Fórum témák
» Több friss téma |
Én most azon gondolkodom, mi lenne, ha nem is a vezérelt 230V-ot fognánk meg, hanem ami ezt előállítja? Ebben a vezérlőben egy mikrokontroller van, nyilván a kivezérlésnek van egy 5-12V DC vezérlőjele is....
üdv.
Szerintetek mennyi leget egy ilyen soros motor gerjesztőtekercsének induktivitás és esetlegesen az ellenállása?
Üdv!
Én egy nagyságrenddel kisebb teljesłtményű soros motorokkal találkoztam. Azok 1...3 ohmosak voltak, ez alapján a te motorod tekercse kb. 100mohm lehet. Az induktivitásukat nem mértem le, de szerintem az armatura induktivitás nagyságrendjébe eshet, néhányszor 10mH-re becsülném.
10mH? Én uH-re gondoltam a soros motor leírásánál az volt hogy csupán néhány menet szokott lenni.
A menetszámot nem tudom, de azért ugyanakkora gerjesztést létre kell hoznia mint egy külső gerjesztésű tekercs, és hát van légrés is.
Egy másik alkalommal néhány darab 30kW körüli különféle (orosz, Evig, stb) motor armatúra köri induktivitását mértem meg, 5...20mH közötti értékek voltak. Szerintem nem lesz sokkal kevesebb a soros gerjesztő tekercs induktivitása, elég szép vastest körül kell lennie a meneteknek...
Küldtem azért a gyártónak is egy levelet meglátjuk mit írnak.
Egyébként vezérlőt terveznék amivel a gerjesztőtekercs külön H hídon kapna áramot és egyben állítani lehetne a gerjesztés irányát hogy a forgásirányt lehessen kapcsolni meg a visszatáplálás működjön. Még azt nem tudom mi alapján vezérlejem a tekercs áramát, elvileg soros azaz az armatúraárammal egyenlő árammal kellene hajtanom, de arra is gondoltam, hogy mi van akkor ha fix áramot kap? Elvileg ugyan az lenne mint egy állandó gerjestsztésú vagy nem?
Biztosan lehet úgy is használni, mint külső gerjesztésű motort, csak azokhoz képest kedvezőtlenebbek a viszonyok; ott kis áram nagy feszültség, itt meg nagy áram kis feszültség. Viszont valószínűleg gyorsabb lehet a szabályozás, a forgásirány váltás is.
Amíg az ohmos veszteség ugyan annyi addig szerintem nem számít. Buck konverterrel meg nem számít ha alacsony a fesz.
Még azon az 1 dolgon agyalok, hogy mi van ha megáll a gerjesztés de az armatúra hajtása megy tovább. Elméletileg a fordulatszám a végtelenbe tart amíg a nyomaték pedig a nullához amíg csapágyak bírják. De a gyakorlatban ha már van egy kis terhelés a motoron egyszerűen csak áll nem indul nem? Hisz gerjesztés nélkül nincs nyomaték így jóformán fel sem tud pörögni nem?
Nem a feszültség a lényeges, de legalábbis nem ebben az összefüggésben (a külső, és a belső feszültségek különbsége hozza létre a gerjesztő áramot). A gerjesztés a menetszámtól, és az áramtól függ. Viszont a veszteségek (egy része) is az áramtól függenek. Ebből következik, hogy érdemes a gerjesztő áramot minél kisebbre méretezni. A soros motor átszervezése ebből a szempontból távolról sem optimális.
Remanencia mindíg van, tehát a gerjesztés magától sohasem szűnik meg, ahhoz a gerjesztés irányát is meg kell változtatni. (pl. ha rövidre zárod a gerjesztést, és az armatúra még forog, a gerjesztés iránya is megfordul, mert a külső feszültség nulla lesz, de attól még a belső feszültség a forgás miatt, még keletkezik, ez viszont gyorsan megállítja a motort) Ha egy külső gerjesztésű motornak megszünteted a gerjesztését, attól még motorként fog működni ugyan, de a motor nyomatéka erősen lecsökken, és ha a terhelő nyomaték nem változik, igen hamar megáll. A soros motornál a nyomaték- fordulatszám görbe hiperbola jellegű. A motornak viszont mindíg van terhelő nyomatéka, pl csapágysúrlódás. A max fordulatszám akkor következik be, mikor a motor nyomatéka, és a terhelő nyomaték megegyezik. Ez nagy teljesítményű (nyomatékú) motoroknál veszélyes, mert ez az egyensúly olyan magas fordulatszámhoz tartozik, amit a mechanikai szerkezet nem visel el. (csapágy, tekercselés, kiegyensúlyozatlanság stb) Külső, és párhuzamos gerjesztés esetén nincs ilyen.
Hello! Egy külső gerjesztésű (párhuzamos) motornál, mindig van a gerjesztésre védelem. És ha fordulatszabályozás is van, akkor külön kényszerhűtés. Mert a motor saját hűtőventilátora alacsony fordulatszámon messze nem elegendő.
Idézet: „A soros motornál a nyomaték- fordulatszám görbe hiperbola jellegű. A motornak viszont mindíg van terhelő nyomatéka, pl csapágysúrlódás. A max fordulatszám akkor következik be, mikor a motor nyomatéka, és a terhelő nyomaték megegyezik. Ez nagy teljesítményű (nyomatékú) motoroknál veszélyes, mert ez az egyensúly olyan magas fordulatszámhoz tartozik, amit a mechanikai szerkezet nem visel el. (csapágy, tekercselés, kiegyensúlyozatlanság stb) Külső, és párhuzamos gerjesztés esetén nincs ilyen.” Értem, ha pl be van építve a motor egy hajtásláncba pl jármű ott képtelen lesz forogni mert ott az üresjárati terhelőnyomaték is akkora hogy meghaladná a motor nyomatékét nem?
Gondolom van benne hajtómű is, (hacsak nem agymotor) annak a mechanikai ellenállása már bőven elég, hogy leálljon.
Sziasztok! Lada Zsiguli ablaktörlő motorom van amellyel azt szeretném megoldani, hogy egy mikrokapcsolón keresztül amint azok lábai összezárnak forduljon egyet a motor. Mindezt bekötöttem de a jelenség azhogy a motoron szinte semmi ellenállás nincs, ezért ahogy eléri a végállást onnan "újralendül átugrik továbblép) és ismét megy egy fordulatot függetlenül már a kapcsoló állásától. Kaptam egy állandóen egyet forduló motort pillanatnyi szünettel.
21w izzót beillesztettem terhelésnek de a az akkufeszültség függvényében vannak téves folyamatos fordulatok. A tengelyt amelyet forgatnia kell a motornak leterheltem ugyan, hogy szoruljon és így terhelt állapotban működik is de ez sajnos hosszú távon a tengely vagy a persely kopását okozza. Valakinek ötlete? Előre is köszönöm! Amire szeretném használni az a videóban megtalálható. Itt ha jól látom valami fotocella vagy fénydiódás megoldással indul el a motor amint a hurka végállásbe teszi az érzékelőt. https://www.youtube.com/watch?v=MFEIJG5Nujk
Szia!
Kösd be úgy a mikrokapcsolót, hogy a motor kikapcsolt állapotában rövidre zárja annak kapcsait. Így a motor állandóan féküzemben van kikapcsolt helyzetben, ezzel segítve a gyorsabb megállást.
Van elektromos hi tech Piaggio motorom 2017 de hibás , és még a toltoje se normál 220 As , a keresem a motorját 2,6kw) tudnám e használni és a 37v40 ah akkujat ?? Gondolok arra hogy valaki tudna nekem másik vezérlőt l töltővel csinálni mert a gyári az nagyon bonyolult és valószínűleg drága lenne javítani ,amúgy is másik járműbe szeretném rakni
Szia, Fuss neki még-egyszer... Van egy elektromos motorbike, aminek nincsen motorja a vezérlője, nem működik a töltő, pedig nem szabványos. Összesen van egy 37V/40 Ah-s akksid ezek szerint, savas? Azok 36 V-ra jönnek ki, a Li-Ion ban 9x4= 37,8. Talán.
Sziasztok! Egy kis segítséget,ötletet szeretnék kérni. Van egy 12v-os dc motor amit egy forgó tengely fordulatszámával arányosan szeretnék üzemeltetni. Adott egy pwm szabályzó áramkör (alap fordulat beállítására) amelynek van egy szabályzó bemenete 0-10v ,adott egy induktív szenzor.Alap ötlet az volt hogy a pwm kimeneti jelét kapcsolgatom egy induktív szenzor és egy relé segítségével amit megkap a motor ,de ez nem bizonyult jó ötletnek túl szaggatott a motor járása. Abban szeretnék tőletek segítséget ötletet kérni hogy ,hogy tudnék az induktív szenzor segítségével előállítani fordulatszámmal arányos feszültséget előállítani 0-10v amivel meg tudnám vezérelni a pwm vezérlő bemenetét.A szenzorral maximálisan 650 periódust tudok előállítani/perc(fizikailag nem tudok többet) kevesebbet lehetséges.jöhet bármilyen segítség konkrét kapcsolás vagy csak hogy szerintetek milyen irányba induljak el.
Amit a második ábrán lerajzoltál, az nem PWM. A PWM esetében a kitöltési tényező változik, a frekvencia nem. A rajzodon egy fele frekvenciájú négyszögjel látszik, mindkét ábra kitöltési tényezője 50%, így a fordulatszám ugyanaz.
Nem tudni milyen jelet ad az induktív szenzorod. Ha a fordulatszámmal arányos impulzusokat, akkor azt először a fordulatszámmal arányos feszültséggé kell konvertálni. Ezzel a feszültséggel változtathatod a kitöltési tényezőt. (a frekvenciát úgy kell megválasztani, hogy ne negyon sípoljon a motor, ill, ne nagyon melegedjen. Ha a jeladód a fordulatszámmal arányos feszültséget ad, akkor egyből ezt (szintillesztés után) használhatod.
A második kèpen az induktìv szenzor kimeneti jele van igen a kitőltèsi tènyező mindig 50% ez fix fizikailag a jeladò tárcsabòl adòdik
Szia!
Nem írtál arról, hogy milyen gyorsan változik a fordulatszám. Ha lassan változik, akkor megoldás lehet, ha az érzékelő kimenő jelével egy monostabilt elindítasz, aminek az impulzus szélességét úgy választod meg, hogy kb. 11Hz-nél (650imp/min) "érjenek össze", és ezt a jelet megszűrőd, és ez a szűrt jel lesz a pwm vezérlő jele. Azaz kell egy kb. 90msec széles impulzust előállító monostabil (pl.: 555-tel), és egy alul-áteresztő szűrő néhány tized herzes törésponttal. Mikrovezérlővel gyorsabb lehet a követés, az utolsó kettő impulzus közötti idő reciprokával arányos a pwm vezérlő jele. Ezt fél periódusonként (le és felfutó élek közötti mérés) lehet frissíteni. Pontosabb a követés, ha a motor belső impedanciáit is kikompenzálód, azaz a motor kapocsfeszültségét megemeled az IR taggal.
A fordulatszám nem gyorsan változik a jeladò tárcsa egy traktor hátsò kerekère van felrakva ùgymond mászò fokozatba nagyon lassam forog mondjuk állò helyzetből valò induláskor gyorsabb a változás de ott nem is annyira lènyeges a pontoság, inkább a felső tartományba van lènyege mert a traktor munka közben inkább a felső tartományba dolgozik ès ott nem gyors a változás sebesège
Akkor akár jó is lehet.
Még egy ötlet; ha a jeladó jelének a fel- és a lefutó élére is indítasz egy kb. 45msec széles impulzust, akkor a szűrő töréspontja is feljebb mehet, egy kicsit gyorsabb lehet a rendszer.
Ma megépítettem a kapcsolást elméletileg működik is de valójában a motor szaggatottan jár
![]()
Oké kipróbálom de az lett volna a lényeg hogy a töréspont minél alacsonyabb legyen amit te ajánlasz értékekkel gyors kiszámolva 16Hz
Még egy kérdés hogy lehet a jeladó fel és lefutó élére is indítani 45msec impulzust? Mert akkor talán" símulna" a jelem.
Alapvetően ott a gond, hogy túl alacsony a vezérlő frekvencia, emiatt ilyen hullámos a jel. Egyszerűbb lenne periódusidőt mérni kontrollerrel és azzal vezérelni a motort.
Vagy. Optikai enkóder a kerék tengelyére, annak viszonylag nagy a felbontása, alacsony kerékfordulat mellett is viszonylag nagy frekveciával változik a kimenete. Ilyesmi: Bővebben: Link. Van 600-as felbontású is. A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |