Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   173 / 229
(#) csavarkulcs válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 3, 2018 /
 
Ha túlságosan felemlegedne, építek hozzá hűtést. kb egy 10Kw-os motor kellene bele szerintem.
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Én régebben egy mtb-re rátettem egy Transporter indítómotort két láncáttétellel, 1/25 aránnyal. Az akku egy 12/45 autóakku volt. Mivel direktben olyan volt mint egy vadállat, ezért egy darab 4-es drótból raktam elé egy ellenállást, amivel egész tűrhető volt, csak erősebb emelkedőn felizzott a drót.
Aztán kipróbáltam 1/4.4 áttétellel is (26"-os volt a kerék), direktben. 50-60-at simán tudott sík úton, csak pillanatok alatt megette az akkut.
A motor maga golyóscsapágyakat kapott, az eredeti siklócsapágyazás borzasztóan melegszik.
A motor tekercselése sem a hatásfok figyelembevételével készült, egyrészt nem hurkos hanem hullámos tekercs, másrészt a kefék nem 1-2, hanem 2-3 szeletet zárnak rövidre (a nagy áram miatt szélesek). Ettől van relatív rosszabb hatásfoka egy indítómotornak( meg a csúszócsapágyaktól amelyek nem tükrösitettek).
Az ellenállás szabályzás persze pazarló, pwm vagy az akkuk soros/párhuzamos kapcsolása lenne jobb. Utóbbihoz persze két kisebb akku kell egy nagy helyett.
Amúgy az akku igen hamar feladta, a motor sincs meg már.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Nem tesz jót az aksinak ha teljesen lemerítik, Te meddig merítetted?
Milyen motort kellene beleraknom szerinted? nézegettem az ebayon motorokat, ezt találtam, de attól félek hogy ez ugyanaz a konstrukció, mint az önindító.
Bővebben: Link
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Igen, ólom esetén 50% alá nem érdemes menni, de akkor nem figyeltem rá, az amúgy is egy gyenge minőségű akku volt.
Jó volna egy adathalmaz amiben szerepel mondjuk hatásfok, de nem találtam. Így kívülről valóban lehet hasonló tekercselés, ami azt jelenti hogy nem fog olyan sokáig elmenni egy töltéssel mint egy jó hatásfokú motor.
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Amúgy én most is tervezek egy gépet, de én nagy valószínűséggel magam gyártotta soros motort fogok beépíteni. Gyári motorokról (ilyen nagyobbakról) nincs igazán tapasztalatom az önindítókat kivéve. Illetve azon az mtb-n előtte egy Mondeo hűtőventi motor volt, ami ilyen 200w körüli állandómágneses. Az keveset fogyasztott de 20-nál nem ment gyorsabban és komoly emelkedőn nem tudott felmenni. Vannak nagyobb állandómágneses motorok, de azok még rugalmatlanabbak vezérlés nélkül mint egy soros motor. Nem pörögnek föl egy határ fölé és túlterhelés esetén nagyobb túláramot vesznek fel.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Ne gyere nekem ezzel a Soros dologgal, egy idelye már így is minden plakáton ezt látom.

viccet félretéve, mi a különbség a soros és a hullámos tekercs között? Nem lehet átalakítani egy önindítót?
(#) erbe válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Máris szebb, mint az önindító. Szerinted egy csörlő folyamatosan teker maximális terheléssel?
(#) erbe válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
A hurkos vagy hullámos tekercselés csupán a menetek eltérő elrendezési módja. Semmi köze a hatásfokhoz. Ha nagyon kis feszültségekhez készül a forgórész, hurkos tekercseléssel nem lehetne elég kevés menetet rátekerni. A hullámos tekercselés kevesebb menetszámot ad. Akár 1-et is lehet.
(#) csavarkulcs válasza erbe hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Tök jó hogy két fórumon is beszélgetünk
Hogy érted a csörlőt?
Nem a szépségre megyek.
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 

Az armatúra (forgórész) tekercselés lehet hullámos vagy hurkos. Az előbbi előbb sorbakot a kerület mentén minden pólus alatt egy tekercselemet és úgy folytatódik a következő szelettel. Az utóbbi pedig a kerület mentén egyesével köti sorba a tekercselemeket. Dióhéjban.
A hullámossal az a gond hogy így a kefe két szelet között nagyobb feszültséget zár rövidre, ezért nagyobb a veszteség. Viszont egyszerűbb gyártani.
Át lehet simán tekercselni az indítómotort is amúgy, és akkor simán lehet ugyanolyan jó hatásfokú mint más motor (70-90%).
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Ez nagyszerűen hangzik, gondolom mint sok helyen itt is egy jó alapra jobbat lehet építeni,
Egy jobb öndiből egy jobb motrot lehet csinálni tekercseléssel?
Egy traktoröndi, vagy egy ikaruszé jobb lenne?
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2018
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 / 1
 
Hát a transporteré volt 1,5 kw, egy traktoré olyan 2-5 körül ahogy nézegettem, Ikarust most nem tudom mekkora de biztosan elég lenne egy robogóhoz 60-80-as tempóhoz. Mondjuk itt a házat is át kell alakítani a golyóscsapágyazás miatt, de ezek után teljes értékű állandó üzemű motor lehet akármelyik önindítóból.
(#) csavarkulcs válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Ez átcsapágyazva, 12 Voltról használható lenne minden bizonnyal, bár valamilyen vezérlés akkor is jó volna. A mérete és nagy nyomatéka miatt úgy is nagyot rúgna induláskor. Mondjuk én mindenképp attekerném és a keféket is kicserélném tömör rézre és keskenyebbre, hogy ne zárjon rövidre feleslegesen 2-3 szeletet. Kérdés hogy a kommutátor ötvözött-e valamelyest, mert ha nem akkor elkopik a tömör kefétől. Meg az még hozzá kell tennem hogy ha ez nem is, de mindenképp valami jó bronzkefe kell bele mert az inditómotorba gyártottak hamar kopnak és töredeznek tapasztalatom szerint.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
és ha négy kisebb szénkefét tennék amik erősítenék egymást?
Végül is beletehetek még egy aksit, a vázat úgy is én csinálom, kismotor stílusú lesz, az aksik meg a nyereg alatt lesznek mondjuk.
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2018
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 / 1
 
Elméletileg jó lenne( ha egymás fölé kettőt gondoltál), de akkor 8 kell mert alapból négypólusúak ezek, és fontos hogy mem szén hanem bronzkefe. Előbbinek sokkal nagyobb a fajlagos ellenállása.
(#) erbe válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 / 1
 
A csörlő arra készült, hogy behúz 5-10 m drótkötelet és pihen. Nem folyamatos üzemre. Ebben a motorban sincs légkeringetéses hűtés, mint az önindítóban. Hoztak már hozzám olyan önindítót, aminek a kollektorából kiolvadt a forrasztás és úgy álltak a drótvégek, mint a sündisznó haja a nagyfeszültségű sámlin.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Kell találni egy elég puha anyagot, ami jól vezeti az áramot,és puhább mint a réz, a bronz ötvözött, biztos hogy jó az?
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 / 1
 
A bronzkefe igazából ilyen kötőanyagba (pontosan meg nem mondom mibe) ágyazott apró bronzszemcsék, valami ilyesmi, ezért amúgy a fajlagos ellenállása ennek is sokszorosa a rézének.
A tömör bronz elméletileg keményebb a réznél.
Én kipróbáltam az ólmot, de az annyira puha hogy órák alatt szétkenődik még kis kefenyomás mellett is. Illetve kipróbáltam az alut is, ami puhább mint a réz, azonban a felületen létrejövő oxidréteg annál keményebb, és ez megeszi a kommutátort.
A mosógépem motorjába tömör réz keféket tettem, egyelőre nem árkos a kommutátor tehát ez valószínűleg ötvözött.
Amúgy a saját motoromba biztos hogy vas kommutátort teszek, annak aztán neki lehet nyomni a rezet.
(#) RoliNyh válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
A bronz keményebb mint a réz. Ahogy mondod, a rezet ötvözik ónnal és még más anyagokkal is, épp azért, hogy jobbak legyenek a mechanikai tulajdonságai. Első körben én biztos nem cserélnék semmilyen szénkefét. Inkább cserélnék fél évente szénkefét, mint évente kommutátort, vagy motort, ha épp kommutátor nem beszerezhető hozzá.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Jó ötlet!
Majd megpróbálok egy sima réz kefét, felpolírozom majd hogy ne legyen éle.
(#) csavarkulcs hozzászólása Jan 4, 2018 /
 
Akár még el is keskenyíthetem, hogy ne zárjon össze olyan sok tagot. Egyépként pedig pörzsölővel ki lehet lágyítnai a rezet, NAGYON puhára.
(#) gömb válasza RoliNyh hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
A gyári bronzkefe szerintem egy hétig bírná nagyjából. Legalábbis a transporter indítóba nagyjából addig bírta.

Amúgy a rézdarabbal meg kell karcolni a kommutátort (lehetőleg a kefesík felett), ha nem birja belevágni magát akkor koptatni sem fogja valószínűleg, ha igen akkor nem érdemes beletenni.
(#) RoliNyh válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Hát én a sima bronzra és rézre gondoltam. De ha létezik belőle direkt a szénkefe kiváltására való is,
akkor el tudom képzelni, hogy esetleg létezik olyan ötvözete is, ami puhább a réznél.
A gyártástechnológiáját azt viszont nem ismerem.
(#) erbe válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
A ma gyártott bronz és szénkeféket 100+ év alatt kísérletezték ki. Nektek van annyi időtök rá?
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Azért nem egy világbajnokot akarok csinálni, ami évekig bírja, inkább csak egy szórakoztatóeszközt. A szénkefét, és a siklócsapágyat is meghagyom, inkább először arra törekszem hogy működjön, a konstrukció, utána szénkefézek,csapágyazok,hűtést csinálok a motornak.
(#) gömb válasza erbe hozzászólására (») Jan 4, 2018 / 1
 
Nincs rá szükség. A motoromba teljesen jól működik a tiszta réz kefe.
Ha gyártanak valamit valahogy, egyáltalán nem biztos hogy az a legjobb megoldás minden esetben.

Egy hátránya van a kis ellenállásu kefének, nem lehet akkora szeletfeszultséget megengedni, de ez 12-24-36 voltnál pont nem számít.
(#) gömb válasza csavarkulcs hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Igen, de az atcsapágyazott, áttekercselt, réz kefés motor 50 fokos üzemi hőmérséklet mellett adja le ugyanazt a teljesítményt, mint a gyári konfig 200 fokosan. Ez a nem mindegy.
Na jó, a kommutátoron valóban bebukhat a dolog ha puha, akkor maradni kell a bronzkefénél.
Vagy nézni valami kifejezetten jó, mondjuk fémgrafit kefét.

Én ezt megoldom a vas kommutátorral.
(#) csavarkulcs válasza gömb hozzászólására (») Jan 4, 2018 /
 
Szerintem sem kell magunkat ráhagyni a tervezők megoldásira, nyugodtan ki lehet próbálni valami jobbat.
(#) csavarkulcs hozzászólása Jan 4, 2018 /
 
Persze az is lehet hogy egy év alatt elkopik a kommutátor, akkor viszont én is vasra cserélem.
Következő: »»   173 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem