Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Értem.
Igazából "kukáztam" egy hűtőbordát és befaragtam a rendelkezésre álló helyre. Mellékeltem a fotót, egy öngyújtóval a méreteket illetőleg. Fogalmam sincs milyen hűtőborda, valami erősítőben lehetett. Szerinted aktív hűtéssel (egy 24V 1.8W 60x60-as ventilátor) életképes marad a készülék? 20V 3A a max terhelhetősége. A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2018
Elég kicsike lett. Tegyél bele hővédelmet, ami lekapcsolja a tápot, ha gond van, akkor használhatod bátran.
Amúgy lehet, hogy egy régebbi processzor hűtővel jobban járnál: térfogatra nem sokkal nagyobb, de jóval vastagabb az alja, és sokkal sűrűbben bordázott, kényszerhűtésre van kitalálva! Ilyesmi A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2018
Szerintem aktív hűtés nélkül meg se próbáld. Csak a hőmennyiség érzékeltetése végett: a labortápod ha jól emlékszem 24V DC-ről üzemel. Azt írod, hogy 3A-t tud. Ez esetben durván számolva 24*3=72W hőt fognak a tranzisztorok elfűteni ha maxra tekert áramkorláttal rövidre zárod a kimenetet (azért csak durván, mert nem csat tranzisztorok fogják elfűteni, hanem a főáramkörben lévő összes komponenst együttvéve, de legnagyobb részét a tranzisztorok). Persze egy zárlat nem rendes üzem egy labortápnak, de ha 5V kimenővel számolok 3A mellett akkor is (24-5)*3=57W hőt fog termelni. Egy 24V 48W-os pákával már forrasztani lehet. Hasra ütés alapon azt mondanám, hogy passzívan kb. 1 percig lehet maximumon üzemeltetni.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2018
És akkor azt már úgy érdemes, hogy a ventilátort is szabályozza. Nekem most fixen megy, és eléggé zavar hangos susogása. Azért jobb lenne egy nagyobb borda. Ha rákeresel magyarul is van elég találat a hűtőborda méretezésre (nem egy ördöglakat) és ha kijön mekkora kellene neked (K/W vagy Celsius/W), akkor már kiderítheted mire jó a tied, illetve mekkora lenne az ideális.
A borda kicsinek tűnik felületre. De a ventilátor az sokat lendíthet a dolgon, de azt nem lehet ránézésre megmondani eleget-e.
Ha 20V/3A a tápegység maximuma, és mondjuk 5 V tartalék van még a pufferben, akkor az 25*3=75W hőt jelent maximális áramon és rövidrezárt kimenetnél. Ez 1,5 db átlagos Weller páka hőjével azonos, ami talán érzékelteti mennyi melegről beszélünk. Ennek környezetbe való elvezetése nem kis feladat. A bordák egy részét elve ventilátoros hűtésre tervezik, ami jellemzően onnan ismerhető fel, hogy szokatlanul sűrűek a bordalemezei. Ilyeneket látni a processzorok hűtésénél. Kis helyen van nagy felület elhelyezve, és az intenzív áramlás miatt hatékony a környezet irányába áramló hőátadás. A labortápok terhelése nem mindig szélsőséges. De azért kell erre is felkészíteni az eszközt, mert labortápnál a rövidzár kis túlzással üzemszerű állapotnak tekinthető.
Én 4x4x1cm-es bordával, ventivel fűtök el 36W-ot folyamatosan. A borda 80fokC-os. De nálad nem lesz folyamatos 75W disszipáció, úgyhogy ventivel jó lesz szerintem. 5V és max. áramnál figyelj oda, és rövidzárlatba ne hagyd a tápod! Rakj rá valami hőérzékelőt, mondjuk 80fokC-os hőkioldó a kimenettel sorban jó lenne, a hőkioldót pedig a két tranzisztor közé szereld fel jó hőkontaktussal.
Értem.
Köszönöm a sok segítő hozzászólást. Igazából nincs szükségem 2-3 amperekre folyamatosan... Arduinózni szeretnék és ilyen kis kiegészítő áramkörökhöz gondoltam a tápot. Egy-két DC motor meg szervó stb.. Viszont szerintem valahol elhibáztam ezt a projektet. Nem működik a labortáp rendesen. Próbáltam tesztelni a hűtést, és megmérni a hőmérsékletet, de mikor rövidre zártam a kimenetet ahelyett, hogy működésbe lépett volna az áramkorlátozás, kikapcsolt az egész cucc. (A tápegység modul 6A áramkorlátja kapcsolt le) Terhelés nélkül a max 20 volton ha letekerem az áramkorlát potit, akkor a feszültség leesik 12 volt körülre. Ha műterhelést kapcsolok a kimenetre és elkezdem a feszültséget 0-ról emelni, az áramkorlátozó led egyszer csak elkezd világítani, de nem korlátoz az áramkör. Ahogy emelem a feszültséget tovább, úgy nő az áramerősség is (közben meg világit a led), és ugye 6A nál kikapcsol a tápegység. Fogalmam sincs hol lehet a hiba.
Szerintem próbáld ki műszer nélkül, az eredeti áramérzékelő sönttel az áramkörben.
Vagy a söntöt hagyd a helyén, a műszert pedig rakd a kimeneti csatlakozóhoz. A hozzászólás módosítva: Aug 23, 2018
Szerintem már ílertam egyszer: Bővebben: Link
Meg kell nézni a mérőműszer felépítését, és ha passzol a táphoz, akkor nyugodtan be lehet tenni a labortáp söntjének a helyére a műszert. Legrosszabb esetben a referencia feszültséget kell átméretezni, vagy ha túl kicsi a mérőműszer söntje, meg is lehet toldani egy másik sorossan, így semmit sem kell módosítani a labortápban. Amíg nem látjuk a mérőműszer vázlatos felépítését, semmi konkrétat nem tudunk kijelenteni. Elsőként én is mérőműszer nélkül, a saját söntjével tesztelném a tápot, hogy megfelelően működik-e. De: mérni is lehet, mikor, melyik műveleti erősítő mit mér/csinál, van-e tápjuk, stb. Az talán célravezetőbb, mint próbálgatni, felrobban-e a táp, vagy letilt-e az őt tápláló 24V-os adapter.
FONTOS részlet az LPSU3A50V labortápegységhez panelt vásárolók számára. Akár tőlem, akár más forrásból is származnak az alkatrészek, a BS250 FET lábkiosztása nem következetes. Az én itthoni készleten, illetve az ez után vásárolt garnitúrák egy része is az "A" rajz szerinti, ami pontosan illeszkedik a panelbe.
Azonban létezik ennek a félvezetőnek más lábkiosztása is, amire példa a "B" rajz szerinti kettősség, illetve a "C" rajz szerinti fordított lábkiosztás. Én azonos forrásból vásárolom ezeket, de idő közben a készletük elfogyott, és váltottak egy másik cikkszámra (ahol a típus azonos). Ezeknek a lábkiosztása kapcsán felmerült a fordított sorrend. Sajnos nem tudom kinek melyik szériából küldtem, illetve aki maga szerezte be az alkatrészt szintén bizonytalan lehet a valós lábkiosztásban. Ezért azt javaslom először a panel szerinti elrendezésben ültessétek be a FET-et. Ebből fordított lábkiosztásnál sem lesz baj, csak a zöld LED folyamatosan világítani fog. Ha ezt tapasztaljátok, akkor át kell fordítani a FET-et. Mivel a lába egy sorban van a panelon, ezért ez nem lesz problémás, nem kell a lábát tekergetni, csak átfordítani a D-S lábakat. Elnézést kérek a problémáért, nem tehetek róla. Illetve köszönöm az egyik építő visszajelzését, ami alapján fény derült erre a gonosz kis turpisságra. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2018
A HEStore áruházban is kapható a BS250. Egy teljesen korrekt adatlap van hozzá, de mégsem tudom eldönteni, hogy pl. az ott kapható típusnak milyen a lábkiosztása. Az adatlap mindkét sorrendet "megengedi".
Valaki -esetleg tőlem stabilabb nyelvismeret birtokában-, tudna nekem tanácsot adni ebben? Hogyan tudják a felhasználók eldönteni egy konkrét darabról, hogy annak melyik sorrend szerint vannak a lábai. A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2018
A HEStore adtalapját megfejtettem. Eltérő típusszáma van az eltérő lábkiosztásnak, tehát aki ott vett BS250-et, annak éppen illeszkedni fog a paneljába az alkatrész, nem kell átfordítani.
Szerintem, ha megnézed figyelmesebben az előzőben a táblázatot, az utolsó hozzászólásodban pedig a rajzot, egyértelműen látszik, hogy egyféle lábkiosztása van!!
Forgattam is, mint mókus a mogyorót. Mindkét oldalán lapos, amit kaptam. De legalább tudom, mi a baj, ha nem indul esetleg.
Köszi az infót!
A jelenség - folyamatosan világító zöld led - nálam jelentkezett először vagy legalább is én kértem segítséget ez ügyben először Alkoto -tól, majd proli007 -től. 35 évi barkácsolással a hátam mögött képzelhetitek, hogy éreztem magam, mikor gyanús lett a dolog, hogy a fet -et fordítva forrasztottam be. Szerencsére Alkotó is megtalálta azt az adatlapot, amelyiken a fordított S - G látható. Valószínűleg az ő orra is megnyúlt hirtelen.
Egyébként a táp pöc - röff indult - ettől a kis malőrtől eltekintve. Minden funkciója működik, ahogy azt igérték. Nem tudom akarják-e még fejleszteni az áramkört. Két - nem vészes - észrevételem lenne így 2 nap után. 1. Mivel a tápon van 12V, jó lenne egy csatlakozót berakni még a hűtőventillátor számára, mert az elengedhetetlen. 2. Szimmetrikusan tekercselt trafót könnyebb szerezni - valószínűleg ezért 2*24V a bemenő feszültség. Viszont aki teker egyet magának vagy gyártat, az 0 - 12 - 48V -osat készítsen. A 7812 nem fog annyira "izzadni" - én róla veszem a ventillátor hűtését is. Feltettem 2 képet a működő táp BS250 -eséről. Akinek jó szeme van láthatja, hogy a pozíció nyomathoz képest fordítva van beforrasztva ... A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2018
Szerintem nincs itt semmiféle ellentmondás! Ami adatlap részleteket Alkotó beidézett, azokból egyértelműen látszott, mi a bekötése! Csak mivel egyben tárgyalnak benne több típust is, kicsit meg kell nézni, melyikhez melyik ábra tartozik, nem az alapján az egyszem ábra alapján eldönteni, melyet a gyártó odarajzolt.
Egyébként pedig meg kell nézni konkrétan, milyen betűkódja van az adott tranzisztornak a típusa után, mert gyakran az határozza meg a konkrét lábkiosztást! Nem(biztos, hogy) elég annyi, hogy BS250...és akkor már mindegyik verziója ugyanolyan! Egy halom alkatrész létezik, ahol a lábkiosztás függ a betűkódtól. Főleg SMD alkatrészeknél gyakori ez...
Hidd el, nem jó nyomon jársz. Ennek a fet-nek van egy "bevált" lábkiosztása, és most egy amerikai gyártó ehhez képest fordítottal hozta piacra a termékét. Csak mivel nem volt adatlapja -most már van, mióta beszéltem az eladóval- ez nem derült ki korábban. Az adatlapon egyértelműen látható a fordított sorrend.
Ebben a hozzászólásban csatolt linken nyomatékosan nem a típus utáni betűkód más, hanem teljesen más típusszáma van az eltérő lábkiosztásnak. A BS250 típus ott is a jó kiosztással van. Ebben az a bosszantó, hogy fogalmam sincs kinek melyik szériából küldtem.
Nem értelek! Ha teljesen más a típusa, hogy jön ide az egész, hisz evidens, hogy akkor nem ugyanarról az alkatrészről beszélünk, ettől kezdve bármi lehet a lábkiosztása!
Mutass már két adatlapot, ahol pontosan ugyanaz a típus név, de eltérő a lábkiosztása?!!
Tessék.
A VISHAY adatlapján látod, hogy a BS250-nek jó a lábkiosztása, de van VP0610 és TP0610 típus is az adatlapon eltérő lábkiosztással. A Diodes Incorporated adatlapján fordított a lábkiosztás (egyedül náluk láttam fordítottat). Azt javaslom zárjuk le ezt az értelmetlen vitát. Alig van ennek köze ehhez a fórumtémához.
...És feltűnt a "P" betű a típusszám után??!
Egyszerűen figyelmetlen vagy.
Mindig imádtam az értetlenkedő embereket, akik a kákán is csomót keresnek ...
Nem vagyok egy fényképész tipus, a telefonból - és a lehetőségeimből - ennyire futotta. Apukám ! Ha te ezekből az adatokból meg tudod mondani, hogy melyik gyártó, milyen tipusáról van szó ... ( Akartam valami szépet írni, de úgy is kimoderálnák ! ) A fet -en semmilyen egyéb információ nem található. ( A lábon lévő ón a kiforrasztásból maradt, ez volt az első táp első beforrasztott fet -e, ami ki lett cserélve a másik készlet fet -jére. ) Véleményem szerint Alkotó egy teljesen pozitív, a mai világban egy kihaló félben lévő emberfajta. Mindig készségesen segített, ha kérdésem volt. Szerintem másoknak is segíteni szeretene, ezért hívta fel a figyelmet erre az esetre. Jobb helyeken ezt hívják közös munkának ... Én itt be is fejezem részemről a témát, de érdekelne mások véleménye is ! Köszönettel: Egri Frédi ps. Számomra is érthetetlen, hogy ugyan azt az alkatrészt más lábkiosztással forgalomba lehet hozni.
Ezért töltöttem fel a képet .
Szia!
Most hogy van beültetve? A fet-en lévő felirat a pozíció felirat felé néz, vagy a másik irányba? Én egy irányba forrasztottam be, de nem adtam még rá feszültséget.
Nem tudom, te milyen szériát kaptál ...
Helyezd feszültség alá a tápot. A sárgának ki kell gyulladnia. Ha nem teszel rá terhelést a zöldnek is, de így nem tudod a pirosat begyújtani. Köss rá valami műterhelést, pl. egy 12V -os autó index égőjét - a feszültség szabályzó potit előtte vedd minimumra. Adj rá némi feszültséget - elég 5 - 8V is - kicsit világítson az izzó. Ha változtatod az áramot szabályzó potit, ki kell gyulladnia a piros led -nek és a zöldnek azonnal el kell aludnia. Ha növeled az áramkorlát értékét -> változtatsz a poti állásán, először kigyullad a zöld ( a piros még világít! ), mad kb. 1 mp. múlva a piros elalszik. Ha kigyullad a piros és nem alszik el a zöld, javaslom hogy fordítsd meg a fet -et ( nem lesz semmi baja ettől a mutatványtól ). Így már helyesen kell működnie. Persze ennek előfeltétele, hogy minden egyéb rendben van a NYÁK -on. Ha ezek után sem működne helyesen fordulj a tervezőjéhez, proli007 -hez. Készségesen fog segíteni csak értsd meg a tömény szakszövegét !
Egyébként a beültetett alkatrészről itt látsz képet kicsit feljebb.
Segítségül a Hestore-ból rendelőknek. Valószínűleg fordított a lábkiosztás. Én onnan vettem és folyamatosan világít a zöld led. Holnap megfordítom. Ha onnan vette valaki, akkor fordított lesz a dolog.
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2018
Az általam kapott alkatrészek zacsekján Lomex feliratos cimkék vannak. De nem feltétlenül onnan lettek véve
- én kértem a panelhoz alkatrészeket is. Egyébként a többi alkatrész kifogástalan. A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |