Fórum témák
» Több friss téma |
Sőt, ha betekersz egy zsebrádiót AM sávba, csak a sávzajra, és közelíted a huzalhoz, kb 5cm-nél kezd becsipogni. Na ez rádiófrekis zavar. De olyan kis teljesítményű, hogy csak 5cm-ről lehet befogni, akkor hogy tudná ez a tv adás vételét zavarni? Erre nagyon kíváncsi lennék....
Igen, ezt mondom én is. Csak nem rádiófrekin....
A tesztelést nem kész karámmal, hanem egy doboz origi szigetelt vezetékel csináltam a műhelyben. A szikraköz kb 10mm.
Ez sem teljesen igaz a kifelé átütéses elméleteddel szerintem, mivel a vezeték hosszával csökken a fesz is rajta, és ezt nem én találtam ki, hanem a gyári Ranger cuccon is fent van egy táblázat, melyszerint a készüléktől kb mekkora távolságra még mekkora lesz a karámban a fesz. Amúgy nem hiszem, hogy könnyen átütne kifelé, mivel kb 20cm hosszú műanyag csöveken van, ezek vannak felerősítve a kerítés tetejére. Ez azért hosszú táv, pláne, hogy semmi növény nincs a közelében. A gyári cucon amúgy kicsit meg is lepődtem, mivel 12kV-tól indul, és 3km környékén már "csak" 7kV mérhető szerintük. Amúgy ez a maximális hatótávja ennek a készüléknek a gyártó szerint. (a neten is megtalálható a készülék ismertetőjénél ez a táblázat, ha esetleg valaki kételkedik benne) Amúgy a fesz esése az Oldman félénél látványosabb, mert az eleve kisebb karámra készült. (nálam 30-40m a max, aminél a kutyát visszatartotta, igaz, ez egy hoszúszőrű nagytestű jószág) A Cavalier féle inverteres cucc sokkal bivalyabb, arra rátettünk egy kb 150m hosszú karámot, alul-felül huzalozva, de a szikraköznél így is át tudott ütni (kb 10mm a szikraköz beállítása) Ettől függetlenül a karám üt, tehát működik a cucc. (kicsit megvariáltam a kapcsolást, így lehet csökkenteni a kimeneti teljesítményt, akkor nem húz át a szikraköznél, így előzve meg az elhasználódást) Az erős beállításnál kb 8mm volt, ahol a karám túlsó végénél átütött egy földelt drótvég felé. (ezzel teszteltük jobb híjján) A karám teszter, amiről szó esett nemrég mindenféle glimmel működik? (nekem nincs itthon, max ha fénycső gyújtót szétszedek, de azok bazi nagyok)
Nálam az Oldman féle nem akkuról megy, hanem dugasztápról. Ez a villyanyóra szekrényben van bedugva, és ennek a falnak a belső felén kb 2m-re van a hifi sarok.
A tv-nél sosem vettem még észre, hogy zavarná. (a szikraköz nálam üzemileg nem üt át, csak terhelés nélküli üzemnél korlátoz, de így nem néztem még, mit művel a tv-vel) Amúgy a szikrázás valószínűleg zavarná, mert a Simsonos téma játszik, tehát az látszik a képén. A Cavalier féle nem nálam üzemel, nem tudom, hogy ott van-e zavarás, de eddíg nem szóltak. (az akkuról megy, és nem közvetlen lakóépületek mellett)
Nem tudok én erre már válaszolni. Negyedik éve foglalkozom villanypásztorokkal, hibátlan karámokat szoktunk építeni.
Rövidkarámnál mindig leteszünk egy 2. szikraközt, ott kb 2mm-rel rövidebb az ív, mint a készülék szikraközénél. Hosszú karámoknál meg tök mindegy, ott az összes energia úgyis elnyelődik. Az elején jól ráz, a vége felé kevésbé.
Ezt írtam én is, ez volt a gyári dobozán is. (hosszú karámnál leesik a fesz)
A 2. szikraköznek mi a feladata? Ez a 2. szikraköz hogy van kialakítva? A vezeték egy pontjánál egy közeli földpontot teszel, vagy ot meg van szakítva a nagyfesz is? Itt egy link a Horizont weblapjára, igaz, ez már újabb cucc, mint az N2 volt. Horizont
Volt már szó a második szikraközről a fórumban. Ez azért kell, mert a villanypásztorból jövő energia nem nyelődik el a rövid karámban. Így az viszzajut a készülékbe és meghibásodást okoz.
A kialakítása nagyon egyszerű. A villanypásztorhoz képest, a villanykarám legtávolabbi pontján kell elhelyezni. Csak annyi, hogy belógatsz valami vasdarbot a huzal alá. Az egyik fele a földben van, a másik fele meg a huzaltól pár mm-re, annyira, hogy rászikrázzon.
A készüléket azért teszi tönkre, mert a trafó primerje és szekundere össze an kötve (közös pont) belül.
Terhelés nélkül is visszaüthet, ha pl. a trafón belül üt át.
Hmm, ez tanulságos, azt írja, hogy 500 ohm terhelésnél is kell 4-5kVnak lennie. Épp itt volt nálam egy régebbi horizont, mondom kipróbálom.
Vagyis először a sajátot, ami trabant gyújtótrafóval megy, aztán ezt. Na, ez megintcsak tanulságos. A gyújtótrafóknak túl nagy a belső ellenállása. Csináltam egy olyat, hogy 90ohmos ellenállásból 6-ot sorbakötöttem. Ráakasztottam a pásztorra a glimmes műszert, szépen fel is villant a 4. lámpáig. Aztán ráraktam az 540 ohmot, és semmi nem jött ki. A gyári pásztorral terhelés nélkül szintén a 4. glimmig villant fel, majd ráakasztva a terhelést, kettőt kattant, és halványabban villant fel a 4. majd az összes 6 darab ellenálláson átütött a fesz, lenyomta még a zománcot is az ellenállások testéről itt-ott. A gyári trafó sokkal brutálabb, a gyújtótrafók korántsem tökéletesek. Majd kipróbálom egy nagyobbal, valahol van egy Bosch. Nemtom létezik-e direkt tirisztoros gyújtáshoz való, azzal lehetne próbálkozni még. Vagy nemsokára jön a lomtalanítási szezon, ha találok egy kidobott mikrosütőt, annak a trafója is jó lehet, 230/2300V-osak. Majd beszámolok.
Én próbáltam már a mikrótrafót. Kb 3-4000V jöhet belőle max (kb 3mm-t húzott át), de áram az van bőven. Jó vastag és fényes szikrát adott. Nem tom jó lenne e valamire, de ha a sororzat gyártás szempontjából nézem, egy mikrótrafó kurva drága...Kb 10eFt körül van.
Mikrótrafóval már nem lenne nehéz életveszélyeset csinálni....De hogy km-ek kerítésére alkalmas lenne e a kis feszültség miatt, ebben nem vagyok biztos. Bár a huzalon nem próbáltam.
Még ami a Horizontnál érdekes, az a hibakereső és működésjelző illetve távjelző készülék.
Ami nálam volt (N2), abban is 16µF/630V kondi volt, ezt sütögette rá a trafójára.
A töltési feszt lehet csökkenteni egy kapcsolóval, akkor jóval gyengébb.
Szia!
Ezt a mondatodat tanitatani kéne! "..majd az összes 6 darab ellenálláson átütött a fesz, lenyomta még a zománcot is az ellenállások testéről itt-ott." Ez egy gyönyörű példa! Az ellenállások feszültségtűrése nem végtelen és egyes felhasználásoknál fontosabb paraméter mint a terhelhetőség. Ezt a paramétert ellenállásokra nem nagyon ismerik. Gyári termékadatlapokon adnak meg pontos értéket az egyes tipusokra. Az autó gyújtótrafótól csak annyit várunk el hogy biztonságosan meggyújtsa a benzin-levegő keveréket ehez nem kell nagy energia. (Ha jól tudom 100mJ körüli érték) Ezért nem ideális villanypásztorhoz, viszont nem kell tekerni és olcsón beszerezhető. Ha tudsz válogatni a legnagyobb primer induktivitásút válaszd a lehető legkisseb primer ellenállás mellet. (A tekercsben tárolt energia W= L*I^2 ) Az áramkör méretezésénél az időállandót is figyelembe véve lehet a maximális teljesítményt átvinni.
Bonanza02, március 25-én kelt ajánlatodra, szívócsúcsos szakirodalom ügyében, én múlt csütörtökön válaszoltam, hogy engem érdekelne.
Hali Oldman! Ez a csak annyi amit elvárunk a gyujtótrafótól az lehet,hogy több mint a témában szereplő ketyerétől, hacsak nem sokkolót építünk !
Végeztem mérés sorozatot, Hogy Nyomás alatt /12-14bar átlagos sürítési végnyomás alatt mekkora kakaó kell , és milyen keverési arány mellett. Egy DIS gyujtású motornál ami majdnem benzinszaggal megy igencsak kell néhány wattsec.! Természetesen a mérést gyujtásvizsgáló scóppal saccoltam,külömböző frekin, mivel az sem mindegy! Ez a "csak" ott mozog 30KV körül! Valaki utánna nézi a fokozott izolációra baleset miatt ügyeljen!
Szia!
A témában általában hagyományos megszakítós gytr. használata szerepel (Trabant Zsiga stb) ezek a hagyományos, nem szegényített keverékre vannak tervezve. Abból a szempontból természetesen sokkal több az elvárás ezektől is hogy másodpercenként sokkal több szikrát is kell produkálni, szemben a másodpercenkénti 1-2 vel. Ez a villanypásztornál nem igény, hacsak nem akarjuk azonnal megsütni a marhát beefsteak -nek ha ki akar lógni. Azért érdekelne az újfajta gytr.ek adatai és a meghajtása, hátha egylépésben lehet sültet készíteni!
"Az ellenállások feszültségtűrése nem végtelen és egyes felhasználásoknál fontosabb paraméter mint a terhelhetőség. Ezt a paramétert ellenállásokra nem nagyon ismerik. Gyári termékadatlapokon adnak meg pontos értéket az egyes tipusokra."
Ez csak egy gyorsteszt volt, ahogy írtam is, fiókból összeszedett ellenállásokkal, kíváncsi voltam, mit tud a gyújtótrafó a gyárihoz képest. Amúgy tisztában vagyok a dologgal, szoktam csinálgatni csöves erősítőket, épp az a szívás, hogy a boltokban legritkább esetben foglalkoznak vele, esélytelen választ kapni egy olyan kérdésre, hogy milyen feszültséget bír az ellenállás. Az inverteres-tirisztoros megoldásnál nem számít nagyon a tekercsben tárolt energia, nem abból jön a leadott teljesítmény. A múltkor szétszedtem azt a gyári villpásztor trafót, sokkal kisebb menetszámokkal dolgozik mint a gyújtótrafó. A gyújtótrafó nem is bántotta az ellenállássoromat. Műgyantával kiöntve lehet elvileg meg lehetne csinálni, még nem próbáltam.
Nézd meg a feljebb linkelt Horizont cuccokat. Írnak ott olyat, hogy a ránőtt gazt is ki tudja irtani... Pl. itt ni
Nemtudom gyenge fotóként sikerül-e egy Dis gyujt.betenni,ha érdekel akkor adott tipusr is tudok konkrét adatokat is ,amennyiben valamelyik atdat cd-ken megvan.Üdv!/Hasonló a forrás neve mint amit irtam/Kép: Hivatkozás
Helló mindenkinek.
Megépitettem az oldman féle kapcsolást. 4 db laptop akku, darabonként 3voltos akkuról üzemelne, zsiguli gyujtótrafóval. Elsőre max 3 mm szikrát huzott ha a trafó nagyfeszoldalát közelitettem a trafó 15-ös lábához. Gondoltam: élesben biztos jól működik majd. Kiraktam a szerkezetet, és a 10 méteres 1,5-ös huzal legvégét már meg is foghattam, semmit nem rázott... Szereztem másik trafót, ugyanaz a helyzet, széttszedtem a rasztert, ujra összeraktam (hátha benéztem valamit nagyon az összerakásban) de ugyanez a szitu. Mi lehet a baj? Kritikus esetleg a BFY34 értéke? Én BC301-et raktam helyette. Köszi előre is.
Köszönöm! Igazából a nagy teljesítményű rész érdekel. (Nem konkrét típus) Hagyományos (induktív-megszakit) Vagy nagyfesz kondenzátoros? Egyéb általam nem ismert? Mekkora a gyújtó energia? Csúcsfeszültség? Íváram? Trafó adatok?
Nekem a kutypásztor is kiirtotta a "gazt", igaz lassan, tartott vagy 1/2 napig! Amit halgattam érte az hetekig "Az nem gaz hanem virág volt! Neked minden gaz!"
A szikrának legalább 8-15 mm nek kell lenni max teljesítménynél. Ha az alkatrészek jók.
Tipp: Kicsi az akku áramterhelhetősége és/vagy kicsi a puffer elkó (10 000uF) Hibás időzítés vagy trafó.
Helló
Időközben megoldottam: az 5K6-ot kicseréltem 4K7-re, a 100 nanós kondit 47 nanósra, a 470 nanóssal párhuzamba kötöttem egy 4,7 mikrósat, és a 470 kilós ellenállással megint párhuzamosan egy 470 kilósat. Olyan emberes szikrát huz mostmár hogy csak na.
Íme:
dr.Horváth Tibor,dr.Berta István,Pohl Jeromos a szerzők. Könyvcím: Az Elektrosztatikus Feltöltődések Műszaki Könyvkiadó 1984 (334.oldalas) Témák: alapok, erőterek, feltöltődések keletkezése, kisülések, eletrosztatikus tűz és robbanás veszély, védekezés a következményei ellen,gyakorlati problémák, folyadékok és porok feltöltődése, elektrosztatikai mérések. Ajánlom mindenki figyelmébe a könyvet, nem csak ötfelezősnek. Mérések között szerepel pl. "a levezetési ellenállás vizsgálata" is. Érdekes, hogy a készülék belsejében lévő nagy mennyiségű finom por is fel tud töltődni.
A szikraenergia szétoszlása:
- áramlási veszteség - hőelvezetés az elektrodokon - hősugárzási veszteség - a közeget gyújtó energia
Szia! Oldman! Nos a most futó kocsikon hagyományos értelemben inkább tranyós/ill.fet/ gyujtáshoz hasonlítanám amit az ECU /motorvezérlő/ vezérel, induktív pozíció jeladók, ill. piezzó jeladó /kopogásszenzor/ és a mért terhelési adatok fügvényében. A gyujtótrafóról amit megadnak: 0.26-0.33 Ohm primer ell.6000-8000 Ohm szekunder ellenállás. a nevezett rendszernél 2 hengerenként egy trafó, vagy mindenhengerhez egy trafó természetesen mind külön végfokkal. Ellenállásmérővel a BMW-trafoknál megtévesztő a beépítet nagyfeszdiófa! Azért még sok elosztós is van a 10év körüli konstrukciókban, ott a primer ell.:0.5 Ohm körül az áramhatárolás 10A körül. ezek is tranyósak. Kondenzátorost nemhasználnak személygépkocsikban.Speciális szikragyujtású disel motorokban piezzó/amcsi harckocsik/ezek általában mindentevő motorok.Üdv!
Helló mindenki.
Ujabb kérdés jutott eszmbe: az oldman féle kapcsolásban, tv nagyfesztrafót nem lehet esetleg berakni az autó gyujtótrafó helyett? Kezembe került valami sárga, szögletes régi orosz tv nagyfesztrafója, ezért jutott eszembe. Vagy esetleg strobi trafóval kiváltani? Tök laikus vagyok hozzá, ezért kérdezem.
Kösz az infót!
Okosabb lettem de van több újabb kérdés "Ellenállásmérővel a BMW-trafoknál megtévesztő a beépítet nagyfeszdiófa!" Gondolom ez a szekunderoldalon van sorosaban? Mi a funkciója? Létezik hogy max. primer áram ~ 12V / 0.26-0.33 Ω (cca.40 A) nagyságrendű, vagy korlátozza az elektronika, és csak az időállandó miatt ennyire kicsi az ohmos ellenállás?
Szia Oldman! Miért van nagyfeszdióda erre nemtudok válaszolni, talán az elektroda fogyás, a vagy a kialakuló csillapodónagyfrekis rezgés miatt?A megszakítós gyujtásnál a zárászög 58-62% körül van négyhengeres motor esetében, primer áram itt fordulat fügvényében2-5A.Előtét ellenállás a trafó védelmáben lehetséges/leállított motor rajtahagyott gyujtás, Tranyosok megnövelt zárásszögű gyujtások ellenállás az áram korlátozó elektronika miatt van,külső vagy belső /a gy.elektronikában/.DIS gyujtásnál zárásszög és előgyujtás vezérelt, akár egyfordilaton belül is, itt ha nincs fordulati jel, nincs gyujtás, nincs gyujtásszignál nincs befecskendezés.Üdv!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |