Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor kisütése
Témaindító: Parázs Gábor, idő: Jún 12, 2008
Témakörök:
Sziasztok nem pont témába vág de kérdezni szeretném hogy egy 9,6 Vos 700 mAh-s akksit töthetek e 15Vos 400 mAh töltővel? nem árt e neki? mennyi ideig tölthetem vele? Köszönöm előre is
Zombe3y
Sziasztok!
Akku kisütése, mérése! Végig olvastam a topikot, sajnos okosabb nem lettem. Mikor kell mérni az akku feszültségét? -terhelés alatt(kisütés közben)?, vagy -terhelés után, és mennyi idő elteltével? mennyi pihentetés után? Ugyan is a 10,5V limitet értem de nem tudom értelmezni (mikor mérjem), mindenki erre hivatkozik! Ugyan akkor itt olvastam a topikban hogy a kisütés alsó határa nem lehet kisebb az akku cellánkénti 0,9 szeresénél. Ez már jól hangzik. Ezt terhelés közben kell mérni? Ez egy 12V-os akkunál summa 5,4V mert ugye a savas akkuk 6 cellásak. Valójában az 5,4V-t terhelés alatt megbízhatóan tudom mérni. A 10,5V hogy viszonyul a 0,9 szeres cellafeszültséghez? Akku kora? megváltozott tárolóképesség stb? Amit tapasztaltam: 45Ah akkumat 5A-el terheltem. Tekintettel az akku 1éves korára, úgy saccoltam 3,5-4órán át terhelhetem az akkut. Véletlenül éppen négy óra elteltéve tudtam mérni (terhelés alatt) az izzó éppen hogy pislákolt. Nagyon megijedtem mert 5,8V-t mértem. Hát ez kuka! basszus! 1-1,5óra múlva a pihent akkut kíváncsiságból ismét megmértem! Megkönnyebbültem mert 11,45V-t mértem. Gondolom az akku kivégzését szerencsésen elkerültem. Kérdésem, terhelt állapotban mennyit kell mérnem? hogy a 10,5V limitett alá ne menjek! A megnyugtató válaszotokat előre is köszönöm. sita
Szia! Az akku kapacitása leggyakrabban úgy van megadva, hogy annak elérése 1/20-nyi terheléssel lehetséges. Vagyis a névleges kapacitás 5%-ával terhelve. Ha nagyobb árammal terheled, kisebb eredményt fogsz kapni. De a példád durva. Az az akku selejtes, vagy nem volt rendesen feltöltve. Esetleg a sav sűrűsége nem megfelelő...
Ilyesmin én is rágódtam egy időben, úgyhogy értem a problémát. Szerintem ez a kép segít. Ez egy 100 Ah-s savas akku kisütési diagramja, de a többi is egyszerűen átszámítható belőle.
Terhelés alatt mérjük a feszültséget, és a 0,9V-os cellafeszültség NIMH/NiCd akkukra vonatkozik.
Egy akkumlátor állapotáról (elektromos szempontból) pontos képet ad a belső ellenállása. Ezt meglehetősen nehéz mérni, ezért egyszerűség folytán feszültség méréssel szokás helyettesíteni. Ezért játszik szerepet a terhelő áram.
A belső ellenállás az élettartam folyamán egyre jobban nő, sok ok miatt csökken az aktív fellület, belső átvezetések keletkeznek stb. Ez okból mérhettél a terhelés alatti 5,8 V után üresjárásban 11,4 V ot. Ez azt jelenti, hogy az kkumlátorban nincs katasztrofális meghibásodás, "csak" már jelentősen lecsökkent az aktív fellület (megnőtt a belső ellenállása) pl. szufátosodás, vagy a NiCd akksiknál a depolarizátor elhasználódása miatt. Az üresjárati, és terhelés alatti mérésekből megismerheted az akkumlátorod állapotát.
Sziasztok!
Köszönöm a segítséget, magyarázatot és a diagramot. Örülök a gyors válaszoknak. Végre kételyeim eloszlottak. Köszi sita
A 45Ah-s akkunak az 5A-el való kisütése kb. C/10 terhelésnek felel meg. A gyárilag megadott érték C/20-ra vonatkozik (általában... ha nem, akkor megadják, hogy mennyi, ill. munkaakkunál többet is megadnak), ekkora terheléssel merítve 20 óra alatt éri el az akku feszültsége a 10,5V-ot. Nem egyenesen arányosan változik eltérő terhelés értékekkel. Tehát a C/10-el nem bírja fele annyi ideig, 10 óráig. Szokott lenni még 25A-es teszt is megadva néhány gyártónál, ez mérettől függően 1 óra körül van.
Tehát ne menj 10,5V alá merítéssel és ne menj a töltéssel 14,4V fölé (odafigyeléssel 15-16V-ig is lehet). Ha lemerítesz egy akkut 10,5V-ra, eltávolítod a terhelést, néhány perc múlva az akkufeszültség visszatornássza magát 12V környékére. A feltöltött akku feszültsége 12,6-12,7V körül van. A másik érték az indítóáram, ebből is többféle meghatározás létezik, legelterjedtebbek az EN, DIN, JIS, SAE...túlnyomórészt néhány másodperc adott árammal való terhelésnél (45Ah-nál ez általában 360A EN) nem mehet a feszültség 9-9,5V alá, persze mindezt -10-20 fokon.
Max hány amperrel terhelhetünk meg egy 12v,60Ah indító akkumulátort 1 óráig,anélkül,hogy az károsodna?
Ebben a szituációban már nem beszélhetünk indító akkumulátorról, lásd az előző beírást is.
Az 1 óra is más és egy-két indítás is. Megpróbálhatod pl. 20-25 amperrel és ameddig el nem éri a kb. 10,5 voltot, addig terheld. Nagyobb amperről nem lehet szó valószínűleg 1 óráig. Nyilván attól is függ, mennyire volt feltöltve, ill. milyen az állapota, a 60 Ah mennyire igaz még.
Sziasztok!
Van még aki figyeli ezt a témakört? Lehet ide írni?
Szia!
Sziasztok! Savas akkumulátor kapacitás tesztjével kapcsolatosan lenne egy kérdésem. Adott egy 12 Voltos 23 Ah akksi. Ez nem hagyományos autóba való akkumulátor! Ez egy repülőgép akkumlátor. A Típusa Gill-35. A gyártó nem határoz meg külön "C" kisütési számokat. A könyve szerint a kapacitás tesztet úgy kell elvégezni,hogy egy jól ismert terheléssel terheljük le az akkumulátor (teljesen feltöltött állapotnál). Ha 1 órán keresztül 23 Amperral terhelem, nem eshet a feszültség 10 Volt alá. Továbbá, a gyártó előírja, hogy az akkumulátor akkor tekinthető üzembiztosnak, ha az 1 óra 80% ig ( azaz 48 percig) kibírja a terhelést úgy, hogy nem esik a feszültség 10V-alá. Ennek mérésére van egy több százezer forintos eszköz, ami gond nélkül elvégzi ezt a tesztet, majd újra fel is tölti. De leír egy eljárást, ha nincs ilyen berendezésed. Ezt ecseteltem idáig. A 23 amperos terhelés "előállításához" gondoltam R=U/I, azaz R=12/23 = 0,521 Ohm. Nem tudom, hogy van e olyan ellenállás amit ha rákötök az akkumulátorra akkor egy óráig kibírja leégés nélkül. A vezetékek 2,5 mm átmérőjűek lennének, hogy kibírják a 23A szállítását és ne hevüljenek fel. A kérdés milyen ellenállást tegyek be ami bírná?. Illetve ha tennék az akkumulátor-terhelő ellenállás közé egy speciális fényszórót, ami 13V 250W-os ( ez elvileg 19, 2amperes terhelést jelentene) , akkor mekkora legyen az ellenállás?
Köss párhuzamosan 250W-nyi 12V-os izzót.
Rezsó, vasaló, hősugárzó, hajszáritó fűtőtest miért nem játszik? Kitűnő ohmos ellenállások, az sem baj, ha kicsit vörösödnek. Az ellenállásuk igen keveset változik. Addig pakolod őket párhuzamosan, amíg teljesen feltöltött akkunál ki nem jön a 23 A.
Az a méregdrága műterhelés azért drága, mert az akkumlátor feszültségének csökkenése ellenére mindig 23 A fog folyni (áramnyelő). A valóságban úgy sincs ilyenre szükség. Ha meg céges dolgokra, bizonylatolni kell, akkor pedig meg kell venni. A szolgáltatásodba beleszámíthatod az árát. (ui. Eszembe jutott, hogy valamelyik, azt hiszem erősítős topikban volt néhány kW -os elektronikus műterhelés. Bár bizonylatolni azzal sem fogsz tudni) A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2019
Arra készülj fel, hogy minden ilyen tesztelés egyet ront az akku állapotán. Ha pl. írnak rá 300 töltés-kisütés ciklust, egy ilyen mértékű gyors lemerítés talán ötöt is elvesz belőle. Ahhoz meg túl drága, hogy értelmetlenül rongáld az állapotát.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2019
Sziasztok. Egy kérdéssel fordulok hozzátok.
Az alábbi akkumulátorra rákapcsoltam 5db smd 5630 ledet párhuzamos kapcsolásban egy 2,7ohm-os 2W-os előtét ellenállással kiegészítve. A kérdés: mennyi ideig fog világítani? Input/output: 5v 2A Capacity: 3620mAh/13.93wh A számolás levezetése is érdekel ,aki rászánja az időt annak köszönöm.
Akku kapacitása osztva a terhelőárammal = idő
Sacc / kb. Azért nem lehet pontosan megmondani, mert a kapacitás függ a terhelőáramtól, hőmérséklettől, csillagok állásástól, az akkuban lévő rejtett elektronika fogyasztásától, az akku állpotától, a gyártási szórásoktól. Is.
Közelebb leszünk, ha megméred a ledcsoportod mekkora áramot vesz fel.
Ez nem inkább egy powerbank? Akkus üzem esetén el kéne felejteni azt a korlátozó ellenállást, elfűtesz/kidobsz egy csomó üzemórát, kellene helyette egy kapcsoló üzemű led meghajtó. Persze ha csak ez van a ládafiában, és mindenképp ez a cél, nem szóltam... Ezt találtam:SMD 5630 LED specifikációk Nyitófeszültség: 3 V Áramerősség: 150 mA. Szóval a 2.7 ohmra jut 5-3V=2V, az így átfolyó áram rajta 740mA, (ez osztva 5 leddel 148mA) ---- Ha wattórából számolunk: Durva számolás, a powerbank-ban lévő 5V-ra stepup legyen ideális 100%. 5V*740mA*1h=3.7Wh, a akku 14Wh/3,7Wh=3.7 óráig fog működni, de ez erősen elméleti... rengeteg dolog nincs figyelembevéve ---- Ha mAh-ból számolunk, ideális 5V stepup, 5V/3.6V akku névleges=1.38 szorzó, 740mA*1,38=1A csorog ki az akksiból ahhoz hogy 5V-on 740mA-t tudj kivenni 3620mAh/1A=3.62 óra jön ki. ---- Erősen elméleti, hangsúlyozom, nincsenek benne a veszteségek, nincs beleszámolva hogy 1A terhelve az akksit, akkor is tudja-e a 3.6Ah kapacitást, vagy csak a felét....
0,57A-t mértem. Ami nekem gyanus ,hogy nem egészen pontos a műszerem.
A ledeken 4,11V feszültség mérhető üzem közben ,az ellenálláson 0,84V feszültség esik. (Ha ez segít a pontosabb eredmenyhez)
300mA körülire adódik a 2,7ohmon eső 0,84V.
A fentiekbe helyettesítsd be a 740 helyére az 570-et
|
Bejelentkezés
Hirdetés |