Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3024 / 3983
(#) jani1987 válasza kenikl hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Az attól függ milyen kapcsolásba teszed. Mit építesz konkrétan?
(#) RoliNyh válasza kenikl hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Helló!

Nyugodtan beteheted mindegyik helyére. Ha adatlapot megnézed, a potméterek gyakorlatilag egy stabilizált referenciafeszültséget osztanak le a bemenetek felé.
(#) kenikl válasza jani1987 hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Helló, benne volt a kérdésbe a link, de mellékelve még egyszer:

Bővebben: Link
(#) kapu48 válasza kenikl hozzászólására (») Júl 1, 2017 / 1
 
Nyugodtan bele rakhatod. Az a 3K különbséget hang minőségben észre sem fogod venni.
(#) jani1987 válasza kenikl hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Mobilról kevésbé látom a lényeget.
(#) zoka válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Szia! Köszönöm a válszokat! Így már sokkal jobban értem az egész kapcsolás működését.
Elkezdek belőle egy kis áramkört rajzolni...
Végül is a konkrét értékeket még nem tudom, de azért gondoltam erre a potis megoldásra. Így majd egy luxmérővel be tudom hangolni a kívánt értékeket.
Majd írok, ha elakadnék vagy ha elkészült.
Köszönöm szépen a segítséget!
(#) zoka válasza zoka hozzászólására (») Júl 1, 2017 /
 
Ha a maximálisan beállítható jelenlegi 20 40 60 80 100 mV helyett tegyük fel, mondjuk
10 30 60 80 110 szeretnék, az mekkora módosítással lenne megvalósítható?
(#) Wind-Storm válasza zamatőr hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Hasznos tipp, ez logikus.
Köszi ezt a linket, másfél kilométer huzal nem semmi. Sajnos nem vagyok tekercselésre berendezkedve, ehhez már tekercsszámláló is kéne, irgalmatlan sok menetből áll.
(#) proli007 válasza zoka hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Hello!
- Ebben az esetben vagy a potik értékét célszerű a tartományoknak megfelelően megválasztani, vagy nagyobb ellenállású potit alkalmazni és vele párhuzamos sönt ellenállásokkal beállítani a kívánt tartományt. Ekkor számolgatni kell. De megoldás lehet az is, hogy minden potit párhuzamosan kötni (nagyobb értékű potoit használni, és így mind az öt fokozatban bármekkora áramot be lehet állítani. Ez is jó, csak a beállítási tartomány lesz nagy.
- Azt nem írtam, hogy ha a visszavett fényerőnél még sem az 1-es fokozatot használnád, (mert fene sem tudja mi lesz végül a jó) akkor a kapcsolóval a BCD 7-re is állítható. Így az X7 bemenetre kötött külön potival a "tompítottra" kapcsolt fényerő a fokozatoktól függetlenül beállítható.
- A kapcsolás legkényesebb dolga, az R9-en eső kis feszültség átvitele a vezérlőre. feltéve, ha ez az áramkör messze van a konvertertől. De ha az R9 nem ebben az áramkörben helyezkedik el, hanem a konverternél, akkor megszűnik a probléma mert az R8 áramát vezetjük ekkor a két egység között, és a feszültség az R9-en a vezérlőnél fog esni. Így a két egység között esetleg létrejövő GND áramhurok kevésbé befolyásolja majd a kisebb fokozatok vezérlő feszültségét. Az R9-el párhuzamosan esetleg kondi is köthető csökkentve az összeszedet zavarokat.
(#) granpa válasza Wind-Storm hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Nem olyan vészes: a rajzolt csévére annyi drót fér. 2900 vagy 3100, mindegy. Valami szabályozható (nem gyorsan induló) motor tengelyére felteszed a csévét, és tekersz. Kis odafigyeléssel, egész rendesen fel lehet tekerni, hogy ne keresztezzék egymást.
(#) mahinátor hozzászólása Júl 2, 2017 /
 
Szeretnék egy optikai végállás kapcsolót hozzá kötni a GRBL firmware-al feltöltöt CNC-hez használt arduino unomhoz de valami nem akar összejönni. A kapcsoló egy FDD-ből lett bontva és fura mód 3 szál vezeték van csak a panelján, pedig négy lába van az érzékelőnek. Arra rájöttem hogy a négy lábból 2 közösítve van, ezekre kapcsoltam a pozitív ágat (+5v) 220 ohm-os ellenállással. A maradék kettő közül az eggyikre a testet, így az infra led már világit, azonban a utolsóra nem tudom eldönteni, hogy mit kössek rá (tudom, tudom... egy "masnit").

Szóval a nagy kérdés, hogy akkor mit is kéne és hova, hogy a motorok végül meg is álljanak tőle?
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017
(#) proli007 válasza mahinátor hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Hello! Vélhetően az egy fototranyó kollektora, amit egy ellenállással (pld. 10k) fel kell húzni a +5V tápra És akkor a harmadik láb már kiadja a logikai jelet a procinak. (Egy kép nem ártott volna.)
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017
(#) mahinátor válasza proli007 hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Szia!

Akkor az infra érzékelőnek nem kell test? Mert nekem úgytűnik, hogy az a maradék bekötetlen láb.

Tettem fel képet.
(#) proli007 válasza mahinátor hozzászólására (») Júl 2, 2017 / 1
 
Dehogynem! Az lesz a négyből a közös láb. Ilyen résoptót találsz a HE kínálatában is.
De meg kellene nézni, hogy nincs-e rajta típuskelölés. Ha jól látom a két felső láb van közösítve. Annak kellene vagy a +5V-ra csatlakozni, vagy a GND-re. Miből tudod, hogy a Led világít? És melyik felére megy jelenleg a +5V? Az ellenállásra, vagy a másik vezetékre? Mert ezek ismeretében lehetne megállapítani, hogyan kel bekötni.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017

OPTO-Rés.png
    
(#) mahinátor válasza proli007 hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Na pont ez az, ami össze zavart. Ha közösített lábakra kapcsolom a testet az infra led nem világít egyáltalán. Telefon kameráján keresztül látom, hogy müködik-e az infra led vagy sem.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017
(#) mahinátor válasza proli007 hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Csináltam egy rajzot róla. Jelenleg a Infra led így működik. Amennyiben felcserélem a GND-t és +5V-ot, akkor nem világít az infra led.

Már így értem az alapján, amit belinkeltél rajzot. Akkor az én esetemben az első verzió lesz a működő képes (remélhetőleg).
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017
(#) proli007 válasza mahinátor hozzászólására (») Júl 2, 2017 / 1
 
Azt hittem érthető a rajz. De így kösd be..

Opto-HDD.png
    
(#) mahinátor válasza proli007 hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Köszönöm, most már sínen van a dolog.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2017
(#) zoka válasza proli007 hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Szia! Köszönöm az információkat. Szerintem ezek alapján jól meg tudom csinálni. A tompítottat is majd kikísérletezem. A kapcsolás közvetlenül a konverter mellett vagy felett lesz.
Üdv,
zoka.
(#) Imi18 hozzászólása Júl 3, 2017 /
 
Sziasztok! Azt szeretném kérdezni, hogy a csatolt kapcsolás ebben a formában müködő képes e? Én még csak most fogok elsőnek PIC vezérelt áramkört csinálni és még nem vagyok tisztában vele, hogy ez így müködne e.

picora.gif
    
(#) kaposznyak hozzászólása Júl 3, 2017 /
 
Sziasztok.

Problémám van a napelemes kerti lámpáimmal.

1 db 0,06w teljesítményű led van benne, a napelem 1 db 600mah-s AA akkut tölt.

Először részben le voltak ragasztva az elektronikát tartalmazó egység nyílásai, gondoltam, emiatt nem tudták mikor kell ki-be kapcsolni, illetve ezért nem volt megfelelő a töltés.

De ezt a problémát kiküszöbölve se működnek jól.

Gondolom kicsi a napelem mérete, így töltési kapacitása, így hamar kimerülnek az akkuk.

Lehet-e venni kompletten napelemmel, fényérzékeny diódával, akkutartóval ellátott vezérlő egységet?

Tudom, vehetek másik lámpát kompletten, de a feleségemnek ezek a lámpák tetszenek és valószínűleg a többi is hasonló gondokkal küzd.

Előre is köszi!

Update: Ilyet találtam, de nincs benne fénymérő.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2017
(#) nedudgi válasza kaposznyak hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Ezt a leragasztást nem értem. Ha a napelem feszültséget ad, akkor nem kell világítani, hanem az akkut tölteni. Ha nem ad feszültséget, akkor sötét van, lehet világítani.
A töltésnek van egy hatásfoka, meg az átalakítónak is. Az akku kapacitása kevés, vagy a világításra elhasznált teljesítményt kell csökkenteni. Megoldás lehet az akkuk időnkénti feltöltése. Mindenesetre hosszú távon ilyen célra NiCd-t, vagy ólomakkut érdemes használni. Egyéb akkuk szenvednek.
(#) Johnycorp válasza kaposznyak hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Szia.

Ezek a lámpák csak akkor töltődnek fel rendesen, ha megfelelő fényt kapnak. Árnyékos helyen már kisebb az esély rá.
De érdemes rámérni, hogy napfényben mekkora feszültség jön ki a napelemből.
Az akkut úgy-ahogy feltölti, nekem volt amelyik 2 évig majdnem kibírta a napi működést.
A napelem mellett sokszor befolyik a víz, mert bele van süllyesztve a műanyag házba és nincs rajta fedőlap. Én ezt minden esetben tömíteni szoktam, meghálálja.

Az általad linkelt elektronikához nem kell külső fotoellenállás. Az csak a "kezdeti" modellekben volt. Most egyszerűen a napelem feszültségét figyeli, ha leesik egy szint alá, kapcsolja a LED-et.
Az egészet egy IC vezérli, ami igyekszik a LED számára "felkonvertálni" kicsit az akkumulátor feszültségét, amikor este van.

Én hasonló elvűt készítettem erkélyre. Egy nagyobb napelem, töltőelektronika és vezérlő, meg négy kiberhált napelemes lámpa. Ezekben csak egy-egy LED van. Egész jól bírja.

Ezeke egyszerű megoldások, sajnos sokat nem bírnak.
(#) kaposznyak válasza nedudgi hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Bocs, akkor lehet én értelmeztem rosszul a működést. Volt 2 extra lyuk a napelemet, elektronikát, akkut tartalmazó "ház" hátulján, ezért gondoltam van benne valami fotodióda szerű, ami sötétben kapcsolja a LED-et.

Akkor ez rossz tipp volt.
(#) kaposznyak válasza Johnycorp hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Üdv.

Az egyikben próbaképp kicseréltem a 600-as akkut, egy feltöltött 2400-ra.
Pár nappal tovább bírta, mint a többiek, de végül feladta.

Szóval nem tudok megfelelőt venni, csak csinálni?
(#) proli007 válasza Imi18 hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Hello! Ezen sok nézni való nincs. Az IC-k jól vannak bekötve (mármint lábak mehetnek arra pontra ahova be van rajzolva). De a többi a szoftver dolga, hogy működjön. Nagy fényerejű "közös anódos" hétszegmenses kijelzőt célszerű alkalmazni hozzá, mert a kijelző időmultiplex vezérlésű, így egy-egy digit az idő 1/6-od részében fog világítani.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2017
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Bocs! "közös katódost" akartam írni..
(#) Johnycorp válasza kaposznyak hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
Nem sokat lehet kezdeni vele sajnos.
Esetleg megnövelni a napelem kapacitását.

Hiába amúgy a nagyobb kapacitású akku, ha nem képes feltölteni.
(#) nedudgi válasza kaposznyak hozzászólására (») Júl 3, 2017 /
 
A probléma egyik megoldása az, hogy a terhelést (LED fogyasztása) kell lecsökkenteni olyan szintre, ami elég alacsony ahhoz, hogy a napelem pótolni tudja nappal az éjszaka elhasznált energiát. Ez az időjárástól függ, és a rendszerbe belevisz némi bizonytalaságot. Lehet trükközni, hogy csak teljes sötétnél kapcsoljon be, és minimális világításnél már kikapcsoljon.
Másrészt az akkumulátorok a csontra lemerítést nem nagyon szeretik. Ilyen alkalmazásra véleményem szerint csak a NiCd alkalmas, akár több szezont is kibír - de ki fog feküdni az is. Gyakorlatilag a legjobb megoldás a föld alá süllyesztett vezeték, külső energiaellátás, de akkor a galvanikus leválasztásra nagyon oda kell figyelni.
Látványos javulást értem el azzal, hogy az Obi 300Ft-s lámpákban lecseréltem a NiMH akkukat NiCd-re, de csak egy szezont nyertem vele, a és a második évben már rá kellett segíteni külső feltöltéssel.. A napelem is gyorsan megöregedik, az olcsó anyagok miatt.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2017
(#) Wind-Storm válasza kaposznyak hozzászólására (») Júl 4, 2017 /
 
Szia!

Milyen és mekkora napelemek vannak bennük?
Amorf vagy kristályos?
Manapság egyre jobban spórolnak a napelemek méretével, a hatásfokuk pedig ugyanakkora mint régen, vagy még rosszabb. Az üveg felületű amorf mérete egyre kisebb, ha pedig kristályos, és netán nagyobb méretű, 4 apró szilíciumcsíkot tesznek bele, igen gyatra teljesítményt nyújtva.

Az egyik opció a nagyobb teljesítményű napelem szerzése. Nem tudom mekkora fizikai méretekkel bíró lámpák ezek, ha nagyobb napelemet szerzel, a lámpa mellé is teheted a nap szempontjából megfelelő szögbe állítva.
A másik opció mint írták is, a LED fényerejének csökkentése, az IC-hez tartozó induktivitásérték megváltoztatásával.
Az ellenállásnak kinéző zöld színű fojtótekercs lesz az induktivitás, a színes gyűrűiből meg fogod tudni hogy mekkora értékű, jellemzően 100uH.
Gyanítom vagy 5252F típusú IC található a lámpákban, vagy YX8018 vagy hasonló típusú.
Személyes tapasztalatom alapján az 5252F sokkal energiatakarékosabban és sokkal nagyobb fényerővel meg tud hajtani egy LED-et, ha nem ilyen, érdemes megfontolnod a cserét, az eredeti nyákra is be tudod forrasztani, de a régi IC lábkiosztása nem kompatiblis vele, így a vezetékeket máshová kell forrasztanod.
Az 5252F típusú IC-t fillérekért be tudod szerezni pl. Ebay-ről: link.

Az égtáj sem mindegy, ha a lámpákat legalább napi pár órán át éri közvetlen napsugárzás, akkor számíthatsz optimális működésre, északi oldalon nem.
A hozzászólás módosítva: Júl 4, 2017
Következő: »»   3024 / 3983
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem