Fórum témák
» Több friss téma |
Néztem, csak az van rajta, hogy "12V DC FAN"
Szerintem 12V 0,15A-el számolok, pontos adatot nem tudok. Köszi a segítséget!
Sziasztok!
Arduinóval kísérletezgetek, egy nagy teljesítményű led hűtőbordáját szeretném hűteni a hőmérsékletétől függően 2 pines ventilátorral, PWM-el szabályozva. A konstrukció működik, a kérdésem nem is erre vonatkozik, hanem arra, hogy két, ránézésre teljesen egyforma ebay-es ventilátor közül az egyik csak akkor működik, ha a PWM jel a maximumon van, azaz gyakorlatilag nem szabályozható a sebessége, csak nyikorog, próbálkozik, amíg a hőmérséklet (és ezzel együtt a PWM jel) el nem éri a maximumot, akkor felpörög. A másik venti minden gond nélkül működik mindenféle sebességen. Lehet, hogy ez valami kínai huncutság? Ugyanattól a fickótól vettem mindkét ventit, mondjuk fél év különbséggel. Nem vagyok valami jártas a ventilátor témában, létezik olyan, hogy a benne levő motor nem szereti/bírja a PWM-et? A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2017
A ventilátorban van egy elektronika is, ha annak nem teszik, akkor nem megy PWM-el.
Mivel ebben a formában a PWM frekvenciájával ki-be kapcsolgatod a ventilátor elektronikáját, hosszú élettartamra ne számíts.
Esetleg egy jó nagy puffer kondenzátorral a PWM és a motor között. Kérdés, hogy a PWM hogy bírja a kondenzátor töltögetést?
Ellenállást kell vele sorba kötni, RC szűrőt alkotva.
Remélem maradhat! Sziasztok! Apósomtól kaptam egy zalman zm-mfc2-t, csak a baj hogy valami okból sípolással hálálja meg a tápfesz ráadást. Hőszenzorok megvannak, viszont a 4 szenzorból 3-ra azt írja hogy no, egy szenzornál meg 8-10 fokot mér, ha fogom felmegy pár fokkal, venti elé téve meg lemegy 5 fokig. Ha megfordítom a csatlakozót, akkor másiknál jelez hőfok változást, a többinél továbbra is no felirat fogad. Kérdés: milyen hőmérő való ezekhez, hogy esetleg cserélném a szondákat. Mert a fordulatszám szabályzó működik, és használnám is a cuccost ha lehet. A teljesítmény mérő nincs meg hozzá, de az nem is érdekes túlságosan, az nem nagyon érdekel.
Szep napot mindenkinek.
Kifog rajtam ez a kapcsolas https://www.hobbielektronika.hu/cikkek/ventillator_hofok-vezerlese....l?pg=3 A hutobordat kb. 60fokra melegitettem de a ventilatoron csak 0.5 V-ot merek. A csillamot hasznaltam mindketto ala... 50k es 270k-s ellenallasokkal is probaltam. A hozzászólás módosítva: Aug 12, 2019
Hello!
Feszültséget kell mérni az ellenálláson, abból lehet következtetni, hogy mi a helyzet. A Fet GS küszöbfeszültsége (ahova az ellenállás kapcsolva van) kb. valahol 2..4V között van. Ha túl magas hőfoknál indulna el a venti, (magas a küszöbfeszültség és/vagy kicsi a dióda viszárama) akkor növelni kell az ellenállást. A Fet-et is ki lehet próbálni, ha 270k (R1) mellett, a diódával párhuzamosan kötött 470k hatására teljes fordulattal kell a motornak menni.
Jelenleg 120k-s ellenallas van a gs-on viszont feszultseg nem merheto.
Ha levalasztom rola akkor teljes tapfesz megjelenik a ventin. Illetve melegites hatasara 3-4 mV-rol kuszik felfele szepen... A hozzászólás módosítva: Aug 12, 2019
Nem tudom milyen Schottky diódát alkalmazol hőmérséklet érzékelőnek. Teljesen nem lehet ellenállás nélkül hagyni az áramkört, de akár 1Mohm-ra is felmehet az értéke. Oké, hogy 3..4mV-ról, de meddig megy fel, ha pld. a borda 40 fokra melegszik? Mert amikor mérsz, a műszer 10Mohm ellenállása van az áramkörben az R1 helyett. Az úgy nem túl korrekt.
Igen,pontatlan voltam,30-40mV-nal mar 65 fokos volt a borda,hobelyeggel,igy tovabb nem emeltem a homersekletet.Szoval meg az 1V-ot sem erem el.
A dioda mint a kapcsolasban mbr10100.
Hello! Valami itt nem kerek. Ha a 270k volt a kapcsolásban és azon 30-40mV feszültséget mértél, akkor a viszáram 0,1-0,15uA értékű. Ennyire jó, azért nem lehetne a dióda.
Ha megnézed a dióda gyári karakterisztikáját, akkor láthatod, hogy már 25 fok esetén, már 2uA a viszáram, 75 fok mellet pedig már 100uA. Nálad pedig ennek az ezreléke mérhető.. Ekkora eltérés nem lehetne. Kivétel, pld. ha az ellenállásod 270 kOhm helyett csak 270 Ohm. De kipróbálhatnád, hogy a dióda helyére egy 1Mohm-ot kötsz, ekkor a 270k ellenálláson, kb. 2,5V feszültségnek kellene lenni. A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2019
Nos tovabb jutottam.
1Mohmos ellenallassal a futes hatasara szepen megindult a venti. Kicsit 3V feletti G-S -on mert feszultsegnel. Hogyan tudnam lejjebb vinni sokkal a bekapcsolast? Erosito bordaja sosem lesz olyan tuzforro.
Most, ha a diódával van párhuzamosan kötve az 1Mohm, akkor tedd a 270k helyére.
Nem.G-S -on van.
Mar a diodat es a fetet is kimertem(Skori alapjan). Hibatlan mindketto... A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2019
Akkor növeld meg az 1Mohm-ot, vagy bányásszál egy diódát egy leharcolt PC tápból. Más ötletem nincs. (Szerintem többen is megépítették már ezt az egyszerű áramkört, de nem emlékszem hogy problémájuk lett volna vele. Bár egy egyszerű áramkör, mindig paraméter függő is egyben.)
Egyébként mennyi a "sokkal", és mennyi a hőfok (kb.) mikor "szépen megindul".
Ertem.
Orulnek ha olyan 50-fokos borda homersekletnel mar indulna.Leghamarabb penteken tudok vele foglalkozni sajnos.Megprobalok majd nagyobb erteku ellenallast keresni. Koszonom az eddigi segitsegedet. Jelentkezem majd.
Majdnem 90-fokos borda homarsekleten kapcsol.
1.5Mohmos ellenallassal is probaltam,de semmi nem valtozott. osszeraktam ezt a kapcsolast es mar testhomersekleten is kapcsol. Ez tokeletes lesz szerintem nekem. https://kepkuldes.com/image/WGR5Gd
Hello! természetesen az NTC-vel is lehet ilyen kapcsolást készíteni. De nekem az a gyanúm, hogy valami terheli a Gate-Source pontjait. Ez lehet vagy a nyák (kosz), vagy már sérült a Fet gate. De megtudhatod, ha ellenállás és dióda nélkül rövidrezárod a dióda helyét egy pillanatra. Akkor szinte percekig menni kell a ventinek. Mert a G-S kapacitás megőrzi a bevitt töltést. Ha van átvezetés, egyből leáll, mikor elveszed a rövidzárat.
Nem keszitettem neki nyakot.Ez a jelenseg mar nem fog kiderulni,hogy mi volt a hiba...
Ugyanazt a fetet hasznaltam a linkelt kapcsolasban,gyakorlatilag is jonak tunik.. Na mindegy.Koszonom a turelmedet es a tippeket.
kérdésem : Nem elegendő egyszerűen egy lm7809 -ec ic minden más nélkül bekötni hogy csökkenjen a ventilátor zaj.?
Hello! Ha a szállított levegő és a csökkenő zaj számodra megfelelő, akkor igen.
3-4db 1N4148-at sorba összeraksz aztán kész.
Sziasztok!
Olyan kapcsolásra lenne szükségem, ami táp rákapcsolásakor végez egy venti tesztet, vagyis felpörgeti max fordulatra pár mp erejéig, majd hőfok függvényében szabályozza a ventit. Tudnátok ilyent ajánlani?
Milyen venti ?
PWM szabályzott, vagy DC ? A hőfok szabályzós része meg van, vagy nulláról indulsz ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |