Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Én azért úgy vagyok vele, hogy ne égessen meg egy alkatrész, amikor matatok, mérek egy áramkörben. A csövektől most tekintsünk el.
Vagyis ha építek egy áramkört, és úgy méretezem, hogy egy adott ellenálláson mondjuk 1W lesz a disszipáció, akkor oda nem 1W-os ellenállást építek be, hanem minimum 3W-ost, vagy 5W-ost. Így is meleg lesz, de nem ég oda az ujjam ha hozzáérek. Nem is beszélve arról, hogy ha sűrűn vannak az alkatrészek, és elkó van a környezetében, akkor annak az élettartama is jelentősen csökken, ha egy 150 fokos ellenállás mellett kell dolgoznia. Elég sok gyári panelt láttam már, ahol ugyan még működött az áramkör, de a nyák maga már szinte elszenesedett a nagy hőtől, vagy a forró alkatrészek mellet púposodtak az elkók. ( Lehet hogy így akarták biztosítani a szervizesek megélhetését? )
Ebben teljesen igazad van, én is jócskán túl szoktam méretezni a melegedő alkatrészeket, bár ha lehet, inkább keresek olyan megoldást, ami nem melegít.
Létezik olyan IC vagy nem mechanikus alkatrész mint a relay? Tehát ha 5V-ot kapna a táp részén akkor
A-érintkezőn vezetne 5V 100mA-t, ha nincs táp kapcsolva akkor B-érintkezőn vezetne 5V 100ma-t. (hagyományos solid state relay itt nem lenne jó)
Pár tranzisztorral és FET-tel megoldható attól függően, mik a további követelmények. Pl. szabad-e a GND-t kapcsolni, mennyi feszültségveszteség engedhető meg a kapcsolóalkatrészen.
Mivel mostanában olvasgattam a Schmitt-triggeről (és nagynehezen, a sokadik megközelítés után már értem), hát az jutott eszembe, akár erre is használható, amit szeretnél.
Gyorsan megrajzoltam (gyorsan, haha, félóránál tovább ), aztán majd kiderül, jó-é az ötlet. De lehet ám, hogy egyszerűbb megoldás is van, nekem most ez jött elő... A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
GND-t lehetne kapcsolni és a feszültségvesztesség az nem tudom mennyi lenne de a lényeg hogy 5V 100mA-t kapcsoljon (mennyivel lehetne növelni a kapcsolt feszt , hogy ne legyen vesztesség?)
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Nézd, a Smitt-triggert már sokan kipróbálták, annyi különbséggel, hogy nem rákapcsolják, utána kikapcsolják a vezérlést, hanem még a fokozatosan növekvő-csökkenő vezérlőfeszültség is képes átkapcsolgatni.
Kipróbálhatom helyetted, ha lesz időm, szívesen. Mint írtam, mostanában olvasgattam, értelmeztem, értettem meg... És lehet egyszerűbb megoldás is, nem egy megoldás van a dolgokra... A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Lásd melléklet. A kapcsoló nyitott állapotában R2 jelű fogyasztó kapja az áramot, zárt állapotban pedig R1. IRLML2502-es FET-ek jók lehetnek.
Ez az alapja, csak kicsit átalakítottam. Itt még képlet is van a számolásához.
Schmitt Meghát, letöltöttem a telefonomra néhány könyvet, különböző megközelítésekkel írták le, végül egyezett a szájízemmel, és úgy tértem vissza ehhez... A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Neked is köszi Bakman. Ez is segitehet a megoldásban.
Úgy keresd, hogy analog switch ic, és barátod biztosan megajándékoz jónéhánnyal.
Pl MAX394, ez az első amit találtam, de keress az igényeidnek megfelelőt....
Köszi! Egyre több a jó ötlet
Vagy ha nem ajándékoz meg akkor veszek , vagy kibányászok valamiől
Continuous Current, Any Pin: 30mA
On-Resistance: 20 - 30 Ω
Sziasztok. A véleményetekre lennék kíváncsi. Lehet-e gond kínából rendelt PC. kamera tápjával, vezetékével lindab tető alatt a melegedéstől? Ott alapból rendkívül meleg van. Illetve ugye a táp is zárt. Köszönöm.
Nem kell ahhoz kínából rendelni, hogy bármelyikkel gond legyen. A tápegység adatlapjában (általában) benne van, milyen környezeti hőmérsékletek között használható. A legegyszerűbb az, ha olyan helyre teszed, ahol nem főzi meg magát.
Egyrészt:
-figyelembeveendő Bakman hozzászólása. Nem a "kínaiság"-tól függ ez. Másrészt: -ha böngészel adatlapokat, felþűnhet, hogy szinte mindent 25 fok levegőhőmérséklet figyelembevételével adnak meg. Még a hűtőbordák értékét is.(Biztosan láttad már, csak most nem jutott eszedbe) Ne tedd oda, ahol te sem bírnád, ő sem fogja kibírni. (Ha haditechnikát veszel, az bírhatja -ha te is bírod az árát.) A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Köszönöm a válaszokat, véleményeket. Nem fogom így hagyni.
Sajnos hosszabbító vezetékem nincs hozzá, hogy lentebb helyezzem el a tápot.
Szerencsére egy globalistakapitalista világban élünk, mindent lehet kapni, az interneten is mindennek utána lehet járni. Azzal semmi baj, hogy magadtól nem tudod a nevét, ez a fórum (többek közt) ilyen segítségre is szolgál. Tedd fel a topicjába, hogy milyen hosszabbítóra lenne szükséged, fényképpel, ha nem tudod a nevét, azok, akik átlátják, ismerik, azok biztosan segítenek, hogyan szerezd be!
Van az a topic, ami direkt ezzel foglalkozik, "vásárlás, hol kapható" a neve. A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Sziasztok,
Szeretnék napelemmel egy 12V-os szivattyút meghajtani . Gondolom, kellene oda valami elektronika, ami bebillen, ha elérte a feszültség a 12V-ot, hogy ne legyen ott 0-10V amin még nem tud indulni! Van erre valami egyszerű megoldás, esetleg kész modul?
A Napelem le tudja adni azt a teljesítményt amit a szivattyú igényel? Ha nincs meg a teljesítmény akkor is elindulhat csak akkor nem hozza a kívánt L/H-t (liter per óra). Jobb megoldást ha a napelemmel töltesz egy megfelelő aksit és arról járatod a szivattyút. (nekem furcsa hogy 10V allatt nem indul, ott is indulnia kell csak nem adja le a max teljesítményt)
Majd megtesztelem, két napelemmel párhuzamosan próbáltam, elindult, lehet, nem tudja a max teljesítményt, de az nem baj, az lenne a lényeg, hogy ha süt a nap akkor forgassa a vizet a napkollektorban. Kihagynám az akkut, mint hibaforrást!
Nem tudom, pontosan, hány voltnál indul el, de az lenne a lényeg, hogy ne legyen 0-ról lassú felfutás, ami alatt áll a szivattyú, de már kapja az áramot. Azt szeretném, ha egystabil erőteljes indítás lenne 12V-nál. Itt billenjen rá, mint egy relé esetén.
És mégis akku nélkül miről akarod táplálni a kapcsoló áramkört?
Mert ha napelemről akkor sötétben halott az is, oszt jó úgy? Komolyra fordítva a szót, NE555 megoldható, úgy mint a szürkületkapcsolók. A bemeneti OPA-k schmit triggerként vannak üzemeltetve hiszterézissel, amit a fényérzékelő vezérel. Igaz az tápfeszültségről van előfeszítve, de ha csak a testet közösíted a napelemmel, és a bemenetre kötöd a napelem pozitív ágát, akkor jól beállított előosztóval, a 12V nál bekapcsolás is megoldható. Viszont valami stabil tápfesz akkor is kell neki, mert ha az is változik, akkor nem lesz pontos a billenési küszöb. Van is nekem ilyen alkonykapcsolóm amit visszarajzoltam, de hogy azt a rajzot most én megtaláljam, elég kicsi az esélye... A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2021
Esetleg valami komparátor-os megoldás is jó lehet de azt írtad , hogy egyszerű megoldás kéne. (na ez NEM az!)
Este nem termel hőt a napkollektor, így a szivattyú sem dolgozik. Pont akkor kell mennie a szivattyúnak, amikor süt a nap. Így nem kell tápfesz sem ha nem süt a nap.
Mit fűtesz a napkollektorral? Ha használati meleg vizet bojlerben, ahhoz inkább termosztátos vezérlés illene. Ha medencét, akkor ez jó ötletnek tűnik. De szerintem a szivattyút nyugodtan indíthatod már alacsonyabb feszültséggel is. Ahogy a napelem leadja azt a teljesítményt, aminél egyáltalán elindul a szivattyú, már forgathatja is. Legfeljebb kevesebb vizet szállít, de a meleg vizet már áthajtja a hőcserélőn. Én inkább a 12V-ot fognám meg, hogy ne kapjon a névlegesnél magasabb feszültséget a motor.
Igen én azt értem... A fix tápfesz meglétét a komparátor áramkörhöz gondoltam,
hogy biztos legyen a be és kikapcsolási pont is. De kicsit tovább gondolva, talán találtam egy egyszerűbb megoldást is, a kép magáért beszél. Feltételezve, hogy a szivattyúd is a napelem táplálja. Ha nem, akkor nyilván azt megfelelően kell bekötni. Arra kell vigyázni, hogy az optocsatoló kollektorárama általában 50mA, tehát ennél kisebb áramigényű kapcsoló elemet kell használni. Tipikusan ilyen pl az SSR is, épp azért írtam is oda. Viszont itt nincs hiszterézis, tehát elképzelhető, hogy a kapcsolási szint környékén némi be/ki kapcsolgatás tapasztalható lesz. Bár ha egy jó nagy pufferkondenzátort párhuzamosan kötsz a opto LED és R1 ellenállással, akkor ez némiképp kiküszöbölhető. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2021
Van rajta hőkülönbség figyelő 230V-os szivattyúval. Van szünetmentes is. De mi van, ha elmegy az áram hosszú időre!? Ez egy biztonsági megoldás lenne, hogy ne tudjon felforrni a rendszer. Lehetne tovább gondolni a dolgot, de azt kellene elsőre megoldani, hogy amikor eléri a napelem a 12V-ot, akkor tudjon csak a szivattyúra menni a feszültség! Nem tudom, hogy ezeknek a szivattyúknak mennyire tesz jót, ha esetleg felmegy a feszültség 8-10V-ig, de nem tud elindulni, csak zizeg az elektronika benne!?
Ha süt a nap, akkor lehet abból stabil tápfeszültséget csinálni neki, nem? Teszek oda agy feszültség szabályozót egy puffer kondival.
Nem gondoltam, hogy ez ennyire komplikált, gyakorlatilag egy lefúvó szelep kellene elektronikából, viszont gépészként nem tudom ennek a megvalósítását! |
Bejelentkezés
Hirdetés |