Fórum témák
» Több friss téma |
Nos a bázisosztókhoz bizony hozzá kellett nyúlni, de az a hf részben viszonylag könnyen ment. Igazából ezt már régebben megcsináltam, azután félretettem, most megint eszembe jutott, hogy folytassam.
Amúgy a 120 m-es halászsávra gondoltam - régebben egy két csöves rádióban benne volt - amit trópusi sávnak is szokás hívni. Inkább az érzékenység miatt vannak kétségeim, mert a VEF nem a legérzékenyebb. Pedig az oroszok szinte csodákra voltak képesek - dolgoztam kint egykor és találkoztam elképesztően érzékeny készülékkel - de a forgalmazott készülékek - talán szándékosan? - nem valami érzékenyek. Persze tudom, hogy a legjobb erősítő egy jó antenna, ám sajnos lakóhelyem domborzati adottsága nem nagyon kedvez távolsági vételeknek.
Érzékenységét lehet növelni öcsipanelre ültetett tranzisztoros fokozattal (csak óvatosan), szelektivitását kerámia szűrővel.
Az érzékenységet egy KF fokozatban nem lehet túl sokáig növelni, mert árnyékolás nélkül, egy frekvencián (pl. 455 kHz) kb 60 dB -t lehet erősíteni, aztán begerjed. (max három fokozat a fázisfordítások miatt, de a nagyobb erősítésű nagyfrekis Si tranzisztorokkal BF240, 241) Ha ennél érzékenyebbre van szükség, akkor jön a dupla keverés, kettős KF, pl. 21,4 MHz (10,7 MHz)/455 kHz. Ezekre a frekikre lehet beszerezni szűrőket, és keverő kvarcokat is. A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2021
Sziasztok! Ismeri valaki a z OPTALIX DOLORES táska rádiót, annak lellene a kapcsolási rajza . Ha valaki tudna segíteni megköszönném,
Nem ismerem,de innen letölthető.
Kérési vázlat: Optalix, TED; Amiens, Párizs, Aubervilliers Dolorès Köszönjük érdeklődését vázlataink iránt. Vendégként hozzáférést kap naponta legfeljebb 3 oldal és maximum 10 oldal 30 napon belül (minden oldalt külön kell kérni) Az érvényes e-mail cím megadása után a kívánt sematikus oldal letöltési linkjét elküldjük e-mail fiókjába. Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2021
Szia
... parancsolj !
Mennyi biztosíték van ebben a rádióban !
Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni, hogy van egy pár darab 12zs1p csövem és találtam hozzá egy jó kapcsolást csak azt nem tudom, hogy mik a tekercs adatai? Aki tudna benne segíteni azt nagyon megköszönöm!! Ha minden igaz egy rövidhullámú rádió.
Ez majdnem ugyanaz: https://www.qsl.net/dk3wi/Roehrenaudion1.html
Itt vannak tekercsadatok, a fenti kapcsoláshoz is használható.
Sziasztok!
Xomax xm-2dtsbn6220bt típusú multimédiás autórádió folyamatosan újraindul a logó betöltése után. Tudnátok segíteni?
Még mindig nem jó helyre írtad... https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2453277.html#2453277
Bővebben: Link /"Újraszoftverezést" kéne megpróbálni...ha lenne hozzá firmware(de nincs?)/: Bővebben: Link
Én egy Erisin-el szívtam ugyanígy, a SOM-ot kellett körbeforrasztani újra.
Sziasztok! Adott egy Resprom-A 102 amit hellyel közzel helyrehoztam már csak a keret antenna hiányzik róla. Azt szeretném megkérdezni, hogy mivel lehet helyettesíteni a 240 ohmos szalagkábelt [drótosok kíméljenek próbáltam]? Vagy ha nincs másik lehetőség kerestetik 240 ohmos szalagkábel. Előre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2021
Szia!
Milyen "keret antennát" akarsz "rátenni"? Hány méter szalagkábellel fogod megoldani? Az se mindegy ám... 1-2 méter, vagy "háztető" ? - mindjárt egész más téma.
Amennyiben most is OIRT normás (gondolom, igen), akkor olyan mindegy, hogy van, vagy nincs URH antenna. Ha van valami átalakítás CCIR-re, akkor a helyi adó(k-)t a "drótos" antenna is venné.
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2021
Sziasztok!
Sok év után elővettem a régi Proxima 408 rádió erősítőmet. Szeretném kicserélni a kondenzátorokat. Meg is vannak az újak, már régebben összeszedtem őket. Viszont a kapcsolási rajzokat sehol nem lelem. Tudna nekem linkelni esetleg valaki? Köszönöm szépen!
Ész nélküli kondenzátor cseréhez minek rajz?
Ezt miért tőlem kérdezed? Én sem vagyok híve a "cseréljünk kondenzátort, mert mindig az a hibás" gyakorlatnak. Én csak a "kapcsolási rajzokat sehol nem lelem" beírásra linkeltem be az első (!) találatomat.
Mivel a gyári keret antennája tönkrement úgy kaptam hogy le volt félig szakadva emiatt kérdeztem. De már megoldódott, mert fogok venni egy donor rádiót amin ép a keret antenna.
A keret antenna az kb. akkora lenni mint a rádió kerülete.
Kondenzátor cseréhez minek a rajz, kiveszed a régit, beteszed az újat, és passz.
De minek cseréled a kondenzátorokat, mit vársz a cseréktől? Megállapítottad, megmérted, hogy hibásak? Az összes nem szokott hibás lenni. Az összes cseréjével nagyobb kárt okozol, mint gondolnád.
Sziasztok!
Szereztem egy régi Videoton R4430-as készüléket, aminek a csöves végfokát már életre keltettem (az se volt magától értetődő), viszont a rádió panelnál kicsit megakadtam, mert nem nagyon tudom, mit és hogyan mérjek rajta. Ugyanis: amint felfűt az egyenirányító cső és felmegy a tápfeszültség, elkezd valami füstölni azon a panelon! De nem egy ellenállás vagy kondenzátor, hanem az URH kapcsoló egyik lába tövéből látom felszállni Konkrétabban az A8-A9 körül, amiben az az érdekes, hogy azon át nem is folyik áram, legalábbis URH állásban tuti nem, mégis csinálja akkor is. Semmi szaga nincs amúgy, nem olyan mint amikor műanyag ég vagy elpukkan egy elkó. De kikapcsolva megmértem és nincs is zárlat ezen lábak bármelyike és a föld között. A váltás is megfelelően történik (0 ohm vagy szakadás a megfelelő lábak közt). Viszont érdemi mérésekhez mégsem nagyon merem ezt sokszor eljátszani vele. Azt még kipróbáltam, hogy ha R38-at kiveszem, akkor nem füstöl semmi, de amúgy is erre számítottam. Viszont: R143-on alig 2V esett így, amit kevésnek érzek, és a varázsszemen percek alatt sem jelent meg semmilyen fény. Pedig így ott már megvolt a megfelelő anódfeszültség.. Megnéztem azt is, hogy az ECH81 körüli árnyékolt doboz külseje nem zárlatos egyik kivezetéséhez se. Bármi mérési ötletetek van esetleg, amivel tartósabban is feszültség alatt tarthatnám?
Lehet, hogy befújták a kapcsolót a ma divatos WD40-el, ami nem való erre. Viszont a hiba behatárolása érdekében én az R34-et vettem volna ki. Egyébként néhányszor 10 mpig hagyhatod füstölni a kapcsolót - hátha eltávozik az anyag, vagy más derül ki.
A varázsszem sötétsége egy másik hiba lesz, hiszen ő az anódfeszt C103 második pufferről kapja G4-5-ön keresztül, amit csak a hangszedő gomb bont. R143 csak az ECC85 anódfeszét viszi, ott mA nagyságrendű áram folyik, tehát akár normális lehet a 2V esés.
Szia!
Nem hiszem, hogy bármivel mostanában fújkálták volna, láthatóan éveket, talán évtizedeket állt valami poros helyen (centi vastag porcicaréteg a panel tetején, kompresszorral maszkban fújattam le róla). A portalanításon kívül én csak egy apró csepp tiszta alkoholt adtam a kapcsolóknak, potiknak még első bekapcsolás előtt, ezután mértem az 1 ohm körüli átmeneti ellenállásokat. Az URH kapcsoló sem tökéletes, kicsit szorul, kiengedéshez rá kell segíteni. Rémlik, hogy hasonló kinézetűt kb. 10 éve szedtem szét, de már akkor is elég öreg volt az anyag, félek csak eltörném valamelyik műanyag részét. De ha netán az van a hiba mögött, hogy valami nagyobb feszültségen átvezető dolog lerakódott és mellesleg szorul is tőle, akkor gondolom úgyse fogom megúszni.. R143 csak azért gyanús számomra, mert akkor a kapcsolási rajz szerinti értékekből számolgatva, utána (a 10k-kon) 100 V nagyságrendű feszültség kéne essen, de az meg arányosan nem jön ki, legfeljebb ha a tekercseket nagy ellenállásúnak feltételezem.
Az A8-A9 - nél áram nem folyik, ámde anódfeszültségen vannak bármely állásban. Valahol a környéken zárlat lehet a test felé, pl. a KF házára, vagy a KF kivezetéseknél (I., II., VI.).
Most volt időm újra mérni rajta párat. R34-en amikor elkezd felszállni a füst, kb. 55 V feszültség esik. Ellenállása 950 ohm körüli a valóságban is, tehát ez majdnem 60 mA áram ezen az ágon. Biztos vagyok benne, hogy ez sok. Viszont nem merev földzárlat van rajta, mert még a csőhöz közelebbi lábán is marad kb. 30-35 V a földhöz képest.
Mivel a szóban forgó füstölős kapcsoló mechanikusan is szorul a többihez képest, egyre inkább az a gyanúm, hogy annak a belsejében van valami sérülés, lerakódás, ami még vezet is, nem csak súrlódik. A füst a 8-9-10 lábak körül (a 10-es földelt láb!) száll fel, és most többedik próbálkozásra már némi feketedés is látszik a burkolat ezen részén. Így viszont jön a kemény kérdés: ilyet vajon honnan szerezzek, mert megbontani az 50+ éves műanyagot gondolom esélytelen törés nélkül.
Valami ilyesmit sejtettem - valószínűleg elszenesedett műanyag részben vezet.
Nem tehetsz mást, mint elvakarod a fóliát ( a talaj maradhat) és átvezetékezed a B szekció 1-2-3, vagy 4-5-6 kapcsolópontokra. Mivel ezek nem használtak, remélhetőleg a lábak belső környezete még ép.
Ott az érintkezők sincsenek bent sajnos, mértem és nem kapcsol semmit sehova. Szóval marad az, hogy csak meg kell bontanom a kapcsolót..
De amúgy igen, ez volt a hiba. Ha a 7-8-9 lábakat kiforrasztom és leszigetelem a paneltól, akkor a KH gombot benyomva hiba nélkül megszólal a Kossuth, meg egy német nyelvű adó is 800 kHz körül. Az A8-as lábon 210 V-ra áll be a feszültség, R34-en pedig 5,5 mA folyik át.
Még esetleg olyan megoldáson gondolkodom, hogy az URH rész anódfeszültségéről megtáplálok egy hálózati relét (ennek mennie kéne egyenfeszültségről is, ha jól sejtem), és így megmaradna az URH-ra átkapcsolhatóság is egy gombbal. (Nem a gyári állapotra restaurálás a célom, csak bekapcsolható és hallgatható legyen.) |
Bejelentkezés
Hirdetés |