR2 elejt. És ez az állapot így is marad, míg a gombot meg nem nyomjuk. - Ha megnyomjuk a gombot, az SR1 elejt. A D1 kisüti a C4 kondit. A 8-9 alacsony szintű, míg a 10 magas szintű lesz. Az R4 kisüti a C5 kondit. De mivel ez előtt is 12-13 magas szinten volt és a kisütés alatt is arra kerül, a 11 alacsony szintű és az SR2 nem húzhat meg. Ha nem így viselkedik, akkor vagy valamely bemenet lóg a levegőben, vagy nem jó polaritással kötötted be a kondit és átvezet, vagy a táp omlik össze a relé meghúzásakor. Ha az R1-R2 aránya nemmegfelelő, akkor folyamatos gomb nyomás alatt, az SR1 váltogatni fog. De ha jó, akkor hiába nyomod állandóan a nyomógombot, nem lehet állapot változás. Utolsó alternatíva, elkötöttél valamit. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
Megcsinálom újra másik icvel. Elsöként egy toshiba TC4093BPvel csináltam meg, de van CD4093BE. Bár azt mondták ugyanaz a kettö. Ja és nem volt IN4148 diodám igy 4007el helyettesitettem nem tudom köze van e hozzá. Gondolom a relé pedig midegy hogy milyen. A 100nf kondi pedig az a kis lapos kerek 104 felirattal gondolom. Na lényeg a lényeg megcsinálom ujra a cd-s icvel két kicsi relével. Köszi a bövebb leirást hozzá.
Üdv!
Az adott kapcsolásban a zéner meghalt pár nap alatt, (zárlatos). 1.3W-os. A 0.5W-os hamarabb meghalt. Mit számoltam el? . A 24V bemeneten 600Hz PWM van, az 1-es kapocs a közös pozitív a 2-es a szaggatott negatív.
Szia!
10k-n és 100 k-n keresztül nem halhat meg.. Szerintem vmelyik ellenállás ohm nagyságrendű inkább. Más... a 24 V pwm (+) hogyan lehet közös a 12 voltos táppal? A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
Szerintem sem, de akkor mitől? Ellenállás stimmel megmértem most is.
Pozitív ágon van közösítve. A negatívjuk nincs. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
A pwn negatív fele nem közös az 555 negatívval? Megy a semmibe?
A C1 10u se sülhet a zenerre a diódán keresztül. Valahogy nem egyértelmű az a rajz. Ha az 1. pont menne a zenerre, akkor viszont agyonüti, az tuti. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
Nem a semmibe, egy relé kapcsára, de az a fele lényegtelen. LED-et hajt meg. De ha kell felrakom a teljeset.
Ez a teljes rajz. Kicsi változás van ,a nyákon annyi a változás, hogy a relék betápja előtt is van 1-1 dióda visszirány megakadályozására.
Csináltam pdf-et mert a jpg elég gyengére sikerült.
Akárhogy is nézem, itt max a C1 töltése sülhet ki a D1-en és a zeneren, amikor a relé meghúz és az 555 negatív alá kerül a zener anód még 12 volttal..
Ha tényleg úgy van a J1 bekötés, akkor max tegyél be egy 47...100 ohmot a D1katód-zener katód közötti egyenes szakaszba. Nem tetszik nekem ez a rajz. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2017
Hello! Inkább tegyél a zéner helyett egy 10kohm ellenállást. Mert ha a 12V táp+zéner feszültsége kisebb mint a 24V, akkor az IC TRG bemenete felé folyhat áram.
Én is max ezt tudom elképzelni. Méregettem rajta, lehet, hogy igazad van mert a D2 meg szakadt. Viszont az alatta levő blokk ugyanaz annyi különbséggel, hogy nem a zéner generálja a 12V-ot, a bemenet ott 12V PWM annak semmi baja, pedig az megy legtöbbet.
Viszont proli007-nek is van igazsága. Tüskeszerű kitöltésnél előfordulhat, bár nem tudom mekkora áram folyhat. A zéner nytóirányban 3 záróban sem keveset tud non-repetativben. Repetativben nem tudom. Mindenesetre kicserélem a zénert ellenállásra, meg beteszem a 100 ohmot is. Mi nem tetszik rajta? Lehetne szépíteni, csatlakozókat pl. csak rádobáltam. Nincs minden elnevezve. Idővel az is meglesz. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2017
2 dolgot egyszerre ne csinálj.
Vagy zener helyett 10 k, vagy a 100 ohm, így derülhet ki, mi a jó vagy jobb. A zener csúcsáramával ne foglalkozz ilyen értelemben, mert az amper nagyságrend messze elkerülendő. Nem tudod, mekkora az esetleges nemkívánt impulzus ideje sem. Szkóppal is meg tudnád nézni üzem közben, a "100" ohmon mit látsz és talán lejjebb is mehetnél apránként a még biztonságos értékig. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2017
Holnap méricskélek. Habár teljesen nem tudom üzemszerűen tesztelni, mert a dimmer be van építve csak kivettem ezt a modult, a tartalék dimmerem meg nem tud olyan kicsi kitöltést kreálni mint a másik, de attól valamit fogok látni.
Köszönöm a javaslatokat mindkettőtöknek.
Betettem egy 100 ohmost és méricskéltem. Valószínűleg proli áll közelebb az igazsághoz. Annak nincs jele, hogy a kondi kisülése okozna tüskéket, viszont a 24V lefutó élekor keletkezik egy minimális tüske az ellenállás két vége közt. Bár szerintem ez nem túl nagy ahhoz, hogy agyonüsse a zénert, meg a másik diódát, meg mellesleg az 555 is elszállt, de mindegy. Benne hagyom a 100-ast, vagy max kicserélem 47 ohmosra, remélhetőleg megoldja a problémát.
Mindegy, ki vagy mi áll közelebb.. az biztos, hogy nem a 10k-n át üti agyon a zenert, a diódát és az 555-öt az a tüske.
Még olyan is lehetett, de ezt át kell gondolnod, hogy először az 555-nek nem tetszett a tüske, aztán visszahatott a többire is.
Az 555 Trigger bemenetén egy PNP tanyó bázisa van, aminek kollektora a negatív tápra (GND) van kötve. Ha a bement a GND-nél -600mV-al negatívabb bemeneti jelet kap, a tranyó kollektor-bázis diódája kinyit és az áramot a GND-be vezeti le. Így a zéner is tönkre mehet, a bement is és akár az IC is, ha a tápot képes lejjebb húzni az áram.
A megható PWM nagyáramú kimenetű és a zéner sem korlátozza az áramot, hanem könyökfeszültsége felett átvezeti. A bázis védelmére célszerű egy diódát tenni a Tr bement (katód) és a GND (anód) közé. (Schsottky még jobb választás) A zéner helyett pedig ellenállást alkalmazni. Ha a táp pld. egy 7812, az sem túl jó megoldás ebben az esetben, mert az a kimenete között ugyan terhelhető, de ha a negatív bementet lehúzzuk, az olyan mint ha a pozitívat emelnénk meg. Erre a stabi nem tud szabályozni, mert az csak kimenet terhelésére tud áramot szolgáltatni, "lenyelni" viszont nem. Tehát a tápfesz "felfelé" szabadon felhúzható. Vagy is ilyenkor egy zéneres stabilizátor előnyösebb. mert az söntszabályzó. De a 12V-os tápra egy "biztonsági" 13V-os zéner (vagy 12V-os zéner+egy dióda) is védelem gyanánt megfelelő lehet. |
Bejelentkezés
Hirdetés |