Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Igaz, köszi. Így már jó lesz?
Hello!
Jó, de ne feledd.. - hogy a kimeneten is megjelenik a féltápfesz, - hogy a táp zavarjele 1:2 osztással bekerül a bemenetre, - hogy az offset áramkörnek így semmi értelme nincs.
Szia!
Rendben, köszönöm. Nem értem amit az offset -ről írsz. Arra gondoltam hogy az offsetet úgy állítanám be, hogy az invertáló és a nem invertáló bemeneteit rövidre zárnám és ekkor a kimeneten 0V feszültségnek kell lennie? Nem jól gondolom?
Az nem jó módszer. Először is az offset csak mV-okat változtat, a féltápnál ennek értelme nincs. Másodszor ez egy váltóáramú erősítő. Harmadszor a "helyén kell" az offset-et beállítani. Vagy is ahogy az áramkörbe be van építve van.
Az offset hiba a bemenetre vonatkozik, de a kimeneten az erősítés mértékével növelt értéket kapod. (Itt mondjuk az egyenáramú erősítés a kapcsolásban egyszeres.) Ha az ember rövidre zárja a két bemenete, akkor a nyíthurkú erősítés lesz az erősítés mértéke. Az pedig nem azonos a visszacsatolt erősítéssel. Valamint a bemeneti áramok és bemeneti ellenállások (amit az OPA a bemenetei felől lát) azonos lenne, a valóságban pedig sosem egyenlő. Végül mihez hasonlítanád az offset értékét? az ellenállás feszültségosztásához? És ha az kicsit eltér, milyen gondot okozna? Javaslom olvass utána az offset/offset drift és bemeneti áramok témakörének, ha érdekel.
Értem, köszi. Vagyis ezt a részét, de inkább felrakom az egész rajzom hátha van még benne hiba
Ma du.-án rajzoltam, azt hittem minden tuti, de inkább mond meg Te. Ha ebben az esetben az offset beállítás felejtős akkor mit csináljak a TL071 erre vonatkozó kivezetéseivel?
Kb. semmit kihagyod. (Mint ahogy az ovis rajzolja a zászlót. "piros, kihagyom, zöld") Vagy TL072-öt használsz az kettős és ki sincs vezetve az offset bemenetei..
Egyébként valóban szükséges a 10-szeres előerősítés, ahogy Bakman is "sérelmezi"? Viszont ha a végfok tápjáról megy, a TL munkapont beállító ellenállások szűrése felettébb ajánlott. A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2021
Az adatlapja szerint csináltam mindent így 32x az erősítés ha jól számolok. Ha a bemeneti jel erőssége durván 300mV akkor ez "csak" 9.6V de a tápfesz 15V. Így nincs kihasználva a max. de lehet rosszul gondolom.
A hangszórók 2x45W / 4Ohm. Így az áramerősség U/R = 2.4A vagyis akkor a teljesítmény 23W. Tényleg, ez nem is olyan rossz még nem is számoltam ki ennyire mindent. A TV-hez lesz ez az egészm, de nem tudom mennyi a TV S/PDIF kimenetén megjelenő jel nagysága. Ha eléri a 300mV-ot akkor már nem is olyan rossz. Köszi hogy írtad, ki is veszem belőle.
Igazatok van, köszönöm, csak azt hittem hogy jobb ha egy kicsit felerősítem az eredeti jelet és akkor nem kell a végerősítőnek túl nagyot erősíteni. Valamiért az maradt meg bennem (szerintem még az iskolából), hogy nem szabad a műveleti erősítőket túl nagy erősítésre beállítani. Inkább legyen belőle több, de csak 5 - 10x-es legyen max. Ezt nem tudom, mennyire igaz ez az elmélet?
Általánosságok nem igazán vannak. Mindig meg kell nézni az adatlapot, hogy pld. a szükséges erősítés mellett, a felső határfreki hogy alakul.
Bizonyos szinten jól emlékszel. Minél nagyobb erősítésre van beállítva a műveleti erősítő, annál alacsonyabba a határfrekvencia. Lásd melléklet egy példa kedvéért, itt a "Gain" görbe az érdekes. Nézzük a 20 dB-es vonalat, ami tízszeres erősítésnek felel meg. Ezzel a beállítással 60 kHz-ig mehetsz el.
Ha neked egy 60 kHz-es jelet 20x-osára kell erősítened adott műveleti erősítővel, akkor két fokozatot kell egymás után tenni, mert egy már nem fogja tudni megugrani a feladatot. Ilyenkor kell pl. egy ötszörös és egy négyszeres erősítésű fokozatot egymás után kötni.
Értem, köszönöm.
Bakman: köszi, most már minden tiszta. Jól emlékeztem erre az erősítés "ne továbbra", csak nem tudtam hogy miért. Köszi hogy írtátok, ismét egy tanulságos beszélgetés . Amúgy milyen mellékletre gondolsz? A TL071 adatlapjára?
Ebben a kapcsolásban az offset állításnak sincs értelme.
Szerintem a végfok (TDA) adatlapját kellene nézegetni. Ha nincs szükség előfokra, mert tudja anélkül is, akkor nem biztos, hogy érdemes elé tenni.
Hangfrekvenciás jeleknél a 741-nek se okoz problémát egy 10x-es erősítés, pedig annál régebbi nem sok van.
Arra, amit elfelejtettem feltölteni. Ez egy másik műveleti erősítő adatlapjából van de a lényeg látható.
Idézet: „...de nem tudom mennyi a TV S/PDIF kimenetén megjelenő jel nagysága...” Azt azért ugye tudod, hogy az nem analóg, hanem digitális jel? Oda kell még egy DA konverter is, ha analóg erősítővel szeretnéd hallgatni.
Sziasztok. Olyan problémám lenne, hogy egy ideje közbe leoldja a házban található FI relét az asztali fúrógépem, de csak közbe. Van, hogy több alkalommal használom és nincs probléma.
Ma viszont a membrános szivattyú is leoldotta egyszer, de után problémamentesen használtam. Ki lehet-e mérni egyszerű multiméterrel ezeket az szerszámokat (szivattyú, fúrógép) hogy van-e problémájuk? Több szerszámot is használok régi nagy hegesztő, nagy flex stb. azokkal nem jelentkezett ez idáig a probléma. Illetve szerencsére a házban használatos dolgokkal se. Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
Szerintem ezzel fáradj át a villanyszerelő topikba.
Az erősáram nem hobbi szint. Én magam sem vagyok egy erősáramú zseni, de a multiméterrel maximum testzárlatot tudnál mérni a gyanús fogyasztókon. Szerintem a te problémádhoz, legalább egy nagyfeszültségű szigetelés vizsgáló elkélne. A lényeg, hogy az elmondásod alapján valahol elszivárog a fázis, ahol egyáltalán nem kellene, a Fi relé azért old le. Jó lenne ezt inkább egy szakemberrel ellenőriztetni, már úgy értem, a gyakorlatban is. Még mielőtt valakin átszaladna a hálózati 230 volt is... A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
Abba a dugaljba, amiről a fúrógépet is használod, dugj bele egy nagyobb fogyasztót, pl. vasaló. Ha arra leold a Fi-relé azonnal de kis teljesítményű eszközre (pl. fúrógép üresjáratban) csak ritkán, akkor nagy valószínűséggel a nulla és a védőföld ér össze valahol.
A vasalóval, ha leoldja a Fi-relét, valamennyire be lehet határolni a szakaszokat, hol lehet a zárlat de a pontos felderítéshez többnyire a hálózatot is bontani kell itt-ott és egy szigetelésvizsgáló sem ártana.
Rendben.
Bakman: Értem már, köszi. Régi motoros : persze tudom, köszi. Valami hasonlót gondoltam én is. Bővebben: Link
Köszönöm mindkettőtök válaszát!
Vasalós dolgot ma nem próbálgatom, már így is kétszer áramszünetet csináltam a családnak. Egyébként a fúrógép kapcsolóját kivettem és az alatta a géptestben elhelyezkedő csavar fel volt lazulva amire a zöld-fehér védőföld megy. Ettől lehetett?
Sziasztok!
Miért nem kapcsol ki a Reed csövem magától csak ha megkocogtatom? 200V, 10W, 0,5A kapcsolási áram az adatlapján én pedig 20V DC, 180mA áramot kapcsoltam rajta. Egy relét kapcsolgat.
A relén van dióda? Ettől függetlenül minden Reed relé igen érzékeny szerkezetnek számít, 1-2 mA-nél többet nem nagyon érdemes vele kapcsolgatni. Ma már bőven jobb megoldás a Hall elemes érzékelő használata, ha az nincs túlterhelve, elvileg örök élet és egy nap.
Milyen fúrógép az, amiben a fédőföld is be van kötve? Fémtestű? Gondolom jó régi lehet. Ha igen, akkor könnyen lehet, hogy az a hibás.
Nincs dióda. 20V táp, a Reed és egy relé van a körben.
Egy transzformátor vasmagjában van, ha elindul a trafó kapcsolja a relét. Felmágneseződött volna? A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
Akkor ez a legfőbb gond. A relé tekercse kikapcsoláskor "visszarúg", ami ívként (szikrázás) jelentkezik a Reed érintkezői között. Ez az ív anyagvándorláshoz, az érintkezők felületének deformálódásához és ha szabad levegőn van, égési sérülésekhez, oxidációhoz vezet.
Nincs mit tenni, Reed csere és dióda a relére, amit kapcsolgat. Már ha DC reléről beszélünk.
Szia!
Asztali fúrógép volt a témaindítóban, az lenne az érdekes, ha nem lenne bekötve.
Szervusztok!
Vibrációs szivattyút egy elektronika vezérel relével zárva vagy megszakítva a szivattyú áramkörét. A vezérlés áramellátására egy USB adapter (kapcsolóüzemű tápegység) szolgál, melyet ugyanaz a 240 V-os hálózat táplál. A baj akkor jelentkezett, mikor a működő szivattyút - egyéb okból - az automatika előtt kellett a hálózatról leválasztani. Az induktív feszültséglökés ezáltal a vezérlést érte a relé zárt érintkezői miatt, átütötte a táp félvezetőit, majd következő bekapcsolásra a tápegység elfüstölt. Abban kérem tanácsotokat, hogy miként tudnám megvédeni a vezérlést. hisz egy hálózati feszültségkimaradásnál ugyanez történhet.
Adott egy 5 lábú hangerő potméter, ami anyagában el van törve, mert a készülék kapott valami durva külső behatást. (Készülék előélete ismeretlen, a fotó hátulnézetet mutat.)
● Be lehet-e vezetékelni helyette egy közönséges 3 lábú potmétert? ● Kísérletképpen lehet-e fix értékű ellenállással helyettesítve fix (kb. kicsit halk, de hallgatható) hangerőt produkálni? A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |