Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED az autóban
Nos nálam ez a lyukasztásos módszer nem fog működni...Nekem a lámpa test az teljesen a kasztnin kívül van.Az autóból csak a vezetékek jönnek ki. Egy gumi tömszelencén keresztül. Tehát ha fúrok akkor beázik a lámpa... A többi meg adja magát.Ráadásul nem igen van erre felém bontó ahol tudnék vételezni másik búrát.Szóval ez így kicsit gázos.
Az általam említet led adatlapja szerint az üzemi hőmérsékletet 135 fokig bírja.A puding próbája is az evés. amjd kiderül meddig bírja...
Hát, akkor nem luxeon de a fénye az tényleg nagyon jó. Egyelőre a meleget is bírja. Meglátjuk az igazi nyár hogy tetszik neki
Tudósíts folyamatosan.kiváncsi vagyok meddig bírja a cuccos.
Semmi gond!
A hűtés elméletileg nem gond. Nézd meg ezt : http://www.luxeon.hu/docs/luxeon_k2st.pdf Ezen belül is a 9. oldal az érdekes.Jól látható ezen a képen : Figure 1. 4lead Gullwing Package Outline Drawing. hogy a lednek hűtő felülete van.Ami viszont nem látható a képen hogy ez egy nagy tisztaságú hatszögletű réz tömb aminek a tetejére van a chip rá ültetve.Tehát elméletben megoldható a hűtés.Csak a forrasztandó felületet kell jól megmelegíteni amire a ledet forrasztom.a többi már csak türelem kérdése.(remélem) Mivel nekem a led az adott csak az elektronikára kell költeni.És ez a macerásabb mivel a a fet az nem nagyon beszerezhető.Iletva ahol igen ott meg 1300 pénzt/db kérnek érte.Amit kissé sokallok.AZ ic megvan gyakorlatilag 150 forintból,Igaz a Lomexnél csak MC33063av tipust találtam de szerintem ez is jó.Az AVD-s típus az nincs raktáron náluk.Az smdk filléres cuccok.
Én valami ilyesmire gondoltam mint az a képen látható.
(a képért nem cikizni,ilyet tudok és kész ) A piros az egy vörösréz cső darab be vágva meg hajlítva.Hozzá forrasztva egy szét szedett helyzetjelző/féklámpa ajzathoz.A kék szín a panel a többi meg adja magát. A ledek hűtő tönkje mehet testre ezért csak rá kell forrasztani a réz csőre. A hűtés elméletileg meg oldva...vagy nem de az biztos.
Sziasztok!
Végigolvastam az elejétől a topicot. Szeretnék én is elkezdeni kísérletezni LED-es világítással, nem autóban elsősorban, hanem egy H3-as autólámpával működő akkus kézi reflektorban. Dehát mégiscsak autólámpáról van szó, ezért bízom benne hogy belevág a témába. Tehát célom a H3-as izzó kiváltása úgy, hogy legalább ugyanakkora fényerőt produkáljon a LED-es is. Első kísérletemet egy olyan 5 chipes (max) 100mA-es LED típussal szeretném megcsinálni, ami 120fokban képes világítani, (max) 3.6V-on 50.000mcd tud katalógusa szerint, és 6500K színhőmérsékletű (Xenon fehérhez hasonló??). 3 ilyen LEDet szeretnék sorbakötni, majd ezt 4x párhuzamosan. Azaz 12 LEDem lenne, 10.8V-os feszen. Az Akku (fix) 12V, ezért egy 3 Ohmos ellenállással érném el a 10.8V-ot (3*3,6V). A LEDek elhelyezését a H3-as fényszóró helyett ki kell kísérleteznem. Elképzeléseim vannak, igyekszem majd lerajzolni őket 3D-ben és közzétenni. Szeretném kérni véleményeteket, tapasztalatotokat, hogy nekem is kell-e mindenféle "áramköröket" illesztenem a melegedés és stabil áram (400mA) miatt? Bármilyen egyéb megállapítást, ötletet szívesen veszek, csak bátran. Tomesz.
Helló, megadnád annak a lednek a tipusát amit használni szeretnél.....köszi
Sziasztok!
Ez az IC használható lenne meghajtásra? Led: Bővebben: Link IC: Bővebben: Link Előre is köszi! Tamás
Hi,
talán nem teljesen ide kapcsolódik, de felvetődött bennem egy ötlet az autó belső világításának fejlesztésére. A Belső 5W-os izzó helyett, ahogy mértem, befér 15-18 db nagyfényerejű fehér led. Ledenként 4 V körüli feszültség esik, talán kicsit több, így nem gond, ha 14,4 (ez a max tudtommal autóban) feszt kap, ha 3-at sorba kötök, majd ilyen sorokat párhuzamosan. Egy félkész modellem már van, sokkal jobban tetszik, zirca fele annyit eszik, mint az 5-ös izzó, és nem szórt fény, olvasásra is alkalmas, menet közben is (nem zavaró). A problémám inkább a finomság. Vagyishogy minden maradjon az autóban eredeti, ami maradhat, s mégis azok a ledek felerősödjenek, illetve kikapcsoláskor elhalványuljanak. Namármost ekkora áramhoz igencsak nagy kapacitás kéne a kondinak szép elhalványuláshoz (1,5-2 mp-re gondoltam), a felerősödés meg tranyó+bázisonkondi felállásban megoldható. Valahogy nem lehetne ugyanezzel a tranyóval, ugyanígy ezzel a kis kondival az elhalványulást megoldani? 2200µF nem nagyon fér el a lámpabúrában... és, ugye, ha kikapcsolom a lámpát (a kapcsolóval), cseszhetem az egészet. Illetve, lehet annak valami következménye, hogy ha a tranyo bazisara adott jelet kapcsolom? Mert akkor ugye a tranyo mindig aram alatt lesz, noha nem enged at, nem fogja szivni az akksit, akármi? Van erre valami ötletetek? Bömikben láttam ilyen fedélzetvilágítást, nagyon halvány, meg minden, de felerősödik/elhalványul, és nem hiszem, hogy olyan nagy kondit raktak volna bele. Ötleteket várok, éledjen a topic! zimpee
Üdv mindenkinek!
Sajnos nem értek a LED-ekhez, csupán annyit, hogy kis áramfogyasztással és kis hö termeléssel erös fényforrást biztosítanak. Gondoltam (?), hogy elég egyszerüen venni egy 12V-os LED egységet, s ezt beszerelhetem mint hátsó ködlámpát. De valóban ilyen egyszerü lenne ez? Kocsimon van elsö ködlámpa, mely 15A-es biztosítékon át csatlakozik. Azonban hátul nincs ködlámpám. Viszont a hátsó lámpatestben a piros lencse mögött van egy felhasználatlan üreg (más piacokon iden nyilván egy extra lámpát tettek volna), ahová szeretném az LED egységet beszerelni, úgy hogy rákötném a + pólust az elsö ködlámpára. Így az extra áramfogyasztás valószínü nem terhelné túl a 15A-es ködlámpa biztosítékot. Kérdésem: ez lehet valóban ilyen egyszerü, s ha igen milyen LED egységet keressek (gyártmány, típus, stb...), amihez foglalatot is tudok találni? Beszereléssel nem lenne probléma, hely és mélység van a lámpatestben. Köszönettel minden tanácsért.
Szia!
Ha kicsit visszaolvasol ennek a témának a kezdetére, ott láthatod, hogy a jogi háttérről (KRESZ) is volt szó. Nem olyan egyszerű ez, hogy "becsavarom az izzót, és jócakát", mert átalakításnak minősül, s mint ilyen, NKH engedélyköteles. Ezen felül a LED, mint fényt kibocsátó dióda, nem egyezik meg az izzólámpával. Az izzólámpa nem igényel semmilyen előtétet, áramszabályozást, nagyon leegszerűstve azt is mondhatnám, hogy feszültégvezérelt eszköz. Ezzel szemben a LED áramvezérelt alkatrész, épp ezért a rajta átfolyó áram erősségét korlátozni kell a működőképességének megőrzése végett. A valóságban a LED viszonylag alacsony hőtermelés mellett képes viszonylag nagy fényerőt produkálni, így tehát a fogyasztás/hasznos teljesítmény aránya jobb, mint az izzólámpáké. Azonban van egy komoly hátránya (az imént említetteken túl), mégpedig, hogy a fénykibocsátási sugárzási szöge eléggé szűk (az izzólámpához képest). Tehát ha a járműved világítását (vagy annak egy részét) át szeretnéd alakítani LED-esre, akkor az az esetek döntő többségében többől áll, mint hogy Idézet: .„betekered a foglalatba a LED-et” (Az igazsághoz hozzá tartozik az is, hogy vannak már gyártók, akik kész, az izzó helyére egy-az-egyben betehető, kész, előkészített LED-es fényforrásokat forgalmaznak - erre is van néhány link itt, a témában - de ezek ára jelenleg a mi kereseti viszonyaink mellett szinte horrorisztikus.) Mindent összevetve megfontolandó, hogy megéri-e belevágni (bár a biztonságunk mindennél többet ér!), de ha nem rendelkezel megfelelő tapasztalattal a téren (márpedig a saját szavaid ezt támasztják alá!), akkor inkább javaslom, hogy egy erre szakosodott, autóvillamossági szakemberrel végeztesd el a munkát.
Köszönöm a tanácsokat. Azonban ha valóban vannak készen betehetö rendes foglalattal rendelkezö LED “izzók”, s ilyet már találtam is az Interneten, akkor gondolom ezek megfelelö védett áramkörrel is rendelkeznek.
Ami az én esetemet illeti, nem akarok meglévö “rendes” izzót lecserélni LED-esre, hanem kiegészítésként beszerelni egy hátsó üres lámpatestbe, melynek piros lencséje van. Ami a sugárzási szöget illeti, mivel ez csak egy hátsó köd-lámpa lenne, talán ennek nincs különleges fontossága, csak az, hogy erös piros fényt adjon hátrafelé. Egy ilyen LED-et már találtam ugyan, de noha rajta van az Internetes, mégsem tudtam eddig beszerezni (1156 HighPower 3 Luxeon LED - red - instead of 12V/21W light bulbs). Ez egy rendes bajonet foglalatú LED lenne.
Megértettem, amit Te szeretnél.
Az ilyen, "LED-izzók" (jaj, de hülye megfogalmazás...) valóban rendelkeznek megfelelő áramkorlátozással, tehát - elvben - ezek a fényforrások megfelelnek az általad támasztott igényeknek. Azonban még a jogszabályi háttérről nem szabad megfelejtkezni (átalakítás!), nehogy egy NKH-s ellenőrzésbe futva "ráfaragj".
Helló Srácok!
Van egy a témát nem teljesen fedő kérdésem (Nem nagyon nagy áramú és nem hátsó lámpa). Az Opel Corsa B típusú kocsimban kicseréltem a konzol háttér világítását ledesre (75mA, 5mm normál tok) de nem bizonyult tartósnak a megoldás, azóta váltottam kisebbre (~25mA, 3mm normál tok). A nagyobbakat 60 aztán 40mA-ről járattam (csak előtét ellenállattal, nem áramgenerátorral), de durván olyan 20 órányi működés után elszáltak mint a győzelmi zászló. Ehhez a típushoz volt katalógus lapom, annak ismeretében használtam. Ekkor cseréltem 2×3 db 3mm-esre 20mA-rel hajtva, igaz ezeket csak az eladó fejéből vett adatoka alapján állítottam be. Ezek is elszáltak illetve a mostaniak még úgy-ahogy működnek (mint egy diszkó lámpa), ha hideg van akkor egész türhetően ha meleg akkor teljesen "elmegy" a fényük. Egy idő után gyanus lett a melegedés ezért nagy hűtőbordákat forrasztottam rájuk hasztalanul. Nincs ötletetek hogy mi lehet a problémájuk? A kicsik lábai elég kurtára vannak vágva (kb 3 mm) és így vannak forrasztva illetve a műanyag testükből is csiszoltam egy kicsit de a nagyokon ilyet nem követtem el mégis elszálltak. Otthon szimuláltam a körülményeket egy 48 órás folyamatos teszt erejéig 14 voltról az eredeti ellenállattal folyamatosan járatva tökéletesen működött a teszt Led. A beépítetteken zavarszűrő kondi és egy dióda is a záró irányú zavarok ellen. Valami ötlet? Köszi
20mA fölé ne menj ennyi. Nem sok hagyományos ledet ismerek ami kibírná.
Helló
Melyik változatra gondolsz? A normál a tokozásra értendő a hozzászolásomban. Az 5 mm-es változat datasheet szerint 75mA illetve 150 mA PWM módban 10%-os kitöltés melett. A 3 mm-eshez nem volt datasheetem de az eladó hozzáértő és ő max 40-45 mA-es értékre emlékezett, ezért ennél csak 20 mA-rel probálkoztam. Üdv
Sziasztok!
Azt szeretném megkérdezni, hogyan tudom rákötni az autóban lévő aksira a ledeket (gondolom simán nem bírja a led). Mi szükséges hozzá? Egyáltalán megoldható-e? Beltérben szeretném használni 50 db-ot ebből: http://www.hestore.hu/termek_10026921.html Igazából nagyon amatőr vagyok Választ előre is köszönöm!
Szia! Nem bonyolult! A LED nyitófeszültségétől függően 3 vagy 4 LED-et kell sorba kötnöd 12V-ra, és egy ellenállással be kell állítani a LED-eken folyó áramerősséget. Ezekből a kis füzérekből annyit párhuzamosítasz amennyi neked kell. ( Ellenállás helyett áramgenerátort is lehet alkalmazni. Így viszonylag széles feszültségtartományban állandó fényteljesítményt lehet elérni. ) A "LED-ek párhuzamos kapcsolása" -témában sokan az egyszerű párhuzamosítást ajánlották egy nagyteljesítményű ellenállással korlátozva le az áramot. Ezen kapcsolás egyszerűsége ugyan csábító de baj esetén előfordulhat hogy igen sok LED-et kell majd cserélni. A témában eléggé kiveséztük már ezt, PRÓ és KONTRA.
Én ezt a kapcsolást ajánlom: Különálló LED-füzérek párhuzamosan. Egy példa az LM317-es IC-vel elkészített áramgenerátorra: Nem túl szép, de ezt hozta be a keresőm elsőnek. Egy kis segítség a LED-es áramkör tervezéséhez: LED előtét ellenállás számító... Sok sikert a projekthez.
Üdv!
Szeretnék a projektoromba LED világítást rakni. A LED, amit kinéztem 700lm 10W fehér EZ!! És a kérdésem az lenne, hogy milyen tápot csináljak neki, illetve mekkora hútőborda kell rá és hogyan fogassam rá? Van 15V 3A es tápom régen laptoptöltőként üzemelt, csak valami stabilizáló IC kellene rá LM317 pl. de kellene hozzá kapcsi rajz. Köszönöm a segítségeket előre is!. Máté.
Erdemes azt is figyelembe venni,hogy nem egy pontbol vilagit. Ez projectornal gond lehet. Minel nagyobb wattos, annal tobb, kis alegyseg van osszekapcsolva.
A masik, hogy ez kb a regi lemezgyaras diavetitovel osszevetheto fenyt fog produkalni, magyaran egy TV meretu kepet latsz az enyhen besotetitett szobaban. Ha vilagosabb van, akkor korvonalakat... Masreszt a ledet aramgeneratorral kell meghajtani, en sima stepdownt csinaltam, ahol a sense labat egy figyeloellenallason eso, erositett fesszel taplalom.
Hát, egy 50W os szpotlámpával 4 méterről 3méteres képátlón lehet látni a rajzfilmeket, aztán egy 4LED es elemlámpát tettem bele és kicsit halványabb volt a kép, de nem volt foltos, mert annyi prizma meg minden bigyó van benne, hogy teljesen széttöri a fényt! De mekkora bordát tegyek rá? egy 8cm es ventilátor van közvetlen mellette. Egy P1 es számítógép prochűtője jólenne erre a célra?
Szerintem az keves lesz, illetve ha fullon megy a venti, de akkor meg hangos.
Minel nagyobbat, mondjuk egy P4-es hutoje eleg lesz, de kenj alaja pasztat. Amit kineztel, elegge regi darab, szerintem nezz meg korul egy kicsit. Ebay tele van ilyenekkel, ahol a Lumen/Watt mar jo magas.
Bocs, most latom, nem jo topicban vagyunk. Van projectoros topic!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |