Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kaputelefon: Vezeték nélküli pótcsengő
Lapozás: OK   1 / 2
(#) rajna hozzászólása Dec 18, 2005 /
 
Sziasztok,

Egy meglévő kaputelefonhoz (előszobában) szeretnék pótcsengőt szerelni a nappaliba vezetékezés nélkül.

Sajnos vezeték nélküli csengőből csak olyat találtam aminek saját nyomógombja van, a (pót)csengőt azonban a kaputelefon már meglévő gombjáról szeretném működtetni.

Létezik erre valamilyen kész megoldás, vagy kössek be egy vezeték nélküli csengő nyomógombját a kaputelefon körébe?
Működőképes lehet egy ilyen megoldás?
Esetleg más ötlet??

(A kaputelefon feszültségét már megmértem: alapesetben 7V, csengetéskor 14V)

Köszönöm,

Rajna Péter
(#) mspike válasza rajna hozzászólására (») Dec 19, 2005 /
 
1 ötlet de kicsit kell hozzá barkácsolni. Csinálsz egy komparátort műv erősítőből ami 13V körül meghúz egy relét, és a relét bekötös a vezeték nélküli nyomógombjára. És kész is, ha elég kicsire megcsinálod, belefér valamelyik dobozába és nem lesz olyan gány. Szerintem ez a legegyszerűbb megoldás. De persze csinálhatod pl, azt is, hogy hangkapcsoló és az húzza meg a relét... de minek bonyolítani..
(#) rajna válasza mspike hozzászólására (») Dec 19, 2005 /
 
Nagyon köszi a gyors választ és az ötletet!

Én is gondoltam már erre a "mechanikus" megoldásra is , de csak ha másképp - "tisztán elektronikus" - nem megy!

A kaputelefon doboza elég nagy, abba sok minden belefér, tehát ez nem gond


Valószínű első körben megpróbálok bekötni egy 12V-os nyomógombot a körbe, csak attól félek, hogy a fix 7V-al állandóan jelet ad majd

Esetleg nem tudtok valami olyan kis "ketyerét" ami csak bizonyos feszültség felett engedi át a jelet, alatta meg semmit? (Biztosan van ilyen, csak annyira nem értek ezekhez a dolgokhoz...)

Még 1* kösz, (nagyanyám biztos örülni fog, ha valahogy összejön, mert sajna a szobában már nem mindig hallja a kaputelefont, vezetékkel meg nem szívesen rondítanám össze a lakását...)

Péter
(#) Inhouse válasza rajna hozzászólására (») Dec 20, 2005 / 1
 
Mivel a nyomógomb az nyomógomb, tehát minimum egy pár érintkező záródik, mikor megnyomod, szerintem ebből kell kiindulni. Ha esetleg van még egy pár érintkező benne szabadon, akkor arra kell kötnöd a másik csngőt. Ha nincs, akkor megnézni, hogy nem lehetne-e kicserélni egy olyanra. Ha ez sem megy, akkor talán egyszerűbb lenne a műveleti erősítő helyett egy kis relé 2 pár záró érintkezővel és úgy átkötni a kaputelefont, hogy az eredeti gomb a relét működteti, annak pedig egy pár érintkezője a kaputelefon gombja helyett működik, a másik pedig a pótcsengő gombja helyet...

Üdv
Inhouse
(#) Woid hozzászólása Jan 5, 2007 /
 
Üdv! Nem akartam emiatt már új témát nyitni, bocs.
Namármost, adott egy Somogyi Elektronika által gyártott (kiadott?) D100R csengő, M2R IC van a vevőben, gondolom ez adja a dallamot többek között. Azt kellene megoldani, hogy ne rádójelekkel működjön hanem belekötni közvetlen egy nyomógombot. Mivel a saját nyomógombja rádiójelére nem reagál bizonyos árnyékolások stb miatt, kidobni nem szeretném, lehetne sima nyomógombos. De ha jól sejtem ez nem fog simán menni hogy én csak összezárok két pontot és akkor megszólal... Ötletek?
(#) imi84 válasza rajna hozzászólására (») Jan 5, 2007 /
 
Sziasztok, bár nagyon nem vagyok járatos a témában, de hátha: esetleg az előbbi ötletben a relé cserélhető optokapura.
(#) Sebi válasza Woid hozzászólására (») Jan 5, 2007 /
 
A rádiórész is valszeg "két pontot zár rövidre", úgyhogy nem elképzelhetetlen, de a hosszabb (30cm-nél) vezeték esetében be kell tenni egy optocsatolós leválasztást. Meg kell keresni a panelen az egyes fokozatokat, másképp nem lehet, hacsak az IC-kről nem sikerül adatlapot szerezni és ebből felderíteni, hogy kb. mi micsoda.
Egyéb esetben visszarajzolás.
(#) Lpeti válasza rajna hozzászólására (») Jan 5, 2008 /
 
Sziasztok.
Nekem olyan problémám lenne, hogy a rádiós csenő nem elég hatótávolságú(200m-es).
Ezt valahogy nem lehetne úgy megoldani, hogy veszek még egy ugyanilyen csengőt, és amikor az egyik hangszórója megszólal az meghúz egy relét, vagy más módon zár egy áramkört, ami egy másik rádiós csengőt üzemeltet. Így megduplázva annak hatótávolságát.(ezt persze pár volton, elemmel szeretném megoldani. Max. 9V)
Esetleg erősítőt ilyesmihez tud valaki?
(#) perlaci hozzászólása Jan 15, 2008 /
 
Hali
Én egy COMMAX DP-2SB kaputelefont keresek, vagy a rajzát.
Van egy működő de a műhelyembe szeretnék egy másikat is tenni, ha ott dolgozok akkor is ki tudjak szólni a kapuhoz. Ha ehez a típushoz tud valami segítséget adni köszi.
(#) Grindi hozzászólása Ápr 17, 2011 /
 
Hali nem találok egyetlen vezeték nélküli ajtócsengő-höz áramkört . Valaki tud egyet?
(#) soldy válasza rajna hozzászólására (») Jún 4, 2011 /
 
Hello Péter,
Érdeklődöm, hogy sikerült-e megoldani a csengőt, mert én nem egészen értettem a megoldást?
Nekem is hasonló problémám van a meglévő COMMAX DP 4ME kaputelefonnal. Mindegy lenne, hogy vezetékkel, vagy vezeték nélkül, de kellene az udvarra is egy kiegészítő csengő, mert nem hallatszik ki ha hátul vagyok. Esetleg tudja-e valaki, hogy a 4 csatlakozás közül melyikre lehetne rákötni és milyen csengőt?
Kösssz
Miklós
(#) dody05 hozzászólása Jan 10, 2015 /
 
Sziasztok!

Kaputelefont szeretnék bővíteni egy vezeték nélküli csengővel. Az elképzelés az lenne, hogy csengetésnél a piezo helyett a csengő (12 V elemmel működő) adó részét hajtanám meg - az adó nyomógombját természetesen előzőleg rövidre zárnám, így közvetlenül működhetne - ha felvették a telefonkagylót a lakástelefon SA1 kapcsolója ezután már a piezo -t működtetné hangszóróként.
A képen a lakástelefon 4 -es és 3 -as pontjára kötném a csengő adó egységét.
Kérdésem, hogy ez a megoldás működőképes lenne-e?
(#) malvin hozzászólása Nov 8, 2018 /
 
Van egy kaputelefon "rendszer": egy telefon, aminek a csengetése eszméletlenül halk (még az előszobában - ahol van -is alig hallható.
De van hozzá kötve ezzel a kiegészítővel
http://codefon.biztonsagabc.hu/termek/kaputelefonok/tarsahaz_kapute...slator
egy vezetéknélküli csengőnek a gombja, ami több, a lakás különböző pontján elhelyezett, (azonos tipusú) "beltérit" üzemeltet.
Csakhogy az idők folyamán ezekből a beltérikből már kettő is tönkrement.
Mivel ilyen (kb. 2011-es tipus) már nem kapható, ezeket javíttatnám meg, ha valahol (lehetőleg Budapesten) volna erre lehetőség.

Közben megpróbálkoztam ugyanattól a gyártótól (forgalmazótól?) egy újabb tipussal
https://www.somogyi.hu/product/vezetek-nelkuli-csengo-szett-dbs-150...-15841
hátha ugyanazzal a "megoldással" (kivezetések forrasztása a mikrokapcslóhoz a NYÁK hátoldalán) szintén használhatóak.
De sajnos NEM.
A NYÁK hátoldala
http://web.t-online.hu/vargakalman2008/DBS1501AC_1.jpg
és az "aktiválás" sem mikrokapcsolóval történik, hanem valamilyen éritkező zárásával (még szikrázik is!).
http://web.t-online.hu/vargakalman2008/DBS1501AC_2.jpg

Hogyan lehetne ezt a fent emlitett "kaputelefon kiegészítőhöz" csatlakoztatni?
És persze ezt is legszívesebben megcsináltatnám.
Nekem az ilyenhez sosem volt elég kézügyességem - most már szemem se - és persze megfelelő eszközeim (egy profi páka) sincsenek.

u.i. azt próbáltam, hogy a nyomógombot zárt állapotban fixáltam, és a tápot (elemet) kapcsolgattam. De így nem működik.
(#) malvin hozzászólása Nov 9, 2018 /
 
Tovább boncolva a kapcsolót kiderült, hogy mégsem "érintkező".
Nem is szikrázik - egy kék led féle tévesztett meg.

Ez is valamilyen "mikrokapcsoló".
De miért van 4 kivezetése?
És milyen "technikával" lehet ezekhez "csatlakozni"?

http://web.t-online.hu/vargakalman2008/DBS1501AC_3.jpg
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 9, 2018 /
 
Általában ezek a mikrokapcsolók nem két áramkörösek, két-két azonos oldali belül át van kötve, elektromos szempontból "kétlábú". Meg kellene mérned elem nélkül ellenállásmérésben, hogy melyik két láb van zárlatban és a másik kettőre kötni azt a triakos kapcsolót. Lehet, hogy csak annyi volt a gond, hogy nem jó helyre kötötted...és bár triak, meg lehet próbálni a kimenetet fordítva is.
Egy ilyen vezeték nélküli távkapcsolót vezérelt jellel üzemeltetni nem biztos, hogy megfelelő működést hoz. Én is próbálgattam, de bármilyen belenyúlás elhangolja a frekvenciát..ez talán nem is lenne gond, ha korrigálva jó lenne, de a hatótáv újraállítás után is töredéke lesz csak az eredetinek. Ha neked ez eddig így működött, akkor az pont jó fajta volt erre a célra. Nem tudom milyen módon romlott el, de ha úgy működik, mint az általad linkelt hasonló, akkor ott nagy valószínűséggel a táp része halt meg. Amit eddig láttam, azok soros kondis egyszerű megoldással rendelkeztek, a kondenzátor(ok) elveszíti(k) a kapacitásukat és nem kap kellő tápfeszültséget a további elektronika. Erről csinálj fotót és azt rakd fel.
(#) malvin hozzászólása Nov 10, 2018 /
 
... Meg kellene mérned elem nélkül ellenállásmérésben, ...

Ez felvet egy olyan kérdést, ami már régóta foglalkoztat (nem ismerem az IC-k és "egyebek" világát, da valamikor jó voltam fizikából).

Egy ilyen primitív műszerem van:
http://www.sinometer.com/uploadImage/2012-09-26/2012092616392048545720.jpg
Azt gondolom, hogy az ellenállást valami "Wheatstone-híd-szerűséggel" méri.
Az a két pont ami között mérni akarok része az egész áramkörnek, ami mondjuk 3V-al üzemel.
Én meg "belemászok" 9V-al! A polaritásról (amire - úgy tudm - ezek az áramkörök elég kényesek) már nem is beszélve).
Ezért nem nagyon merek (bár "minden midegy" alapon volt már rá példa) ellenállást mérni ilyen szerkezetekben.
Vagy merjek nyugodtan?

Az elromlott csengőt illetően:
https://www.somogyi.hu/product/product-8399

zúg - amit azelőtt nem csinált,
és persze nem reagál a nyomógombra.
képek:
http://web.t-online.hu/vargakalman2008/Db118.1.jpg
http://web.t-online.hu/vargakalman2008/Db118.2.jpg
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 10, 2018 /
 
Csak akkor kezdj ezekbe a dolgokba, ha nem fogsz megsérülni közben!
A mérést, mint már írtam elem nélkül mérsz, tehát kiveszed az elemet a távirányítóból és úgy 200ohm állásban. A műszered teljesen megfelel a célra.
Ellenállásmérésben nem kerül ki a 9V a mérőcsúcsokra, nem tud nagy áram folyni, így nagy valószínűséggel semmilyen hibát nem okozna semelyik készülékben. Ennél nagyobb gondot okoz viszont, ha véletlenül a konnektorba dugod ilyen állásban, ilyet ne tegyél!
Az elromlott vevőd hibája is nagy valószínűséggel az amit tippeltem. Az a nagy sárga kondenzátor lehet a ludas, 820nF 275V X2, öngyógyulós típus, csak ilyennel szabad kiváltani. A mellette levő teljesítmény ellenállást is érdemes megnézni, ill. azt az elektrolit kondenzátort is illik cserélni. Csak áramtalanított állapotban kezdj hozzá, vagy kérj meg valakit! A kondenzátor esetenként tartalmazhat áramütésre alkalmas feszültséget. Kb. 200Ft anyagköltséggel javítható.
(#) malvin hozzászólása Nov 10, 2018 /
 
... véletlenül a konnektorba dugod ilyen állásban, ilyet ne tegyél!
elég nehéz valamit "véletlenül" a konnektorba dugni! De amúgy a 220V világában "otthonosabb" lennék. Valamikor csöves rádiókat, magnókat "bütykölgettem". Persze mára már ezen ismereteim is megfakultak.

...kérj meg valakit!
már több hasonló probléma megoldásához kerestem vállalkozót (itt is, és más fórumokon is), de még soha nem jelentkezett senki. Még csak nem is ajánlottak senkit.

200Ft anyagköltséggel javítható
az anyag az egy dolog, de milyen eszköz kell a javításhoz?
Egy másik fórumon azt írták, hogy "még a régi kattogós Weller" is megfelel. Mi ez a "kattogós Weller"?
És ahogy elnézem a Weller pákákat, van néhány 9-10eFt.-os darab, aztán 30e-től a 300e-ig.
Hát 10e-et még csak-csak beruháznák (máskor is jól jöhet), de 30eFt.-os páka egy 5eFt-os szerkezet javításához azért túlzásnak tűnik.

Amúgy a képek alapján nekem is "Weller kinézetű" pákám van. Egy kb. 40 éves orosz darab, de valami azt súgja, hogy ezzel nem igazán lenne tanácsos nekifogni a javításnak.
http://web.t-online.hu/vargakalman2008/oroszpaka.jpg
(#) pucuka válasza malvin hozzászólására (») Nov 10, 2018 /
 
Idézet:
„30eFt.-os páka egy 5eFt-os szerkezet javításához azért túlzásnak tűnik.”

Jó szerszám nélkül kínlódás minden munka. Szerszámot az ember nem azért vesz, hogy egyszer használja egy javításhoz, aztán eldobja. Még egy viszonylag olcsó csavarhúzót sem egy alkalomra veszünk.
A jó páka megfelelő teljesítményű, és automatikus hőfokszabályzós. a "kattogós Weller" is hőfokszabályzós, automatikusan igyekszik tartani a hegy hőmérsékletét, azért kattog. Nem mindíg elég, ha csak beállítható a hőmérséklet, mert elégtelen teljesítmény esetén egy nagyobb felület forrasztásakor lehűl a pákahegy, terheletlenül pedig elég, oxidálódik a túlmelegedéstől. Ha meg sokat dörgölöd, lekoptatod a pákahegy felületi védelmét.
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 12, 2018 / 1
 
Ha van egy cseh pillanatpáka a közelben, az is elég. De a tied is jó lehet, ha réz a hegye, akkor reszeld meg, és futtasd be ónnal. Azt a sárga kondit ki tudod vele venni (valószínűleg már ennyi elég a boldogsághoz), az újat meg bele. Kell még hozzá 10cm gyantás 1mm körüli vastagságú ón (ólmos).
Van műszered, mérd meg azt az ellenállást és hasonlítsd össze az értéket a színsávok adta értékkel, de ha rossz, valószínűleg szakadt lesz. Azt a hengeres elektrolit kondit is illene kicserélni, de ha nem, még akkor is jó lehet újabb pár évig. Ez utóbbinak fontos a polaritása.
Ha Békés megyében jársz, megcsinálom neked.
A kattogós Weller egy mágneses megoldású páka, a betétben van egy mágneses kapcsoló, amit a hegyen levő mágnes kapcsolgat. Minden hegynek egyedi mágnese van, ami a kellő hőfoknál veszíti el a mágnesességét, így adva a kellő hőmérsékletű pákahegyet. Kapcsoláskor kattan, ennyi. Sokáig nem volt jobb/alkalmasabb eszköz az elektronikai forrasztásokhoz, hasonló kultusz övezi, mint a bumfordibb cseh pillanatpákát.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2018
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
(#) Gafly válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
Idézet:
„Minden hegynek egyedi mágnese van, ami a kellő hőfoknál veszíti el a mágnesességét, így adva a kellő hőmérsékletű pákahegyet.”

Kissé terjengősebben:
Idézet:
„In physics and materials science, the Curie temperature (TC), or Curie point, is the temperature above which certain materials lose their permanent magnetic properties, to be replaced by induced magnetism. The Curie temperature is named after Pierre Curie, who showed that magnetism was lost at a critical temperature.”

Idézet innen
(#) Gafly válasza Gafly hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
Tovább ragozva
(#) malvin hozzászólása Nov 12, 2018 /
 
Sajnos az én pákám sem nem pillanat, sem nem hőfokszabályzós.
És közel-távol nincs is ilyen. És ahogy elnézem, még a 10eFt.-körüli Wellerek sem ilyenek. Csak a 30 felettiekről írnak ilyet.
Nincs valami kevésbé márkás, viszont megfizethető árú, ami arra az évi 2-3 alkalomra amikor kell teljesen megfelelne?

Még egy "technikai" kérdés:
egy sima pákával hogyan lehet egy két vagy több lábú alkatrészt kiforrasztani?
Amíg a második lábat felmelegítem, addigra az első újra megköt. Ehhez nem kell kiforrasztó (ónelszívós) páka?
(nemrég forrasztottam ki egy már végérvényesen tönkrement berendezésből egy háromlábú csatlakozót (ennél legalább a túlmelegedéstől nem kellett tartani), de mire sikerült hát a NYÁK ...)
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
A forrasztást is kell tanulni. Egy cseh (Lidokov) pillanatpákát javasolnék neked első körben, egy ilyen kondicsere mellett egyéb háztartási forrasztásokat is meg tudsz vele csinálni. Én nagyon sokat használom, ritkán üzemelem be a Wellert. Persze nem túl sokat dolgozom mostanában túl finom cuccokkal. Attól, hogy nem hőfokszabályzós egy páka, még meg tudod oldani. A kétlábúakat akár ónszívó nélkül is ki tudod emelni, apránként, egyik másik lábat kicsit feszítve. Mindig csak annyira kell melegíteni, hogy folyóssá váljon az ón. Ehhez jól kell oda szorítani és tiszta, ónozott hegy kell, meg persze kellően meleg pákahegy.
A pákák 1000Ft-tól elérhetőek a HEStore-ban, ezt nem ismerem konkrétan, de ha annak a kondinak a 2 lábát nem lehet ki/beforrasztani vele, akkor Topi nem rakná be a boltjába.
Az ónszippantó nem egy nagy érvágás egyébként, de az sem old meg minden gondot...390Ft-tól a HESTore-ban...
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2018
(#) Gafly válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
Le lehet csipkedni is szemelve, csipesszel kiszedve rendben...
(#) malvin hozzászólása Nov 12, 2018 /
 
A forrasztást is kell tanulni. Hát ezt már én is megtapasztaltam
Valamikor "rézdrótból lakihegyi adótorony"-al "idomítottak". De már abban sem voltam túl sikeres. Pedig akkor még nem volt ennyire bonyolult a világ. Volt A Páka, a forrasztóón, meg a gyanta.

Ez az ETP 25/130W tényleg nem egy nagy beruházás.
De mi a véleményed erről: SG 109-100? Kicsit drágább, és csak 100W, viszont van világítása, amivel szintén mindíg problémáim szoktak lenni.
Amúgy, fogalmam sincs, hogy a teljesítmény a felmelegedési időn kívül mit is befolyásol még. Esetleg a hőfokot?

u.i. és ha már "művelődök": mit jelent az RoHS?
(#) Inhouse válasza malvin hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
Csodás dolog ez az internet, minden fent van, kicsit elkanyarodtunk. Nem ismerem az összes pákát, de ezt az egyet én azt mondom, hogy ne! Ezzel a típussal (vagy hasonlóval) szívtak többen is a környezetemben, fel sem tud melegedni. Ha pillanatpáka, akkor csak Lidokov.
(#) pucuka válasza malvin hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
Az internet megmondja:
Bővebben: Link
Európai Úniós irányelv, ami a veszélyes anyagok használatára vonatkozik. Általában azt jelenti, hogy a termék nem tartalmaz rákkeltő anyagokat (nehézfémeket), vagy csak a szabványban előírt mértékig.
(#) malvin válasza Inhouse hozzászólására (») Nov 12, 2018 /
 
pedig a HESTore kínálatában találtam.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem