Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok,
Próbáltam a kérdésemet egy már meglevő topicban feltenni, de a téma kicsit más, és válasz se jött ezért inkább itt is felteszem. Accelerométer vezérelte kapcsolóáramkört szeretnék összehozni. Az áramkörnek 12 V-os tápfeszültségről üzemelve ~0.1 g (negatív) gyorsulás elérésekor kellene egy relét behúzva bekapcsolnia a szintén 12V 48W fogyasztót. Ezt az accelerót néztem ki, és a 12V-ról ezen keresztül lenne táplálva. Ami hiányzik, a voltaképpeni lényeg, azaz a kapcsolást végző áramkör. Jó lenne ha a hangolhatóság érdekében a bekapcsolási határérték állítható lenne. Megköszönném a segítséget vagy útbaigazítást.
Én inkább egy digitális gyorsulásmérőt használnék, aminek I2C a felülete. Kell mellé egy olcsó mikrokontroller, és kész is. Szoftverből aztán nagyon egyszerűen, az elektronika átépítése, alkatrészek cserélgetése nélkül lehet variálni a határértéket, ki és bekapcsolási időt, akármit.
A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2018
Azt mondjuk nem említetted, hogy akkumulátoros táplálás lesz vagy nem. Ha fontos a kis fogyasztás, akkor az MCU aludhat, a gyorsulásmérő ébreszti akkor, ha esemény van.
Hello! Mivel a témakörnél analóg áramköröket jelöltél meg, ebből úgy gondolom, azt szeretnél készíteni. Minden esetre számodra, egy hiszterézises komparátorra van szükséged. (Ehhez viszont van külön topik.) Mivel a gyorsulás érzékelő nulla gyorsulási értéken a tápfeszültségének felét (vagy is 1,65V-ot) ad ki, ehhez mérten kell a kimenti jelet értelmezni. A legnagyobb érzékenysége sz 1,5g méréstartományában van. Ekkor a kimenti jel 800mV/g nagyságú. Így 0,1g értékhez -80mV tartozik. Ha a gyorsulás -0,1g, akkor a 80mV értéket kell levonni az 1,65V feszültségből. Vagy is 1,57V-nál kell meghúzni a relének. De hiszterézisre is szükség van, vagy is a be és ki komparálási érték nem jó ha azonos. Mert a billenés határán kattoghat a relé. Ezért célszerű hiszterézis is kialakítani. Pld. 1,57V-nál kapcsol be, és 1,59V-nál ki a relé.
Továbbá a működés gyorsaságát is célszerű korlátozni. Ez lehet egy időzítő sima RC tag, csak azt kell tudni, milyen gyors reakcióidőre gondoltál. Tehát ezeket nem árt ismerni. Valamint tudni kell, hogy az IC adatlap szerint a 0g gyorsulási értéknél az 1,65V, kb. +-0,2g feszültségértékkel (+-160mV-al) szórhat. Így ezt is figyelembe kell venni, hiszen a működést 0,1g értéken szeretnéd megvalósítani.. De ha digitális lesz a jelfeldolgozás, ugyan ezeket a problémákat kel megoldani, csak szoftverből. A hozzászólás módosítva: Nov 19, 2018
Nekem az MCU legalább egy nagyságrenddel egyszerűbbnek tűnik.
sziasztok,
Köszönöm a kommenteket! Igen, (autó)akkumulátorról lesz táplálva. Az altatás/élesztés nem szempont, mert autóban a gyújtás ráadásával ha éled és menet közben végig éles, az úgy pont jó. Analóg rendszerre azért gondoltam, mert a digitálishoz és azok szoftveres beállításához semennyire nem értek. Az analóghoz is csak érdeklődő láma vagyok. proli0007 számolását azért kb követni tudtam, és amit a végén írt, azon el is gondolkodtam. Ha a bekapcsolási küszöbként 0.1g a cél, akkor ahhoz a +-.2g szórás lehet, hogy túl nagy. A mikrokontrolleres verziót hogyan kell elképzelni? Ha digitális, ha analóg az érzékelő, kis felbontás (és értelemszerűen kis szórás) lenne szükséges.
Például Arduinoval szerintem kisebb a tanulás belépési küszöbe, mint az analóg vezérlésnek. Gondolj itt a hiszterézis kezelésére, finomhangolásra, stb.
Idézet: Analóg elektronika nem kell. Minden analóg, és analóg korrekciós áramköröket helyettesít a szoftver, tehát minden korrekciót, beállítást szofverben egyszerűen lehet beállítani, módosítani pár sor adat átírásával. Analógban ehhez kell az áramkör, és alaktrészeket kell csereberélni a beállításokhoz. „A mikrokontrolleres verziót hogyan kell elképzelni?”
Nem véletlen van az adatlapon ez...
De analóg módon sem lehetetlen megoldani, bár az kérdés, hogy mennyi ideig kell aktívnak lennie? Lusta vagyok kiszámolni, hogy 0.1 g-vel mennyi idő alatt éri el az autó a szökési sebességet és áll földkörüli pályára. Idézet: „0.1 g-vel mennyi idő alatt éri el az autó a szökési sebességet” Lassulás, Gafly! Igen, ott van az adatlapon az MCU-s rajz. De mit csináljak ha ahhoz végképp tök hülye vagyok... A projekt egyébként a következő célt szolgálná: Adva egy full elektromos kisautó, amely úgy vezethető minél gazdaságosabban, ha a megfelelő váltófokozatban haladva a közlekedéskor szükséges lassulásokat nem fékezéssel, hanem gázelvétellel és az ennek eredményeként az elektromotoros hajtáson fellépő rekuperációs motorfékezéssel érjük el. Nagyobb sebességről hirtelen teljes gázelvételnél az energiavisszanyerés kimondottan erőteljes lassulást eredményez, és fékpedál mindennemű használata nélkül oldható meg például egy körforgalomba érkezés és áthaladás, vagy akár a piros lámpánál, vagy forgalmi helyzet miatt történő teljes megállás. A rekuperációs fékezés viszont ezeknél a (nem legutolsó generációs) elektromos autóknál még nem gyújt féklámpát, és ez adott esetben veszélyforrás lehet. Nem csak lehet, a forgalomban tapasztalom, hogy a jelenség (féklámpa nélkül "fékező" e-autó utolérése) létezik. Szeretnék tehát a féklámpát működtető pedálkapcsolóra párhuzamosan kötve egy olyan kütyüt, ami a lassulás mértékét észlelve magától működteti a fényeket. Ez a megoldás egyes márkáknál régebb óta, másoknál legújabban bevezetésre került, de vannak olyan márkák és típusok, amelyekbe ezt a megoldást ma se építik be. Ahol a rendszernek ez része, ott a bekapcsolási lassulás 0.08g körülre van beállítva. Külföldi releváns topicokban a témát sok helyen tárgyalják, de amennyire én tudom, ilyen áramkört házilag még nem csináltak, kereskedelemben se kapható. Szerintem megoldható, de mikoroelektronikában nem vagyok elég jártas ahhoz, hogy segítség nélkül összehozzam.
Vagy egy mechanikus kapcsoló rugalmas lapon egy súly. Ha lassul az autó, a súly menne tovább, már csak egy érintkező kell rá. Vagy ami még eszembe jutott pici henger alján két érintkező, benne egy csepp higany. A dőlésszöggel kalibrálható. Hátrány csak vízszintes pályán használható.
Nem tudom, de ezt még lehet, hogy konfigurálni is kell, akkor viszont analóg mód kiesik.
Ehhez nem lenne érdemesebb a motorvezérlőtől venni a jelet? És akkor a gyorsulásmérő ki is hagyható.
Az autó elektronikájához inkább nem piszkálnék hozzá. Nem beszélve arról, hogy a motorvezérlőről valószínűleg az áram irányát, töltőáram nagyságát vagy ehhez hasonló jelet lehetne elhozni, de szerintem nem az a kulcsinformáció, mert nem a motorfékezés ténye ami számít, hanem a meglassulás. Tehát a motor lejtőn egyenletes haladáskor is tölt (és fékez), de ilyenkor nem szükséges a féklámpa, szemben a lassulás megkezdődésével vagy fokozódásával, amit viszont igenis fontos lenne a mögöttem jövő tudtára hozni....
Azért az analóg áramkör sem az Ördögtől való. Biztosan tudom, mert én nála leszek fűtő..
Hű! Meg ha.
Ez pont olyasmi mint amire gondoltam. És még a step-down se kell. Honnan szedted..?
proli007 nem olyan. Ha valakinek jár az esze valamin, egyszerűen megtervezi a kapcsolást a megrendelő és úgy általában mindenki örömére.
Idézet: „Azért az analóg áramkör sem az Ördögtől való.” Ezt én sem mondtam. Csak nekem egyszerűbbnek és könnyebben módosíthatónak tűnik a digitális. Részben azért, mert a napi munkám során is azzal dolgozom, és azt ismerem. De valószínűleg az ipar sem véletlenül megy a digitális irányába.
Sziasztok,
Egy kis update és egy kérdés. Az áramkör amit proli007 megtervezett, szuperál. Ezúton is köszönet (a támogatásért is az építés folyamatában)! Már a másodikat építem meg, mert az elsőt részben alkatrész hiba, részben az én gyakorlatlanságom miatt végül toldozni kellett. De nem baj, így dupla az építés (és a tanulás) öröme. De... És itt jön a kérdés. Tudja valaki, a gyorsulásmérő panelt kell-e, lehet-e valahogy éleszteni? Nem jön le róla egy millivoltnyi jel sem, így aztán hiába precíz és kalibrálható a fogadó áramkör. A panel adatlapja szerint van egy logikai pin, amivel altatni lehet, hogy inaktív helyzetben ne fogyasszon, és arra kezdtem gyanakodni, hogy gyárilag sleep módban lehet. Viszont az áramköröm analóg, mikrokontrollerrel nem tudok rámenni a dologra. A panel ez lenne (az adatlapja nem teljesen ugyanezé a 10 tűs kivitelé, hanem egy 14 érintkezős verzióé). Köszi Idézet: „Sleep Mode The 3 axis accelerometer provides a Sleep Mode that is ideal for battery operated products. When Sleep Mode is active, the device outputs are turned off, providing significant reduction of operating current. A low input signal on pin 7 (Sleep Mode) will place the device in this mode and reduce the current to 3 μA typ. For lower power consumption, it is recommended to set g-Select to 1.5g mode. By placing a high input signal on pin 7, the device will resume to normal mode of operation.” Tehát ha a sleep vezeték alacsony szinten van, akkor alszik a kütyü. Húzd magas szintre, és rögtön elindul.
Elnézést, ha olyant mondok, ami Neked nyilvánvaló.
A sleep bemenetet tápra (3.3V) kösd. A Self test-et földre. A G-selectet földre vagy tápra, mindegy a teszteléshez. A kimeneteken 1,65 V kell legyen. A tápfesz 3,3 V, nem 5V mint a régi világban.
"A sleep bemenetet tápra (3.3V) kösd"
Most, hogy mondod, és így nézem az ábrákat.... Az egyiken ez van egy 10k-s ellenállással, de nem hittem neki, mert azon az 5V a táp és nálam 3.3. A másik ábra pedig nem az én kütyüm, ezért annak se hittem. A többi világos. Kár, hogy az áramkört a panel tüskéi alatt már nem így nyomtattam. Kösz, megbütykölömi!
A tápra kötés mehet 10k ellenálláson is, de nem 5 Voltra. Habár 10k-n keresztül valószínű azt is kibírja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |