Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2024 / 2532
(#) granpa válasza reloop hozzászólására (») Szept 2, 2017 1 / 2
 
"Összesen 3 V a tápfeszültség"
(#) reloop válasza granpa hozzászólására (») Szept 2, 2017 /
 
Az XPT adatlapot ismered? Hol látod a hibát?
(#) granpa válasza reloop hozzászólására (») Szept 2, 2017 2 / 2
 
Azon kis zöld lapocskán 5 V tápot írtak a táppontok közé. Eszembe sem jutott megnézni, ha azt írja a kütyün.
(#) reloop válasza granpa hozzászólására (») Szept 2, 2017 /
 
2 V-ról már elketyeg.

XPT8871.png
    
(#) pjg válasza angyalpc hozzászólására (») Szept 2, 2017 /
 
(#) granpa válasza reloop hozzászólására (») Szept 3, 2017 1 / 1
 
Och shőn, gut! 3 V-on már leadja negyed wattot, ami a kívánság volt.
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2017
(#) granpa válasza granpa hozzászólására (») Szept 3, 2017 1 / 1
 
Most láttam, hogy a c betűt nem vette be módosításkor.
(#) Lacaboy hozzászólása Szept 3, 2017 /
 
Sziasztok! Tudna ajanlani valaki egy vegfokrajzot az alabbi parameterekhez? Táp 12-14v hangszoro 1ohm 100w.
Autoba szeretnem hasznalni.
(#) granpa válasza granpa hozzászólására (») Szept 3, 2017 1 / 3
 
Ez van, ha valaki olvasni már tud, de értelmezni még nem. Nyomja negált boldogan (legyen neki J N/K szerint)
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2017
(#) Ge Lee válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Ahhoz előbb egy konverter is kelleni fog, mert abból a tápfeszből arra a terhelésre sehogy sem fog kijönni 100W. Utána aztán már szinte bármelyik végfok jó lehet, amelyiknek a vége (és a meghajtása) elbírja azt az áramot.
(#) Lacaboy válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Pont azert tekertem 1ohmos hangszorot hogy ne kelljen inverter hozza. Ugy ahogy a bose is csinalja sok autos subjaban. Ha csak 10voltot szamolok es hidas vegfokot siman kijon 1ohmra a 100w. De eleg 50-60 is.
Nekem csak egy bevalt kapcsolas kene.
(#) tothbela válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Én még nem láttam ilyen rajzot, de ez nem azt jelenti, hogy nincs. Ha már úgy is te tekerted a lengőt, érdemesebb lett volna 2x2 ohmra tekerni, vagy 4x4 ohmra. Ezekre ugyanis kínából is lehet olcsón rendelni modult 12V-ra. De ha már így van, lehet alkotni hozzá erősítőt, csak beváltat még nem láttam. A DIY nem csak koppint, hanem tervez is.
(#) Ge Lee válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Ha engem kérdezel én már a 4 ohmot sem tartom normálisnak. Minek folyassunk nagy áramokat akár a félvezetőkön, akár a kábelekben, amikor nagyobb feszültség mellett 8 ohmon is ki tudjuk venni ugyanazt a teljesítményt. Hiába számolsz 10V-tal mert nem lesz annyi, lesz néhány V kimenő feszültséged, meg egy csomó veszteséged a nagy áram miatt. Amit ez ebben a formában tudni fog, annál egy olcsó autós erősítő is többet tud 4 ohmra. Használtan néhány ezer Ft, és semmit sem kell építgetni meg tekergetni. Ez az értelmesebb megoldás, ezért készítenek ilyeneket.
(#) Pafi válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Hát négyszögjelből lesz 10-11 V, szinuszból inkább csak 8-9.

Lehet ilyen erősítőt építeni, de beváltat ne keress, mert a gyári hangszórók 2*2 ohmosak, ugyanígy az erősítőkből is 2*2 ohmos van egy rakás, 1 ohmosat meg neked kell kialakítanod. Ha nem tudsz 2*2 ohmos erősítőből 1 ohmost csinálni akkor nem kellett volna ilyen hangszórót tekerni.

Amúgy nem nagy kunszt egy FET-es hidat építeni és PWM jellel meg szűrövel (vagy akár szűrő nélkül is) erősítővé alakítani.
(#) Pafi válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Ha 12-14 V van, akkor annyiból kell dolgozni. Meg tudod oldani kisebb árammal ugyanazt a teljesítményt? Nem.

Ha konvertert építesz, azon is nagy áram fog folyni, nem úszod meg, csak duplán dolgozol. És mi baja lenne egy pár milliohm csatornaellenállású FETnek a nagy áramtól?
(#) Ge Lee válasza Pafi hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
A primeren nyilván nem, de a szekunderen igen, ami a hagyományos végfokok esetében nem mindegy, és a gyári erősítők zömében olyan van.

Duplán dolgozni ő fog. Csinált egy olyan hangszórót ami egyetlen végfokhoz sem passzol. Fog építeni egy végfokot (ha fog), és belátja hogy az valóban egy tévút. A 8V szinuszt én inkább elméleti értéknek nevezném, a gyakorlatban az annál kevesebb lesz, de tegyük fel hogy lesz 50-60W a végeredmény. Ennél többet tud egy gyári erősítő is 4 ohmra, amit megvesz használtan mondjuk 5000-ért, és csak beteszi a helyére, nem kell sem dobozt, sem elektronikát, sem hangszórót építeni. Ha meg már konverter, akkor lehet akár több száz W is a kivehető teljesítmény.
Ez egy olyan fajta spanyol viasz, amit nem sok értelme van feltalálni. Meg nem is kellene, ha a gyártók betartották volna a 20 éve tett ígéretüket, mert akkor azt írták hogy mára minden autóban 42V lesz a fedélzeten.
(#) Lacaboy válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Köszi a válaszokat! Ge Lee. Nem az volt a kérdésem, hogy jó ötlet volt e 1ohmos hangszórót tekerni. Teljesen elment a téma. Tisztában vagyok a nagy áramokkal és a megoldás hátrányaival.
Neked lehet felesleges nekem nem az.
(#) tothbela válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Emlékszem erre az ígéretre. Jóval kevesebb (vékonyabb) vezetékre lett volna szükség, nem beszélve az autóhifiről, amit nem kell ecsetelni. Önindító bronzkefe, akkusaru stb.

Olyan ez szerintem mint a PAL, NTSC beragadás. Bár jelenleg a TV-im még látják az analóg adást, de kezelik a modern formátumot is. Autónál elég nehéz lenne az átállás. Mondjuk egy jó hatásfokú 42(48)V/12V vagy fordítva inverter 10 ezer forint alatti árral segítene, hogy a piacon a 12V-os akkuk gyártása átalakuljon 42V-ossá. Én jelenleg magamba csikarnék, ha csak 42(48)V-os akku lenne a szervízben.
(#) Ge Lee válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Akkor hajrá.
(#) Ge Lee válasza tothbela hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Meg egyetlen egység lett volna az önindító és a generátor, stb, stb. Csak azt gyártónként ki kellett volna valakiknek fejleszteni, egyszerűbb volt betenni azt ami már van. Csak akkor nem kell sírni hogy kevés a szufla, meg ujjnyi vastag kábelekre van szükség.
Amikor még nekem is ilyen botor gondolataim voltak hogy majd autóhifit építek magamnak, akkor nálam az volt a terv, hogy mindjárt az akku sarkaira teszem a konvertert, és már a szimmetrikus szekunder feszt viszem hátra egy 500W-os pwm végfok számára. A végfok az kész lett, de ama vágyamat közben kinőttem hogy beépítsem a csomagtartóba. A gyári erősítő ami most benne van az is tud 200W körül 4 ohmra, bőven elég...
(#) tothbela válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Adná magát a válasz, hogy alacsony csatorna ellenállású fetekből PWM. Viszont a kitöltési tényező nem lehet akármekkora, ezért bár alacsony lenne a veszteség, a kivezérelhetőség 80-90% felé nehezen vihető. Én inkább lineáris erősítőben gondolkodnék, ami közel tápig vezérelhető. Persze valamit áldozni kell. Ha szubra kell, és nem számít 10% torzítás, akkor viszonylag egyszerű. Viszont szem előtt kell tartani, hogy 90%-os kivezérelhetőség esetén mosfet hídnál az összes ellenállás együttes értéke 0,1ohm lehet. Ebbe a tápvezeték, a hangszóróvezeték, a fetek csatorna ellenállása is benne van. Tehát 50mohmos fetek már kilógnak a sorból. Lehet párhuzamosítani őket ha nem gond a többlet ár.
(#) tothbela válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Már a 24V névleges is megtenné a magáét, hiszen ugyanakkora teljesítményre csak negyed keresztmetszet kellene. 42(48)V-ra (most nem tudom mennyi volt a terv, de hiszek neked) tized keresztmetszetből is kevesebb.
(#) pjg válasza tothbela hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Jönnek a villanyautók. 240-400V. Vagy csak a hajtás?
(#) Ge Lee válasza tothbela hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
A jelenlegi (12-14V) háromszorosa, azaz 36-42V volt a terv, a wiki szerint már a 90-es években, én is akkoriban olvastam róla. Egy koszorú szerű egység lett volna a motor és a váltó között, ami indításkor önindítóként, járó motornál generátorként funkcionált volna. A terveket 2 vagy 3 gyártó már ki is dolgozta, még az emblémákra is emlékszem, azóta se lett belőle semmi.
(#) steelbird válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Mint már más is írta, ebből sehogy nem lesz meg a 100W.
Jó hogy kiszámoltad, de számoláskor effektív értékekkel számolunk, vagyis az általad vett 10V -hoz 14V csúcsfeszültség tartozik. Pozitív és negatív irányban egyaránt, mivel szinusz hullámról van szó.
Inverter nélkül, 1x12...14V tápfeszültséggel 1 Ohm -ra még ideális estben is csak 36...49W teljesítmény adódik hídkapcsolású végfok esetén. A 12V..14V egy végfok szempontjából ugyanis csak +/- 6...7V -nak felel meg.
A valóságban pedig ettől még kevesebb lesz a kapott kimenő teljesítmény.
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2017
(#) tothbela válasza steelbird hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
14,14V éppen 100W-hoz elég 1ohmon híd kapcsolásban.
(#) Pafi válasza tothbela hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Hát akármekkora nem lehet, pl. 120 % és -20% nem, de 0 és 100 % között még igen.

Nem minden erősítő esetében kell korlátozni a kitöltési tényezőt. A szélessávú önrezgők, és bizonyos gate-meghajtó elvet alkalmazók esetén van erre szükség. Szub erősítőnél érdemes 0-100 %-ig hajtani.

Ma 50 mohm-os teljesítmény MOSFET 12-30 V-on már végérvényesen elavult ócskaságnak számít. Fillérekbe kerül ennél sokkal kisebb ellenállású is. pl.:
DMC4015

Szóval kb. 500 Ft a teljes MOSFET híd egy pirinyót alulméretezve (ami a zenei jel tulajdonságai miatt nem igazán probléma).

De ha nagyon brutálisat akarunk, a végFET-ek akkor is kijönnek max. 2000 Ft-ból.
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2017
(#) Pafi válasza steelbird hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Idézet:
1x12...14V tápfeszültséggel 1 Ohm -ra még ideális estben is csak 36...49W teljesítmény adódik hídkapcsolású végfok esetén.”


Elnézted egy kettes tényezővel. 14*14/2=98W

Nem a feszültséget, hanem a teljesítményt kell kettővel osztani.
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2017
(#) tothbela válasza Pafi hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Igaz, itthon is van 5mohmos 30V-os. Ebből kiindulva akkor nincs akadály.
(#) c27 hozzászólása Szept 4, 2017 /
 
Sziasztok!

Egy Millenium Mn9710-es hangfalszettel akad némi problémám. A kis hangszórók elkezdtek búgni kb 100Hz-en állandó jelleggel. Nagy nehezen szétszedtem ezt a kínai csodát a hiba meg is van púpos kondi. Gondoltam átnézem ESR mérővel a többi kondit hátha van közte gyanús. A lényeg, hogy találtam is közte, de most jön a java. A nyákra szépen rá vannak írva a kondiértékek, csakhogy a beültetett kondik egy része nem olyan értékű. Kérdésem az, hogy melyik a mérvadó? Cseréljem le őket olyanra amilyenek voltak benne, vagy inkább ami a nyákra van feliratozva?
Pl. 47µF helyett 10uF; 1µF helyett 0,1uF; 10µF helyett 0,22µF van beültetve. Lényegében a 10µF a 0,1µF és a 0,22µF kondik térnek el a feliraton szereplő értéktől vagy ennyire nem számít? Persze ezek természetesen mind elkók. A 0,22µF a TDA2030A bemenete előtt van vagyis azon keresztül kapja a jelet. A többi valószínűleg csak szűrést végez egyéb ic közelében, persze az ic-ken lemezhűtők vannak, amik bele vannak forrasztva a nyákba, így az ic-k típusát nem tudom megnézni, hogy adatlap alapján nézelődjek. Egyébként ritka gagyi kondik vannak benne.
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2017
Következő: »»   2024 / 2532
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem