Fórum témák
» Több friss téma |
WinAVR / GCC alapszabályok: 1. Ha ISR-ben használsz globális változót, az legyen "volatile" 2. Soha ne érjen véget a main() függvény 3. UART/USART hibák 99,9% a rossz órajel miatt van 4. Kerüld el a -O0 optimalizációs beállítást minden áron 5. Ha nem jó a _delay időzítése, akkor túllépted a 65ms-et, vagy rossz az optimalizációs beállítás 6. Ha a PORTC-n nem működik valami, kapcsold ki a JTAG-et Bővebben: AVR-libc FAQ
Sziasztok!
Szeretnék egy ATiny2313-t felprogramozni. A beírandó program meg van! De az eeprom (bootloader) ezt nem tudom honnan betölteni. Ez az első programozásom Atiny-vel, (ATMEL). ISP programmerrel programoznám fel, LPT porton. A képen látható elérési utak csak példa, a netről mentettem. Remélem jó helyen teszem fel a kérdést. Üdv. Béla A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2017
2313-hoz nincs bootloader.
EEP a program része, vagy pedig lehet hogy nincs is (pl. LED villogtató sem használ EEPROM-ot)
Szia!
Akkor csak ennyi lenne, ahogy a mellékelt képeken látszik? Ezek már a saját képek.
Sziasztok!
Segítség kellene. A mellékelt (jav.png) képen látható az alap kapcsolás. Motorvez.png-n kiemelve a kritikus, illetve nem működő rész mérésekkel. Egy alap multiméterem van, biztosan van mérési pontatlanság, mert nem tudja eléggyorsan követni a változásokat, de nagyságrendileg biztosan jók az értékek. A harmadik kép lábkiosztása alapján kötöttem be az IRL540N-ekent. A program:
A probléma, hogy az E-D ponton egy 6-8,4V-ig működő motor lesz és a jelenleg leadott fesz nagyon kevés. Mit rontottam el?
Van valami az E - D pontok között vagy csak lógnak a levegőben?
Az a DC motor csatlakozása. 6-8,4V között működik a motor.
Eddig értem. Mérés közben volt ott valami terhelés? Mellesleg oszcilloszkóp nélkül csak egy határozott talánra futja a mérési eredmények tükrében.
Mérés közben nem volt fent a motor. Cdak a két kivezetést mértem. Oszcilloszkóp nincs a repertoáromban sajnos. Tudom, hogy a pwm a frekvenciával mahinál és jó lenne látni az eredményt, de erre nincs lehetőségem.
Tegyél oda valamilyen terhelést. A FET-en átfolyó áram függ attól is, mekkora a rákapcsolt feszültség. A műszer kb. összezavar minent.
Felkötött motorral 0,1 mV. Gyakorlatilag nulla.
Ez a kérdés addig terjedne ide, míg ellenőrzöd, hogy az AVR PWM kimenetén megjelenik a kívánt vezérlő jel. Ez multival is ellenőrizhető.A többi, hogy a mérésed alapján, kapcsol vagy nem kapcsol a FET az nem AVR téma, vagy hiba. A kapcsoláson jól - egy logikai meghajtású fet szerepel. Remélhetjük, de nem tudhatjuk, hogy tényleg olyat használsz, és jól kötötted -e be. Mellette, ha a motor az áramkörben van, és tápfeszültség alatt is van, akkor a fet - motor kombónak el kellene indulnia, ha a fet bemenetére (gate láb) bármilyen pozitívba ugró feszültség kerül. Egy darab ellenállás, a G -D közé, és ugrik a motor.
Szia!
A jav.png-n nekem úgy tűnik, mintha a fet-ek a 7,4V tápot zárnák rövidre, ha vezérlést kapnak. (Drain - 7,4V, Source - GND).És ha rövidre van zárva a táp,akkor leesik a mikrovezérlő tápja is... Másrészt meg a 7805-nek a kevés a 2,4V plusz feszültség, minimum 9V kell neki a stabil működéshez. A motorvezérlőből meg vedd ki onnan azt a zenerdiódát és úgy próbáld ki. Mit keres ott egy Zener dióda ? Oda egy supresszor kell, ha kell valami.(Amennyiben esetleg valaha működött volna előtét ellenállás nélkül a zener,akkor tönkrement rövidzárba és azért mérhetsz ott 0V-t) A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2017
jav.png: a rajzon LED-ek vannak bent, mert nem találtam az EAGEL-ben motort. Lehet én vagyok a balfék. Tehát ott lesznek a motorok.
7805: ha rámérek a kimenetre, akkor fixen mérem az 5V-ot. Ez így nem jó? A zéner dióda a motor visszarúgását hivatott elnyelni, hogy az áramkör többi része ne sérüljön. Tévedek? Hiányos valahol a tudásom?
Én még mindig arra volnék kíváncsi első körben
(mint ahogy már korábban is kérdeztem, de nem válaszoltál rá), hogy kapcsolóként működik -e a vezérlés, tehát nem PWM meghajtással, hanem átteszed egy digitális kimenetre, és ott be tudod -e kapcsolni a motort a processzorról vezérelve? Esetleg proci nélkül csak simán a kapcsolófokozatot kipróbáltad már, működik egyáltalán??? A FET "él" még egyáltalán?
A jav.png valóban hülyeség (nézd át jobban). A zener helyett nagy sebességű hagyományos diódát használj (a zener lassú, meg értelmetlen is oda), pl. UF4001 vagy hasonló. A 2,4V extra bőven elegendő a 7805-ös sorozatnak (2V körül van a dropja 1A-nál).
Bocsánat, asszem ez elkerülte a figyelmem.
Szerintem már 2 FET-et kinyírtam a 4-ből. Ha olyan helyre kötöm a motort, ahol van FET, de nincs vezérelve, akkor szépen felpörög. Amint vezérlést teszek rá meghal. Amelyik FET-et vezérelni próbáltam már, azon a kimeneten (E-D) már nincs meg a 6V se. Kapcsolóként még nem próbáltam a vezérlést, viszont mivel ott max 5V jön le, a motornak meg minimum 6V kell, elvileg nem indul. Viszont, ha rámérek a lábra, akkor (jelenleg) 1V jön rajta.
"Kapcsolóként még nem próbáltam a vezérlést, viszont mivel ott max 5V jön le"
Nem direktbe kötve a motort az MCUra. Hanem a FETet PWM nélkül kapcsolgatni ki/be.
Eszembe se jutott, viszont nem is tudom hogyan. Kössék rá 5V-ot aztán meg ne?
Való igaz. Itt a javitott kapcsolás (jav.png). Bekötve így van, csak a rajz volt rossz. Remélem mindent kijavítottam.
Akkor kezdjük előről, mert nekem ez kicsit magas...
1. Szóval nem tudom milyen FET-et használsz, de először töltsd le annak az adatlapját, és nézd meg ott a lábkiosztást. (Nem mindegyik FET lábkiosztása azonos.) 2. Építsd meg a feketefehér képen látható kapcsolófokozatot. Diódának shottky diódát használj, a zénernek semmi keresnivalója ott. Ha nincs kéznél shottky dióda, ideiglenesen elhagyható. 3. A FET S lábát tedd a tápegység testre, a motor tápvezetkére (V+ pont) adj 12V -ot. A motor ilyenkor nem foroghat, ha mégis, hibás a FET. 4. A FET G lábára tegyél egy aránylag kis értékű ellenállást pl 10-100Ω közöti értékben. Az S lába és az ellenálláson keresztül a G lábra adj 5V -ot, ekkor a motornak forogni kell, ha nem forog, lehet hibás a FET, vagy nem logikai típusu. Próbálj ugyanide 12V ot adni, ha forog a motor, akkor a FET NEM üzemeltethető logikai szinttel. Ha nem megy 5V ról, próbáld ki úgy is, hogy a G lábról elhagyod az ellenállást... Ha kiderítetted minden rendben van e a kapcsolófokozattal, próbálhatod a procihoz illeszteni a következő módon, de csak akkor, ha működik az áramkör 5V -os vezérléssel: 1. A kapcsolófokozat test pontját kösd rá az arduino test pontjára, a motoron (V+ ponton) marad a 12V. 2. A FET G lábát a kis értékű ellenálláson keresztül kösd rá egy digitális kimenetre, programból vezérelj ki rá alacsony/magas szintet felváltva mondjuk 1mp -ként. Így a motornak ki/be kell kapcsolgatnia. Ha nem megy, megpróbálhatod ismét elhagyni a G lábon lévő ellenállást, vagy/és a FET G és test közé beköthetsz egy nagy értékű ellenállást pl 10KΩ-100KΩ. 3. Ha sikerül vezérelni a motort a procival, a megfelelő kapcsolási elrendezést tedd át egy PWM kimenetre. Szoftverből add ki rá a 100% -os PWM jelet, és ellenőrizd, hogy megy -e a motor, ekkor teljes fordulaton mennie kell. 4. Szabályozd valamivel a kitöltési tényezőt, akár programból, vagy akár egy potméterről. Ha még ezek után sem működik, próbálj ki egy másik PWM kimenetet, vagy/és növelld meg a PWM jel alapfrekvenciáját. A PWM jelet ellenőrizheted egy arra alkalmas frekvenciamérős multiméterrel. Ha nincs, köss a PWM kimenetre egy LED -et ellenálláson keresztül, és szabályozd a kitöltési tényezőt, ekkor a lednek halványodni, világosodni kell, ebből tudod, hogy az aktuális PWM kimenet működik...
Schottky felesleges oda, nincs szükség különösebben kicsi nyitófeszre. A kapcsolási sebesség sokkal fontosabb. A dióda nem elhanyagolható induktív terhelés esetén még rövid időre sem, mert pukkan a FET. A rajzban IRL540 szerepel, ami jó választás 5V-os logikai szinthez. A gate letestelése nagy értékű ellenállással viszont jó ötlet, nincsenek furcsa motorindítások így ha vmiért töltés maradt a FET kapuján és a kimenetet még nem inicializálta a szoftver.
Igen a gyors kapcsoló diódára gondoltam én is, nem tudom pontosan mi a megnevezése...
Hát angolul ultra / superfast recovery diode, magyarul passz.
![]()
1. IRL540N a FET. A feketefehér képen lévő módon van bekötve.
2. A dióda SF28. 3. 3 FET-nél rögtön felpörög a motor, a 4. nem. (A motor földje a FET D-n) 4. Így egyik FET-ről se megy. Ezekszerint szétcsaptam az öszeset? Lehet ezt forrasztás közben? Túl melegíthettem?
Akár tapogatással is tönkre tehetted. A MOSFET-ek elég érzékenyek a statikus kisülésre is. Persze ha megfőzted forrasztáskor attól is tönkre mehetett.
Ha viszont lebeg a gate, akkor az is lehet, hogy töltés van rajta. Próbálj a gate és a föld közé forrasztani egy 100k-s ellenállást. A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2017
Remek! Köszönöm mindenkinek!
![]() ![]() Megyek a bolba ![]() Idézet: Ezt meg hogy???„...(A motor földje a FET D-n)...” A FET S(ubstrate) lába megy a földre!!!! A D(rain) lábára a motorra kapcsolódik!!! A Motor másik pólusa 12V!!! A feketefehér képeden is így van ahogy itt leírtam! Most akkor te fordítva kötötted be??? A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2017
Így ahogy írod. Pontosan így van/volt kötve. Én fogalmaztam hülyén.
Akkor nem szóltam...
Csak egy javaslat még, csavarozd fel egy hűtőbordára mielőtt forrasztod, legalább úgy nem sütöd meg... A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |