Fórum témák
» Több friss téma |
Dehogynem, a kondi benne van. Azon keresztül van direktben, mintha nem lenne szabályzás. Csak a főfázis van szabályozva. Majd készítek képet, de nem tudom mikor leszek otthon.
Köszönöm a válaszod. Türelmesen várom a képet.
Kedves Fórumtársaim!
Megoldandó feladat(om) egy párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motor (https://jovalolcsobb.hu/Hajtomuves-motor-egyenaramu-szenkefes-3000-345rpm) szabályozása. Persze vezérléssel is kiegyeznék, nem lévén encodere. A gép adatai: - állórész: 195 V, 0,33 A, 8 Hy (!!!), - forgórész 150 V, 12,5 A, 10 mHy. - "elméleti" (az írás szerint nyilván a leadott) teljesítménye 1,1 kW A gép használt, így megérkezésekor első dolgom volt a megfelelő részek párhuzamosítása után rákötni a 40 V 10 A-es FOK-GYEM 9158 tápra. El is indult szépen 1-2 A össz. áramfelvétellel, ment is az első megszakításig. Botor fejjel (a feszültség leszabályozása nélkül) levettem az egyik pólusról a krokodilcsipeszt. Az ennek eredményeként keletkező, komoly hegesztőberendezéseket megszégyenítő ív összehegesztette a krokodil két pofáját a forgáspontban, és azonnal kinyírta a tápegységet. Az Uki felugrott 53 V-ra, és mindkét piros LED kigyulladása mellett szabályozhatatlanná vált a kimenet.A három db, új 2N3442 végtranyó (amik helyett saját "újítás"ként 6 db DB249 volt beépítve, melyből néhány megszakadt, néhány zárlatos lett) cseréje után a kimenet szabályozható, 0-29V között. Még szkóppal nem néztem, semmit nem mértem, de majd ma megjavítom, és ezek után távol tartom a 8 Hy-s induktivitásoktól. Ami kitűnő gondolat, de mégsem szeretnék egy 200 V, 12 A-es "áteresztős" tápot csinálni, amivel hirtelen megszakítások nélkül, tehát nem PWM üzemben lehetne szabályozni a feszültséget. De ha nem PWM és nem áteresztő (bár egy 200 V 0,5 A-es áteresztős elméletben még elképzelhető, de félek az armatúra visszahatástól, és a lecsökkentett állórészgerjesztés miatti forgórész áramfelvétel növekedéstől), és nem is folyadék ellenállásos "sergő" indító, akkor mi? Válaszaitokat előre is köszönöm. (Kedves Moderátor! Időközben megtaláltam ezt a topilot, így újat nyitnok felesleges...)
Külső gerjesztésű DC motornál először mindig a gerjesztést kapcsoljuk be és azt kapcsoljuk ki utoljára. Lehetőleg független tápról, hiszen nem is egyezik a forgórész feszültségével. Ha valamennyire is használni szeretnénk, (ez vonatkozik a kipróbálásra is), a gyári ajánlott feszültségről kell megtáplálni a gerjesztőtekercset. Ha kisebbről tápláljuk, akkor se negyed-ötöd feszültségről, mert túl nagy lesz az áramfelvétele. Vagy éppen arányosan a forgórész feszültségét is csökkenteni kell, azaz 195/40 =~5, akkor 150/5 =30 V a forgórésznek.
A forgórészt nyugodtan táplálhatod PWM-mel. A visszáramdiódákat nem szabad elfelejteni. Az álló és forgórésszel is párhuzamosan lehet kötni egyet-egyet. Ha ezekre ügyelsz, nem fog gondot okozni a 8 H. Amivel DC motornál nem is szoktak foglalkozni. Igaz, AC motor adatlapján sem szokás a tekercsek induktivitását feltüntetni. Idézet: „Persze vezérléssel is kiegyeznék, nem lévén encodere.” Ami külön jó a külső gerjesztésű motorokban, hogy a forgórész feszültségével arányos a fordulatszáma és azt elég jól tartja. Encoder nélkül is könnyen vezérelhető.
Még annyit hozzátennék a témához, hogy normál üzemmenetnél a gerjesztést se szokás állandóan le és felkapcsolni, miközben a motort megállítjuk a főáramkörrel.
A gerjesztéssel pedig külön is szabályozható a fordulatszám, célszerűen egy 60-80 %-os főáramköri feszültségnél. Tehát két körben is lehet variálni a fordulatszámmal, illetve a teljesítménnyel. A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2018
Továbbá..
Az állóész gerjesztés áramának kimaradására, védelmet kell beépíteni. Mert megszűnése esetén a forgórész árama a csillagokba mehet. Ha a motor fordulatszabályzása nagy tartományban lenne megoldva, gondoskodni kell a motor külön kényszerhűtéséről. Mert saját ventilátorai nem fogják ellátni ezt a hűtési feladatot..
Akkor még.. - a gerjesztést alapban kapcsoltasd egy 3 áramkörös nagy méretű schrack relével. 2 párat köss sorba, áthidalva egy RC taggal túlfesz levezetésként ( bontáskor ).
A relé vezérlésében pedig alkalmazhatsz egy gerjesztés minimum figyelőt és beavatkozót, hogy pl. 50 volt alatt ne is akarjon meghúzni. A 3. párat pedig kösd be a főáramkör mágneskapcsoló vezérlés körébe, így reteszelve lesz ebből a szempontból is. Ezt függetlenül a szabályozás módjától, mindenképpen tedd meg, tehát ne csak elektronikusan vedd el a főáramkör tápját.
Köszönöm kedves Barátaim, sokat segítettetek.
Esment a "tudatlanok bátorságával" vágtam bele valamibe, ami a gyors és olcsó megoldás helyett további komoly összegekbe kerül majd, és rengeteg idő ráfordításával létrehozok valamit, ami - legyünk őszinték - elmarad majd a bevált, üzembiztos gyári megoldásoktól. Fenti üzeneteitekből oda lukadtam, hogy bár egy trafóvason, de két külön tekercsről táplálódjon az álló és forgórész. Az állórész tápja legyen fix 195 V feszültségű (gondolom különösebb, "precíziós" stabilizálást nem igényel), a forgásirány váltása történhet megállított forgórész mellett, az állórész gerjesztőfeszültségét viszonylag lassan lecsökkenzve, felcserélhetjük annak pólusait. A fordulatszám szabályozása történhetne (csak a) forgórészt tápláló feszültség változtatásával, amit legegyszerűbben talán tirisztoros egyenirányítással lehetne megoldani, szép nagy elkókat, védődiódákat, RC tagokat alkalmazva. Mit szóltok az elgondoláshoz? Előre is köszönöm!
Hello! Forgásirány váltás megoldható. Tirisztorhoz viszont nem szükséges mindenféle nagy kondi, RC tag meg szóba sem jöhetne. Maximum cseppet "búgni fog a motor", de átlagértékkel fog forogni.
Idézet: „Az állórész tápja legyen fix 195 V feszültségű (gondolom különösebb, "precíziós" stabilizálást nem igényel), a forgásirány váltása történhet megállított forgórész mellett, az állórész gerjesztőfeszültségét viszonylag lassan lecsökkenzve, felcserélhetjük annak pólusait.” Ha nem akarod a motorból a teljes feltüntetett teljesítményt kivenni, az állórészt kisebb feszültséggel is gerjesztheted. Ennek arányában a forgórészre kerülő feszültséget is korlátozni kell. A motor nyomatéka csökkenni fog. A forgásirány váltáshoz nem az állórész gerjesztését, hanem a forgórész polaritását szokták átváltani. Az állórész gerjesztőfeszültségét hagyd békén, azt nem kell szabályozgatni. Nyugodtan ki és bekapcsolható, legegyszerűbben a trafó primer oldalán. A forgórész árama legegyszerűbben a szekunder oldalon triakkal szabályozható. De a forgórész táplálásához még trafó sem kell. Nemrég két olyan varrógép vezérlést is javítottam, amiben állandó mágneses DC motor van. 150 V 400 W-os. A forgórész szabályzását PWM-mel oldották meg. A 3 fázis egyenirányítása után kijövő ~540 V-ot 1200 V 30 A-es Darlington tranzisztor szaggatja. A visszáramdióda is 30 A-es. A motornak nagyon szép hangja van, finom zümmögés>halk sivítás. A zavarszűrést néhány kisebb és egy nagyobb RC tag megoldja. A "nagy" 220 nF kondi+47 Ohm 20 W ellenállás.
A tirisztorok kommutációs túlfeszültségvédelmét RC tagokkal szokás megoldani. Ilyen 100A alatti tartományban kb. 47...100nF (a tárolt töltés nagyságától függ, ami meg leginkább a di/dt-től) +néhányszor 10 ohm. Ha korrekt hálózati túlfeszültségek elleni védelmet is beépít, akkor azt elkókkal is meg lehet oldani (csillapító ellenállások, egyenirányító híd, elkók, kisütő ellenállás). Igaz, ezek ritkán mennek 100µF fölé, viszont 400V-on legalább 1200V-ra illik méretezni. Ezek jelentősen nem befolyásolják a kimeneti feszültség és áram alakját, csupán a tirisztorok védelmét szolgálják.
Hello! Én a hozzászólásból azt szűrtem ki, hogy nem a tirisztorok túlfeszültség védelméről van szó, hanem a vezérelt egyenirányító kimenti feszültség hullámosságának csökkentéséről. De ezt RC taggal megoldani ebben a teljesítmény tartományban nem célravezető és talán nem is szükségszerű.
Jó napot mindenkinek!
Sajnos itt vagyok újra, ugyanis a 2014. április 22-i hozzászólásomban említett robotgép motorja megint nem akar szabályozott körülmények között forogni. Csak úgy, ahogy a kedve tartja, függetlenül attól, hogy milyen fokozatba van kapcsolva. Akkor S.Tibor segített rajtam és megjavította a gépet. Kerestem most is, a telefonját nem veszi fel. Remélem olvassa és segít most is! *** A visszaélések elkerülése végett az elérhetőségek nyilvános megjelenítése törölve. A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2018
Moderátor által szerkesztve
Az akkori beszámoló alapján valószínűleg az elkók lettek kicserélve. Az azóta eltelt idő oka lehet annak, hogy újból tönkrementek. Nem biztos, hogy ez a baj, de először ezt kellene megcsinálni. Keresni kellene valakit a közeledben, aki tud forrasztani, és felismeri az elkókat (elektrolit kondenzátorokat), és tud helyettük újat venni és betenni. Én is megcsinálhatom, de túl távol lakunk egymástól.
Ezt sajnálom. Mármint a távolságot, ami elválaszt minket. Azért nem ártana tisztázni, mit is jelent a "túl távol lakunk egymástól"! Vagy itt privát üzenetben vagy az e-mail címemre írd meg kérlek, hogy hol laksz/dolgozol.
Tibor közel volt viszonylag és ráadásul még igen rendes ember is. Más elektromos problémámat is orvosolta, ami munkámhoz volt szükséges. Tehát akkor álljon itt egy felhívás: Kérlek segítsetek megoldani egy háztartási robotgép motor fordulatszám szabályozási hibáját!
Ezúton is szeretném megköszönni Peter65 önzetlen baráti segítségét, amivel kivizsgálta és megműtötte a beteget.
Sziasztok Mesterek!
Azt szeretném megoldani, hogy a Bosch PSR 9.6 VE-2 kézi gépem (akku nélkül, fixen rögzítve) szeretném, úgy meghajtani, hogy lábpedállal tudjam szabályozni a fordulatszámát. Lábkapcsolóra ötleteim 1. verzió 2. Verzió de természetesen szeretném minél olcsóbban megoldani. Ha jól gondolom a motor 9,6 Voltos, már csak a nevéből kiindulva is. Tápegységem 4A 12V, vagy ATX-es pc táp átalakítva. A lábkapcsoló mechanikai részét még talán én is kitudom vitelezni, de az elektronikai oldalra szükségem volna ötletek, megvalósítási leírásra. Előre is köszönöm válaszaitokat, ötleteiteket. Addig is üdv.: Balázs
Szia!
A "DC motor (lámpa) PWM szabályzása" topik képei között sokféle pwm szabályzót találsz ( itt is van 2 ), csupán a potmétert kell beillesztened a lábkapcsoló mechanikádba. A 12 volt túlzottan nem érdekes, ha a pwm-et nem engeded sacc 80 % fölé, viszont az amper nem biztos, hogy elég lesz a gépnek nagy terhelésnél. Vonatkozik ez az ATX tápra is, mert hiába bír többet, ha leold a gép miatt esetleg. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2018
Sziasztok!
Egy co hegesztögépbe az előtolo motort egy 555 ic-s pwm áramkőrrel szabályzok.A problémám az hogy,alap helyzetbe olyan 2-3 ampert veszfel,de amikor esetleg megszorul a huzal felszalad az egekbe az áramfelvétel és kisüti a végtanyot. Hogy tudnám ezt kivédeni. A végtranyo 2n3055 A segitséget előre is köszőnőn. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2019
Szia!
1., Beteszel a motor körbe egy gyors biztosítékot; 2., vagy ugyanoda egy 0,22 ohm 10 W ellenállást, arról kinyitasz egy kis tranyót, az meghúz egy relét, ami öntartóba kapcsol és megszakítja a motorkört.
..vagy használsz rendes tranyót!
3., átalakítod az 555 RST részt felhúzó ellenállással, amit az öntartós relével lehúzol testre - ekkor egy picike relé is megfelel;
4., reed relé, kikísérletezett tekercs rajta és tranyó, stb...
A biztositék nem életszerü.
A második jol hangzik,de lehet hogy a 2n3055 bázisát lehetne valahogy megszakitani egy kis tranyóval.
Oda már le kéne rajzolnod azt a részt ( vagy az egészet ), mert ez csak úgy nem megy, hogy elkezdjen ciceregni, stb...
A "valahogy " egy dolog...
Nem erre van szüksége.
Azt szeretné (az én értelmezésem szerint), hogy mindaddig akadálytalanul menjen az áram, amíg nincs a szokásosnál nagyobb terhelés, ha viszont megszaladna (mert megszorult a motor/huzaladagoló), akkor se szökhessen a szokásos 2-3 amper felé. Egy olyan valamit, ami mindaddig nem lép közbe, amíg a 2-3 ampert el nem éri, de ne megszakítson, csak 3A-nél többet semmiképp ne engedjen át. ...ha jól értettem... A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2019
Holnap kibogarászom és lerajzolom.
Akkor tegyél a tápágba egy áramgenerátort, csak ez jó veszteséges lesz.
Idézet: „mindaddig nem lép közbe, amíg a 2-3 ampert el nem éri[quote] [quote]csak 3A-nél többet semmiképp ne engedjen át” Nem jó lesz erre az áramgenerátor. Hiszen (mint írtad is) veszteséges az első esetben is... A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2019
Egy normális CO-ban nincsen semmilyen mókolás, biztosíték, vagy áramgenerátor!
Ha beég a huzal, a motor megy tovább, de a huzalnál megcsúszik. |
Bejelentkezés
Hirdetés |