Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Köszönöm a tippet és a válaszokat, kipróbáltam! Primer oldalon így 224V, szekunder oldalon 224V, egyenirányító után kondival üresjáratban 297V DC. 66mA terheléskor 250V DC-re esett, ahogyan a rajzon is fel volt tüntetve. 111mA esetén már csak 173V. A fűtési szekunder üresjáratban 6.7V. Ezzel már hátha nem lesz komolyabb túlfűtés. Majd erre is kötök műterhelést, hogy mennyit esik a feszültség 1...5 cső fűtése esetén. Ha kész ez a tápellátás, az első éles bevetése egy EABC80 és egy EL84 csövekből álló egyszerű erősítő lesz.
A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2019
Sziasztok!
Meglehet oldani valahogyan? Van egy okosteló azzal lehet usb-n egy relét vezérelni? ...és hogy? Programozàssal,mert egy lámpát kellene kapcsolni wifin ill. hőmérsékletre.
Epu2, szerintem neked teljesen igazad van.
Én ilyet csináltam, mint "csőkímélő"... Trehány munka, de az irány talán jó. Ahol meg van, ott egyszerűen átállítom 240 V-ra.
Üdv! Meg lehet csinálni, nem ízlésrombolóan is. Egy újratekercselésnél praktikusabb.
Első ránézésre van rajta két szarvas hiba is.
De nem nappali szobába, dísztárgynak készült...
Sziasztok!
Transzformátorok működésével kapcsolatban lenne egy kérdésem, amelyre Google-ben talán azért nem találom a választ, mert nem tudom elég tömör mondatban megfogalmazni. Alapvetően azt szeretném megérteni, hogy meddig lehet egy úgynevezett "EI" vasmagos transzformátort leegyszerűsíteni szerkezetileg ahhoz, hogy még fennálljon az a tulajdonsága, hogy a primer kör két kivezetését a külső áramforrásra (pl. 230V hálózati áram) csatlakoztatva az energiafelvétel 0W legyen egészen addig, amíg a szekunder kivezetéseket nem zárom körbe? Azzal együtt, hogy egyáltalán nem tudom, hogy mi a válasz a kérdésemre, a következő gyakorlatias jellegű válaszok egyikéhez hasonlatos választ várnék, és nem valami mélyszántású elméleti magyarázatot az önindukcióról ill. az elektromágneses alapjelenségekről, mert azon a vonalon egyelőre meg vagyok akadva. A) El lehet tekinteni a vasmag és a szekunder tekercs meglététől. A lényeg, hogy a primer tekercs 50Hz-es váltóáram esetén minimum 100 menetet tartalmazzon. A primer tekercs elég, ha például egy kis műanyag tartóelemre van tekercselve vasmag híján. B) A vasmagnak az "E" részére lesz csak szükség. A primer tekercs minimum 100 menetet kell tartalmazzon 50Hz-es áram esetén. Szerkunder tekercsre nincs szükség. C) A vasmag "E" eleme össze kell legyen zárva az "I" elemmel, és benne kell legyen a minimum 30 menetes primer tekercs. D) A vasmag "E" eleme elég az "I" elem nélkül. Viszont mind a primer mind a szekunder tekercs be kell legyen helyezve egyenként minimum 20-20 menettel. E) stb-stb-stb Tehát mégegyszer tisztázva a kérdést, nem az érdekel, hogy mennyire lehet legyszerűsíteni a kérdéses transzformátort ahhoz, hogy még transzformátorként működjön, hanem az, hogy mi az a minimális konstrukció, amely esetén a (primer kört alkotó) rézhuzal 230V-ra kötve ahelyett, hogy "max" áramfelvétel mellett lecsapná a biztosítékot, 0W áramot vesz fel egyéb beavatkozás híján (pl. szekunder kör körbe zárása). Előre is köszönöm!
0 W önfogyasztású (veszteségű) transzformátor nem létezik.
A: A huzalnak van ellenállása, nem ideális tekercs, tehát melegszik. Ez veszteség. B: A huzal által gerjesztett mágneses tér áramot indukál a vasmagban. A vasnak is van ellenállása, az is melegedni fog. Ez is veszteség. C: Összeszerelt transzformátor esetén nem minden mágneses erővonal marad a vasmagon belül, hanem valamennyi "tévútra" szalad. Ez is veszteség. Az, hogy a transzformátor milyen kialakítású, befolyásolja a veszteségeket de nullára nem csökkenhet soha. Sok egyébtől is függ a dolog, de a lényeget talán leírtam. Ha nem, majd a többiek kiegészítik. A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2019
Nem erre a témára vonatkozott a kérdésem.
Ha jól értem, te arra a kérdésre adtál választ, hogy hogyan lehet olyan transzformátort készíteni, amelyben a primer és szekunder tekercsek között nincsen energia (teljesítmény) veszteség.
Összefoglalva a kérdésed lényegét: Lehet-e veszteségmentes transzformátort csinálni?
Szerintem ezt a kérdést valami örökmozgó topikban kellene feltenni, ott kaphatsz rá valami hivatalos tudományon túllépő választ...
Maximálisan távol áll tőlem, hogy ilyeneket kérdezzek örökmozgókkal és veszteségmentes áramköri elemekkel kapcsolatban.
De kezd aggasztani, hogy már a második ember érti teljesen félre a kérdést. Ennél világosabban második nekifutásra sem sikerülne megfogalmaznom
Egyszerűbb lenne, ha azt írnád le, mihez kell! Mi a célod vele? Amit leírtál, csak félreérteni lehet. Elektromágnest akarsz készíteni?
Vagy vezeték nélküli energiaátvitelt? A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2019
Nem lehet ilyen trafót csinálni!!
Csűrheted, csavarhatod a kérdést, NEM LEHET!!
Nem jól érted, mert és azt írtam le, miért nem lehet veszteség nelküli a transzformátor.
Az 'A' pont mindig teljesül, függetlenül attól, hogy a primer tekercs éppen milyen helyzetben van. Vasmagon, levegőben, olajban, légüres térben stb. A szupravezetést most ne keverjük ide. Az teljesen mindegy, hogy van-e egyáltalán szekunder tekercs, a tekercs ellenállásásra ez nincs hatással, minden vezetőnek van ellenállása. A 'B' és 'C' pont mindig teljesül ha a primer tekercs vasmagon van, függetenül attól, hogy van-e egyáltalán szekuder tekercs illetve az milyen viszonyban van a primerrel. A vasmag azért kell, hogy terelni tudd a mágneses erővonalakat arra, amerre szeretnéd. Viszont, mindig lesznek szökevények, tökéletes terelést nem lehet megvalósítani.
Bocsánat, tévesen írtam/emlékeztem, hogy a transzformátor fogyasztása 0W addig, ameddig nem kapcsoljuk körbe a szekunder oldali kivezetéseket. Most 0,4W-ot mértem az imént az én saját kis trafóm esetén.
Ha a szekunder kör kimeneteit elkezdjük zárni különböző méretű ellenállások közbeiktatásával, akkor 0,4W-ról kezd emelkedni a fogyasztás, és nem pedig 0W-ról. De emiatt sajnos totál más irányba terelődött a kérdés, ahhoz képest, mint amit megérteni szerettem volna.
Pedig erre válaszolt Bakman kolléga
Olyan tekercs nincs aminek a fogyasztása 0 Watt. Olyan tekercs nem létezik, amire feszt kapcsolva nulla áram folyik, illetve létezik az amelyik szakadt Ettől kezdve közömbös hogy van-e szekunder, ill. terheled-e.
Hogyan mérted azt a fogyasztást? Teljesítmény merovel, vagy az áram és a feszültség szorzatából számoltad?
Fázistolást figyelembe vetted? P=U*I*cos fi Ideális tekercs eseten cos fi= 0... Hiába van feszültség, és áram nincs teljesítmény!
Sonoff TH valamelyik változata, ha jól tippelek, hogy mit kérdezel.
Miért éppen USB-n akarsz vezérelni? A kérdésed nehezen értelmezhető.
0W fogyasztású transzformátor nincs, azaz nem tudsz ilyet csinálni! Az csak addig nulla, amíg nem kapcsolod a hálózatra. Onnantól hogy a hálózatra kapcsolod fogyasztó lesz belőle. Anélkül hogy a kérdést tovább bonyolítanám, adott trafó annál kevesebb áramot fog felvenni, minél kisebb a gerjesztése, azaz adott primer feszültség mellett minél nagyobb a menetszáma.
De, ez nulla sosem lesz, és természetesen minél kisebb a gerjesztése, annál kevésbé lesz használható adott feladatra, vagyis annál kisebb teljesítménye lesz. Extrém esetben egy hegesztőtrafóból csengőreduktor teljesítményű trafó lesz, jó sok vassal és rézzel.
Angelshark! Azt hiszem én értem. Én is találkoztam egy olyan trafóval ami üresjáratban (szekunder oldali terhelés nélkül, azaz nyitott kapcsokkal) is búgott, melegedett. Ha jól értem arra vagy kíváncsi, hogy mitől függ üresjáratban a primer körben folyó áram (zárlaton kívül, konstrukciós paraméterek tekintetében). Válaszolni ugyan nem tudok, de engem is érdekel a végeredmény. Ha jól gondolom legnagyobbrészt az XL értékétől függ a nyugalmi áramfelvétel, kisebb részt a tekercs ohmos ellenállásától.
Máshogy feltéve a kérdést: mik okozhatják üresjáratban a jelentős primer áramot?
Teljesítménymérő 0,4W-ot mutat.
Multiméter pedig 5,93mA áramot mutat.
Köszönöm. Amiket írtál, még jónéhányszor vissza fogom olvasni, hogy rögzüljön.
Ha jól értem, leírtad a lényeget a primer menetszám és az üresjárati áramfelvétel összefüggésében. Tehát minél több menet van a primer körben, annál kisebb lesz az áramfelvétel a terhelés nélküli trafóban. Ha ez így van, akkor már csak nagyon kevés hiányzik ahhoz, hogy az eredeti kérdésem megválaszolásra kerüljön. Nevezetesen: Ha meghagyom a primer tekercset menetszámváltoztatás nélkül, akkor ennek a primer tekercsnek az áramfelvétele akkor is nagyságrendileg 0,4W lesz az én kis trafóm esetén, hogyha eltávolítom a vasmagot és/vagy eltávolítom a szekunder tekercset a rendszerből? Vagypedig mind a vasmag mind a szekunder tekercs jelenléte is lényegileg hozzájárulnak az áram lefékezéséhez?
Ok, akkor a hatásos és a meddő teljesítményen túl vagyunk.
Mi a célod ezzel az egésszel? Mert előfordulhat az, hogy akár 5A-t felvesz a hálózatról, de a hatásos teljesítmény mégis csak 0.1W ... Itt elég jól leírják egy valóságos tekercs tulajdonságait... Ebből kijön, hogy minél kisebb vezeték ellenállással minél nagyobb induktivitást kéne létrehozni ... Aztán nézhetjük az induktivitás számítás képletét ...
Amíg a szekunder tekercsben nem folyik áram, addig a primer áramfelvételt (hatásos) nem befolyásolja.
Ha a vasmagot eltávolítod a rendszerből, akkor csökken a primer tekercs induktivitása, az ohmos ellenállása nem változik, kisebb impedancián nagyobb áram fog folyni, romlik a cos fi értéke, a nagyobb áram a vezeték ellenállásán nagyobb veszteséget jelent.
Magyarul a szekunder tekercset eltávolíthatom gond nélkül, viszont ha a vasmagot is eltávolítanám, akkor megugrana az áramfelvétel, ha jól értem.
Ha ez így van, akkor még annyival egészítsük ki, hogy az egész EI vasmagot meg kell hagynom, vagy esetleg az "I" elemet még eltávolíthatom? (Feltételezve, ha annak csak a szekunder körbe történő áramleadáshoz lett volna szerepe, ha így van)
A tekercs által létrehozott mágneses erővonalaknak minél rövidebb úton, minél kisebb mágneses ellenállások keresztül kell záródniuk ... tehát a vasmag megbontása csökkenti a primer kör induktivitását is.
Itt megnézheted az induktivitás számítását ... Az továbbra is hadititok, hogy mit szeretnél elérni? A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2019
Nincs konkrét célom, pusztán gyakorlati megközelítésből szeretném illetve szerettem volna megérteni az indukció illetve induktív ellenállás viselkedését.
Amiket most leírtál, majd ki is fogom próbálni, csak időbe telik a vasmag illetve a tekercselő huzal beszerzése. Meg az elméleti képleteket is meg fogom majd tanulni. Meg tervezek elektromágnest is csinálni... De nyilván az alapjelenség, amire rácsodálkoztam az az, hogy ha egy folytonos vezetéket bedugsz a hálózati áram két kivezetésében, akkor kvázi "max" áramerősséget kezd el leszívni, és rövidzárat kapsz, és lecsapja a biztosítékot, ... viszont ezzel szemben, ha ugyanennek a továbbra is folytonos vezetéknek kialakításával elkezdesz machinálni (tekercset képzel belőle illetve vasmagot dugsz bele), akkor drasztikusan leesik az átfolyó áramerősség.
Próbálás előtt az elméletet is meg kéne tanulni. Nem keverendő az indukció, és az induktív ellenállás.
Bővebben: Link Bővebben: Link Az induktivitás képletében láthatsz két természeti állandót. A μ0 a levegő permeabilitása, μr azé az anyagé (vas) permeabilitása, ami a tekercs belsejében van. Ebből következik, ha kiveszed a vasat a tekercs közepéből, az induktivitás (és ezzel a tekercs váltakozó áramú ellenállása) jelentősen lecsökken. XL= 2×Π×f×L XL az L induktivitás (tekercs) "ellenállása" f frekvencián Ha elektromágnest készítesz, akkor az indukciót a tekercs menetszáma, és a rajta átfolyó áram határozza meg, ettől függ az elektromágnes "ereje". Az átfolyó áramot pedig az tekercs ohmos ellenállása, ami a feltekercselt vezeték ellenállásától és a rákapcsolt feszültségtől (Ohm törvény) függ A transzformátor zárt, az elektromágnes nyitott mágneskörű
Sziasztok
Vettem egy menetfény vezérlő modult Bővebben: Link Az a problémám hogy ahogy 12v feszültséget kap már fel is kapcsolja a menetfényt. Azt hittem hogy a feszültség megnövekedéssel fog felkapcsolni amikor 14v lehet mérni az aksin(Kocsi elindul). Meg lehet oldani valahogy ?? Vagy relével lenne a legegyszerűbb táp vezérlését. (gyújtás relé behúz). Segítségeteket előre köszönöm. |
Bejelentkezés
Hirdetés |