Fórum témák
» Több friss téma |
1974-ben volt a promóciós filmje. ( Pokoli torony )
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2018
Az AFDD mennyire érzékeny? Pl azonnal lecsap, ha a konnektorba bedugok egy notebooktöltőt és szikrázik? Vagy pl egy fúrónál, hajszárítónál, botmixernél ami induláskor szikrázik?
Kizártnak tartom. Nem ismerem a pontos működési időtartamokat de szerintem kell neki pár másodperc, mire megszólal.
Sziasztok!
Egy 1970 -es évek végén épült 4 emeletes, "gázos rendszerű" (fűtés, melegvíz, tűzhely), aluminium falkábellel szerelt társasházi lakás elektromos hálózata kb. mekkora teljesítménnyel terhelhető biztonságosan? A fogyasztásmérő alatti 16A -es kismegszakító a szolgáltatóval 32A -esre bővítettve/cseréltetve, mert elég komoly plusz fogyasztók lettek/lesznek beszerezve (villany-gázos tűzhely elektromos sütővel, 1kW -os elektromos fűtés, vízforraló (2,2kW), elektromos grill (2kW), stb.), amik bár nem feltétlen működnek egyszerre, de azért az se lenne kizárva. Viszont annyira nem érzem megbízhatónak a lakás eredeti kábelezését, ezért szerintem legalább azokba a helyiségekbe be kéne húzni normális keresztmetszetű rézkábelt, akár falon kívüli csatornában is, ahol ezek a fogyasztók előfordulnak, külön kismegszakítóval, meg 1db "központi" áramvédő kapcsolóval, mert az most egyáltalán nincs. Azonban erről nem egyszerű meggyőzni a család többi részét, ezért szeretném kikérni a Ti véleményeteket is erről: kb. mekkora teljesítménnyel terhelhető egy ilyen régi rendszer biztonságosan illetve tényleg szükséges-e az említett átkábelezés? Köszönöm
Ott kb. minden villamos dolgot át kellene szerelni. Mennyivel terhelhető? Ez nagyban függ az állapottól. Voltam olyan helyen, ahogy egy 800 W-os (kb. 3,5 A) kis fűtőtest "miatt" égett szét az egyik dugalj. Természetesen a fűtőtest volt a hibás, nem a 35 éves, karbantartás nélküli villamos rendszer.
Én is így gondoltam, köszönöm! Persze itt is beütött a kedvenc "ha eddig jó volt, ez után is jó lesz" meg a "nincs ennek semmi baj" jelenség...
Nulla vezetőbe soha sem teszünk túláramvédelmet.
Mi lehetne az oka, hogy a fázisvezetéken lévő túláramvédő ne legyen elég? 2 db 1 fázisú fogyasztónak nem adunk közös nullát, így nem tud a nullán sem nagyobb áram folyni.
Nulla vezetőbe soha sem teszünk túláramvédelmet
Pontosabban: 1. Ha a nullavezető keresztmetszete egyenlő a fázisvezetőkével és a nullavezető árama várhatóan nem haladja meg a fázisvezető áramát, akkor nem kell. 2. Ha egyik nem teljesül, akkor túláramérzékelés kell a nullavezetőbe, amely lekapcsolja a fázisvezetőket
Tehát soha.
Szabályosan szerelt hálózat esetén az első nem fordulhat elő. Általános használat mellett a második nem fordul elő. A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2018
Sziasztok!
Egy kérdésem lenne, kíváncsi vagyok ki, hogy szokta az elosztódobozba pl. a kismegszakítókba befűzni a tömör rézvezetéket(FY). Láttam olyant, hogy meghámozás után a végét kettőbe hajtva füzibe és szorítsa le, és van aki nem hajtsa kettőbe. Van értelme ketté hajtani például egy 2.5 FY vezetéket használva?
Felesleges hajtogatni, zának azok rendesen.
Én is feleslegesnek tartom viszont láttam valahol, hogy így csinálták és arra gondoltam, hogy biztos azért van, hogy nagyobb felületen legyen az érintkezés, mert ugye egy 2,5-ös vezetéket például csak kétoldalról éri a szorító(nem tudja átölelni mint pl a vastagabb vezetéket).
A szorítópofák belső fele bordázott. Felesleges ennyire belemélyedni a dologba. Ha nem C32A kismegszakítóba kötsz 1,5 mm2-es vezetéket, nagy baj nem lehet.
Üdv.
Én vissza szoktam hajtani. Nem feltétlenül a nagy áram és az ehhez szükséges csatlakozási felület miatt. Hanem mert egyes kapcsokban sokkal stabilabban áll a vezeték, ha hosszabban van felblankolva és vissza van hajtva maga mellé. Nekem igényesebbnek érződik így a kötés. Lakáselosztókban található Nulla vagy PE osztóba kötés esetén meg egyenesen kötelezőnek érzem azoknál a csavaros kapcsoknál.
Nem kell hajtogatni. A kismegszakító gyártójának az előírását kell követni, ami benne van az eszköz papírjaiban (de az oldalán is fel szokják tüntetni). Én még amikkel eddig találkoztam mindenhol sima egyenes kötést jelöltek meg. Még azt az erőt is feltüntetik, amivel a csavart meg kell húzni a stabil kötés érdekében (meg persze a csupaszítási hosszt). Az nem érdekes, hogy mekkora felületen érintkezik a drót a csavarral, az átmeneti ellenállás a fontos, ugyanis az melegít nem a felület. Az más kérdés, hogy minél nagyobb a felület annál kisebb az átmeneti ellenállás, de van egy érték ami után hiába csökkented az átmeneti ellenállást nem lesz jobb a kötésed.
Régen, a Bakonyos (márka) korszakban ajánlott volt, mert annak a lemezkéjem nem volt igazán frankó és hajlamos volt a kicsúszásra. Innen maradt meg ez a szokás, elgondolást. Bajt nem okoz vele az illető, de a mai megszakítóknál ez már felesleges.
Üdv!
Az EPH főcsomópont lehet a lakáselosztó földsíne? A gyűjtőkapcsok lehetnek sima csavaros PE sínek? A 6mm2 rézvezeték elég hozzá,ha a bejövő PEN 10mm2? Lesz egy EPH szakvéleményezés és jó lenne tudni,hogy a jelenlegi megoldásom átmegy -e majd a szűrőn. PE sín
Sziasztok!
Ismét tanácsot szeretnék kérni a szakmában jártas Uraktól! Most ott tartok, hogy vettem egy normális 12 modulos elosztódobozt(3 fázishoz) , és hozzá 3 fázisú 10mm2-es Cu soroló sínt is. Van egy 40A-es Fim, az elfoglal 4 modult, tehát marad 8. Úgy szeretném felosztani (és ebben kérek segítséget), hogy minek milyen karakterisztikájú és áramerősségű kismegszakítóra valamint kábelkeresztmetszetre lenne szüksége? Megszámoztam, hogy ha esetleg valaki szívesen segítene, akkor ne kelljen leírogálnia, hanem csak odaírja hogy 2.-C16-2,5mm2, vagy 4.-3xC20-5x4mm2 Tehát ilyen kis házi feladat szerűség! 1-Villanykazán 3F 6,0 kW (folyamatos üzem) 2-Kerámialapos tűzhely 2F 6,5 kW (csak ha mind a 4 zóna megy vagyis max 2zóna) 3-Sütő + konyha egyben 1F sacc 2.0...3,5 kW (mikró, elszívó, hűtő, kv főző, légkeveréses sütő) 4-Bojler + fürdő 1F sacc 1.5...4.0 kW (bojler, elszívó, mosógép, hajszárító) 5-Nappali + emelet +kert 1F sacc 1...2.0 kW (TV, laptop és mobiltöltő, világítás, néha fűnyíró) Én úgy gondoltam, hogy a tűzhelynek 4x4mm2-es drótot húznék, és kapna 2xC16A-t. A villanykazánnak 5x2.5mm2 és 3xB16A-t, a konyhába 3x2.5mm2 és 1xC16A, a fürdőbe is tehát 3x2.5mm2 + 1xC16A végül a Nappaliba meg 3x1.5mm2 és 1xC10A. Mindenhova C-set tennék, kivéve a villanykazánnak. Így pont megtellne a 12modulos dobozka, valamint minden nagy fogyasztó külön ágon (fixen) lenne. Jó-e lenne így? Köszönöm. Idézet: „Jó-e lenne így?” Nem, mert hamarabb megtelik, mint gondolnád. A vezetékeknek már nem jutna hely. Kismegszakítóknak mindenhova elég a B karakterisztika.
A PEN szétválasztásnál 16 mm" -nek kell lennie a PEN-nek és a földelő vezetéknek. Abba sorkapocsba nem fér bele.
A bojlert és a mosógépet nem raknám egy körre. Ráadásul a 4kW-hoz kevés a 2,5-es és a 16A.
Akkor a bojlert két szekcióra kéne bontani? Valahogy úgy kéne megoldjam, hogy a 12-es modulba elférjen. Tehát bojler 10A legyen? (csak 1.5kW-os) + ezen az ágon elmegy a nappali is. Mivel a nappaliban tényleg alig lesz használva a többi ághoz képest szinte semmi. A fürdő meg marad fürdő mosógéppel együtt. 16A-en? Vagy oda is elég a 10A?
Így van. Keress egy olyan kört amivel a bojlert is tudod használni, a fürdő maradjon 2,5-es és 16A. A 10A-es kismegszakítók helyett nyugodtan használhatsz 13A-est.
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2018
Mivel nagy teljesítnényű motorikus fogyasztót nem írtál, lehet minden kismegszakító B-s karakterisztikájú.
Rendben, köszönöm a válaszod!
Holnap megyek is megvenni minden hiányzó részt. Teszek fel fotókat mindjárt, átnéznéd nekem, hogy ekkora teljesítményfelvételre az alábbi sínek megfelelnének-e? Gyanítom, hogy a fázis sín jó lesz hisz 10mm2-es, viszont a két PE+N sín olyan kis picinek tűnik de ahogy nézem a 6mm2-es kábel elmenne benne. De vajon bírná-e?
A fázis sín jó, a PE és N sineket dobjad a kukába két okból:
1. Egy kalap szamócát nem ér 2. A csatlakozó lyukak száma kevés, nem egészséges több vezetéket betenni egy csavar alá. Kapható robosztusabb és hosszabb sín is, vagy vegyél méteres szálban, de az pazarlás. A vezeték keresztmetszetét a mérő alatti kismegszakítók értéke határozza meg. 6-os vezetéket max. 25A-re biztosítunk.
Szóval, a C10-esek helyett kérjek B13-asat, a bojlerhez+nappalihoz pedig ugyan úgy B16.
Ha jól értelmeztem, inkább lerajzoltam, mert belekavarodtam: akkor 122A-kéne a PE-re és a N-re is. Vagy ezekből milyen szabvány van? Jó nyílván nem fogok mindent egyszerre használni, mert a gatya rámegy a számlára majd, de lehet, hogy néha előfordul. Amúgy meg kizárt dolognak tartom, hogy négy zónán 9-es fokozaton egyszerre menyjen a főzés, a mosógép 90C-on mos, valaki szárítsa a haját, fűtsünk, 270C-on süt a sütő. Aztán össz-vissz ketten lakunk. Viszont inkább legyen túlméretezve minden, egyszer nomrálisan megcsinálva, mert egy Karácsony -két ünnep közti időszakot is zökkenőmentesen, el kell bírnia a hálózatnak. Tehát milyet kérjek egy 10-es osztót mondjuk és 150 A-re? (nem tudom létezik-e ilyen?) A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |