Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Mivel a BC diódán pont ugyanannyit mért, mint a BE diódán, nincs rá esély hogy szakadást jelentene a 0. Ugyanis az emitter mindig sokkal erősebben adalékolt mint a kollektor, így a BE dióda nyitófeszültsége mindig kisebb. Mivel itt egyformák, ezt csak zárlat okozhatja.
Köszi! Szkoppal nem lesz problema. Jelentkezek hetvegen.
Üdv!
Olvasgattam a CDMA-ról, és megfogalmazódott bennem egy kérdés. Itt, HE-n olvastam egy cikket még elég régen, amiben szó volt Manchester kódolásról. Valahogy így volt definiálva: "a manchester kódolás során minden 1-est kicserélünk 10-ra, és minden 0-t 01-re". Erre pedig a cikk alapján azért volt szükség, mert az RF adók nem képesek tetszőleges hosszúságú magas jelet adni, így meg kell szakítani a lehetséges 1-es sorozatot 0-kkal, meg hogy zavarvédelmi okokból is előnyös, de ez nem volt kifejtve. És most ez a zavarvédelem ugrott be. A manchester kódolás hasonló, mintha egy (1; -1) küldő vektorral cdma kódolnánk. De mégsem egészen ugyan az, mert cdma-nál 3 értéket is kaphat a vevő, az interferenciától függően: -2, 0 és +2. Szóval most az kezdett el érdekelni, hogy hogy lehetne cdma-t használni mezei FSK RF modulokkal? Próbáltam keresni róla cikkeket, de akár mit is gugliztam, csak az cdma telefonok gsm hálozaton való használhatatlanságáról, és a gsm mobilok cdma-n való használhatatlanságáról jöttek a cikkek. Úgy tűnik, túl divatos kifejezéssé avanzsáltak a szolgáltatóknak köszönhetően Szóval hol találok erről valami irományt? (Nem baj, ha angol.)
Azért ez nem igazán kezdő kérdés. Minden adatátvitel, bármely közegben is történik (sodrott érpár, koax, fény kábel, rádiós) a saját, jelentősen eltérő átviteli jellemzőkkel rendelkező közegre kidolgoztak vonali kódolásokat. Ezek az alapszintű, hibajavítással, hiba jelzéssel rendelkeznek. Ebből kideríthető, hogy a vett adatok helyesek, vagy nem.
A CDMA, az egy más szint. Ez azt jelenti, hogy az átviteli úthoz milyen módon tudsz hozzáférni. Egészen pontosan, hogy adat csomagokat állítanak össze. Az adatcsomag tartalmazza magát az adatot, és azt is, hogy ki a címzett, és hogy melyik üzenet része. Ettől kezdve ezeket az adatcsomagokat akkor rakják a vivőre (modulálják) mikor van szabad kapacitás. A vevő azokat az adatcsomagokat amelyeknek ő a címzettje összegyűjti, kicsomagolja, és dekódolja. Ez persze késleltetést okoz, természetesen a forgalmi terhelésnek megfelelően. Ez tehát nem vonali kódolás, hanem átviteli csatorna hozzáférés. Ez teszi lehetővé az átviteli közeg hatékony kihasználását. A vonali kódolás benne van az adatcsomagban, ill a vivő modulációja előtt az adatcsomagok közé is tesznek vonali kódolást. Ez persze csökkenti az adatátviteli sebességet, de ez az ára a kis hibával (hang esetén kis torzítással) történő adatátvitelnek. A mai modern nagysebességű átviteleknél (digitális TV, LTE 64 - 256 QAM modulációt használnak a viszonylagos "egyszerűsége" miatt. Az FSK, az a vivő modulációs módja. Ez azt jelenti, hogy a vivő fázisa mondjuk 0 bit értékénél 0°, 1 bit értékénél 180°. Mire ide, a moduláló fokozatba érkezik a jel, az összeállított adatcsomagnak már tartalmaznia kell egy vonali kódolást, mondjuk épp a Manchester kódolást, ami alkalmazkodik a rádiós átvitel problémájához. Ez pedig, az, hogy nem lehet egymás után több azonos jelkép, (pl. 11, vagy 00,) mert a rádió csak jelváltozást tud átvinni. (kábeles átvitelnél a kábel kapacitásának feltöltődése tud problémát okozni, ott a vonali kódolás olyan, hogy egymás után nem kövezkezhet több azonos feszültségű bit, ill szükség van pozitív, és negatív feszültségű bitekre, hogy hosszútávon a jel átlag értéke nulla legyen. Ebben a rövid írásban találhatsz kulcsszavakat, amivel rákereshetsz a témákra, vagy digitális átviteltechnika témában keresgélhetsz, többnyire egyetemi tankönyveket. A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2017
Köszönöm szépen, így összeállt a kép!
Mielőtt elkezdeném keresgélni az érdekesebb részeket, egyet még kérdeznék, hogy jól értem-e a nevezéktant: Vegyünk például egy RS485 bust. Itt a küldött adatcsomagok ugye tartalmazzák az adaton kívül a címzettet, feladót is. Ezeknek a csomagoknak a használata az átviteli csatorna hozzáférés módja? A vonali kódolás pedig maga a csavart érpár szálainak ellentétes polaritású meghajtása, illetve mondjuk a CRC, amit az adatcsomagokhoz számol a küldő és hozzácsatolja? Ezt jól értettem? A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2017
Az RS 485 az egy busz, azt egyetlen egy rendszer használja, gyakorlatilag a hozzáférés egy, akkor is, ha a buszon több résztvevő osztozik. A buszon van egy vezérlő, (főnök) aki irányítja a busz forgalmát. A buszon történő kommunikációnál a feladó egyértelmű, vagy a master, vagy a master által megszólított
A CDMA, az véletlen hozzáférést jelent, bárkinek, aki a rendszert képes elérni. Mint pl. egy telefon hálózat trönk kábele, egyszer a Te beszéded megy, mikor levegőt veszel, és épp nem beszélsz, akkor mondjuk az én beszélgetésem megy ugyanazon az érpáron. CRC egy adatcsomag érvényességét biztosítja, ha vevő oldalon a meghatározott protokollal adó oldalon előállított CRC stimmel a vevő oldalon az átvitt adatokból ugyanazzal a protokollal előállított CRC stimmel, az adatok igen nagy valószínűséggel érvényesek. Erre az adatcsomagra jön rá az átviteli út sajátosságainak megfelelő vonali kódolás, Itt olvashatsz róla, pl. PCM jel esetében. A PCM technika az vonalkapcsolt a hozzáférés dedikált, a CDMA csomagkapcsolt technika. Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2017
Sziasztok!
A segítségetek szeretném kérni, teljesen kezdő vagyok az elektronikában. Van egy motorom, és akkumulátort szeretnék bekötni ami tudná működtetni a ledes indexeket, igazából már bekötöttem csak nincs ami töltse, mert a motor váltóáramot termel, és ha jól tudom a töltéshez egyenáramra van szükség. Kis keresgélés után rátaláltam erre, ami átalakítaná a váltóáramot, egyenárammá: Bővebben: Link Ha közvetlen a feszültség szabályzó után rákötöm ezt a kis átalakítót, akkor tölteni fogja az akksit? Nem lesz túl töltés? Megmértem mennyi áramot termel a motor alapjáraton, és 13v felett volt egy picivel. Pontosan már nem emlékszem, mert nem most mértem. Magasabb fordulaton nem mértem, de több kell hogy legyen. Köszönöm a segítséget!
A motor nem termel energiát tudtommal azt a generátor szokta. Amit linkeltél Graetz hídnak hívják.
"Megmértem mennyi áramot termel a motor alapjáraton, és 13v felett volt egy picivel. " Nem áramot hanem feszültséget mértél. Az egyenirányítást a váltakozó feszültség után kötjük. Azután kondival "simítjuk". Aztán jöhet a feszültség szabályzás. A 12V-os akksimra 18V-os gyári feszültséget raktak. Lehet kevesebbel is de egy határ után megkérdőjeleződik a hatásfok. A töltőáram sem mindegy.
Ha a feszültségszabályzó után kötöm, úgy jó lesz? Ott mértem a "váltakozó feszültséget".
A feszültségszabályzó után inkább hullámos egyenfeszültség szokott lenni, ami közvetlenül alkalmas az akkumulátor töltésére. Linkeld be a jármű kapcsolási rajzát, vagy add meg a típusát, hogy megkereshessük!
Váltakozó feszre ne köss akksit. Kinyírja.
Pedig váltakozó a feszültség utána. Tudom, hogy nem szabad rákötni az akksit így, azért is rendeltem meg a linkelt átalakítót.
Rieju MRT a motor típúsa.
Nem túl áttekinthető a rajz. Valami motoros témában kéne kivesézni.
Igen ez megvan nekem is. Onnan jövök, motoros fórumról de értelmes választ nem kaptam.
Voltam már villamosság szerelőnél is, de ő se tudta megcsinálni. Azt mondta ilyet még nem látott, és nem mer belenyúlni, mert fél hogy elront valamit. Teljesen tanácstalan vagyok, gondoltam itt talán tudnak segíteni.
Anno kisebb gyerekkoromba gondolkodás nélkül rákötöttem a trabant akksira a 230-at.
Sziasztok! Kaptam egy Sony CDX R3350 auto rádiöt. Hatalmas hangerő a kérdésem mivel én
gitározok,hogyan lehetne a gitárt bekötni erősítésre ,? üdv:ar
Megkeresed a meghajtó elem bemenetét. Tranyós vagy ic-s?
A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
Az jó.
A feszültségszabályozó után egyenáram van, oda kell betenni az akkumulátort...
A segítség szándékával semmi gond, csak nagyon hosszadalmas mozdulatról-mozdulatra végigvezessünk a méréseken és a megépítésen. Valamely motoros témában azért el lehetne indítani.
Elsőként egy dióda, egy pár-száz ohm-os ellenállás és egy multiméter segítségével meg kéne határozzuk a feszültségszabályzó kimeneti feszültségének jellemzőit. Akár egy huszáros vágással a generátora applikálhatsz egy ilyen feszültségszabályzót, ha a választott akkumulátor elviseli ezt a fajta töltést. A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
A villamosság szerelő mondta, hogy az ég világon sehol nem talált egyenáramot. Kivette a fesz.szabályzót letesztelte valamin, hogy át-e alakítja egyenárammá de nem. Azt mondta hogy vannak olyan feszültségszabályzók, amik szabályoznak, és egyben át is alakítják az áramot. De ez nem.
Mondanám, hogy nézd meg oszciloszkópon a citromsárga vezetéken lévő delejt, de gondolom az nincs, szóval ez kiesett...
Egyébként nem lehet, hogy a fesszabályzó kipurcant? Vagy legalábbis nem úgy működik, ahogy kellene. Egyébként berúgós, vagy önindítós a motor? Na és a műszerfal elektronikus vagy valami egyszerű analóg? Mert ha elektronikus, akkor kell lenni egyenáramnak valahol... A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
Azt mondta működik a fesz.szabályzó. berugós, és digit műszerfal.
Megosztanád velünk milyen akkumulátort tervezel/van lehetőséged beépíteni?
Köss sörba egy diódát és egy kisebb teljesítményű izzót. ( pl 5W-os izzó és egy 1N4001)
Azzal nézd meg hogy hogy világít az izzó a, ha felcseréled a dióda két kivezetését. Ha a dióda mindkét "állásánál" fél fénnyel világít akkor váltó, ha csak az egyik állásánál akkor egyen ...
Ilyen akkut.
Lamprologus: megcsinálnám, de sajnos nem értek hozzá. A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
tda8588 van benn e annak nem találtam adatlapot, igy nem tudom a lábkiosztást,
Ó, ez hatalmas! Ennek az imént linkelt feszültségszabályzó pont megfelel, de ha csak a LED-es indexet kötöd rá, érdemes kipróbálnod meddig bírja hálózatról feltöltve. A motorozási szokásodtól függően hetekig, hónapokig is bírhatja egyetlen feltöltéssel.
Szerk.: az ütemadó része a LED-es elektronikának, vagy azt is magadnak kell építened? A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2017
Úgy lenne a legegyszerűbb, ha töltené. Nem akarom mindig szétszedni, hogy hozzáférjek.
Sőt, az lenne a legegyszerűbb ha akku se kellene. Relére gondolsz? Mert az van. |
Bejelentkezés
Hirdetés |