Fórum témák
» Több friss téma |
Mértem a feszültséget a szekunder oldalon és az tűnt fel, hogy bekapcsoláskor lassan fut fel.
(legalábbis a multiméter szerint)
Azok a sárgaréz átvezetők is akadályai a nagyobb áram kialakulásának, nem is beszélve a vezetők végeinek beforrasztásáról ezekbe az átvezetőkbe.
A lemezek sem lehetnek túl vastagok, mert nem fekszenek fel a kívánt helyre, vagy jóval nagyobb nyomást kell kifejteni a művelet közben. Az elektródák sem a kívánalmaknak megfelelően vannak kialakítva, illene vastagabb anyagból, és akár excentrikusan csúcsosítani, ha párhuzamosítani szeretnénk őket. Tehát a trafóra tekert vezeték megszakítás nélkül érkezzen a vastag elektródákra. Ide ellenállás nem kell, gondolok itt a forraszanyagra és a sárgarézre.
Digitális multiméterrel csak a saját reakcióidejét látod. Analóg műszerrel vagy szkóppal lehetne felfutást látni, de ilyen nincsen. Trafó egyenesen átadja a bemenetet. Amit láthatsz, az legfeljebb a melegedéstől megnövekedő ellenálláson eső feszültség. Átmeneti ellenállásokat számolva néhány mV lehet, így amit látsz, nem reális. Rossz helyen mérsz vagy rossz (nagy) az átmeneti ellenállás.
A primer oldalt még nem mérted meg? Nem-e a betáp oldalon van valami gond. Közvetlenül a trafó csatlakozási pontján mérj, terhelt állapotban.
Megmértem a primer oldalt.
A primer tekercs ellenállása 2.6 ohm A szekundert meg sem tudtam mérni, annyira kicsi. A kimenő fesz. 1.78V A trafó üresjárati áramfelvétele 1.6 A Hegesztéskor az áramfelvétel a primer oldalom 6.4A A szekunder oldalon nem tudtam megmérni mert csak 400A-ig mér a lakatfogóm és kiakad. De kb. (6.4-1.6)*220/1.78=593A Viszont továbbra sem hegeszt. (Szekunder 2 menet 50mm2, még meg van a sárgaréz kivezetés és az eredeti "hosszú kábeles" elektródákkal próbálkoztam) A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2018
Biztosan jól csinálod?
Az egyik elektróda az akku kivezetéséhez csatlakoztatva. A másik a lemezre, a hegesztési hely (közelében). A kettő közötti nagyobb ellenállású helyen lesz a hegesztési pont.
Én is ezt mondtam elsőnek. De örülök hogy más is felvetette ezt a dolgot.
Elsiklottam felette, bocsánat.
A videóban egy akkumulátor köré épülő apparát látható. Inkább forrasztás, mint hegesztés.
Ha jól látom, a lemez szálba van csiszolva és a felületi védelmet kapott(kormos az elektróda).
Először is mágnessel ellenőrizni vas-e, ha igen, a felületet lecsiszolni a szigetelő rétegtől és jöhet az újabb próba.
Ezt pozitívumként írtam, nem egyéb más okból.
Akku ponthegesztő
Nézd meg ezt! A lemezvastagságokra is figyelj! Na meg hogy milyen vastag és milyen hosszú a kivezetés. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2018
Üdv mesterek!
Csak annyit szólnék hozzá a témához hogy én is építettem akku cellához ponthegesztőt először 1db mikró trafóval próbálkoztam de akármit alakítottam nem hegesztett jól. Aztán párhuzamosan kötöttem még egy trafót na így csak egy pillanat kell és úgy össze heged a szalag meg az akku hogy csak roncsolással lehet levenni. Egyetlen gond csak hogy így akkora az áram felvétel a hálózatról hogy a kisebb kismegszakítók leoldanak hegesztés közben. Ja és kell egy precíz időzítő nem kell nagy intervallumba gondolkodni elég a 0-200ms-ig állítható.
Ezekben le van írva a lényeg:
Kár, hogy nem találtam meg korábban..... A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2018
A lényeg, hogy mi a "Lényeget" már ismertük. Most már te is ismered.
Sziasztok,
van egy mikró trafóm 95X80 és 90 mély/vastag. De van pár nem mikró, hanem spéci tápegység trafóm, aminek a mérete 120X100 de csak 55 mély/vastag. Olyan 300-400W-os lehet kb. Alkalmas lehet pontheggesztésre vagy a mikró trafók anyaga/méret(ablak)aránya ideálisabb? A mikró trafóból csak egy van, ha később kiderül, ogy mégiscsak kevés a feladatra, akkor azzal már nem tudok mit tenni, a másikból meg van pár darab, akár 3-at vagy négyet is felhasználhatok. Mondjuk akkor már elég nehéz lesz a cucc...
A 120×100-asból 2×55-öt összeraksz és elég lesz ponthegesztőnek. Az ablak is elég nagy. Persze új csévét kell csinálni. 1.5 mm-es bakelit elég hozzá, vagy letisztított, használt nyáklap.
Köszönöm,
nem akarom a primert áttekerni, meg elég jópofa "doboz" van kialakítva a trafóból és két hűtőbordából, szóval maximum egymáshoz csavarozom őket. A primert párhuzamba kötöm, a szekundert meg újratekerem, ott egyszerűbb sorba kötni. A mikrót meg megjavítom inkább
Csak akkor kösd sorba, ha 1-2 menetet teszel egy trafóra, a maximálisan berakható keresztmetszettel.
Ja ja, úgy terveztem.
Most a 3X16-os kábelből éppen befér a 3 menet. De lehetséges, hogy lehántom a szigetelésüket és zsugorcsővel pótolom, de már egyben... Most a 3 vezeték külön szemes saruba van préselve és a fejnél van összefogva csavarral, közvetlenül, nics egyéb csatlakozó. Egyébként a forrasztós szemek mennyire válnak be? Mert csak 16-os préshez férek hozzá.
Biztos jobban befér egyben, "fazonra" egyengetve. Jó a zsugorcső, de 2 réteg teflonszalag is elég hozzá (vékonyabb, több drót fér). A voltonkénti menetszámot figyelembe véve, max. 2-3 V-nyi menet kell. A két trafóról sorba kötve, ez 1-1 hurok (2-2 menet, de valószínű, hogy 1-1 menet is elég/csak egy "U") kb. Jobb lenne egybepréselni, de volt már forrasztott is, és bírta. Lényeg, hogy a hegesztőfejig menjenek a kábelek/kivezetések. Azon a részen már lehet zsugorcsővel biztosítani.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2018
Sziasztok!
Belevágtam egy MOT alapú ponthegesztő építésébe, egy döglött mikróból bontottam ki az alkatrészeket, és amíg meg nem érkezik Kínából a vezérlő elektronika, addig is végzek pár tesztet. Ha csak áram alá helyezem a trafót, máris felvesz 3A-t, pedig nincs is terhelés a szekunderén. Elolvastam ezt a topicot az elejétől, valamint a Ponthegesztő készítése házilag topicot is. Valamelyikben ezt írta egy kedves tag: Idézet: „Primerrel párhuzamosan 100uf-os kondi,és lényegesen lecsökken az üresjárati áram, durván 1/3ára, igy talán elbirja a hálózat” Mivel 20-22 éve nem foglalkoztam elektronika építéssel, ezért inkább kérdezek, ez a kondenzátor jó lesz erre a feladatra? Bővebben: Link Ha igaza van az úriembernek, akkor le fog csökkenni az üresjárati áramfelvétel kb 1A-re? 2. kérdés: Volt egy 20W-os, 30 ohmos ellenállás a mikróban, a gugli alapján ez szolgált a lágyindításra, amíg a relé nem kapcsolja a teljes 230V-ot a primerre. Az alkatrészek alapján mégis melyik áramkör végzi a relé késleltetett indítását? Nem találtam ehhez való eszközt a mikróba, lehet, hogy az időzítő kapcsolóban van megvalósítva mechanikusan a késleltetés? 3. kérdés: A ponthegesztéshez elég az 1,3V (2 menetnél), vagy inkább 2V kell (3 menetnél)? Ha jól tudom, kevesebb menetszámú szekunderrel nagyobb áramot tudunk kivenni a trafóból. 4. kérdés: Ha nem célom ujjnyi vastag vasdarabokat összehegeszteni, akkor elég a 16-25 mm2 keresztmetszetű vezeték, vagy szükséges kimaxolni a trafó lyukát a lehető legvastagabb szekunder vezetékkel? Előre is köszönöm a válaszokat!
Nem olvastad elég figyelmesen. Ilyen nagy üresjárati áramú trafónál nem árt néhány menetet hozzátekerni a primerhez. Ha ezt lágyindítóval akarod használni, minden hegesztésnél ki kell várnod a lágyindítást. Az ehhez tartozó "elektronika" a mikróban egy dióda, egy ellenállás és egy kondi. Végeredményben nem sok idő, legfeljebb 1-2 tized másodperc. Elvben akár 2-3 század is elég.
16 mm2 nagyon kevés. Számolgattuk itt már sokszor, hogy akár a tízszerese is beférhet, de 32-50 mm2 már szebben hangzik. A kivezetés ugyanebből, de lehetőleg minél rövidebben. A kondenzátor használata csupán megtévesztés. Az üresjárati áramod a hálózati vezetéken kevesebb lesz, de a trafó tekercsében garantáltan nagyobb áram fog folyni, mint kondi nélkül. A többlet a kondiban "leng" ide-oda. A mikrók általában számolható primer menetszáma alapján 2 menet 1,6-1,8 V üresjárati feszültséget ad. Hogy ebből minél több jusson a hegesztésre, ahhoz kell a kis feszültségesésű vastag szekunder. 3 menet vékony kábel miatt kellhet. Nem kell aggódnod, ekkora trafócskával nem fogsz még mm-es lemezeket sem összehegeszteni. Volt itt, akinek még a 0,3 mm-es se jött össze.
Olyan kondenzátort pedig véletlenül se tegyél oda, mert rögtön "felrobban".
Szia,
nem akarok lágyindítást beépíteni, mert az elektronikám fogja az időt és a teljesítményt szabályozni, pusztán kíváncsiságból kérdeztem. 0,15mm-es nickel lemez csíkot talán rá tud majd hegeszteni az akkura Tudok vastagabb kábelt is belerakni, ha az szükséges hozzá.
Attól, hogy van benne fázisjavító kondi vagy nincs, a bekapcsolási áramlökés nem csökken, inkább növekszik. Hiszen a kondit is fel kell tölteni.
Vezéreltesd az elektronikáddal a lágyindítást. Így attól is számolhatja az időt. Fél periódus elég lenne a lágyindításhoz, de egy egész periódussal már nem véthetsz hibát. Annyit meg egy MCU már ki tud kalkulálni. Először rákapcsolja a feszültséget, 10-20 ms után behúz az ellenállást rövidre záró relé és megkezdődik a hegesztés. Az ellenállást nagyobb teljesítményűre kell cserélni, mint ami a mikróban van, mert a trafó "rövidzárral" indul és nincs benne a söntvas, ami korlátozná az áramot.
Üdv a csapatnak! Szeretnék egy akkupakk ponthegesztőt építeni. Át olvastam a topikott nézelődtem a you tube-n is azt hiszem értem. Az ebay-n találtam ezeket mi a véleményetek róla? Bővebben: Link I.
Bővebben: Link II. Bővebben: Link III. |
Bejelentkezés
Hirdetés |