Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Témaindító: rozsda, idő: Máj 12, 2011
Témakörök:
A motor áramával kell számolni. Egy akkora áramot elbíró induktivitást elé teszel (akár egy nagyobb trafó primerét, vagy szekunderét), ami a kezdeti lökést megfogja. Egy komolyabb ohmos is megteszi, amin elég feszültség esik.
Sziasztok! Adott egy MAICO EKR 40-2 típusú elszívó. Az a kérdésem, hogy miként lehetne megoldani a motor fordulatszám szabályozását. Sajnos már telepítették a gépet, és csak három eres kábelt húztak ki... A hozzá gyártott fokozat kapcsoló toroid trafóval 140 ezer Forint, de a frekiváltó sem áll meg 70 ezer alatt. Tudtok-e más megoldást?
Ha nincs pénz, akkor nem a fordulatot kell akkor szabályozni, hanem a szívott levegő mennyiséget, egy tolózárral.
Így van , a nyomó ágat szokták fojtani , bár szerintem neked a szívó oldal lesz közelebb .
Félő, hogy Szamóca jobban szeret a nyomó oldalon állni, mint a szívó oldalon..
Ja ja , nem mindegy melyik oldalra születik ...
Sziasztok. Feltennék egy kérdést, bár valószínűleg tudom a választ, de ki tudja, hátha van más megoldás is. Van egy 3 fázidsú 7,5KW-os teljesítményű szivattyú. A működésével igazából nincs bajom, viszont van vele egy olyan gond, ha bekapcsoljuk a szivattyút a vízrendszerben olyan "ütés" keletkezik, hogy szinte heti rendszerességgel szétnyom valamit, mert szinte egyből akkora nyomás lesz a rendszerben ami folyamatosan gondot okoz. Már tettünk be egy 400l-es tartályt, de igazából mivel a szivattyú közvetlen közelében nincs ekkora hely, így a csövekben szinte megmaradt a hírelen nyomásnövekedés a távolság miatt.. Arra gondoltam, hogy lassabban kellene felpörgetni a motort, így megoldódna a gondom. Erre én egyedül a frekvenciaváltós vezérlést ismerem. Sajnos ezen a teljesítményen nagyon drágák a frekiváltók, így ha volna más megoldás szívesen meghallgatnám!Akár elektromos, akár a vízoldali megoldás érdekelne. Jelenleg a szivattyú egy udvari aknában van a tartály pedig tőle hat métere egy épületben, közelebb vinni nem nagyon lehetséges. Viszont már két collos cső van a tartály és a szivattyú között. Van valamilyen megoldás erre a helyzetre?
Esetleg egy lágyinditó is megoldás lehet, olcsóbb mint a frekiváltó.
Szia.
Elsőnek csillag-delta. Ha nem válik be, akkor jöhetnek a bonyolultabb megoldások. Másodiknak közvetlenül a szivattúnál a nyomóágba egy lefúvatószelep, ami a névleges nyomás duplája környékén nyílik és kiereszti a vizet, vissza a kútba (előfeszített rugóval nyomott szeleptányér, de legalább 3/4" csőkertesztmetszetnek megfelelő tányér-lyukkal). Ez a lefúvató dolog karbantartsigényes (nem szereti se a vízkövet, se a koszt, homokot ...)
A képen pedig egy javasolt beállítás nagyteljesítményű szivattyúhoz.
A puffer tartály csak akkor jó, ha van benne levegő is, legálább a negyede, fele.
Az meg csak úgy lehet, ha a vízzel való feltöltés után a tetején kompresszorral levegőt fújsz bele, hogy mennyit az jó kérdés (1/4-1/2 térfogatból ki kellene szorítsa a vizet a tartályból, akkor lenne hatásos a lökéshullám elnyelésére. Plusz a lökéshullám terjedését akadályozó be és kimeneti csonkok (NEM egyszerű T idommal kell bekötni, illetve nem mindegy, hogy a T milyen pozícióval kerül bekötésre))
Nekem is volt ilyen gondom, úgy oldottam meg, hogy betettem egy T -t a nyomó ágba és egy a végén lezárt erős, 2 m-res gumicsődarbot, amiben bent hagytam a levegőt.
Ha indul a rendszer, a levegő rugalmassága megfogja és nem üt.
Mivel nyomáskapcsoló indítja a szivattyút, így csak valami automatikus csillag-delta kapcsolás lenne jó, de még csillag kapcsolásban is nagyot nyom a rendszeren a szivattyú, így ezzel tovább nem kísérleteztem. A képen Lelkes amatőr) lévő ábra nekem semmit sem mond, ezt kifejthetnéd bővebben. A jelenlegi "puffer tartály gumimembrános, már vagy öt nyomásértékkel is próbáltam, sajnos nem oldotta meg a problémát, pedig mint írtam 400l-es. A vizet kiengedni a szivattyúnál nem lehet, mert egy vert kút és nincs hová elengedni a kiengedett vizet. Ja még annyit, hogy a szívócső egy kisebb "aknában" egy kisebb vízházban van és a környéke le van betonozva, így a csőrendszer átalakítása nehézkes lenne, mint írtam 2"-os minden . Nyikolaj sajnos egy ilyen kicsi gumicső, nem oldhatná meg a problémát, mert ha a 400l-es gumimembrános tartály nem tuja felvenni az ütést, szerintem a gumislag még annyira se lenne hatásos.
Ez a lágyindító mit takar, erről még nem hallottam, létezik ez ebben a teljesítményben?
A rajz szerint 30%-os teljesítménnyel indul a motor és 10 mp. alatt éri el a teljes fordulatot. A kikapcsolási késleltetés kihagyható.
Te én azt sem tudom, hogy ez a rajz amit betettél micsoda! Ez valami lágyindító lenne, Az előző hozzászólásom óta utánanéztem a lágyindítóknak is. Az is jó lenne nekem, de az áruk sajnos szintén nem olcsó, de ezek szerint valami ilyen megoldás lesz a nyerő. Vagy a frekiváltó, vagy a lágyindító.
A rajz egy lágyinditó beállítását mutatja nagyteljesítményű szivattyúhoz. Frekiváltónál olcsóbb, a rendszeres cső- és egyéb meghibásodások költségének (idő, anyag) elmaradása talán rentábilissá teheti. Ki kellene próbálni a gyakorlatban.
Sajnos, hogy a lágyindító beválik-e az próba nélkül nem biztos, mert annál pont a fordulatszámot nem tudod kontrollálni. Nem tudom mennyi a keret, de 150-160 netto-ért vannak frekiváltók. De lehet mégiscsak újra kellene tervezni a csövezést, mert azért mielőtt feltalálták volna a frekiváltót, voltak/vannak sokkal nagyobb szivattyúrendszerek üzembiztosra megtervezve kivitelezve....
Van még "egyszerű" ötletem:
A szivattyú nyomó és szívó ága közé betenni 2"-os csapot (áthidalni egy bypass ággal a szvattyút). A csap nyitott alapállapotban van, mikor a szivattyú indul elvileg csak körbeforgatja a vizet a bypass felé, nem nyom előre nagyjából semmit, majd a bypasscsapot lassan elzárva kerül nyomás alá a nyomott oldal (amilyen ütemben zárod a bypasst, olyan ütemben nől a nyomás a fenti rendszerben). Ha ez beválik akkor automatizálni kell a bypasscsapot indításkori lassú elzárásra, majd leálláskori visszanyitásra (vannak motorvezérelt csapok, de kis ügyességgel csinálni is lehet).
Szerencsére kínálnak sokkal olcsóbban, megfelelő teljesítményű frekvenciaváltókat. Szerintem ezek egyikével fogom megoldani. Ez tűnik a legjobb megoldásnak.
Ezt a csapnyitogatást nagyon nehezen lehetne megoldani. Mint írtam 2" a rendszer. Szerinted egy acélcsővel, idomokkal megszerelt rendszert hogyan tudnám úgy átalakítani, hogy beletegyek egy áthidaló csapot. Na meg egy aknában van ahová le kellene mászni minden alkalommal amikor a rendszerben 2 bar alá megy a nyomás, hogy a csapot nyissam, vagy zárjam. Ez a gyakorlatban megoldhatatlan feladat lenne.
Képet nem csatoltál így nem tudjuk, hogy mik a körülmények.
A bypass ág kiépítése nem igényel túl sok helyet, szerelvényt (ahova a szivattyú utólag került be ott esélyes, hogy van elég hely fél méter csőnek 4 csőidomnak meg egy csapnak). A csap nyitogatását automatikának (3-4 relé és 2 végálláskapcsoló bonyolultságúra gondolj automatika alatt) kellene végeznie hosszútávon. Persze majd csak akkor, ha ki lehet építeni a csövezést és egyáltalán tudja-e amit kell. Mert ha nem hatásos kézzel vezérelve sem, akkor fölösleges automatizálni... (Ha tényleg minimális a hely, akkor a bolti idomoktól elétrő egyedi idommegoldásokban is el lehet gondolkozni...)
Sziasztok!
Egy gyors kérdés megválaszolássásban szeretnék segítséget kérni. Adott egy frekvenciaváltó és egy motor deltába kötve. Fordulatszámát szeretném szabályozni, meddig lehet felmenni? Miket lehet tapasztalni, ha növelem a fordulatszámot egy ilyen motornál, mire figyeljek? A motor 1400 -at fordul alap esetben. Üdv. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2017
Szia!
Szerintem a gépészeti elemek szabnak elsősorban határt; csapágyak, kiegyensúlyozottság, rezgések... ilyesmik. Megduplázni szinte biztosan lehet (kb. 3000 1/min), megtízszerezni meg már lehet hogy a frekiváltó sem engedné, sok típusnál 400Hz a max. frekvencia.
A fordulatszám és nyomaték között kapcsolat van, amit a feszültség és frekvencia is befolyásol. A frekvencia az üresjárási fordulatszámmal nagyjából arányos, de ha a feszültséget nem növeled, akkor arányosan csökken a billenő nyomaték. Tehát ha tartani szeretnéd a nyomatékot, akkor arányosan növelned kell a feszültséget. Pl. ha a motorod csillagban 380 V, deltában 220 V-os, és a frekiváltód 400 V-ról üzemel, és ki tud adni 380 V-ot (ez kb. a legszerencsésebb kombináció), akkor 380/220=1,7-szeresére lehet növelni a fordulatszámot változatlan terhelő nyomaték mellett. Egy picit jobban fog melegedni az örvényáramok növekedése miatt.
Ha a feszültség nem növelhető, akkor csak a nyomaték kárára növelhető a fordulatszám. Ha a motor nyomatékának eredeti határát a melegedés adta, és nem a billenő nyomaték, akkor egy pici (10...30 %) fordulatszám-növelés még esetleg lehetséges változatlan nyomaték mellett, de ha a billenőnyomatékban nincs kellő tartalék, akkor a terhelő nyomatékot arányosan vissza kell venni.
Sziasztok! 100W 230VAC aszinkron motort szeretnék 12V DC-ről működtetni, fordulatszám szabályzással. Mennyire bonyolult a dolog, illetve volna-e valakinek rajza hasonlóról?
Esetleg árulnak boltban kész invertert ilyen feladatra, vagy ez nagyon speciális?
Kell egy inverter, pl. szünetmentes táp, ami a 12v-ból 230v-ot készít. És kell egy egyfázisú frekvenciaváltó, ami így összesen árban, sokszorosa, mintha szereznél egy 12v DC motort és ahhoz egy PWM szabályzót...
Köszönöm, ettől féltem én is.
Megnézem a lehetőségeket 12V-os motorra.
Üdv! A nyomó levegő mennyiséget. Minden centrifugál szivattyúnak a kimenetét kell folytani legyen bár mi a szállítandó közeg. A szívásoldal folytása töbletárammal is jár, mígy a kimenet folytása, áram csökkenéssel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |