Fórum témák
» Több friss téma |
Sajnos az a baj ezzel, hogy a házi építésű elektromos autó Magyarországon forgalomba gazdaságosan nem helyezhető. Szobrot meg mi a fenének ilyen bonyolultra építeni.
Sziasztok!
Érdekelne hogy milyen motort használnak az autogyárak? Illetve, milyen motort ajánlanátok, és miért? Olyan 200 lóerőt szeretnék kihozni belőle, mint indulási teljesítményt. És azt szeretném kérdezni hogy hátsókerék hajtás hoz érdemes lehet 2 külön motort használni a kerekekhez? Köszömöm.
Nem ismerlek, de 200kw-os elektromos autót építeni házilag már nagyon nem egyszerű móka. Ilyen szinten a teljesítményelektronika már nem játék. Na meg az összeg amiből ez megvalósítható, az se kevés, ez már inkább 8 számjegy világa lesz árban valószínűleg, vagy legjobb esetben közelíteni fogja.
Illetve az se tiszta, hogy utcai papiros célú autó kell, vagy versenyzésre közúti engedélyek nélkül. Én szurkolok Neked tiszta szívből és komolyan.
Rendszámosan szeretném megcsinálni, tudom hogy felér egy lábonlövéssel a papírozás.
Az összeg nem annyira érdekel pillanatnyilag. Nem egyszerre fogom kifizetni, és egyenlőre csak gondolkodok, és számolgatok. Amúgy 200le az nem 200kW csak 150kW kb. De ez csak csúcsteljesítményként kell. Úgy gondolkodom hogy használt alkatrészeket használok májd fel, bontott akumlátrot, mint karotta a Porschehez.
200 lóerő, az rettentően sok. Elég bonyolult elsőre egy ilyet építeni, még ha 50-60LE kéne talán hosszas küzdelem után, de egyből 200-al kezdeni.
Sima dc kefés motort ilyet beszerezni nem éppen egyszerű, BLDC iszonyatosan drága, aszinkron pedig elég nehéz hacsak nem kezd el az ember erősen trükközni. Az első kérdés az anyagi korlátok, van e egyáltalán vagy milyen keretből szeretnél gazdálkodni (pl. ha milliomos vagy és el kell költeni valamire a pénzt akkor az már más tészta). Ha reális keretek között kell maradni még akkor is kell egy erős keretösszeg. Vezérlőt venni nagyon zsebbe nyúlós, de kényelmesebb, építeni az már komolyabb kihívás. BLDC motor vezérlőt még nem építettem, de nem egyszerű eset, sima dc-t motor vezérlő még építhető is, aszinkron motorhoz frekvenciaváltó pedig elég nagy falat. Vagy lehet vásárolni készen is dolgokat. Nem vagyok szakértő, de a 2 motor talán jobb megoldás mint egy böhöm nagy. Aszinkronnál van olyan trükk, hogy a motort fel lehet tölteni trafóolajjal, szépen lezárni, feltenni hozzá egy hűtőkört és akkor jobban igénybe lehet venni mint gyári állapotába. Ha van rá keret akkor is talán érdemesebb először kisebbel próbálkozni és ha működik még akkor is lehetnek problémák a nagyobbra váltáskor.
Még egy dolog:
Analógnak szeretném megépíteni. Ez nálam azt jelenti hogy a lehető legegyszerűbb módokon. Én a frekvenciaváltód aszinkron motort választanám. Valamiért az szimpatikus, és ismerős technológia. Dahlander motornak lenne értelme? Vízhűtést tudok csinálni a villanymotor házára, a belsejébe meg léghűtést, szerintem a túlterhelést így is el tudja viselni. Katalógus szerint a 11 kW motort túl lehet terhelni indulásnál 2,4 szeresével, 14 másodpercig. Tehát nekem elég lenne a motorból egy 62kW motor, csak akkuból és vezérlőből kell rohadt nagy. Szerintem amúgy az egy nagyobb motor gazdaságosabb és könyebb lenne, de a difi is sokat nyom a latba. Viszont ha van difi, akkor elég a 2 pólusú motor, mert a difik általában 3 felett osztanak fordulatszámban. Ami azért jó, mert 3000 fordulatu motorból fele akkora kell mint 1440 esből Az anyagi keret az meglesz rá, ha úgy döntök hogy elkezdtem csinalni.
Ha veszek egy mezei aszinkron motort, megcsinálom a hűtését, veszek hozzá egy frekiváltót amivel tudom vezérelni, akkor még milyen alkatrészeket van szükségem ami az akkumlátor áramát átalakítja? Vagy megfelelő feszültségnél egyből mehet a frekivaltora? A regeneratív fékezést hogyan lehet megoldani?
Miert akarod tulterhelni? Romlik a hatasfoka. A teljesitmenyhez kis motortomeggel nagy forsulatszam szukseges. 3000/min es felette. Vagy Soros motor(ok).
Sziasztok. Újrahasznosítás következik. Sokáig udvaron tárolt két akkupakk van, amit szeretnék majd belerakni az autómba, amiben egyébként gyárilag is ilyenek voltak. Gondoltam, mivel ez vizes NiCd, felújítható valahogyan. Erre vonatkozóan van tapasztalatotok? http://www.solarmobil.net/download/SAFT-technical-manual.pdf
Lefotóztam mindkét pakk adattáblátáját, és van 3db 6voltos 136Ah-s akku kivéve is pótlás képpen. Arra gondoltam, feltöltöm min. 16 órát, aztán felöntöm vízzel (ez a kötelező sorrend) utána valami fogyasztót kellene építenem, hogy megmérjem a kapacitását. Ti ezt hogy csinálnátok? Lehetőleg nem szedném szét, csakkor ha az egyik nagyon rossz, hogy külön a "cellákat" is leteszteljem. Állítólag kb. 50%-os állapotban vannak, ami elég nehezen hihető ilyen korban. Kérném csak az írjon, aki nem kezdi el fikázni ezt a típust, tudom, hogy a LiIon, és a LiFePO4 sokkal jobb, de most ez van, és ezt kellene lehetőleg újrahasznosítani. Napi 10 km-t is alig megyünk, ha 50%-os, akkor tudni fogja a napi 50km-t akár, tehát bőven elég lesz, és szinte ingyen volt. Arra kérnélek titeket, csak akkor válaszoljatok, ha a kérdésemre adtok választ. Egyelőre még azis kérdés, hogy honnan fogom tudni, hogy valaki válaszolt, jön-e vhova értesítés nekem? Másik kérdésem, hogy lehet felgyorsítani a kapacitás tesztelés folyamatát? Az a bajom, hogy nem tudok mellette ülni, hogy figyeljem, nehogy előbb mélykisütésbe vigyem.
Bocsi a másk kép rossz lett, itt is van, (egyébként miért nem tudtam utólag módosítani a posztomat?)
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Ami az akkukapacitást illeti, a legegyszerűbb ha 2 db adatrögzítővel az akkukarakterisztikát felveszed: egyet feszültség mérésére a másikat áramra (valami átalakítóval) data logger
Adatai exelbe betölthetők és onnan már az Ah kapacitás adja magát. A mélykisülésre is biztos van kész megoldás, de egy egyszerű feszültségkomparátor is megteszi, ami lekapcsolja a terhelést. Ugyanakkor az egyes cellák feszültségét neked kell figyelemmel kísérni. Óvatosan a méréssel. A esetleges zárlatcsinálásra nagyon figyelni! Egyébként ez nem rossz cucc. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Ezen meg 36V/136 Ah akku van. Te meg 3drb 6V-srol beszélsz.
A 3db 6 Voltos az külön van tartalékben, ha vmeik rossz lenne a pakkban, akkor tudjam mire cserélni. De mindjárt azt is fotózom, legalább látszik, mi van a pakkon belül, merthogy ez rohadtul le van zárva, fedve, még meg se néztem, hány csavar fogja össze a burkolatot.
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Nem szeretném túl terhelni, csak ludycrous módban jól jön a plusz teljesitmeny
Az akkupakkot bontott elektromos autókból szeretném belerakni. Legalább 200 kilómétert szeretnék menni vele egy feltöltéssel. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Akkor csak pár dologra reagálva gyorsban:
Ha rendszámoztatni akarod, saját vezérlőd nem megoldás, ha össze is jönne, mert nincs típusengedélyes meg egy rakás papirja ami kellene egy esetleges vizsgához. De megnézem, hogy saját frekiváltot építesz, és a szoftvert is megírod egy mezőorientált vezérléshez. Normál frekiváltó kérdéses meddig bírja egy autóban ami rezeg mozog, stb, nem ilyen körülményekre találták ki feltétlen. Egy normál frekiváltó ami 150kW környéke az már nem piskóta méret szokott lenni, olyan közel ember magasságú jellemzően, nem szokták kis méretre optimalizálni, iparban ilyenre nincs szükség. Ráadásul a gyári nem fog menni olyan tág feszültség tartományban, amiben a te akkud kapocsfeszültsége mozogni fog, még ha próbálod is hálózati feszre belőni. Dahlander motor: egy Dahkander motor tömege fajlagosan kb 3x-os egy nem dahlanderhez képest, és kb dupla tripla méret is, kocsiban ilyenre nincs lehetőség, főleg ekkora teljesítménynél. Nézd meg egy ekkora Dahlander motor méreteit. "Sima" aszinkron motor járműhajtásra nem igazán jó. Vannak ilyen hajtások persze, pl a Solaris trolikban is aszinkron hajtás van, de nem sima a vasmag kialakítása pont a nyomaték miatt. Bontott akkut ilyen teljesítménynél? Ezt nem tudom komolyan gondoltad-e. Ha ilyen teljesítmény kell csúcsban, akkor 40-60kWh akkupack alatt még gondolkodni sem szabad a magas kisütőáramok (3C)miatt. Méghozzá jó állapotú akkupack kell azonos szériájú és gyártású cellákkal, mert ilyen terhelésnél pillanatok alatt szétmászik az egész, ha nem így van. Ha szerencséd van és épp összetörnek egy Kona-t, vagy egy Teslat, Niro-t, akkor szerencséd lehet, de 5-7 milla között vannak jellemzően ezek a akkupackok használtan is, ritka alatta - vagy az rosszabb állapotú már. Néha persze ki lehet fogni 2 motor kontra egy motor: nem látom értelmét a két motornak, összességében a 2 motor nagyobb tömeg és méret lesz, két vezérlő kell hozzá, stb. Sokkal sokkal drágább lesz kivitelezni is minden szempontból, gépműhely, átalakítás, elektronika. És hozzá kell nyúlnod alaposan a rendszerhez, amivel végképp lehetetlenné válik a vizsgáztatás is. És igazából ebben a tartományban és céllal értelem sincsen.
Ezeket a lúgos NiCd aksikat használták autókban, a Berlingo elektromos változataiban. Ugyanilyen STM 5 akkuból nekem van a 100Ah-s verzióból van 50 db.-om, azokat Saxo, Peugeot105, AX elektromos verzióiban használták..
Nem tudom honnan veszed ezt a vizet, ebben nem víz van, hanem lúg, ez az elektrolit. Megvan a pontos összetétel is mi kell bele, de nem sima víz. A vizet időnként utána kell tölteni, ahogy fogyogat/párolog. Elég kérdéses, hogy életre tudod-e kelteni. Első körben ki kell mosni belőle a lerakódott sókat, kristályokat, mert ha nem, akkor az ott van kiülve a lemezeken, az alján, majd újralúgozni. Van cég is aki foglalkozik ilyennel, és komoly tapasztalatuk van. Persze ha még nem sérült a szerkezet házilag sem kivitelezhetetlen. Kapacításmérés: feltöltik max kapocsfeszre, majd adott terhelés mellett, majd kisütik adott árammal, nézik az eltelt időt, ebből meghatározható. lehet egyszerűen jól és rosszul is megcsinálni, vagy lehet akár célműszerrel is. Régen én csináltam minyenféle műterhelésekkel, időt feszt stb mérve, mára szerencsére van már erre egy eszközöm, ez 50A-rel tud kisütni folyamatosan, és mindent mér közben.
Sehogy nem tudod szétszedni, csak szétvágni..... Ezeket az akkuk nem szétszedhetőek, az STM 5-ből tudtommal nem volt ilyen széria.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2020
Szia!
Keress rá a "white zombie" electric racing car-ra, ő a Teslát is legyorsulta! Ha jól rémlik, eredeti hajtás DC motorral, ami benne van! Még a prototípusára emlékszem, csak egy nagyáramú relét húzott a pedál, és füstölő gumikkal tépett! Aztán szerzett hozzá, valani 1000A feletti vezérlőt, azóta Ő a király!
A hozzászólásomban linkeltem egy gyári pdf-et, abban vannak leírva a vízzel kapcsolatos dolgok, most hirtelen már nem találom, de azt hiszem idéztem is magát ezt a mondatot. Az a műszered mennyire mobilis, kölcsön tudod-e adni, ha igen, mit kérsz cserébe? Ha nem, akkor van-e kapcsolási rajzod róla? Az teljesen kizárt, hogy én ezt mégegyszer berakjam a teherautómba, borzasztó nehéz mozgatni, örülök, ha bekerül a helyére. Szerintem az lesz a legnehezebb része. Most úgy túnik, hogy a 72 voltos pakk nyugalmi feszültsége 76Volt, a 36 Voltosé pedig 35, most elkezdem az akkukat egyesével feltölteni kis 6 voltos töltőmmel, és közben nézegetem óránként a feszültséget kis multiméterrel. Ha ez megvan, aztán mehet egy lúgszintmérés, ahhoz még nincs eszközöm, majd feltöltés lúggal, vagy desztvízzel. Bizony szét lehet szedni, ugyanis fémlemezből van a burkolat, és abban vannak a műanyag házas NiCd akkuk egyesével. Ha elolvastál, akkor láthatod, hogy nem a műanyag házat akarom szétflexelni. Jó is az, amikor az ember elolvas valamit, mielőtt válaszol rá, én sem mindig szoktam. Előfordul.
Biztos velem van a baj, a hozzászólásodban én képeket látok és nem pdf-et, de javíts ki ha máshogy van. Ami nekem van gyári doksi ezekhez az akkuhoz az is elég részletes, milyen összetételű lúgos elektrolit kell bele, hogy épül fel, stb de sima víz eszerint csak a hűtésére kell (már amelyik vízköpenyes kivitelű és van vizes hűtése) pontosabban oda is desztviz az előírt. Illetve az utántöltés/pótlás az desztvízzel történik, mert jellemzően az párolog el ezekből az akkukból nem maga a lúg.
Akkor tévedtem, ezek szerint van szétszedhető verziója is, én ilyennel még nem találkoztam - ebből a típusból. Műszert nem adok kölcsön, ez egy gyári cucc. Kapcsolási rajz ha lenne is róla, nem mennél vele sokra révén mikrovezérlő is van benne, meg egy rakás beazonosíthatatlan alkatrész.. Az hogy mekkora a kapocsfeszed üresjáratban kb semmit nem jelent. Nekem is van olyan akkum ami üresjáratban tök jónak tűnik, csak éppen terhelhetetlen és kapacitása is max20-30%-os.
Az valóban egy jó kis járgány - főleg amikor készült akkor az volt - ma már vannak még sokkal jobbak is
Szia!
Akkoriban készült, mint az e-trabim, azért volt nálam etalon, azóta nem követem a haladást, max a facén osztogatom a kigyulladt e-autók videóit...
Arra gondoltam, hogy akrámi is van, ezt felfoghatjuk egy ballanszolásnak, karbantartásnak. Tudnál mondani valamit a műszereldről? Hol vetted, márkája, típusa, ára?
Többféle is van. Van egy max 10A-es, az az egyszerűbb, ott külső terhelő ellenállásokat kell rákötni. beállíthatőak a fesz szintek meddig süssön milyen árammal, stb. Ezeknél az akkkuknál ez bakfitty mert kisebb mint C10-es terhelés. FDY10 névre hallgat, de mintha már nem lenne kapható
https://www.aliexpress.com/item/4000994553230.html És van egy nagyobb, kb ez: https://www.aliexpress.com/item/32978197296.html?spm=a2g0s.9042311....nluPos Ennek egy nagyobb tesója, mert az enyém elvben 60A-t tud, de sose hajtom ki csak max 50A-es terhelést állítok be. Ez egy "programozható elektronikus terhelés". Ha rámennél számíts rá megfogják a vámon, az árat szorozd be 1.4-gyel. Elég sokat tud, nehéz lenne felsorolni. De házilag is simán lehet tesztert csinálni adott terhelőellenállással adott ideig - csak akkor nem állandó áramú lesz a kisütés, hiszen a feszültség ahogy csökken úgy az áram is. Viszont cserébe egyszerűen megoldható, mert egyszerű műterhelést csinálni kerítésdrótból, hegesztőhuzalból, izzóból, akármiből. Ez tovább fűzhető mikrovezérlővel vagy egy sima komparátorral ami nézi a feszt amit akár be is állíthatsz, méri az áramot és az eltelt időt. Összedobható gyorsan és olcsón.
Sziasztok!
Van 2db motorvezérlőm(panelon kívül 2 dobozolt) , Amerikai AMC márkájú. Mit lehet kihozni ebből? Csak elmélkedés szinten. Kaptam blokkvázlatot és egy kis leírást is: Driven motor type: brushless, 36 pole Direct Drive Motor Nominal operating voltage: 24VDC or 48VDC DC bus voltage range: 18….65VDC Continuous current: 50A Peak current: 100 A Peak current time: depending on motor temperature Operating modes: Current, Duty Cycle, Hall Velocity Ehhez mekkora és milyen motort lehet maximum kötni? Hol lehet beszerezni? Köszönöm A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2021
Sziasztok!
Csak információmegosztás szempontjából szeretnék ide írni. Ha szeretnétek olcsó elektromos autó alkatrészeket beszerezni, pl. motor, inverter, szervó pumpák, stb. ; érdemes ebayen keresgélni, vagy pl. ezen a norvég oldalon bontott alkatrészekért: finndel.no Nagyon sok bontott elektromosautó motort fel lehet használni, pl. az első generációs Nissan Leaf EM61-es motorja elviekben 250kw felett is tud peakelni és bőven 1000 euró alatt be lehet szerezni "váltóstul" is; ezen felül ott van még a hibrid Outlandernek az elektromos hajtása, Prius hibrid hajtása, stb. Inverterek terén a Prius invertere-konverter dobozkája a legközkedveltebb, mivel abban két inverter van a kettő motorhoz, max 600v-on bridgelve 360kw körül tud adni; ha az egyik inverter AC töltésre van átalakítva (nem találtam pontos adatot, de kb. 20Kw körüli töltési teljesítményt lehet kihozni belőle a boost converter miatt), akkor is tud kb. 210Kw+ teljesítményt, úgy, hogy simán 300 euró alatt lehet szerezni, a vezérléséhez pedig van opensource vezérlő, amit össze lehet állítani, vagy akár venni is lehet. Harmadik genes Prius dobozkája pedig 1 inverterrel is képes 300Kw-ot leadni. Ezen az oldalon sokmindenről találhattok leírást, itt lehet venni vezérlőket, de a github linkük is megvan adva, plusz fórum is van: https://openinverter.org/wiki/Main_Page Itt pedig az ott nem megtalálható vezérlők vannak szintén github linkkel: https://evbmw.com/index.php/evbmw-webshop Akksikból pedig lehet használni bontott elektromos kocsi akkukat, a Tesla pakkok a legelterjedtebbek, viszont olcsóbban lehet szerezni pl. Aliexpressről, vagy Alibabáról Lifepo4 akksikat, annyi hogy figyelni kell, hogy mekkora a C ratingjük, meg persze, hogy ne valami fake bolt legyen pár darab 100%-os értékeléssel, vagy 0 értékeléssel. Lehet nézni Youtubon teszteket ezekről az akksikról pl. : https://www.youtube.com/watch?v=3U4ZfQ_IToI&ab_channel=DIYSolar...Prowse
Ha jól tévedek, a fő kérdés nem a műszaki tartalom, hanem inkább mindig is az volt, hogy le lehet-e papírozni és utána legálisan közlekedni vele. Én ezért építettem inkább elektromos rollert. De már ott is nyomulnak az elmebeteg kontrollmániások és papírokban pancsoló bürokraták.
A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2021
Jól (jó nagyot) tévedsz. Nem a magukat autósújságíroknak hívőknek a dumáit kell visszhangozni, akik például profibox helyett autós témát kaptak.
Azt úgy kell, hogy be kell nyújtani a terveket (ha nem vagy tervezésre jogosult, akkor arra jogosulttal megterveztetni), aztán megkapod az engedélyt. Benne lesz a záradékban, hogy arra jogosult szakképzett állíthatja össze (te is lehetsz az), és mellékelni kell a felhasznált alkatrészek műbizonylatait is. Ezek birtokában már nem nagy ügy. De aki először megcsinálja a sufniban, aztán szeretné "papírozni", annak mindez többe jön. "Bezzegamerikában" is.
Az utolsó előtti mondatra próbáltam utalni. Látatlanban venni hozzávalókat nem szerencsés, mert az akciós cuccok nem biztos, hogy stimmelnek a tervvel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |