Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
En is erre gondoltad a masik rajz alapjan. Most 22µF van benne 47uF.-ra csereljen?
Próbáld egy 10A-os kismegszakítón keresztül a készüléket, mivel valószínű, hogy ha bárhová is viszed attól kisebbel nem találkozol a csatlakozó aljzatok előtt. 230-ban a 10 Amper, 23R ad, tehát egy 27R már megfelelő, hogy ez milyen terhelhetőségű legyen, nem tudom, mivel csak 2-3 másodpercig kell elviselnie ezt a nagy áramerősséget és utána van ideje kihűlni, valószínű a 10W feliratú hosszú ideig teszi majd a dolgát. Első körben 47uF, ha nem jön be itt is lehet feljebb menni.
Köszönöm a valaszod, egyenlölre ennek a gepnek mindegy, beraktam a 47µF kondit es csak levagta a kismegszakitot. Masodjara indult nem volt vele problema. A hegesztes kivezetesein 45 voltot mertem, szerintem ezzel sincs gond. Probaltam vele hegeszteni, hat szikrazni szikrazott közben mintha valami zugni kezdett nem sokra ra el is pukkant. Egy HFA ket IGBT nagy durranas közepette füstölt el. Azert az IGBT panelt le kell kontrolalnom, hogy esetleg tovabbi alkatreszek nem-e mentek tönkre.A zugast a levalaszto trafo felöl hallottam, ugy hogy kiforraszt, lebont, ujra teker. Ezek utan ismet proba, persze itt mar a kondit cserelem meg nagyobbra.
Ez a gep nem Zbartalos altal keszitett gep, ez egy masik. A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2021
Sziasztok.
Nem tudom, hogy nekem tünik csak fel vagy ez igy jol van. Erdekesseg keppen a fent irt gep akar mikor probara került a sor mindig pukk lett a vege. Össze vetettem az Erdelyi Gabor altal keszitett rajzot a nyaktervvel. Hat nem tudom, de a levalaszto trafo tekercseinek a sorrendje nem azonosak. Tudom, hogy ebben a temaban sokkal okosabbak, tapasztaltabbak vannak itt, sokan utanepitettek mar a gepeket es erdekesseg keppen soknak müködik is. A maci kapcsolasi rajzon az 1.-es tekercs nem a 2.-esel van szemben hanem a 3.-as tekercsel, viszont a vezerles terven igen. Eddig mindig a nyak terv alapjan keszitettem a levalaszto trafot, hiaba szigeteltem, mindig pukkant. Most akkor mi a helyes sorrend:1-2-3-4 vagy 1-3-2-4 mert a ket rajz ellent mond egymasnak.
Egy pár fényképet készíts, és a jól látható, nem elmosódott, képek közül egy párat ossz meg velünk. Alkatrészoldal és forrasztási oldal is legyen.
Nagyon fontos, hogy a tekercselések kezdeteit és végeit ne cseréljük fel.
Persze ez egyertelmü, csak a tekercs sorrendje is fontos.
Ponttal van jelölve a tekercselés kezdete a rajzon, de ha nem egy irányba tekersz - például kijelölöd hogy mindent az óramutató járásával egyirányba - akkor ezek is megfordulhatnak. Az ilyen hibák hogy zizeg, csak szikrázik, elpukkad, általában felcserélt tekercsvégek miatt jelentkeznek.
Egyenlöre ket fenykep a vezerlesröl. Ha több kell akkor csak irjatok.
Idézet: „A maci kapcsolasi rajzon az 1.-es tekercs nem a 2.-esel van szemben hanem a 3.-as tekercsel, viszont a vezerles terven igen.” Egyik tekercs sincs szemben egyikkel sem (!!!!),hanem egymás felett helyezkednek el.A rajzon jobb oldalon ott a tekercselési séma.Minden tekercsnek el kell férnie egy sorban majd szigetelni kell úgy,hogy a cséve mindkét oldalán kissé túllógjon,felhajoljon a szigetelés,megakadályozva a rá készülő következő tekercs meneteinek lecsúszását az előző tekercsre,annak menetei közé-mellé!!Ez alapkövetelmény!Minden tekercs egy irányba készüljön,kisebb a belekeveredés esélye.Minden kezdetet és a hozzá tartozó véget jól láthatóan meg kell jelölni,le kell rajzolni egy cetlire,hogy később is ellenőrizhető legyen.Pl: 1. tekercs kezdet vezetékre egy pici piros szigetelő egy valamilyen vezetékről lehúzva a végére meg mondjuk kék és ezt lerajzolni,dokumentálni aztán a 2. stb. és így tovább.Én a sajátomat mittudomén hányszor tekertem újra,mert belekeveredtem,elfelejtettem vagy nem voltam biztos ...,ezért rajzoltam le. Ha minden a rajz szerint van elkészítve,nincs elkötés,fólia szakadás,zárlat bármi a gépnek mennie kell !!Olvass vissza az elejére,nem volt szkópom,freki mérőm csak egy akkor 1000 forintos gagyi multiméterem és mégis jó lett a gép + a 2.-3.-4. is.Akkor még azt sem tudtam mi az az IGBT a többiről nem is beszélve,meg is kaptam később,hogy tudatlan buta gyerek vagyok. A vezérlő panelt,melyet mutattál,még Tubi tervezte,nem akarok hozzászólni,de annyit elmondok,hogy minden fólia csíkot átvizsgálnék és teljesen felónoznám,mert azért lehet ott hiba még akkor is,ha a szakadásvizsgáló nem mutatja ki!Sokat kritizálták az én kézzel rajzolt fóliarajzaimat jogosan,de nekem egyik gépemmel sem volt gondom,nem gerjedt egyik sem és máig javítás nélkül működnek. A főtrafó tekercselése is nagyon fontos,főleg a szigetelése!Sok pukknak forrása az áramváltó helytelen bekötése,pedig a rajzon is meg a fórumon is van fent rajz a helyes bekötésről.A főtrafóba kell a légrés is,még akkor is ,ha a jobban hozzáértők azt mondják,hogy nem kell,de akkor is kell !! Csak ennyivel tudtam segíteni a sok év távlatából! Üdv! A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2021
Egyik tekercs sincs szemben egyikkel sem (!!!!),hanem egymás felett helyezkednek el.
Igen a tekercs gyakorlatban egymas felett vannak, de az elmeletbe a rajzon egymassal szemben tudom, hogy azert is van megszamozva, hogy melyik kerül melyik föle. Ujra tekertem a trafot bekötöttem es 5.51-5.52 Volt merhetö a zenereken. Lent a fenykep. Most minden szalat a kezdet es veget szigeteltem, ezzel most nem lehet problema. Amikor elkedtem en, nekem meg multim sem volt, kertem kölcsön egy tesco gazdasagos hegesztöt ami 1.5 elektroda utan leoldott. Ezzel hegesztgettem fel napig, amikor felidegesitett. Ekkor hataroztam el, hogy epitek en is egyet magamnak ami 1.5 elektroda utan nem kapcsol le. Ahol en lakom ott van egy srac aki több gepet csinalt, javitott mar es ö vezetett be ennek a rejtelmeibe. Tubi is nagyon sokat segitett Ö küldte a rajzokat sok mindent elmagyarazott amiröl nekem fogalmam sem volt. Ennek ellenere mar keszitettem egy macit annak mar vagy nyolc eve igaz volt hozza segitsegem, de azota is müködik. https://studio.youtube.com/video/qsJ5KkRaq3E/edit https://studio.youtube.com/video/jq3VtJvVKmA/edit Mindig szeretnem minnel precizebben, pontosabban elkesziteni ezert akadekoskodom kis aprosagokon. Semmi rossz indulatsag nincs bennem itt senki irant. En itt szerintem csak mindenkitöl tanulhatok, a hozza szolasaim sem kritikanak szanom, ha irok. Megfogadom a tanacsodat es az összes vezetö savot beonozok, ebböl baj nem lehet. A fötafoban levö legres erdekelne, mert eddig nem tettem bele, mekkora legres kell bele szerinted?
Jó az a feszültség amit mérsz,annyi eltérés nem gond.A rajzon ott van jobb oldalt,hogy 0,1mm légrés kell.
Én tudom,hogy azt írod amit gondolsz és az a valóság,azt is tudom,hogy nincs bent rosszindulat,kell tudni határozottan kérdezni,ez így jó!
Ennyire jutottam ma megtekertem a kis trafot, össze raktam es mivel jok az IGBT panelon mer 5.1-5.2 Volt, igy kiprobaltam sorbakötve egövel. Mint a fenykepen latszik az egö halvanyan vilagit es a heg. kivezetesein meg megjelent 34 Volt. Van meg egy kis forrasztani valo rajta, utana elesben. A vezerles vezetösavjait vegig forrasztottam, mint feljebb javasoltak.
Idézet: Sem elméletben sem gyakorlatilag nem kel bele légrés, és sajnos semmivel nem tudod megindokolni az ellenkezőjét. Ebbe ami a képen van pl. hogy tennél? Szétfűrészelnéd a gyűrűt? És ugye ez is légrés nélkül működik. Meg az ETD59 amit még belepróbáltam is légrés nélkül működött. HA valami oknál fogva (de vajon mi lehet az?) mégis légrés kell bele, az azt jelenti hogy ott valami nagyon nem jól van vagy megtervezve vagy elkészítve. „A főtrafóba kell a légrés is,még akkor is ,ha a jobban hozzáértők azt mondják,hogy nem kell,de akkor is kell !!”
Anélkül hogy vitázni szeretnék veled, állítom hogy van olyan eset amikor gyári kapcsolóüzemű tápokban is alkalmaznak légrést. Nem azért mert elszámolták volna magukat a berendezés tervezői, hanem azért, mert eleve beletervezték. Azt tudom hogy teljeshidas és rezonáns tápoknál nem jellemző a légrés, de nyitóüzemű tápoknál nem ritka. Gyűrűmaggal eddig csak teljeshidas inverterben találkoztam, ott eleve kizárt a légrés,de javítottam olyan teljeshidas invertert ahol a primer és szekunder tekercs közti csatolást a szekunder és primer közé helyezett 4 db ferritcsővel tették lazábbá, egyúttal mesés ívfogási és hegesztési tulajdonsággal ruházták fel az áramforrást.
Számtalan szabadalmi leírásban lehet látni különféle trükköket a tulajdonságok javítására, tehát egy hegesztőinverternél akár a légrés is betudható ilyennek.
Sziasztok.
Akkor itt most elhangoztak pro es kontra velemenyek, akkor most kell vagy nem kell legres a fötrafoba? Jotekony vagy rossz hatassal van a gep müködesere? Ezekre a kerdesekre kernek valaszt! Közben kesz van idezö jelben a Zbartalos altal keszitett gep utanepitese, töltök fel rola videot a youtube.-ra ott meg lehet majd nezni akit erdekel. Van meg vele mit tenni, persze, de aprankent teljesen kesz lesz, hövedelem, dobozolas kabelek rendezese egy kis utomunkalatok. Köszönöm mindenkinek a hozzaszolasat. Üdv: Gabor
Teljesen egyértelmű )))
Csak a kapcsolástechnikától függ, semmi mástól, hogy kell-e légrés. Aki ide járt biztos tudja Skory oldalán van magyarárat a gyűrű mag és légrés kérdésre is, van olyan amit ilyen célra gyártanak... A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2021
Elvileg ez rajz alapján ránézésre két kapcsolóelemes forward topológia, abba meg nem szokás légrést tenni. De ahogy említették ez nem sima táp hanem hegesztő, így.... Hátha levezeti valaki aki nagyon érti és tudunk belőle tanulni.
Igen, van olyan eset amikor légrést terveznek a magba, és az éppen a rezonáns (ZVS) tápoknál szokás, mert ott a légréssel megnövelik a trafó mágnesező áramát a ZVS kapacitások áttöltése miatt. Szóval ne keverjük a szezont a fazonnal, ez egy mezei 1T forward nyitóüzemű konverter, amibe nem kell légrés, mivel nem cél a trafó üresjárati veszteségének a növelése. Amit feltettem képet gyűrűmagról az az UKT-ban van, ami ugyanilyen mezei nyitóüzemű konverter, elsődlegesen szabályozott és állítható áramú és feszültségű tápegység, de hegesztőként is használható, és ugye a gyűrűmagban semekkora légrés sincs.
De van ilyen elven működő PC táp is, van is egy valahol nekem szétbontva, és abban sincs légrés, miért is lenne.
Sziasztok
Az ígért videó Annyit szeretnek meg kerdezni, hogy a 3.25.-ös elektrodaval minimal aramon tudtam hegeszteni. Most a poti elött minimum arambeallitasnal 820R a maximumon 2.2K ellenallasok vannak. Az aramfigyelöt 65 menetre tekertem. Szerintem eleg magas ott az aram ezert szeretnem lelyebb venni. Csereljem a 820R-ot 510R.-ra? Viszont akkor a max aram 2.2K-t nem kell cserelni? Mar vagy 4 elektrodat elhegesztettem es csak az egyeniranyito hütöbordaja langyos es a fötrafo. A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2021
Moderátor által szerkesztve
A Graetz-en van egy luk, oda bírod majd rögzíteni a számára előrelátott féltenyérnyi összfelületű hűtőbordát...
Csak az egyik értéket cseréld (feszültségosztó), ha nem tiltódik le az IC akkor minden jó.
Kicsereltem a 820R-t 510R-ra , de nem igazan lehet rajta eszrevenni, hogy kissebb lenne az aram. Hetvegen atnezen a köteseket, esetleg meg kicserelem a pitit is es majd meglatom, hogy mit csinal.
Mindezek a problemak ellenere meg mindig müködik, szepen fog ivel, a leragadas es a lagy inditas is tökeletes müködik. Most mar, hogy ki lett cserelve a 47µF kondi 100uF.-ra igy nem vagja le a kismegszakitot sem.
Csak az egyik ellenállás értékén változtass egyenlőre,csökkentsd a 820 ohmot 510-re és próba.
Csak halkan kérdezem,tettél légrést a főtrafóba? Nem muszáj válaszolni!! Látom,megkéstem. A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2021
A kerdesre mindig muszaj valaszolni, legalabb is felenk igy tanitottak, meg nem, de gondolkodom rajta. Ugy is kiprobalom.
Ellenallas csere meg volt. Nem erezhetö a valtozas. Amugy mit szoktatok berakni a ket mag köze? /Legres/
Szerintem azért hogy az áramjel az áramváltón a mágnesező áram miatt kissé emelkedő platójú legyen, mivel nincs slopekompenzációs áramkör kialakitva.
Nem tudom mire válaszoltad ezt, de az áramváltón lévő áramjel meredekségének nem sok köze van a mágnesező áramhoz (a trafó szórásához annál több), lévén hogy az a mA-es tartományba esik, miközben 20A nagyságrendű áram folyik, szóval teljesen mindegy, hogy abban a 20A-ban pár mA-rel több vagy kevesebb a mágnesező áram.
Nyilván, ha valaki a ferrit helyett porvasat tesz az áramváltóba, ami nem képes lekövetni az áramjelet, akkor lehetnek meglepetések, meg érthetetlen dolgok... Sok gyári 1T forward invertert láttam belülről, érdekes módon egyiknek a főtrafójában sem volt légrés, nem is értem miért...
Igen, amit utoljára készítettem az toroid magra lett tekerve, azzal is működik.
Az áramváltó Al értékét mérted?
A sárga egy oldalon fehér 27x14x11 10 menettel 9,6-tól 10,3uH (Al100), míg a 24x14x8 10 menettel 6,3uH (Al63) . Megjegyezném, hogy a műszerem nem teljesen pontos, valamint a nagyobból 4 darabot mértem a kisebből csak 1 darabot. Ha nem jól számoltam jelezzétek. Mind a kettő méret PC tápból lett kivéve. A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2021
Ehhez képest meg ugye egy ferritgyűrűnek van 1500...2000-es Al értéke. Meg teljesen más anyagból lettek gyártva, teljesen más feladatra...
Sziasztok!
Hoztak hozzám egy GYSMI 160 tipusú hegesztőt javításra. Bekapcsoláskor semmit nem csinál. Relé nem kattan, venti nem indul,stb. szétszedve látszik hogy volt már buherálva. Jobban megnézve,hiányzik belőle egy alkatrész, a helye a képen nyíllal jelölve. Ha ezt pótolom, akkor mit ellenőrizzek még bekapcsolás előtt? |
Bejelentkezés
Hirdetés |