Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Attól függ, mennyivel terheled, mekkora kapacitású akkut, és mennyire van feltöltve. Ez normális is lehet.
Üdv!
Hogyan lehet be és kikapcsolási időt számolni egy FET-hez? Van 3 féle Charge érték megadva az adatlapjukon és azokhoz is tartoznak feltételek, de nem értem, hogyan tudom kiszámolni, hogy adott Vgs-nél egy R méretű ellenállással a gate-en, pontosan milyen karakterisztika szerint fog kapcsolni a FET. Le tudnátok írni, hogy hogyan határozható meg? Illetve tranzisztoroknál is érdekelne ennek megfelelője. A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018
Szia!
Első körben a gate-kapacitással számolj, így könnyebb időállandót számítani. Aztán később úgyis kísérletezés fogja meghozni a konkrét értékeket.
Nem tudnád részletesebben leírni?
El vagyok veszve. Egy kapcsolóüzemű táp FET-jeit és az azokat meghajtó P - N párost próbálom meghatározni, hogy milyen típusokkal lenne jó konkrétan. Köszi! A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018
Mellékelem a szóló tápos hídkapcsolás bekötését.
Mindegy, hogy a pozitív, vagy a negatív jelű kimenetre kötöd a diódát. A három csatorna bármelyikének túlvezérlését jelzi a LED.
Sziasztok! Talán nem jó topik, de majd biztos útbaigazítotok.
Genius SW-HF 2.1 1700 típusú aktív PC hangszórószettem jack csatlakozója elég rendesen ráz. Az elosztóig rendben van a föld, de teljesen mindegy is, mert a dugvillája nem földes. Engem nem zavarna, de azért megérdeklődöm, mit lehet/kell ilyenkor csinálni. Köszönöm előre is. A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018
Nagyon jó fej vagy reloop, hálásan köszönöm a rajzot. Így már teljesen világos a bekötés.
Vetnél még egy pillantást az ellenállás számításomra (az ábrád alapján)? Mivel 24V-ról hajtom, ezért kb 25V-ra néztem. R1=51k Ohm, R2=6k Ohm, R3=800 Ohm. Vagy érdemes picit túlméretezni őket 30V-ra (mondjuk R1=60k Ohm, ...)? A leírásban hivatkozott "biztosíték" az mi pontosan? Lehet még valamit beépíteni, ami az IC meghibásodása esetén védi az erősítőt? Tényleg nagyon köszönöm, ezt fogom megépíteni! A hozzászólás módosítva: Júl 17, 2018
Az ellenállás értékekre a javaslatom: R1 = 47k; R2 = 4k7; R3 = 820 Ω.
A biztosíték ilyen alacsony tápfeszültségnél akár el is hagyható. Ami még szóba jöhetne, az a hangszóróvédelem, de ekkora teljesítménynél még nem szokásos.
Hú, hát ez azért nem ennyire egyszerű, könnyen összefoglalható téma. Tudni kellene a teljesítménykövetelményt, a választott meghajtandó FET típusát, stb. Lehet, hogy van már megvalósított kapcsolási minták, érdemes ezeket alapul venni.
Addig is néhány címszó a témához: Bővebben: Link.
Sziasztok. Az autó szivargyújtójának melyik érintkezője szokott lenni a pozitív pólusa?
Közepe, elméretileg. De mindenképp MÉRD MEG mielőtt ráteszel valamit, az a biztos...
Egy dologra figyelj. A középső érben van egy rövid, hőre oldó vezetékdarab. Ez túlterhelésre, hőterhelésre (szivargyújtó betét felizzó vezetéke) ki tud olvadni. Pont ez a szerepe.
Nem csak elméletileg, mert a háza a testen van, a kocsi meg negatív testelésű..
24V 2.5A-es toroid trafó primer oldalára szeretnék biztosítékot választani. A trafóra az van írva, hogy a primer oldalon 315mA-es biztosítékot igényel. 0.315A*230V=72,45W lenne. A fogyasztó egy Weller TCP páka, 50W-os. Használhatok 250mA-es biztosítékot? Gyors vagy lassú kioldásút lenne érdemes? Hirtelen ezt találtam, megfelelő lenne?
Lassú 315 mA-es biztosítékot használj. Bekapcsoláskor egy rövid időre megugorhat az áramfelvétel, a normál és/vagy gyors biztosíték nem sok ilyet bír ki.
Sziasztok.Kellene egy olyan szerkentyű, amelynek az a feladata,hogy megszakítsa az áramot,ha a feszültség meghaladja a 4 voltot.De ha ennél ismét kisebb lesz a fesz , akkor ismét nyomban visszakapcsolja az áramot.
Lehet ilyent készen kapni?Vagy hogyan kellene elkészíteni? Igaz még tettem fel ezt a kérdést más témánál is, de még nem kaptam kielégítő választ.E bike-hoz kellene, hogy ha a sebessége meghalad egy bizonyos szintet( pl 25 km /h), akkor a motorvezérlő érzékelje ezt( a gázkartól 4 voltnál nagyobb feszt kap a jeladó kábel),és ezért a motort nyomban lekapcsolja.Majd ezután ha a gázkart visszaengedem, igy kevesebb fesz jön a jeladó (zöld) kábelre és így a motort megint visszakapcsolja. A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2018
Egy műveleti erősítős komparátor kellene neked, némi hiszterézissel, az megoldja.
Bár azt nem értem, a sima ellenállásosztós sebességkorlátozás miért nem jó neked, amit már javasoltam korábban. Egyszerűbb, és csak két ellenállás kell...
Köszi .Egy kicsit leírnád bővebben,hogy mi az a műveleti erősítős komparátor?Lehet készen kapni, vagy tudnál adni egy rajzot ami szerint össze lehetne rakni?
Az a megoldás is jó amit te mondasz, de a kiváncsiság nem hagy nyugodni, hogy ezt hogyan oldják meg a gyári pedelec kerékpároknál?Mert ott úgy müködik ahogy fenntebb írtam,és ha a hivatalos törvényeket nézzük is az a törvényes megoldás, hogy a motor kikapcsoljon egy bizonyos sebesség felett,majd újból vissza, ha a sebesség csökken.Jó,tudom ezen a törvényes dolgon most lehet vitatkozni, de most engem inkább a kivitelezés érdekelne. A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2018
Sebességhatároláshoz ez nem jó megoldás. Lejtőn kis gázállásnál is túlgyorsul, ha a gázkar 4V-nál határolva van, akkor az ereje mindig kevesebb lesz. Gyorsításkor lustább lesz, emelkedőre lassabban megy, stb. A sebességet kell figyelni, és csak akkor beavatkozni, ha túlgyorsul.
Értem.De hogyan lehet ezt megoldani automatikusan,emberi beavatkozás nélkül?
Gondolom valami olyan kellene, hogy amikor a km óra sebességérzékelője érzékeli, hogy elért egy bizonyos sebességet a bicikli, igy ennek megfelelő jelt küld a vezérlő fele, ami erre reagálva kikapcsolja a motort?
Egyes kontrollerek a motor kapcsain mérhető feszültség alapján döntenek. Ha meghalad egy bizonyos szintet, lekapcsolják a hajtást, sőt van amelyik be is fékezi a motort. Egy ellenállással lezárva a kapcsait fékezésre készteti a gépet. Az csak beállítás kérdése, hogy egy ilyen védelem aktiválás után újraindul-e, vagy csak egy resetet követően lesz haladóképes a jármű.
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2018
Még műveleti erősítő se feltétlen kell hozzá, csak komparátor.
A komparátor azt csinálja, hogy ha a nem invertáló bemenetén nagyobb a feszültség mint az invertálón, akkor a pozitív tápfeszt adja a kimenetre, ha kisebb akkor pedig a földet. Szóval az egyik bemenetre jön a gázkartól jövő jel, a másikra egy referencia (pl. TL431-el megvalósítva), a kimenet pedig kapcsolhat egy megfelelő terhelhetőségű N csatornás FET-et a motor földkimenete és a "valós" föld között. A hiszterézis pedig azért kell, hogy ha folyamatosan 4V körül lenne a gázkartól jövő jel, akkor ne kezdjen oszcillálni, ezértt "bekapcsolt" állapotban a kimenetről egy keveset visszaenged a neminvertáló bemenetre.
Nagym6 -nak amúgy igaza van, az én módszerem nem veszi figyelembe a környezeti hatásokat
(lejtő, emelkedő, légellenállás stb). Ha mindenképp a sebességtől akarod függővé tenni a kapcsolást, kell egy sebességjel először is. Tudni kellene, hogy ez rendelkezésre áll -e, és milyen formában, vagy nem. Aztán mehetünk tovább.
Sziasztok! A segítségeteket szeretném kérni. Csillagászati távcsöveknél szokás használni zöld lézert irányzéknak, vagy egyfajta keresőnek megkönnyítve a célpontra való ráállást. Egy mezei lézerceruzát használunk erre, aminek van egy olyan hátránya, hogy hideg időben vagy nagyon lassan éri el a már használható fényességét, vagy be sem kapcsol. Létezik erre valamilyen elektronikai trükk. Azt gondoltam, egész egyszerűen a ceruza elemeket le kell cserélni valamilyen nagyobb áramsűrűségre képes tápra, de nem sokat segített a problémán. Létezik rá megoldás, mert az egyik csillagásztársamnak csinált is valaki, de nem jártas elektronikában, ezért nem tudta megmondani, hogy pontosan mi. Tudtok esetleg valamit javasolni? Köszönöm!
Sziasztok! Egy kérdéssel fordulnék hozzátok: hogyan tudnám kiszámolni/megbecsülni, hogy egy olcsóbb kategóriájú (vagy épp tartós, Duracell, vagy Energizer) 9V-os elemmel hány órát tudok használni 5db 2,2V-os 20mA áramfelvételű LED-et?
Igen olyan kellene, a beavatkozás módját kell megtalálni. Esetleg a gázkar feszültségénél lehetne beavatkozni, a sebesség figyelésével.
A legegyszerűbb szerintem fűteni a ceruzát. Na nem nagyon, csak mondjuk kb. 20 fokra.
A neves cuccoknál van datasheet, az kiindulási alapnak jó. Az 5x 2v2,20 mA LED-et pedig nyilván valahogy hajtod:
- vagy valami DC-DC táppal, ez esetben ennek a hatákonyságával - vagy előtét ellenállással, ez esetben az Ohm törvénnyel ki tudod számolni hogy mennyit is eszik a dolog, innen kezdve matek. Egyébként a 9V elem baromira nem javasolt (hacsak nem jelképes áramot akarsz kivenni belőle), mert kicsi a kapacitása és ahhoz képest baromi drága. Tehát ha nincs olyan körülmény ami erre kényszerít, akkor én inkánbb 6 db sorba kötött AA cellát javasolnék (vagy 2v2 terhelés esetén akár csak 2 db-ot) A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |