Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Ugyan még nem építettem meg, de ötleteket várnék tőletek, mit építenétek, a következő cuccosból: Sikerült hozzájutnom 32 darab LED modulhoz. 280 x 8 mm minden egyes darab. Minden szál NYÁK-ra szerelt 2828-as SMD LED-et tartalmaz. Szálanként 32 LED, összesen a 32 szálon 1024db LED. Minden szálra tudok forrasztani egy + és - csatlakozásra vezetéket. A PCB-n a LED-ek úgy vannak bekötve, hogy 16 darab sorban, majd ezek párhuzamban. Eredetileg ez egy fénycső volt, amin 160 LED van és 4200 lumen fényárammal bírt. Tehát egy csövön belül 5db ilyen szál volt és 16 LED sorban majd ugyanez 10x párhuzamban. A fénycső 34W és 700mA volt ráírva, ebből kijön, hogy kb. 49V-ról működött. Ha ezt leosztom, akkor a feszültség marad, vagyis 48,57 V és 70 mA jut 16 LED-re (egy LED az 3,03V * 0,07A = 21mW). Tehát összegezve 1 szálnak: 140 mA áram kell maximum, 6,8W-ot tud leadni, kb 48,5V-ról megy, és 840 lumen fényt tudott eredetileg. Ha én sorba kötöm a 32 szálat, akkor 4,48A kell és kb 217W-ot eszik, amiből 26880 lumen fényt adna le. Csak van egy kis bökkenő: - a LED használt, már biztosan nem tud ekkora fényt. - maximumon használva brutális hőtermelése lenne. - hogyan hajtsam meg? vagy célszerű lenne sorba kötni kb 7 szálat, az 340Volt és a 220-at egyenirányítva rákötném. Lehetne készíteni belőle brutális hatásfokú lámpát is. Ha alacsony áramról van meghajtva, ott sokkal nagyobb a hatásfok, szerintem akár 200 lumen/W is elérhető. Én így a kép alapján tenném rá a LED-eket alumínium lapra, reflektorként használva. Ha csak 5000 lument vennék ki, akkor már az nagyon jó fényerő, és negyed gőzön nem is melegedne annyira.
Nem értem. Nem ez volt az alap kérdés, hanem, hogy ki mit építene belőle....
Idézet: „...ötleteket várnék tőletek, mit építenétek, a következő cuccosból...” Idézet: Mi a kérdés? „...a kép alapján tenném rá a LED-eket alumínium lapra, reflektorként használva.”
Elírtad a teljesítményt, LED-enként 210 mW. Tehát maxon hajtva összesen kb. 200 W-ot fűt. Ennek megfelelő hűtőborda felület kell. Fél négyzetméter, vagy kisebb de ventilátorral.
230 V-tal csak akkor szórakozz, ha nagyon tudod hogy mit csinálsz ! Aki tudja az viszont nem itt kérdez (és nem ilyet), szóval ezt a vonalat hagyjuk! Inkább végy egy 48 V-os tápegységet! 200 lumen/W az a hidegfehér, legfejlettebb Cree LED-ek laboratóriumi körülmények közt, kis teljesítményen mért hatékonysága, használt olcsó LED-ekkel ilyet ne remélj!
Ha tippelnem kellene ezeknek a led moduloknak a hatásfoka kb. 50...100 lm/W között lehet valahol, mivel használt valószínüleg az 50-hez közelebb. Ha a névleges teljesítmény alatt hajtod meg akkor (egy bizonyos határon belül) kicsit jobb lesz a hatásfoka, és egyúttal kevesebb hőt is termel, ezt tovább gondolva üzembiztosabb is lehet.
Abból kellene kiindulni, hogy milyen áramforrást ill. tápegységet tudsz beszerezni, és ennek megfelelően csoportosíthatod a ledeket. Egy gyári 48V-os, esetleg egy gyári, áramgenerátoros táp ami 48V környékén használható, nekem is jó ötletnek tűnik. Én valószínüleg 230V-ról próbálnám meg, de nekem nem ez lenne az első ilyen ledes lámpám, a következő pedig a 12V-os verzió lenne, mert vannak 12V-os tápjaim - tehát azt nem kellene pénzért vennem... Neked van valami hozzá?
üdv.
Ebben a kommentben lévő LED-ekbe én is belefutottam. Mondjuk még csak kínai webshopon Utána is néztem, lehet találni róla ezt-azt. Mások tapasztalatai szerint, sajnos kell neki a váltóáram, ugyanis egyenirányítva túlmelegszik. Kb. 50% kitöltésű PWM-mel megegyező a LED működése (emlékeim szerint olyan 200V fölött nyitnak a LED-ek). Vagyis nem csoda, hogy villog Persze közben el is kezdtem agyalni rajta, hogy mit lehetne kezdeni vele, és arra jutottam, hogy kettőt kéne egymás mellé rakni, majd felváltva meghajtani egyenirányított 230V-ról. A 230V kapcsolgatása miatt eléggé necces a dolog, és bonyolult elektronikát nem érdemes tervezni, mert akkor már rendes vezérlést rak be az ember, és mellé a LED-eket "csupaszon". Egy tranzisztoros Schmitt triggerből indultam ki, és egy szimulátorban játszadoztam. Lett is valami belőle, tuti tele hibával és hülyeségekkel, de azért felrakom. Ha esetleg valakinek lenne hozzáfűzni valója, jobb ötlete, egyszerűbb működő kapcsolása Itt a link a szimulátorhoz, a mellékelt *.txt fájlt be lehet importálni. A Zener+ellenállás szimulálja a komplett LED-es lámpát A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2017
Én is vettem hasonló modult. Rakni kell rá puffer és elé meg egy nagy motorkondit. Az áramgenerátor IC-ket is át lehet kötni, akkor kevésbé melegszik a panel.
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2017
A szimulátor nekem újdonság, elsőre nagyon tetszik!
Anno kértem a moderátorokat, hogy tegyük valahogy elérhetővé ezt a szimulátort. A magyarítás egy része is elkészült hozzá. Paul Falstad java alapú circuit szimulátora. txt alapú a fájl, amit létrehoz. Nem pilótavizsgás és nagyon is használható az egyszerűsége ellenére.
Sziasztok!
Vettem egy ilyen villanykörtét, és miután beraktam fura volt a fénye. Mint kiderült 50Hz-el villog és zavaró nagyon. Mit lehetne tenni neki, hogy javuljon? Valami egyen iránytó kellene elé egy puffer kondival, vagy valami hasonló? Mint néztem nem igen láttam semmi elektronikát a foglalatban, lehet hogy a 230V-al sorba van az összes led?
Hello! Én most "tekertem" be egy ilyen 6W-ost...semmi ilyet nem tapasztaltam, világít, mint a "zördög". Igaz ez drága márkás cucc...
Igen. Még a Graetz-hidat is akkor kispórolták belőle, az azért szokott lenni. Hozzáértők szerint ezek a filament LED-pilácsok nem nagyon ajánlottak az elégtelen hűtés miatt.
Hmmm. Azért az a 4% flicker elég jó adatnak tűnik, jól bezsúfolhatták a meghajtót a foglalatba (vagy nem igaz). Igaz, azt a kalibrált 103Hz adatot nem tudom értelmezni (majd még 3 kávé után talán).
Nekem van pár filament fényforrásom. Jól világítanak, keveset fogyasztanak és már 3 éve mennek. Egyenlőre nem tapasztaltam gondot. A COB zsákutca volt és a Cree ledek is. De ezek mennek, ráadásul sokkal jobb a sugárzási szög ezzel a kialakítással. Sokkal közelebb áll az izzóéhoz. Dekorációs szempontból is pofásabb, csak nem mindegy melyiket veszi az ember.
Idézet: Ezt kifejtenéd? „A COB zsákutca volt ...”
Vettem jópár COB ledes fényforrást, de akkor még nem sejtettem milyen gondok adódhatnak vele. A COB-nál egyetlen felületre vannak integrálva a fényforrások, emiatt jobban melegszik és pontszerűbb a fénye is. Optika kellett a jobb világítási szög eléréséhez, nem volt túl optimális a működtető feszültség a driverhez (túl alacsony), emiatt nagyobb áram kell a meghajtásához. Mindezek odavezettek, hogy hamarabb kipurcant először néhány pötty, majd a teljes lapka. Az elosztott hőterhelésű - például SMD ledes, vagy 1-3W-os ledes megoldások jobbak, megbízhatóbban teljesítenek. A sok smd-t tartalmazó megoldásoknál jobban megoszlik a hő, magasabb a driver feszültsége, emiatt kisebb az áram, a melegedés és a drivernek sem kell annyit elfűtenie. A COB-nál a viszonyag nem túl magas feszültség miatt a driver is jobban ki van terhelve, többet disszipál. Hiszen ha egységnyi áramunk van és azt alacsonyabb feszültégen használjuk fel hasznosan, akkor a drivert vesszük igénybe jobban, annak kell megoldania a nagyobb feszültség/egységnyi áram tulajdonság lekezelését. Azaz a legideálisabb a sok fényforrás, magas led feszültség, alacsony áram, alacsonyabb driver feszültség. A filament ebből a szempontból optimális. Ugyanígy a sok smed ledes kapcsolások is. Utánuk jön a sorban az 1-3W-os ledekből felépített világítás, ahol már a driver jobban meg van terhelve, de a hőleadás jobb. Ezeket nem olvastam, csak megtapasztaltam a meghibásodásokból és a tönkrement fényforrások javításából. Nem beszélve arról, hogy a COB chipet már nem lehet javítani házilagosan. Igaz a filament sem könnyű eset, azaz ilyen szempontból kicsit problémásabb, de élettartamban nem kell szégyenkeznie, ezért ez eddig igazán fel sem merült nálam.
Szerencséd van vagy jól választottál. Cimbora le is állt a forgalmazásával mert garidőn belül mindet visszahozták. Elkezdtek középen barnulni, aztán halál lett a vége. Én meg kerestem csak magát a LED-et és sehol nem találtam (csak készreszerelt pilácsokat, azt meg széttörni nem gazdaságos). Nálam meg érdekes módon COB 100W-os fehér megy igen sokat kb. 2 éve. Igaz, nincs is kihajtva, kb 2/3 fényerőn megy (felette úgy is csak melegszik). Viszont a pontszerűsége elég zavaró, szoktam demózni nagyarcoknak, hogy miért is nem ideális illetve furcsa a LED reflektor. Most vannak próbára táppal egybeépített COB moduljaim, ha lesz egy kis idő rá megnyaggatom ezeket. Egy áramgenerátor IC van csak a modulon, igazából arra leszek kíváncsi, mit szól az egész a gyújtásszögvezérlőhöz. (elméletileg nem szabadna működnie).
Amiről beszélsz - azok saját meghajtásúak gondolom. Én a gyári konstrukcióról mondtam véleményt, illetve a jóságukról a tapasztalatam alapján. Lehet jó a COB speciális munkaponton, de konstrukcióválasztás szemszögéből nem ez lenne az első, ha választanom kellene.
Ebben nincs semmi meghajtás a foglalatban, láttam ilyet a a teszkóban abban volt az aljában valami, ennek nincs, ez ebayes kínából fele annyiért. Megpróbálom, hogy ha párhuzamosan elé rakok egy 1µF-os fólia kondit mit eredményez, hátha kisimítja.
És melyiket kell választani? Nekem nem jött be a filament, 1 hónapig bírta a V-tac. Az ugyanilyen márkájú alu PCB-re forrasztott SMD-k viszont jól működnek.
Furcsa, de a hagyományos lámpatestek örülbelül tizedét tudják a rájuk írt (40W-60W) teljesítménynek LED körtékkel. Izzólámpa esetén ez 500lm-1000lm környékén van, körülbelül annyi, mint a hagyományos izzóknál. Itt a korlát a felhasznált anyagok által elviselt hőmennyiség. LED esetén a maximális hőmérséklet a hetven fok, bár itt már kezdenek hamar tönkremenni. A gyakorlatban egy LED alapú körte hőháztartását búrában a lehetséges legnagyobb méretű hűtő 7W körül behatárolja.
Én főleg 1W hagyományos teljesítményLEDeket használok a lakásban, E27/E14 foglalatos, búrás körte foglalatban. Rossz konstrukció esetén már a 3x1 körte is túlmelegedik. Az 1W LED még nem termel annyi hőt, hogy egy 2mm vastag hűtőlemez ne legyen képes kellően elvezetni. Az általam használt legnagyobb, 7W COB LED már az UFO lámpába szerelt alulemezen dolgozik.
Szia! Kínai gyártmány, magyar minőségellenőrzés: CATHAYA. De ez már lassan reklámnak fog minősülni. AZ egyértelmű, hogy az ALU PCB+ smd jó, hiszen, mint írtam előzőleg, konstrukcióban a lehető legjobb. Igaz annak is van hátránya. A sok árnyék....
Idézet: - Nyilván rossz fáról szüretelted Igaz én zömében GU10-eseket használok és nem búrában, hanem álmennyezeti lámpatestben. Ott a fénnyel pozitívabb a mérleg, mert a halogéneket levilágítják a mostani led fényforrásaim. Persze ez inkább szubjektív, mert nem mértem műszerrel. Csak fura, hogy egy ideje milyen jól látok a pincében. Fénycső helyére beépített LED fényforrásokkal is jók a tapasztalatok, mert iskolákban szereltünk át párat. Mindenki szereti, mert azonnal világít, nincs pislogás és percekig tartó bekapcsolási hullám és végre van fény is, nem csak berregés és búgás. „LED körtékkel”
Idézet: „Most vannak próbára táppal egybeépített COB moduljaim, ha lesz egy kis idő rá megnyaggatom ezeket. Egy áramgenerátor IC van csak a modulon” Ha a kínai modulra gondolsz, azok 100Hz-en villognak, én nem bírnám elviselni.
Igen, megkukkoltam, ránézésre kb. 1:9 arányban kialszik. Talán egy kisebb kondi még segítene rajta, bár akkor meg az áramgenerátor IC melegedne. Majd még játszom vele.
Én egy ilyen 24W-os panelnél úgy oldottam meg, hogy átkötöttem az áramgenerátor IC-ket, raktam az egyenirányitás után egy nagyobb puffer, a fazishoz meg egy fólia kondit és egy minimális soros ellenállást, hogy bekapcsoláskor ne menjen tönkre a graetz. Azóta nem vibrál és kevésbe is melegszik. Szerintem nálad is ez lenne a megoldás. Motor kondik nem olyan drágák és sokáig bírják.
Sziasztok! Van-e tapasztalata valakinek, hogy SMD kerámia kondi, pl. ILYEN vajon mennyire használható, ill mennyire bírja mint előtétkondi, hálózati feszültségen?
A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2017
Ha jól látom, illetve nem látom az adatlapon AC feszültségű specifikációt, emiatt nem merném betenni.
Igaz hogy ez más tipusú kondi Bővebben: Link de itt specifikálják az AC/DC feszt, AC-ben a felét tudja... Hálózati feszre tudtommal X1 - X2 tipusú kondik valók...
Helyszűke miatt lenne érdekes a dolog. Amúgy valóban nincs specifikávca AC-re (egyik hasonló sem) viszont van megadva 3% "dissipation factor", ebbe elvileg beleférhet a 230V- 50Hz. Ha másképp nem megy, akkor egyelőre fóliakondi lesz, de azért letesztelek majd pár ilyen X7R kondit is...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |