Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Mert nincs is szükség rá.
Kell egy tál amibe belefér a panel, bele kell önteni a maratót, a panelt meg rá kell fektetni a lé tetejére azt kész. Többi pénzkidobás meg lampion harsonaszóval. Idézet: „panelt meg rá kell fektetni a lé tetejére azt kész.” Igen, pontosan ahogyan mondod
Én már nem maratok itthon panelt, de vannak halvány emlékeim. Ez az úsztatott dolog gyorsítja a folyamatot, de nekem a képződő gázok egy-egy buborékocskája bennrekedt a panel alatt, és ott egy szabályos foltban nem történt meg a marás.
Aztán mozgattam egy kicsit a lötyit, amitől ide-oda úszott a panel, ami aztán lassacskán becsúszott a folyadék felszíne alá. A függőleges edény a buborékoltatós módszerhez lehet jó választás. Csak az továbbra is kérdés, szükség van-e azokra a buborékokra? Idézet: Ha vasklorid a marató, akkor ez inkább a behelyezéskor alákerült levegő. „nekem a képződő gázok egy-egy buborékocskája bennrekedt a panel alatt, és ott egy szabályos foltban nem történt meg a marás.”
Én sósav+hidrogénperoxidot használtam, ahol maga a folyamat termel pici kis buborékocskákat. Ezek képződése nagyon csekély volt, de mégis csak volt.
Úgy védekeztem, hogy időnként kiemeltem a panelt, majd újra visszatettem a folyadék felszínére.
Én a nyákra öntöttem a maratót és töményebbre kevertem kicsit így gyorsabban mart és a két perc alatt kicsit lötyögtettem is
600 g-os kiszerelés 6,20 Euro plusz posta. Viszont itt Németországban van egy érdekessége. Az itteni törvény szerint magánszemélyek csakis akkor kaphatják meg, ha már elmúltak 18 évesek és nyilatkoznak, hogy csakis rendeltetés szerüen használják fel. Bizony bizony, ez azért van mert ezt az anyagot elöszeretettel tudják robbanóanyag elöállítására is használni. Ùgy szól a fáma, ha nyilatkozol írásban a megrendeléskor, hogy csakis NYÀK maratásra használod, akkor megkapod .A kristályosítást is ki fogom próbálni. Köszönöm a tippet.
Én ezt nem értem... Hogy csinálod? ... Ha olyan oldatot készítek amely hamarabb végez a panellal mint 15 perc akkor mindig alámar, függetlenül attól, hogy vas-kloridot, vagy hidrogén-peroxidot használok. Az, hogy vasalós vagy foto eljárás, az is indifferens a végeredményt tekintve... (Bár mintha a vasalós picit jobb lett volna vastag vezetősávok esetén...)
A vaskloridnál ami negyed óráig mar, én is úsztattam, és a buborékok ellen egy kicsit ferdén kell betenni, hogy a buborékok kicsússzanak egyik irányba. Amióta peroxidot használok azt az egy percet lötyögtetem, úgy hogy a panel a kekszes doboz fenekén van...
Az a kérdés te hogy csinálod, mert a lemart panelt is ott hagyhatom a maratóban még vagy 5 percig, és akkor sem mar alá, pedig hidrogént és sósavat használok.
Ráadásul rengeteg 02,03,04 szélességű sávokkal.
Akkor mar alá, ha lejön a takaró anyag, nem tapad jól, ez a széleknél kezdődik. Mint niedziela is írta, nekem is bent maradhat akár 15 perccel is a kész után tovább, semmi probléma vasklorid, vagy hidrogénperoxid, mindegy. Esetleg a nyáklemez nem tökéletesen tiszta.
Azért találtam érdekesnek, mert ha nem "annyira töményet" készítek, akkor rendszerint elmarad az alámarás... Nem hiszem, hogy nagyon extramódon csinálnám de a fő lépések:
-rajzolat elkészítése, (régebben lézernyomtatóval csináltam, tűrhető -használható- minőségben, mivel kifeküdt a régi nyomtatóm, áttértem a foto eljárásra, tintasugaras fólia két rétegben egymáson) -lemez feltisztítása régebben -vasaláshoz-, mostanában ilyet használok, (évente 10-15 nyákot csinálok csak) -műnyomópapír/fólia lemezre rögzítés -vasalás, újabban levilágítás, majd előhívás -maratás (ha vaskloridom van akkor azzal, ha nincs akkor peroxidos változat, igazából a vaskloridos maratást csak megszokás miatt preferálom) Nagym6 -nek is írom, ha nem nagyon tömény az oldat akkor én is volt, benne hagytam 5-10 perccel tovább, akkor nem mart alá... (Mondjuk amennyi nyákot csinálok évente ki lehet bírni a maratási időtis, csakhát a türelmetlenség nálam is fel-fel üti a fejét...)
A tintasugaras nyomtatónál jellemző, lehet, hogy a vonalszélek kontrasztja-fedése nem tökéletes. Esetleg pici bevilágítást kap itt, ettől sérül porózusos lesz előhívásnál a fotolakk a széleken, és itt belemar. Bármilyen tömény vaskloridot készítek, pld. csak a levegő nedvességétől folyósodik meg, akkor sincs alámarás.
Hosszú éveket vasaltam, most dry folia 2x nyomtatott fóliára (lézer), levilágítás ....
Egy dolog nem változott ez idő alatt a marató 35 mikronos panelnél ---------------------------- Viz 100ml Sósav 40ml hidrogén 40ml hőmérséklete kb: 30 °C 70 mikronos panelnél ---------------------------- Viz 100ml Sósav 50ml hidrogén 50ml hőmérséklete kb: 30 °C
35-öset használok zömében viszont nem ennyire tömény maratót....
Végül is elkészül így is... A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2017
A függőlegesben azért van buborék, mert az mozgatja a panelt+lesodorja a panel felszinén keletkező blevegő bubikat amik miatt pöttyös lenne a marás
Sziasztok! Van valakinek infója, mennyiért vállalnak szériában alkatrész beültetést nyákba furatszerelt/pin és smd/pin ? Régebben voltak áraim, de friss kellene.
Ha a vasalást lemosás után még visszateszed a vasalóra akkor lágyul annyit a por hogy nem lesz porózus a nyomat, nem marja meg a rézfelületet. Szép fényes mindenhol a réz, a bal felső sarokban lévő pad sincs megmarva csak karcos.
Sziasztok,
Azt hallottam, hogy a nyák fúrásától tüdőrákot lehet kapni, mert hasonló hatása van mint az azbesztnek. Mi erről a véleményetek?
Ha belélegzed biztos nem használ, személy szerint inkább szilikózisra tippelnék, mivelhogy üvegszál.
(Persze ez bármilyen szemcsésített/porosított anyagra vonatkozik.) A rákot azt passzolom, arról kérdezz meg egy egészségügyist inkább...
1986 óta fúrom a nyákokat és még az építőiparban is lehúztam pár évet. CNC-zek is, az is porol rendesen, Még nem érzem, hogy megfulladtam volna, pedig még maszkot sem tudtam mindig felvenni. Persze, nyilván ez mennyiségtől is függ.
Nem kizárt, de valószínűleg ez akkor lehet, ha kifúrsz egy focipálya méretű lemezt milliméterenként.
Én ugyan nem dohányzok, de éppen ilyen hatást jósol a cigizés.
Egyébként a "tüdőrák" az távolról sem egy világos kórisme. Sőt egy csomó egyéb tüdő baj is létezik, amik jó ***, mégsem rák. Amire te gondolsz, az elsősorban "csak" légúti irritáció, de az sem szórakoztató hatás. Szokták fújkálni, esetleg nedvesíteni a felületet, de az is egészen jó lehet ha nem hajolsz közel. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2017
Moderátor által szerkesztve
Tegnap nekiláttam elkészíteni a soros nyákomat. Elővettem a korábban ebayon vásárolt 15x200cm-es dry fóliát, és meglepődve tapasztaltam, hogy a régebben vásárolt fóliákhoz képest ez vékonyabbnak tűnt határozottan! Sokkal nehezebb vele dolgozni, mint a korábbiakkal, könnyen gyűrődik, főleg a védőhártya lehúzásakor, laminálás előtt.
Maga a polimer is ragadósabb a korábbiaknál, hidegen is simán annyira hozzátapad a lemezhez, hogy utána már nehezen lehet igazítani, már a saját súlyától is... Az előhívással is meggyűlt a bajom. 4 laminálás/levilágítás próbálkozásból egy sem jött össze. Szódaoldattal hívtam elő, de nem tudtam olyan konzisztenciát beállítani, ami ne támadta volna meg egyes helyeken a 0,2mm-es vékony sávot. Pedig a végén már kínosan ügyeltem arra, hogy ne kerüljön semmi zsír a rézfóliára lamináláskor. Azt gondoltam ez az oka, de arra jutottam, hogy nem...egyszerűen az előhívó okozza! Akkor is, amikor már olyan gyenge volt, hogy vagy 10 percig tartott az előhívása. Ekkor mérgemben elővettem a régi fóliák közül egy jobb állapotban lévőt..., érezhető volt már tapintásra is a különbség. Elsőre, zökkenőmentesen fellamináltam, levilágítottam, és szintén mérgemben egy másik előhívót készítettem hozzá. Ez 0,1%-os NaOH oldat volt. Kb 1 perc alatt lazán előhívta!!! Nem támadta meg a legvékonyabb sávokat sem, tökéletes lett! Ezek után elgondolkodtam azon, vajon van e értelme a szódás előhívó erőltetésének..., ugyanis csak a baj van vele. Ahogy korábban már írtam, nem mindegy, milyen a CAS száma neki, többfélét lehet kapni, van amelyik kapásból nem működik, még több %-os oldatban sem. Ráadásul, a híg NaOH oldat teljesen átlátszó, szépen látszik, amikor elkezdi oldani a polimert, és csak ettől kezd idővel behomályosodni, szerintem nagyon kényelmes a használata. Ti tapasztaltatok már hasonlóakat a kínai dry fóliával kapcsolatban ?
A mosószódás előhívásnak két trükkje van , 10g/L a töménység (ez nem kritikus ) először digitális mérlegen mértem ki de utána már 3 mokkáskanállal tettem 1,5l vízbe , a fontosabb dolog az hogy kb 30 fokosra kell melegíteni de ha kicsit melegebb az sem baj (én mindig a csodaszóda feliratú cuccot vettem festékboltban ) és soha nem volt gondom az előhívással a kb 7 év alatt amíg a dry-t használtam
Én ezért (nyilván kézügyesség is) nem tudom szárazon feltenni a dry-t.
Gondolom nem a mostanában kapható kínai dry fóliát használtad..., hisz azt írtad korábban!
Ahogy írtam, a régiek valahogy jóval könnyebben kezelhetőek voltak. Van tizedgrammos mérlegem, nem probléma a pontos adagolás elkészítése, és langyos volt az oldat. Mégsem volt elég meggyőző a szódás verzió...főleg a másikhoz képest!
Nyilván a kínainak köze nincs a Riston-hoz, de használható. Ridegebb, nehezebben simítható ki, de ha belejösz működik. Előhívásával sincs bajom. Igaz kicsit másképp működik az is mint a Ristonos, de használható.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |