Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3623 / 3982
(#) Peter65 válasza erdgab hozzászólására (») Jún 20, 2021 /
 
Én is inkább a fetek közül választanék. Mivel nagyon kicsi a terhelés, én az FQP2N60-t javaslom, de bármelyik jó lehet. Az FQP2N60-nak olyan kicsi a bemeneti kapacitása, hogy nem szükséges külön meghajtó, a CMOS IC kimenete egy ellenálláson keresztül meg tudja hajtani.
(#) Peter65 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 21, 2021 /
 
Ha visszaolvasod az előzményeket, akkor láthatod, hogy nem én ajánlottam, sőt inkább lebeszéltem róla, de a kérdező szerette volna felhasználni. Ha nem is szerencsés, attól még működött volna.
(#) jani1987 hozzászólása Jún 22, 2021 /
 
Miben különbözik egy fázis kondi a többitől? Egy debreceni idős otthonba korszerűsítették a világítást így a kezembe került két példány a fojtóval együtt. A kivezetései közé beforrasztottak egy egy megás ellenállatot.
(#) pipi válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 22, 2021 / 1
 
Mire gondolsz egy fázis kondi alatt? Ez a fénycsövek induktív fojtóját hivatottak cosfi ügyben kompenzálni...
Az ellenállás azért van, hogy mire a markodba kerül, kisüljön, ne legyen megrázó a fogása
(#) jani1987 válasza pipi hozzászólására (») Jún 22, 2021 /
 
Azt tudom, hogy mire jó de az egyenfeszültségű elektrolit konditól miben tér el? Egyenáramú tápegységbe terveztem használni.
(#) Epu2 válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 22, 2021 /
 
A fő különbség a polarizálatlansága. Kisebb a szivárgó árama. Az elkó polarizált és hamar kisül. Az elkónál a megadott feszültség a maximum, a Te kondidnál effektív érték.
A hozzászólás módosítva: Jún 22, 2021
(#) Gafly válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Szerintem nem elektrolit kondenzátor.
Ha feláldozol egyet, tapasztalatot, és sorszigetelő papirt is nyerhetsz.

Pipi-nek teljes mértékben igaza van a kisütő ellállással kapcsolatban.
(#) Lamprologus válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Milyen tápegységben használnád? Kapcsolóüzemű, áteresztő tranzisztoros, áram, feszültség stb?
(#) pipi válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Hali!
Milyen tápba? Az oké hogy bazi nagy, de kisfesz tápegységbe a kapacitás értéke marha kicsi
(#) Epu2 válasza pipi hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
A 10 μF Primerbe is kicsi. Már mint értékben, mert fizikailag eléggé robosztus.
A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2021
(#) granpa válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Motorokhoz szoktuk használni.
(#) jani1987 válasza pipi hozzászólására (») Jún 23, 2021 /
 
Azt még nem tudom pontosan de olyan helyen lesz ahol kicsi lesz az áram felvétel. Mostanában amúgyis elvétve foglalkozom elektronikával. Ami viszont tervben van az a különböző csövekkel végre hajtott mérések. Az auto trafó a fűtés miatt kell elsősorban.
(#) gkari válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 24, 2021 /
 
Ha a csövek fűtéséhez akarsz autotrafót használni, akkor nagyon figyelj oda a katód - fűtés között megengedett legnagyobb feszültségre! Pl. ha (nemritkán) 240V a hálózati feszej, az csúcsban 338V! Nameg némi érintésvédelmi ügyek is lehetnek.
(#) pucuka válasza jani1987 hozzászólására (») Jún 24, 2021 / 2
 
A fűtés miatt van rá szükséged, de eszedbe ne jusson közvetlenül erről az autotrafóról a fűtést meghajtani. Biztosan hazavágod a cső fűtését. Készíts egy rendes 230/6,3 V -os, vagy bármilyen viszonylag nagy áram leadására képes fűtőtrafót, annak a primerjét kösd az autótrafódra.
(#) Sebi válasza pucuka hozzászólására (») Jún 25, 2021 / 1
 
Láttam az apróban Piko kisvasúti trafót, ennek a leválasztott szekundere szabályozható.
Igaz, csak 1,2A-t írtak rá, de nekem a 2A ellen sem tiltakozott. Kísérletezés idejére biztosan elviselné a dupla terhelést is, mert a régi trafókat jelentősen túlméretezték.
(#) pucuka válasza Sebi hozzászólására (») Jún 25, 2021 /
 
Ez is jó megoldás lenne. Nekem nem is annyira a leválasztás a probléma, persze az is, de a Janinak egy egyszerű 230 V -os toroidja van, aminél nem látom hogy tudná beállítani a pontos fűtőfeszültséget, mikor a toroidnak kábésacc 1 menete is volt nagyságrendű beállítást tesz lehetővé. Egy pici rossz mozdulat, és máris fényárban úszik a cső belseje.
(#) jani1987 válasza pucuka hozzászólására (») Jún 26, 2021 /
 
Végig rajta van a műszer úgy. De van egy 24 voltos trafóm a ledes fény füzérre. Max előtétezni kell.
A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2021
(#) Kolti0 hozzászólása Jún 27, 2021 /
 
Sziasztok. Amennyiben nem tudok venni MCU vezetéket helyettesíthetem-e MBCU-ból kibontott vezetékkel? Tudom, hogy az is ugyanúgy szigetelve van, de nem tudom, hogy nincs-e eltérés a szigetelés anyagában, vastagságában pl. Köszönöm.
(#) Régi motoros válasza Kolti0 hozzászólására (») Jún 27, 2021 /
 
Nem írtad milyen igényeid vannak, de általános felhasználásra nyugodtan, ha elég az egyszeres szigetelés. Vagy gondoskodni kell plusz szigetelésről, ha szükséges a kettős szigetelés és esetleg UV állóságról.
(Bár igazán olyan speciális esetet se tudnék mondani, ami miatt nem lenne felcserélhető.)
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2021
(#) szidom válasza Kolti0 hozzászólására (») Jún 27, 2021 /
 
Szia!
Régi motoros leírt mindent.
Amit még hozzá tudnák tenni hogy a kábelköpeny eltávolításakor használj célszerszámot, és utána ellenőrizd hogy nem sérült-e meg a belső szigetelés.
(#) Kolti0 hozzászólása Jún 27, 2021 /
 
Köszönöm a válaszokat. FI relé kivezetését szeretném összekötni kismegszakítók bevezetésével.
(#) szidom válasza Kolti0 hozzászólására (») Jún 28, 2021 /
 
Ha a keresztmetszet megfelel, nyugodtan használhatod.
A Fi-relé előtti biztosíték határozza meg.
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2021
(#) Kolti0 válasza szidom hozzászólására (») Jún 30, 2021 /
 
A megfelelő keresztmetszet gondolom annyit tesz, hogy túlságosan vékony ne legyen. A FI relé előtt az óránál három C16.os kismegszakító van. Én A FI relé és a benti kismegszakító összekötését négyes vastagságú vezetékkel tervezem végezni.
(#) szidom válasza Kolti0 hozzászólására (») Jún 30, 2021 /
 
Az tökéletesen megfelel elosztón belül ha előtte C16 van. Ha nincs nagy távolság, nem kell foglalkozni a feszültségeséssel.
(#) aviator17 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2021 /
 
Megépítettem a linken található áramkört. Nem tudom hol rontottam el, de nem működik. Az opto 5V-os oldalán nem használtam tranzisztort, illetve az 50 nF-s kondi helyett 47 nF-ost raktam be (AC fólia kondik), ennyiben tértem el, a többi mind ugyanaz. Két vezetéket bekötöttem egy lengőaljba, az egyik a sorkapocs N kapcsára ment a másik a 230V-os kábel nulla vezetékére. A fázist a sorkapocsba kötöttem.
Annyiban nem egyértelmű a rajz, hogy a MOC-ból a triac gate-re kötött vezeték csatlakozik-e az N vezetékhez vagy nem. Olyat láttam máshol, hogy egy ellenállással le van kötve, de ilyen sima csatlakozást még nem.
Az lenne a kérdés, hogy hogyan tudom diagnosztizálni ezt az áramkört? Igazából annyit kéne megnéznem, hogy kinyitott-e az opto, meg a triak.
(#) aviator17 válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 1, 2021 /
 
Link lemaradt
(#) Régi motoros válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 1, 2021 /
 
Feszültségmérővel tudod ezt ellenőrizni. Ha a triak két lábán feszültséget mérsz AC módban,
0V -hoz minél közelebbi érték jelenti azt, ha az alkatrész nyitva van. Az optot is ugyan így ellenőrizheted.

Szkóppal lehetne látni a jelformát is, hogy rendesen vezet e, vagy csak valami tüske van...
(#) proli007 válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 1, 2021 / 1
 
Hello!
- A tranzisztorra csak a meghajtóáramkör terhelésének csökkentése miatt van szükség. Ha Te egy kapcsolóval működteted, akkor nincs jelentősége. Viszont az 5V-os táp terhelhetőségének, minimum 20mA-t meg kell tudni hajtani.
- Hogy a kapcsolásnál melyik a nulla vagy a fázis, annak sincs jelentősége. Sőt, annak sincs, hogy a terhelés a nulla vagy a fázis oldalon van, tekintve hogy az a kapcsoló eszközzel sorba van kötve. Jelenleg a terhelés azért van a "Neutral" oldalon, mert így "szebb a kapcsolás". Mert a Triac "kikapcsolt állapotban", a terhelésen nulla feszültség van. De azért írtam zárójel közé a kikapcsolt állapotot, mert a terhelés ekkor sem tekinthető feszültségmentes állapotnak!
- Ami a kapcsolás működésénél elengedhetelen, a Triac helyes bekötése. Tehát jelen rajzon a "HOT" pont felé kell essen az MT2 kivezetés, és a "LOAD" pontja felé az MT1. Különben a Gate nem kap vezérlőáramot.
- Az eszközök kiseb feszültséggel is tesztelhetők. Pld. az Opto kimenet ellenőrizhető 12V feszültségről, ha a 12V-os táppal sorba kötsz egy 12V/1.2W-os izzót és így kötöd az opto 4-6 lábára. Ha a bemenetet bekapcsolod, a lámpa jelez és mind addig ezt teszi, amíg meg nem bontod a 12V tápot. Ha a táp polaritását megfordítod, ugyan így fog eljárni.
A Triac is ellenőrizhető ugyan ilyen módon, a 12V/lámpa kombóval, ha a Gate és az MT2 közé, egy 470 Ohm-ot teszel egy pillanatra. És fordított táppal is ezt teszi, hoszen ez és at opto kimenete is kétirányú eszköz, Avagy az Opto-ban is egy Triac van, csak azt a Gate helyett a fény gyújtja be.
- Az áramkör működését 230V-ról célszerű egy sima 230V-os hagyományos izzóval végezni. A bemenetre az 5V-ot rákapcsolva (a 220 OHM-ot nem feledve) begyújt a Triac, de ugyan ezt teszi, ha a kapcsolásban az Opto 4-6 lábát rövidrezárod. Csak ekkor ki is kapcsol, hiszen a váltóram minden nullpontban nullára (avagy a Triac tartóárama alá) esik.
(#) aviator17 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2021 /
 
Nagyon köszönöm a részletes választ.

Összeraktam breadboard-on a kapcsolásokat 12V-os főáramkörrel. Külön külön a komponensek is szépen működnek, és együtt is az egész áramkör majdnem úgy, ahogy a rajzon van. A snubber alkatrészek (két kondi, illetve a 39 és a 470 ohm) maradtak ki belőle. Ja meg hát ugye DC volt AC helyett rezisztív terheléssel. A helyzet az, hogy nekem végső soron ez az áramkör egy motorhoz kéne majd, azért próbálom erőltetni az induktív terheléshez való kivitelt. Csatoltam két képet a nem működő kapcsolásról, remélem nagyjából érthető, holnap megpróbálom újra összerakni
(#) proli007 válasza aviator17 hozzászólására (») Júl 2, 2021 / 2
 
Hello! A 470 Ohm a triac nem jó lábára csatlakozik. Annak a középső lábra, az MT2-re (kékhez) kell menni. (Egy áramkör megvalósításnál nem kell a kapcsolásirajz kinézetét követni a topológiának, főleg ha huzalozva van..) A Triac-ra lehet kicsi hűtőfelületre is szükség lesz, ha nagyobb teljesítményt fog vinni. Mert kb. 1V esik rajta, így 1A (230W) esetén már 1W hő keletkezik benne.
Következő: »»   3623 / 3982
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem