Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kábeli zűrzavar, avagy a drótok, alkatrészek hatása a hangra
Témaindító: highand, idő: Aug 12, 2009
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
De, még mindig elbeszélünk. Sehol nem írtam olyat, hogy ezt a dolgot mérni lehetne. A hallásról, a hallásgörbéről írtam, ami tökéletesen mérhető. Ezért butaság olyat állítani, hogy változó hangnyomás értékekhez ne kellene hangszínszabályozó egy rendszerbe. De kell, nagyon is.
Azon én már rég túl vagyok, hogy ha kicserélek néhány alkatrészt mondjuk egy erősítőben másmilyenre, akkor ott bizony meg fog változni a hangzás, hallhatóan, és nem mérhetően. Tehát tudom én azt nagyon jól, hogy ez a változás nem mérhető, viszont hallható, nem csak bebeszélem magamnak. Mert ha nem így lenne, akkor a kismillió helyett gyártanának egyetlen féle hangeszközt, hiszen ha a többi is ugyanúgy szól, akkor minek kellene másféle? Egyébként az alkatrészek nem mérhető hangzása azért mára már némileg mérhető, vagy én vagy valaki csatolt is régebben ide angol nyelvű leírást erről, kondenzátoroknál pl. ún. mikrofóniás (vagy hasonló) saját rezgés van ami műszerrel is mérhető, egyéb nem kívánt rezgéseket visz be a hangrendszerbe. Ezért akadnak akik azt mondják hogy a kondenzátort azt bizony teljesen száműzni kell egy rendszerből, mert csak ronthat azon. Meg ezért léteznek gyártók, akik kimondottan olyan audio célra gyártanak kondenzátort, amiben ez a saját rezgés a lehető legkisebb. Én meg azt mondom, hogy a végeredményt illetően ez is egy tévút, és teljesen egyetértek a tapasztalataim alapján pl. KD-val, aki ugyanezt állítja, miszerint a kész rendszernek lesz egy eredő hangképe, de azt nem egyetlen olcsó vagy drága alkatrész fogja meghatározni, hanem a beépített alkatrészek összessége. Ha az összes alkatrész "passzol" egymáshoz akkor ez jó lesz, ha nem akkor meg nem. És ez nem feltétlenül az alkatrészek árának függvénye. Idézet: ű„De aki nem képes a hallott zenében a zenei részleteket felfogni (mert nem vagyunk egyformák), az mért érdeklődne a hangspektrum után. Mért érdekelné, hogy mennyire élethű egy hegedű vagy egy zongora hangja, amikor az előadó, és a zeneszerző gondolatait a hangszerből kibújva életre kelti, nevezzük ezt "zenei hangzásnak". És ezt akarjátok Ti méricskélni? Tisztelettel kérlek Benneteket fogjátok fel, hogy ez a téma egy olyan mozi, ami titeket nem érdekel. És így modortalanság papírcsörgéssel, pusmogással a filmet nézőket zavarni.” Értem. Megyek.
Nem sértésnek szánom, de lehet hogy az lesz belőle. A Rendszered, de tovább megyek, talán Te sem vagy azon a szinten a hifiben, hogy az élethű(közeli) hang reprodukciót produkálni tudja, és Te meg tudd ítélni, hogy az valóban élethű-e. (Lásd amit írtam a "tanult hallásról")
Ezért van az, hogy a rendszeredet kellemetlen hangúnak találod nagyobb hangerőn. Ezt egy jó rendszer nem csinálja, és oda bizony nem kell (sőt árt) a hangszín szabályozó. Egy újabb dolog a jel útjában, ami nem kicsit módosít rajta. Persze abban igazad van, hogy bizonyos hangerő fölött minden rendszer zavarossá válik, de ez nem jelenti azt, hogy kisebb hangerőn ne szólhatna jól (kellő részletesség, megfelelő hangszeres dinamika stb.) Ez egy erősen réteg hobbi, legalább is audiofil szinttől felfelé. Nem mindenkinek kell súlyos 100 ezreket milliókat elkölteni, de sajnos pénz nélkül itt sem lehet szinteket lépni. Saját hang karaktere pedig minden rendszernek van, de ez evidencia.
Mielőtt belelendülnél az észosztásba nem árt valamit tisztázni. Hallottam élő zenét, nem is keveset, noha általában nem kedvtelésből hanem kényszerből, én ugyanis az ilyet nagyon nem kedvelem. Tovább megyek, pl. ha hegedűt kellene hallgatnom, konkrétan a falat kaparnám kínomban, de a többi hangszer sem nagyon a barátom. Tehát, mi a búbánatnak költenék én akár egy fillért is valami olyanra amit nem akarok?
Mellesleg, ha valóban hallottál élő zenét, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy azt a büdös életben, semmilyen rendszerrel nem fogod tudni reprodukálni. Hasonlítani talán fog rá, de pontosan olyan sosem lesz, tehát ez lehet akár egy olyan feneketlen kút is, amibe csak szórod a pénzt míg élsz. Na de érted amit írok? Nekem ez nem kell, sem drágán sem olcsón. Az a zene meg amit én hallgatok libabőrössé tesz a saját rendszeremen, így a ti erőlködéseteken amit hívjunk audiofilnek vagy aminek akarsz, vagy "felsőbbrendű zenehallgatók táborának" az engem a legjobb esetben is csak megmosolyogtat.
Nos, én nem akarok észt osztani senkinek. Tapasztalatom szerint ez nem is lehetséges, mert az vagy van, vagy nincs.
Te azok táborába tartozol, akiket a tudásuk nem korlátoz abban, hogy bármihez hozzá szóljanak. Sok ilyennel találkoztam már, de vitatkozni nem fogok veletek. Annyira nem egy szinten mozog a (tapasztalati) tudásunk, hogy ennek nem is lenne értelme. Ez az egyetlen audiofil igényességű topic az egész HE-n. Örülök, hogy létezik. Azoknak szól(na), akik hasonlóan gondolkodnak az audio reprodukcióról, vagy érdekli őket mások tapasztalata. Nem kell mindenkinek itt kibicelni, aki csak jó dacosan meg akarja mondani, hogy ez csak pénzkidobás. Lehetséges, hogy Neked is van egy hobbid, amire akár "erőn" felül is költesz? Ha igen, könnyebben megérted másét is. Még egy kérdés a végére? miből szűrted le, hogy szerintem otthon egy az egyben reprodukálható az egész valóságos zenei világ? További kellemes fórum látogatást, de ha nem tudsz értelmesen hozzá szólni, akkor inkább csak mosolyogj rajtunk! Üdv Zoli
Ahhoz képest hogy az égvilágon semmit sem tudsz rólam, csak sikerült a magad számára bizonyítanod önnön felsőbbrendűségedet. Erre csak rátesz egy lapáttal, hogy az olvasottakat sem tudod értelmezni, mivel én inkább állok azon, mint a technokrata oldalon. Csak a magam módján, és nem ekézem egyik tábort sem veled ellentétben.
Idézet: Ezt én is ugyanígy látom. „Annyira nem egy szinten mozog a (tapasztalati) tudásunk”
Szabó Zoli tervezte anno a Dunaudio erősítőket és elismert szakember audiofil körökben. Már megint mellényúltál és szerintem akkora hülyeségeket írtál amiket ebben a topic-ban nem kellett volna. Már felajánlottam neked, ha erre jársz hallgasd meg nálam, van-e mély hang kis hangerőn és visszaverődnek-e az ablakpárkányról a hangok (idézet tőled) nagy hangerőn.
Hát akkor 3:0 oda. Melyik volt a hülyeség? Hogy nem tudod reprodukálni az élő zenét? Én elhiszem hogy tudod, ha megmutatod. Vagy a Fletcher-Munson görbesereg? Hát az sem az. Nem járok arra, de szerintem felesleges is lenne. Biztos nagyon jó egyben a rendszered, de elhiheted hogy az enyém sem rossz. Ha az lenne, akkor megállás nélkül azt bütykölném, meg folyton építgetnék. Inkább hallgatom. Dunaudiót ugyan nem hallottam, igazából sosem hallottam róla, de hallottam olyat nem egyet ami attól sokkal sokkal többe kerül. És vártam a csodát, de az nem jött belőlük. Ablakpárkányról meg sehol sem írtam, így azt nehéz lenne tőlem idézned. Meg szerintem visszaverődésről sem, inkább elnyelődésről.
De nálad is megrekedt a dolog, szóval van még hova fejlődni, mert ha jól tudom (velem együtt) nem bírod a csöveket. Pedig a "nagy" audiofilek rendre megmondják, hogy anélkül labdába sem lehet rúgni, hiszen az a legfelső szint. Aztán elmegy az ember meghallgatni és elsírja magát. Elég benézni a csöves topikba, olyanokat építenek után amiből a gyári se ér lópikulát sem, ezt onnan tudom hogy volt belőle.
"katt" azt mondta (írta) ne marjuk egymást, mert mindkettőnket szereti. "katt" barátja az én barátom is, tehát merek veled "olyan" hangnemben "is" beszélni. Az a baj, hogy pontosan idéztem. Te írtál le valahol olyanokat, hogy nagy hangerőn visszaverődnek a hangok minden bútorról. ablakról, ablakpárkányról és emiatt csak 200 mW-tal hallgatsz zenét.
Igen. Megmutatom, hogy lehet reprodukálni az élő zenét. Igen. A Flechter-Munson görbe hülyeség. Nálam egyébként nem rekedt meg a dolog. Igen. A csöveket mindketten utáljuk, mert rosszul szólnak.
Szia Karesz,
erről az jutott eszembe, hogy minden zene szerető hifista találkozott már egy nagyon komoly problémával, csak lehet, hogy nem tudta, hogy azzal van dolga. Ezek az akusztikus anomáliák. Egy hifi lánc hangjának 50%-át az akusztikus környezet adja (ez amolyan saját tapasztalat). Ezt a probléma kört általában a kezdők alul értékelik, vagy figyelembe sem veszik. Talán érdemes lenne a fórum témát kibővíteni ilyen irányba is. Megosztani az akusztika javításával kapcsolatos tapasztalatokat. Persze, már megint a fejhallgatósok járnak jól
Kedves Gee Lee,
nem az "eredmény" módosítása miatt mondanám, hogy az a véleményem, hogy más topic-okban, mindenki azt és úgy építsen, ahogy neki jó. Csupán az építés öröméért, vagy.... Ezért megszólni az a "leszólás". Itt meg az lenne a célszerű, hogy olyan hozzászólások legyenek, amik a témának megfelelőek, építőek, információt adnak, és ezzel lehetőséget az ez iránt érdeklődőknek, tájékozódni az ilyen építések bonyolultságáról, esetleg az elvárható kiadásokról.
Szia Zoli
A múltkor kitettem ide azt az "akusztikai kísérletemet" amely a hangdoboz tetejére tett két-két kávéscsészéből állt. Nem hoz drasztikus változást, de jól hallható a különbség és "ingyenbe"van. Kértem, próbálják ki mások is és számoljanak be a hatásról. Egy darab válasz nem érkezett azóta sem.
Örülj, hogy nem törölték a tapasztalatodról a leírást.
Szia Karesz,
ilyen tapasztalatom nekem is van, és szívesen írok is róla hamarosan, csak most sajnos családi okok miatt máshol kell helytállnom. Le tudnád írni az eljárásod, és a tapasztalatokat addig? Köszi Zoli
Ne aggódj emiatt. Ennek a topicnak csak egy baja van, hogy bele látnak azok is, akiknek nem kellene.
De amíg nem tudnak releváns érvekkel fellépni az audiofília ellen (érzed az iróniát?), addig nincs baj. Pontosabban, egy audiofil sosem támad egy átlag hobbi hifistát azért, mert az olcsó alkatrészekből épít középszerű technikát. Ellenben az utóbbi tábor lakói gyakran felszólalnak itt támadva az elveinket a saját tudatlanságukat használva szószéknek. Üdv Zoli
Az AVX-en olvastam róla és szerintem Te is találkoztál ezzel a kis szösszenettel. Igazából az érdekesség kedvéért tettem ki ide, de mint látod, ez nem az a hely ahol értékelnék az ilyesmit. Nem mintha ez engem különösebben érdekelne.
Én ilyennel csak akkor játszanék, ha meglenne a tervezet falcsillapításom, mondjuk alapnak. Beleértve a szembe falat is. Szóval falcsillapítás, meg függönyök, meg a család áldásai ez ügyben.
A hallgatózás azonban kevesebből kijön.
Alkatrészellátási problémák miatt kisebb tesztekbe fogtam.
Rossz kondikat hoztak, így újabb 9 nap míg megkapom a megfelelőt. Hát gondoltam egyet és betettem a DAC-ba a Burson V6 classic-ot. Hát persze, hogy le kellett halkítani, mert a V6 sorozat erős bele, de…. Eltompította a félkész állapot miatti nyerseséget, az LME 49710 után, és megmutatta, hogy mi az, hogy meleg zenei hangzás. Mondhatnám, szinte „csöves hangzásnak” is. Nem ércesek a magasak, de a harmonikusaik jelen vannak a hangspektrumban, tehát hallhatóak, és így részletes a széles és szellős tér, és mindennek pontos helye van benne. Ezt nem vártam volna az előző próbálkozások után. Bár mikor KT-nál voltam, és kevésnek találta a V6 classic magasait, valahogy megéreztem, hogy az akkori körülmények becsapósak voltak a V6 classic megítéléséhez. Esetemben kellett az ES9038q2m az eddigi kiegészítésekkel. Az említett rendszer FH6-300 Burson V5-el, ES9038q2m egyelőre épp-hogy szétválasztott tápokkal, szimmetrikus duál monó erősítővel Burson V6 classic-kal, Sting Berlini koncertjével (BR). A vokálozó hölgy hangzás kiegészítői markánsabbak, behatároltabbak lettek. A szaxofon szóló, a bőgő, stb pontosan a helyén kellemes, meleg tónusban, koncentráció nélkül volt hallható. Kis apróság az ES9038q2m DAC hangerő szabályzójához: tévedtem a 10K-s poti megítélésében. A logaritmikus változata sem módosított a 30 fokon, inkább csak szűkítette. Hát gondoltam egyet és visszafordítottam a szabályzási irányt (jobbról balra). Ezzel a megoldással sokkal lazább, és 180 fokos szabályzáshoz jutottam a logaritmikus potival.
És már megint a meglepetés…..
Mondom kipróbálom már az RCA-ról a Maxellt, a Burson V6 classic-al. Hát a monitorozás említett szegényesebb hangzása eltűnt. Igaz halkabb lett, de a kellemessége az tarolt. Azonban így se várj elnézést, mert igen bírálja, hogy mit hallgatsz vele, a kellemessége ellenére. Vagyis meleg hangzású, részletes, szelektív,……. Szinte felmerül az emberben, hogy megjött, és nem is kell a digitális rész tuningja. Vagy csak lusta lennék? Elvarázsolva a Burson hangjától, felmerült bennem egy gondolat. A kisebb hangerő a szimmetrikus erősítő letekert kimeneti trímerje miatt van. Ugyanis ennek a fokozatnak nem tetszik a kimeneten a 32 ohmos füles. És mi lenne, ha kapna egy meghajtó IC-t, ha már ilyen kellemes ez a Burson? Hát eszembe jutott KT FH4-se, ami megfelelőnek látszott erre a feladatra. Igaz viszont, hogy nem két forint bele a két duál Burson, és még az is kérdéses, hogy a megfelelő huzalozás után V5 D, vagy V6 vivid D a megfelelő bele. Hát előkaptam az egyik FH4-et, hogy lássam, halljam az adódó szinteket. A bőséges kivezérlés megvolt, azonban sokat volt a sarokban, és csak OPA 2134 van benne. Szóval egy kicsit passzívabban szólt, mint előtte. Így hát szakaszosan a próbák, LME49720, OCC silver huzalozás, és tán a Monacor kondik is megjönnek a szimmetrikus fokozatba, és az ES9038q2m-be készülő FH4-ben a Wima helyett Jantzen 0,1µF-kat, és alps potit fog kapni. És utána adódik a végleges dinamika a tervezett monitorerősítő kimenetén. A FH4-ben lecseréltem az OPA2134-ekett, LME49720-akra. Körülbelül erre számítottam. IC-k nem melegszenek, hűtés nélkül járathatók , az általam készített kivitelezésben. Csak ajánlani tudom annak, aki épített ilyet. Azonban ezek sem Burson V5 D-k. Viszont sejtetik, hogy mi várható a kapcsolástól. 32, és 72 ohmos hallgatók esetén tetemes tartalék marad az említett konstrukcióban.
Sziasztok,
Az lenne a kérdésem, hogy egy hálózati kábelnél az árnyékolást le kell-e kötni a dugó földelésére? Sok helyen látom, hogy csupaszolásnál elvágják, nincs galvanikus kapcsolatban a földeléssel. RCA-nál, bizonyos hangfalkábeleknél, mint pl. VDH Inspiration, forrásoldalon leföldelik, a másik végén nem. Hálózatinál más a helyzet?
Szia.
Hétköznapi használatnál le kell kötni. Máshol ki tudja... Ugyanis a nem lekötött árnyékolás egy jó kis antennát hoz létre, ami csak gyűjti neked a zavaró jeleket. Ez például ipari alkalmazás esetén megzavarja a kábel átvitt analóg jelet és egyéb gondokat okoz. Nem szoktuk mind a két végét lekötni bizonyos esetekben, ugyanis ekkor a két eszköz között az árnyékoláson folyó "kiegyenlítő áram" is probléma forrás. Ez abból adódik, hogy a két, egymástól távolabb lévő eszköz GND vagy PE potenciálja azért nem azonos teljesen (helytelen bekötés vagy egyéb okok). De itt ki tudja, hogy mi az előírás...
Én fadobozba építek, így nincs fém készülékház.
Hálózati szűrős aljzatot leszoktam védőföldelni, de nincs tovább, onnantól csak fázis és nulla a folytatás. Idézet: „Az lenne a kérdésem, hogy egy hálózati kábelnél az árnyékolást le kell-e kötni a dugó földelésére?”
Szia,
interconnect, hangfal és hálózati kábelnél is, ha van árnyékolás forrás oldalon kell lekötni. Mindkét oldalon nem szabad. Az okokat Johnycorp leírta. Milyen hálózati kábelről van szó? Erősítőhöz, vagy forráshoz használod?
Kedves ronin75!
Ha már ennyire pontosítunk, amiben persze igazad van, akkor ide tartozna, hogy ebben a topicban a hálózati kábel bekötése nem szempont. Inkább lenne az, hogy milyen a kábel fajtája, és mit hoz a konyhára, valamint mi a hátránya az árnyékolt kábelnek az audiofilben.
Kedves Elek,
akkor mesélj arról mit hoz a konyhára, valamint mi a hátránya az árnyékolt kábelnek az audiofilben. Egyébként nem értem miért nem tekintendő szempontnak? Az audiofilben meg éppen és főleg.
Köszönöm a megerősítést. Egy EMI szűrős elosztót építek és ennek a betápjához gyártanék egy hálózati kábelt. Erről menne majd egy csöves végfok, egy csöves előerősítő, egy cd és egy digit hálózati lejátszó. A készülékek már régóta rendes hifi hálózati kábelekről mennek, az elosztóhoz valami combosat gondoltam készíteni, lévén ezen keresztül lenne etetve minden. A kábelt még nem rendeltem meg, egy Oyaide monokristályos kábelt készülök rendelni japánból. Ezen van harisnya és pluszban alu vagy mylar fólia árnyékolás is.
Tudod van egy kis problémám az invitálásodban, hogy Te vitázni akarsz, nem érdeklődni.
Én meg csinálnám a Dac-omat, és nem oktondi vitákkal tölteni az időmet. Van aki e topic témát komolyan veszi és csinálja, és lesznek tapasztalatai. És vannak akik itt csupán a vitákban lelik örömüket. És ez nem mese. Tudod, nézz utána e dolgoknak, van irodalma. Én nem vagyok hittérítő, még ha annak veszel sem.
Hát jobb is lesz, mint az én tömör ezüstözött rezem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |