Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3027 / 3984
(#) granpa válasza kenikl hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Ne átfuttasd ónnal, hanem forrassz rá min. 1-es huzalt.
(#) Gafly válasza granpa hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Közben úgyis átfutja az ón.

Ettől én még áttervezném, mert ennél sokkal jobbat is lehetne alkotni
(#) RoliNyh válasza kenikl hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
A 2mm szélesség szerintem kevés lesz...
(#) elektroncso válasza Gafly hozzászólására (») Júl 9, 2017 / 1
 
Bocsáss meg, de ez teljesen független attól, hogy mivel tervez. Egyszerűen nincs még meg a gyakorlata. Ha jól látom Sprint Layout-ot használ, amivel nagyon könnyű vastagabb vonallal dolgozni.

Kenikl:
Az egyenirányító híd + lába alól ki kéne még venni a hurkot. De én teljesen függőlegesbe állítanám a hidat, akkor jobban elférnének vastagabb vezetősávok amik rövidebbek is lennének. A használt tüskesor csatlakozók sem 7A-re vannak tervezve, lehet hogy elbírja de én biztos nem használnám ekkora áramra.
Viszont apró kapcsolástechnikai probléma is van. A 12V egyenirányítva kb. 15,5V DC feszültséget fog adni, ami éppen elég a 7812-nek ahhoz hogy stabilizáljon. Viszont ha 7A hatására csökkenni fog a kimeneti feszültség akkor nem lesz elég magas ahhoz hogy a 7812 működjön. A hagyományos 78xx stabilizátoroknak legalább 2,5-3V-al magasabb feszültség kell a működésükhöz, mint a kimeneti feszültségük. Ide jobb lenne egy 12V-os LDO stabilizátort használni, aminek már 0,5V is elég. Például az LM2940CT-12 ami van is ott ahol a trafót nézted.

Az viszont dicséretre méltó, hogy megpróbálkoztál a panel tervezéssel, nem nekiálltál könyörögni, hogy csinálja meg neked valaki. Így meg is fogod tanulni. Én kb. 5 éve terveztem először panelt ami sokkal rosszabb volt mint a tied. De sokat gyakoroltam, most már megy.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2017
(#) Alkotó válasza kenikl hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
A stabilizátor nem jól van bekötve!
(#) Gafly válasza Alkotó hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Szerintem meg jól van bekötve.
Felülről nézve, szemben, balról jobbra: be/test/ki...
(#) ha6qt hozzászólása Júl 9, 2017 /
 
Sziasztok,

Azt gondoltam, hogy valamennyire kezdő kategóriás kérdés, amit feltennék.

A kertemben a föld alá kb. 30 cm mélyen beástam tavaly 3db 30 méteres UTP kábelt (kerti Wifi, IP kamera számára), lépésálló gégecsőben elhelyezve (ma már KPE-ben vinném, de már késő bánat...).

Akkor tökéletesen működött minden, de az eszközök néhány hónapos üzemszünete után észleltem, hogy a 3db kábelből egyiknél sincs meg maradéktalanul a kábelenkénti 4 érpár vezetőképessége. Valószínűleg elkapáltuk a kapaszezonban.

Hogyan keresnétek meg, hogy hol lehet a szakadás? Ami a rendelkezésemre áll:
- Oszcillátort tudok építeni, rádióvevőm van irányított antennával
- Van kínai fázisceruzám, ami érzékeli a falban a vezetéket, de szerintem 20-30cm földrétegnél már hatástalan.

Eddig az oszcillátoros megoldás tűnt a legjobbnak, de félek, hogy a vezetékszálak közötti áthallás, kapacitív csatolás miatt nem a szakadás helyét, hanem mondjuk egy vastagabb földréteget, mélyebben fektetett kábelrészt találnék.
Nem szeretném az összes tévesen érzékelt helyen a földet megbolygatni, mert tele van palántázva az adott szakasz.
A nyomvonalat ismerem természetesen.

Plusz infó, hogy a kábelek mellett fut két 0,5mm2-es rézdrót.

Köszi!
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2017
(#) Johnycorp válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Szia.

Sajnos nem lesz egyszerű megtalálni a szakadást, még ha valami jelet be is csatolsz a kábelbe.
De egy próbát megér, csak figyelni kell nagyon a jelváltozásra, hogy meghalld.

Egyébként nem akarlak elkeseríteni, de ha valóban megsérültek a kábelek a kapavágás nyomán, akkor annak annyi.
Ugyanis jó eséllyel a "kapilláris hatás" folytán a talajnedvesség már szépen felkúszott a kábelekben. Meg a kémiai hatás folytán az erek vezetőanyagát is tönkretehette már, a vékony UTP kábel okán. Tapasztalat.
(#) ha6qt válasza Johnycorp hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Igen, a vizesedés valószínűsíthető, de egy próbát megér, mielőtt kirángatok mindent.
Meg van a tanulság, legközelebb csak KPE-t alkalmazok (behúzni is könnyebb a kábelt KPE-be).

Hallottam, hogy a villanyszerelők valami nagyfeszültség-generátort alkalmaznak földkábeleknél a szakadás helyének megállapításához.
(#) Gafly válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Hát, azon már ezek szerint túl vagy, hogy "ki az a marha, aki 30cm-re ás el egy UTP kábelt a kertben" és utána ugyanott géppel kapál.

Szerencsére ismered a nyomvonalat (elvileg).

Felszabadítod a két véget (minden ér).
Majd mérsz mindent mindennel.
Ha van zárlat, akkor örülés. Aránypárral kiszámol (kikompenzálva az átmeneti ellenállást).
Ha szakadás van, akkor örülés. Kapacitást mér. Aránypárral kiszámol (lásd fentebb)...

Vagy gondolkoz: "Hol ástam arrafelé?".

Vagy hív szakembert.

Kis szerencsével, elő tudok ásni egy szakdolgozatot (nem az enyém ) eme témakörben.

Vagy csinálhatunk reflektométert is, ha akad oszcilloszkóp a műhelyben.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2017
(#) Gafly válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Idézet:
„Hallottam, hogy a villanyszerelők valami nagyfeszültség-generátort alkalmaznak földkábeleknél a szakadás helyének megállapításához.”


Ez igaz, de azért ugye nem akarod a lökőhullám generátor által keltett robbanások hangját talaj mikrofonnal keresni a palánták között
(#) Bakman válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Idézet:
„egy próbát megér, mielőtt kirángatok mindent”
Szerintem nem. Készülj fel új kábelekkel és csővel, majd csere teljesen. Johnycorp leírta, hogy miért, szintén tapasztalat.
(#) Gafly válasza Bakman hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Ősszel, miután kiették a "palántákat".
Akkor sem beltéri UTP kábellel...
Akkor sem 30cm-re.
Bár ahogyan a volt kábeles kollégáim szokták mondani:
Idézet:
„Ahol a kakas már nem kapirgálja ki, de azért még a déli harangszót meghallja, az a jó fektetési mélység...”
(#) pucuka válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Van jó módszer a hibahely megállapítására, ha mindenáron játszani akarsz. Rákötsz az érpárra, (amelyik nem mutat vezetést, vagy zárlatos) egy viszonylag keskeny impulzust előállító generátort, és párhuzamosan egy oszcilloszkópot. Ha jól állítod be a generátort, két impulzust fogsz látni egymáshoz közel, a kettő közötti időből számolhatod a hibahely távolságát.
Azért jobb lenne a csere.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2017
(#) FDAssasin hozzászólása Júl 9, 2017 /
 
Sziasztok!
12V-os inputra lehet módosítani ATX tápot? Szünetmentes tápban gondolkodom, de az olcsóbbaknál sok a veszteség az inverter miatt (is). A drágát meg hanyagolnám, annyira azért nincs szükségem rá hogy 3-4 deák ferit letegyek az asztalra. Gondoltam meg lehetne spórolni egy felesleges átalakítást, ha kihagyom az invertert és az ATX-et kicsit módosítom. Neten nem találtam erre leírást.
(#) jani1987 válasza ha6qt hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Ha valami szakadt az bizony csere. Saját eszemmel nézve nem építünk mást oda amit később bontani kell. Mutatok egy elrettentő példát csak anyám nem engedi hogy hozzányúljak. Az eonosoknak egy órát kellett várni amíg elbontottam. Elnézést a képforgatásért de a teló nem azt teszi amit akarok.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2017
(#) Johnycorp válasza FDAssasin hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Szia.

Utánanéztél az ATX tápegység működésének már?
NAGYON vázlatosan:
230V AC be -> egyenirányítás+szűrés -> trafóra! kapcsolgatva -> egyenirányít+szűr
Tehát itt is van "inverter", ráadásul az egész az egyenirányított 230V-ról jár, azaz kb 325V DC-ről.

Ha 12V bementből akarsz feszültségeket előállítani, arra a DC-DC step-down (vagy step-up szükség szerint) konverter való. Így könnyen lehet 5V, 12V, 3,3V vagy más feszültséget előállítani.

Ha 12V-ból 230V AC kell valahova, arra szünetmentes táp az egyik megoldás.
(#) tbarath válasza FDAssasin hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Létezik ún. picopsu, ami DC 12V-ról ellát egy ATX tápos alaplapot. De csinálhatod magadnak is DC-DC konverterekkel.
(#) Pafi válasza elektroncso hozzászólására (») Júl 9, 2017 / 1
 
Én ezt soha nem értettem, hogy miért kell a bocsánatát kérni annak aki tévinformációt terjeszt azért mert kijavítják. A tévedő előjogokkal rendelkezik, és megbosszulja az őt kijavítót, ha nem esdekel a bocsánatáért? Látom hogy így van, legalábbis ezen a fórumon ez támogatott magatartás, csak az értelmét felfognom nem sikerült még. Te viszont nagyon jól felismerted ezt és alkalmazkodtál hozzá, gratulálok!
(#) Bakman válasza Pafi hozzászólására (») Júl 9, 2017 / 2
 
Illedelmesség, tisztelet.
(#) sonny007 hozzászólása Júl 9, 2017 /
 
Sziasztok!
2006-os supermotoromat szeretném a kábelét újra vezetékezni mert elég sok helyen már oda van a vezeték köteg (eloxidálódott csatlakozók, megtört és zárlatos vezetékek, túl sok a toldás már rajta.)
A kérdésem a következő lenne.
- milyen típusú, keresztmetszetű vezetéket használjak?
- linkelni tudnátok nekem olyan oldalt ahonnan a vezetéket, csatlakozót érintkezőt be tudnám szerezni méterre és nem 100m-es csomagban?

Hestore-on láttam csatlakozókat amik kellenek viszont a sodrott vezetékekből nem tudom milyen felelne meg ami több színben kapható és méterre is vásárolhatnám.

Előre is köszönöm a segítségeket kellemes hétvégét mindenkinek!
(#) proli007 válasza sonny007 hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Hello! Hiába teszed fel a kérdésedet több helyen (ráadásul szabálytalanul) ha nem értik (én legalább is nem), akkor nem kapsz választ. Olyan vastag vezetékek kellenek, ami igazodik ahhoz az áramhoz, ami rajta folyni fog. A kábel cseréhez valami kapcsolási rajz kell. ÉS általában ezeket a kábelkötegeket külön cégek készítik a gyártók számára. Azoknak van megfelelő színű keresztmetszetű kábeleik, ismerik a csatlakozókat a hosszát stb. Komoly terv van a gyártáshoz. Ezt hogy fogod áthidalni? Én mondjuk a motorodat sem ismerem, ha abban csak három drót van, akkor persze van esélyed. De ha nem, akkor csak romok lesznek a végén, meg kérdések. "Nem működik! Ez hova lehetett bekötve?" Stílusban. Vagy én vagyok pesszimista?
(#) Alkotó válasza Gafly hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Amire válaszoltam, ott még nem jó. Amit testnek hívsz, arra kellene mennie a pufferek negatívjának. Nem vettem észre, hogy idő közben már Reloop kijavíttatta, ami ezután valóban helyes lett.
(#) kenikl válasza elektroncso hozzászólására (») Júl 9, 2017 /
 
Helló,

köszönöm mindenkinek a segítséget.

- Elforgattam az egyenirányító hidat és hozzá igazítottam a biztosítékot is
- Kicseréltem a 7812-t, LM2940CT-12-re. (Ha jól látom akkor a lábkiosztása azonos)
- Nem tüskesort terveztem odarakni, hanem sorkapcsot ha jól láttam akkor azok 10A-ig elvannak, de a Sprint-ben nem találtam meg a makrót hozzá.
- Megpróbáltam a legrövidebb vezetékeket alkalmazni

Esetleg még lehet valamit javítani rajta?

@RoliNyh:
Köszönöm az adatokat de sajnos nem tudom teljesen értelmezni a képet.
Pontosan mi az ami arra utal, hogy kevés lesz a 2mm-es vezetősáv?
(Nem kételkedek az igazadba, csak tanulni szeretnék, hogy később akár Én segíthessek.

Köszönöm a segítséget.
(#) morgo válasza kenikl hozzászólására (») Júl 10, 2017 / 1
 
A SprintLayoutban tudod ellenőrizni a vezetősávok terhelhetőségét, érdemes ráhagyni valamennyit.
Sorkapcsok makróit 2 perc megrajzolni, csak tudni kell a lábtávolságokat. Ez változó lehet, de az általános 5,08 mm.
A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2017
(#) Gafly válasza morgo hozzászólására (») Júl 10, 2017 /
 
Nekem sokkal jobban jobban bejön ez a "harci kunkorok" nélküli kivitel, még akkor is, ha van benne egy alkatrész oldali átkötés
(#) Szárnyas válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 10, 2017 /
 
Szia!
Megkérdezhetném, hogy ez melyik program lenne?
(#) elektroncso válasza kenikl hozzászólására (») Júl 10, 2017 /
 
Esetleg a biztonság fokozása érdekében egy védődiódát beépíteni a stabilizátor körébe, úgy ahogy ezen a rajzon van. Az ne zavarjon, hogy a rajz 78xx stabilizátor IC-hez van, mindegyik stabilizátorral működik. A stab. IC-k tönkre mennek, ha a kimenetünkön a feszültség magasabb mint a bemenetükön. Ez akkor fordulhat elő, amikor kikapcsolod az erősítőt és a végfokmodul kiszippantsa az utolsó energiát is a pufferekből, de a segédtápon lévő áramkörben lévő puffer még tartja, mert ott kisebb a terhelés. Persze ezt nem úgy kell elképzelni, hogy ha nincs benne akkor azonnal tönkremegy, mivel a segédtápról működő áramkörben biztosan arányosan kisebb kapacitású a puffer. Nem előírás beépíteni, de filléres alkatrész egy 1N4007 ezért én mindig beépítem.
(#) morgo válasza Gafly hozzászólására (») Júl 10, 2017 /
 
Nekem semmi bajom az átkötésekkel. Persze csak ha nem viszik túlzásba teljesen értelmetlenül.
(#) elektroncso válasza Pafi hozzászólására (») Júl 10, 2017 / 1
 
Én könyveken szocializálódtam. Megtanultam és alkalmazom a "Már megbocsáss, de nincs igazad." szófordulatot, ha egy kicsit megváltoztatva is. Attól hogy nem értek egyet valamivel, vagy szerintem nem igaz még nem kell lehurrogni senkit, mert lehet, hogy következőnek én tévedek és én sem fogok örülni, ha lehurrognak érte. Tudod, amilyen az adjon Isten, olyan a fogadj Isten.
Ha meg valaki veszi a fáradtságot a mai világban arra, hogy önzetlenül saját szabadidejét feláldozva próbál segíteni, akkor már megérdemli a tiszteletet. Ha téved ki kell javítani, ezért vagyunk többen, de nem arogáns stílusban.
Nem muszáj, hogy egyetérts velem, vagy érts, hogy miért így látom, de fogadd el, hogy máshogy is lehet gondolkodni.
Mellesleg én nálam ez régebbi, mint a fórumon való aktivitásom ideje.
Következő: »»   3027 / 3984
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem