Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   199 / 229
(#) nagy hoho válasza JZoli hozzászólására (») Dec 26, 2020 / 1
 
Az akkuk és a motor az ülés alatt lesznek, a súlypont így mélyebbre kerül. De biztos a mi biztos elöszőr a feleségem fogja kipróbálni.
(#) yulo5310 válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 26, 2020 / 1
 
Erről az jut az eszembe: Megy az Ali a sivatagban,előtte 10 méterre a 40 felesége,látja a kádi,és megrója: Ejnye Ali,hát nem azt írja a korán,hogy neked kell elől menni? De igen,azt viszont nem írja,hogy hol vannak elásva a taposóaknák!
(#) GPeti1977 válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 26, 2020 /
 
Milyen motor, milyen akku lesz benne?
(#) nagy hoho válasza GPeti1977 hozzászólására (») Dec 26, 2020 /
 
A motor 250 wattos, 24 voltos. A terv,hogy 2 db 12 volt 20A/h akku lesz, de ez még változhat.
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 27, 2020 /
 
Ha ólmos akksival tervezed, lebeszélnélek róla. 200 kisütést bír, de már 100 után érzehető a kapacitás vesztés, onnan pedig rohamosan romlik az akksi állapota. Kérdés még, hogy a 250W-os motorhoz milyen szabályzót veszel, mennyi lesz a max. áram, amit a motor kapni fog (gondolok itt arra, hogy vehetsz 600W-os szabályzót is, indulásnál 600W-ot kap a motor, egészen addig, amíg fel nem pörög kb. max. fordulatszámra, ekkor lecsökken kb. 250W-ra, és ott marad is marad a fogyasztása).
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2020
(#) nagy hoho válasza Kovidivi hozzászólására (») Dec 27, 2020 /
 
Munka akkura gondoltam, sajnos a szabályzó 250 wattos, szettben volt a motorral. De ezen még lehet változtatni. Arra lennék kíváncsi, hogy a pedál szenzor milyen jelet szolgáltat, és egy másik szabályzót kell venni ami tudja fogad a szenzor jelét? Vagy ráköthető bármelyik szabályzóra?
(#) nagy hoho hozzászólása Dec 27, 2020 /
 
Van -e valami hátránya ha 6 voltos akkuból rakom össze a 24 voltos akku pakkot?
Ezek 37 mm vastagok és az ülés alatt a zártszelvény 40 mm-es, ide láthatatlanul ellehetne rakni.
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 27, 2020 /
 
A PAS részével nem ismerem ki annyira magam. Van amelyik szabályzónál választható, hogy csak a pedál szenzorral, vagy csak a gázkarral, esetleg mindkettővel működjön. Nincs a szabályzódnak PAS bemenete? Mert akkor nem hiszem, hogy a PAS szenzort rá lehet kötni.
Az nem baj, ha 250W-os a szabályzó. 11-12A van ráírva max. áramnak? Akkor kicsit könnyebb a dolgod, az akksik nem lesznek nagyon túlterhelve. Viszont ha ezeket a munkaakkukat is meg kell venned, inkább lithium akksi irányába nézelődnék. Kb. 3 hónapig használtam ólmos akksit e-scooterben, napi szinten, 2x9km-t mentem vele 300W-tal (22km/h max. ). 2db 12V 12Ah sorban, direkt lemértem az akksi valós kapacitását, 3 hónap után lefeleződött Az elején még kb. 17km-t tudtam megtenni, 3 hónap után éppen hogy csak elvitt a melóhelyig (9km). Ez még májusban volt, szóval az idő csak melegebb lett, nem hidegebb.
(#) szs válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 27, 2020 /
 
Semmi hátránya, ugyanúgy 12 db 2V-os cellából fog állni az "akkupakk"-od. Ha van rá lehetőséged, arra azért figyelj, hogy ugyanott, ugyanakkor, ugyanakkorát gyártott akkuk legyenek. Ha pénzért veszed.
Ha meglévő, elfekvő akkuk, hát akkor lesz, ami lesz
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2020
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 27, 2020 / 1
 
Az a baj, hogy idővel ahogy öregszenek az akksik, elcsúsznak egymástól kapacitásban. Így töltéskor az egyik akksit könnyen túltöltheted, ami nem tesz neki jót. Igazából korrekt töltő sincs ólmos akksihoz, ami garantálná a hosszú élettartamot, maximum ha akksinként külön töltöd, 4db 6V-os töltővel.
Pl. ez már korrektebb: Bővebben: Link 6S5P, tehát ha egy cella 2Ah-t tud, akkor az egész pakk fog tudni 10Ah-t.
Ez jobb lenne szerintem: Bővebben: Link 6S6P, a feliratot ne nézd, 20Ah-t nem fog ez az akksi sosem tudni, de 2Ah-val számolva meg lesz a 12Ah, ahogy saccolom. Nekem van egy hasonló akksim, abban 3Ah-s cellák vannak, a kapacitás mérve is megfelelő, szóval ez az akksi dolog kicsit szerencse kérdése is. De ennyi pénzért, töltővel, BMS-sel, szerintem egész jó ajánlat (55€).
Szerk: nem kerestem tüzetesen, pl. értékelés alapján, stb, csak az első találatok közül mazsolástam!
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2020
(#) istvanbakter válasza Harper hozzászólására (») Dec 28, 2020 /
 
Szia! Érdekelne hogy a néhány éve tervezett robogó átalakítás megvalósult-e? Érdekelne minden, ha igen. Üdv. István
Másnak esetleg van tapasztalata benzines robogó átalakításáról elektromosra?
(#) szs válasza istvanbakter hozzászólására (») Dec 28, 2020 /
 
Az általános tapasztalat és álláspont az, hogy egy jól működő robogót, amivel csak benzinkúttól benzinkútig kell menni kár átalakítani olyanná, amit mindig haza kell vinni, ha "tankolni" akarsz - miközben töredéke szolgáltatást nyújt.
Van viszont létjogosultsága, ha egy halott motorú, semmi másra nem jó Schwalbe vázba elektromotort építesz, vagy a biciklidet elektromosítod. Csak a terveztetés, építtetés időigényét, költségeit tudnánk feledni...
(A biciklit bizonyos korlátok közé szorítva szabad, és érdemes is)
De építésnek, hobbynak nagyon jó lehet, pláne, ha fű alatt közlekedni is tudunk
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2020
(#) nagy hoho hozzászólása Dec 29, 2020 /
 
Vettem egy ilyen egyszerű műszert az akkuk állapotának jelzésére, Próbáltam, úgy tűnik jó lesz.
Nem tudom a képet beilleszteni, de nem adom fel.
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2020
(#) nagy hoho válasza nagy hoho hozzászólására (») Dec 29, 2020 / 1
 
Siker
(#) nagy hoho hozzászólása Jan 1, 2021 /
 
Meg szívlelem a jótanácsokat és litium akkut veszek. Találtam az Alin párban -így olcsóbb- 12V, 20A-est
ebből vennék kettő db-ot -24 V - csak nem értem, hogy jött ki nekik a 20 Amper
(#) GPeti1977 válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Ha a két BMS egység van sorba kötve az úgy vajon jó lesz?
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Egy párhuzamos cella (számomra) 2-3Ah-t, és 2-4A terhelhetőséget jelent (ökölszabály). Innen számolható, hogy a kapacitás 5P-nél 10-15Ah között lesz, a max. terhelhető áram pedig 10-20A. 6P-nél 12-18Ah, és 12-24A értékek várhatóak.
A képen levő BMS-t külön is lehet venni, 3S 40A-esnek hirdetik, pont erről írtam az egyik "lipo csomag készítése" témában. Jó, mert balanszeres.
A két sorbakötött BMS problémát csak hosszútávon okozhat, de szeritem nem lesz gond. Érdemes a cellákat fél évente teljesen lemerülve, és töltés után ellenőrizni, mindkét esetben kb. azonos feszültségen kell a celláknak lenniük!
(#) nagy hoho válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Gondoltam, hogy a 20 Amper képtelenség.
Vettem két üres akku dobozt olyat ami az előző hsz.ban van. Van szalagom is amivel a cellákat összekötöm. Rendeltem egy tesztert, mert kapok 80 db laptop akkut, igaz használtak de majd tesztelem. Nagy csodát nem várok tőlük, használat közben majd kiderül meddig bírják.
Össze raktam a vezérlést és a motort. Megmértem a gázkar vezetékeit. A piros és kék vezetékek között mért 0,8 voltot. Gázadásnál 3,7 voltig megy fel. most már végképpen nem értem, hogy működik a Hall generátoros gázkar. Egy Hall elemre adtam tápot és egy mágnest mozgattam lassan előtte.Egy ponton kapcsolt 0-ról + 5 voltra, lassú átmenetet nem tudtam előidézni. A gázkarnál viszont lassú folyamatos a változás
(#) GPeti1977 válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 / 1
 
A hall elem alapból analóg. A laptop akkukat nem lehet összehasonlítani egy mai barkácsgépben használt 18650 méretű Liion akkuval amelyek le tudnak adni 10A -t is, de már 35 Ampert leadó típusok is vannak.
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 / 1
 
A 20A-rel nincs baj, valószínűleg tudja az akkupakk, időben kb. fél órán keresztül (24V*20A az kb. 500W), viszont az akksid langyos lesz, amit én mindig próbálok elkerülni. Nálam ez a jó/nem jó teszt: beterhelem azzal a terheléssel, amivel használva lesz, aztán ha 10-30perc múlva langyos az akksi, akkor kevés a párhuzamos cellák száma.
Válogathatod a cellákat, mérjél kapacitást cellánként, ha tudsz, belső ellenállást is.

Az akkumulátorok egymáshoz válogatásához használhatod a repackr.com oldalt. Kapacitás alapján úgy válogatja a cellákat, hogy minden soros tag ugyanakkora kapacitású legyen, utána pedig ha megkerested az egyik akksit, be tudod kattintani, hogy azt ne keresd meg többször. Ha a kapacitást a névleges árammal méred, mint amivel később terhelve lesz, az elkészült akksid is nagyon jól fog a tervezetthez hasonlítani, a belső ellenállás elhanyagolásával is (mivel ez a névleges árammal történő kapacitás méréskor figyelembe lett véve).

Én pont most raktam össze egy akkupakkot (3S8P), a legrosszabb celláimból (kell a súly is!), végül kaptam 12Ah-t, és 65mOhm-ot (mértem). Az akksi 4A-rel terhelve 1 óra után picit langyosodik, de én 2A-rel tervezem terhelni. Majd a pontheggesztőmmel is kipróbálom, de szerintem a 65mOhm túl magas érték hozzá.

Összehasonlításképpen, jó cellákból összerakva az akkupakkot 20Ah-t, és kb. 15mOhm-ot kellett volna kapnom Elég nagy a különbség!

A hall szenzor pedig 0.8V-4V közötti lineáris feszültséget ad vissza. Akár egy potival is helyettesítheted (feszültség osztó az 5V és a GND közé) ha akarod!
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2021
(#) nagy hoho válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Köszönöm a sok hasznos infót, új vagyok ebben a témában.
Ha összerakok 3 x 6 akkut sorban és párhuzamosan 3 sort akkor melyik BMS-t kell megrendelnem?
A Hall kiváltása potméterrel jó gondolat valami pedálszenzor is kell csinálnom. A vezérlőnek nincs szenzor bemenete.
(#) nagy hoho hozzászólása Jan 1, 2021 /
 
Megnéztem a pedálszenzort, nem drága, egyszerű felszerelni. Kérdés, hogy ha gázkart leválasztom akkor ez becsatlakoztathatom a helyére? Ha igen akkor egy három érintkezős relével lehet váltani. Ha meglátom a rendőrt átváltok szenzorra
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 / 1
 
Szerintem a pedál szenzor és a hall szenzoros gázkar teljesen más jelet ad le. Nézz meg a PAS szenzorról néhány képet, körbe-körbe pici mágnesek, és ez forog a hall szenzor előtt, amikor tekered a pedált. Nem 0.7V-4V közötti jelet ad, hanem a tekerés ütemét (szerintem). Ha cserélni is lehetne, elég lenne csak egy váltókapcsoló, mivel a gnd és az 5V az közös és fix. A másik, hogy a PAS-szenzorhoz szokott tartozni egy fokozatkapcsoló is. Ezzel tudsz váltani, hogy mennyit segítsen a motor. Pl. emelkedőn maximumra állítod, egyenes úton meg közepesre, vagy alacsonyra. Ezért kell hogy a szabályzód is támogassa ezt, plusz manapság a kijelzők (amin megtalálható pl. a fokozatváltás) is kifejezetten a szabályzóhoz készül, és nem csereszabatosak a dolgok egymással.
Ami csereszavatos, az a fék kapcsolója és a hall szenzoros gázkar. Minden más speciális.

"összerakok 3 x 6 akkut sorban és párhuzamosan 3 sort" - nem teljesen értem. Csak a soros tagok száma határozza meg a BMS-t, a max. áram pedig a BMS áramterhelhetőségét. 30-40A-eset vegyél, hogy a folyamatos 15-20A se melegítse túlságosan.
24V-os akksi helyett gondolom 6S-t fogsz építeni (6x4.2V az 25.2V max.).
(#) nagy hoho válasza Kovidivi hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Közben megnéztem a pedálszenzor működését 5 voltos négyszög jelet ad. Nem baj megoldom, meg is rendeltem.
A képen látható akkut ill. kettőt fogok építeni. Ehhez kell a BMS
Illetve nekem egy sorban 6 db van.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2021
(#) Kovidivi válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 1, 2021 /
 
Ha a BMS-t is rendeled, akkor inkább 6S 40A-est vegyél. 2db BMS-t nem szoktunk sorbakötni. Király akksi lesz, 6S6P. Lesz kb. 2.2kg. Ólmosból meg az ötszöröse lenne
Ha úgy érzed, hogy a laptop celláid gyengék, akkor inkább rakj be minél több cellát párhuzamosan, ha van helyed. A 6P, vagyis 6 párhuzamos cella csak ha jó minőségűek, akkor tudnak 20A-t folyamatosan leadni. Mint már korábban írták, a laptop cellák csak 1-2A-re lettek tervezve, és hogy ebből mennyit tudnak még, az is kérdéses. De majd meglátod milyen az áru, ha leméred őket.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2021
(#) nagy hoho hozzászólása Jan 3, 2021 /
 
Azon gondolkoztam, hogy az elektromos rokkantkocsi, vagy golf autó minek minősül se pedál se pedál szenzor vagy a rengeteg elektromos kerékpár amin nincs szenzor.
(#) szs válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 3, 2021 /
 
-Az elektromos kerekesszék az kerekesszéknek minősül, a legfeljebb 10 km/órás sebességére gyártva. A saját hátrányod pedig az vele, hogy a gyalogosokra vonatkozó szabályokat betartva kell vele közlekedni. Amit látsz, hogy a bácsik nénik az úton közlekednek vele, az csak (elnézett) szabálytalankodás, mert azzal a pici kerékkel egy rosszabb járdán, amit éles padkák is tarkítanak, szinte lehetetlen vele közlekedni.
-A pedálszenzor nélküliekről már írtam, csak nem olvastad el (ezek szerint). Kerékpárnak minősűl, a szabály csak a legfeljebb 300W rásegítőmotorról szól, nem írja elő a rásegítés mikéntjét. Persze, a "pedelec" kereskedők azt hazudják, ezzel keresletet csinálnának a dupla árú gépeikne, de a valóság az: ha "emberi erővel hajtott, miközban legfeljebb 300W rásegítőmotor segíti", akkor kerékpár.
-A golf-autók (ha megfigyelted) a közúton bizony rendszámmal felszerelve közlekednek, némelyik ilyen "lassú jármű" számmal. Amelyiken nincs az szabálytalankodik csak, ha nem magánterületen teszi.
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2021
(#) nagy hoho hozzászólása Jan 7, 2021 /
 
Haladtam egy keveset, lánckerék, motor, tárcsafék a helyére került. A lánc hajtás borzalmas zajos, azt átépítem fogas szíj hajtásra. emiatt a motor is másik helyre kerül mert a vázon nem tudom átbujtatni a szíjat.
(#) GPeti1977 válasza nagy hoho hozzászólására (») Jan 7, 2021 /
 
Ha a hátsó kereket két külön motor hajtaná meg az már úgy viselkedne mint egy mechanikus differenciálmű?
(#) nagy hoho válasza GPeti1977 hozzászólására (») Jan 7, 2021 /
 
De az már nem férne bele a 300 wattba.
Következő: »»   199 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem