Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
A tápágban lévő ellenállások tényleg nem szerencsések ennél a topológiánál.
Mi a helyzet az 1k4 ellenállás értékkel? A helyükön az 1k nem hiszem, hogy jó lenne, nekem 1k2 kevésnek bizonyult.
Ezzel a FET-es valamivel szerintem zsákutcába futottam...
![]() ![]()
A furatgalván nem zárja ki az alkatrészek cseréjét. Egy ellenállást a legalapvetőbb eszközök birtokában már biztonságosan és szépen ki lehet cserélni.
Nincs gond a kapcsolással.
Arra fel kell figyelni, ha E96 sorból választott ellenállást írnak elő. Annak az érték és/vagy pontosság miatt jelentősége lehet. A mostani esettől elvonatkoztatva, mikor a bontás veszélyezteti a galvanizált furat épségét, igyekszünk úgy kicsípni a cserélendő alkatrészt, hogy a lábából maradjon annyi csonk amire a másik felforrasztható. A csonkot már könnyen eltávolíthatnánk, viszont a furatban visszamaradó ón miatt lehet már nem fér be a cserealkatrész lába.
Sziasztok!
Van egy DS-150-es végfokkal szerelt Subwoofer erősítőm. Potik újak. Torzításmentesen szépen szól, viszont van egy zaj amire nem jövök rá honnan jöhet. Az zaj néha percekig nem jelenik meg, majd különböző intenzitással recseg a hangszoró, néha a hangszoróvédelme is lekapcsol. Csatoltam a végfok rajzát illetve, magát az erősítőt is. A színes jelölések azért vannak a rajzon, mert egy német fórumról származik a kép, nálam az R11 rendben van a többi ellenállásal együtt. A zajon kívül annyit tapasztaltam, hogy a C16-17-es kondik melegednek. Valakinek van esetleg ötlete? Videó: Zaj A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2022
Ezt a FET-es erősítőt próbálta már valaki? 8 Ohm-os terheléssel is lehetne használni? Ezt próbára össze tudnám rakni egy kis próba NYÁK-on...ha érdemes...
![]()
Azt gondoltam, hogy kisebb lesz a teljesítménye...Csak egyáltalán működőképes-e...?..Mert egy másik FET-es erősítővel már eléggé befaragtam...
![]()
Azt a kapcsolást én nem építeném meg. Ha már mindenképpen valami olyat akarsz, akkor vagy VF2 vagy az a baji féle, abba se kell sokkal több alkatrész. Ha nincs vájt füled az egy jó kapcsolás, nem koppan bekapcsoláskor, csak a termikus stabilitását kell megoldani azokhoz a fetekhez. Tranyóval a végén sok gyártó is használta a kapcsolást, gyári erősítőkben pl. a Toshiba is.
Ez egy nagyon alap kapcsolás. természetesen működőképes, de sok minden kiegészítés kellene hogy igazán stabil, biztonságos legyen.
Ha mindezeket hozzáteszed, akkor a ott leszel mint ha megépítenéd reloop fetes erősítőjet. Látom az a VFXX jellegű kifogott rajtad, pedig sokan meg csinálták. Jó páran próbálkoztunk olyan kapcsolással, amit csak be kell lapátolni a nyákba és kész. Amolyan budget erősítő módjára. Főleg a néha kezelhetetlen munkapont elmászás okozta hibák kijavítása volt a cél, aztán vagy elsiklottunk felette, vagy olyanná sikeredett mint Karesz földelt kimenetűje. Termikusan a T3 lenne az aminek köze van a nyugalmi áram stabilitásához, de nem olyan egyszerű a helyzet, hogy csak oda kell fogatni a bordára és kész. Nézd meg a kapcsolásban lévő mosfetek transzfer karakterisztikáját. Látható, hogy a hőmérséklet függvényében más és más meredekség jellemzi őket. Ráadásul a "P" és az "N" csatornásak nem is egyformán viselkednek. A linkelt kapcsolásban egy 30-50mA-es nyugalmi áram esetén a végfetek gate elektródjai között 6-7V kell hogy legyen. Ezt lehet beállítani a T3-al, aminek neve is van, mégpedig BE sokszorozó (bázis-emitter sokszorozó) Ennek a hőfok függése úgy alakul, hogy ahányszorosa a UCE feszültség az UBE feszültségnek, annyiszor -2mV/Celziuszfok, vagyis -20mV/Celziusz körüli. ez 50 Celziuszfokos melegedés esetén már 1V-al kisebb feszültséget eredményez. Ez már sok a feteknek, mert teljesen le fognak zárni. Gyakorlatilag megszűnik a nyugalmi áramuk. Bevált módszer, hogy két részre osztjuk a munkapont áramkört. Egy hőfokfüggetlen, és egy hőfokfüggő tagot kötünk sorosan. A hőfokfüggő ez a sima tranzisztoros, a független pedig egy TL431 referencia IC-vel alkotott. A fekete leves ez után jön, hiszen a két áramkört felváltva kell trimmelgetni. Hidegen, majd melegen, majd megint hidegen, majd megint melegen. Ha melegen növekszik a nyugalmi áram, akkor a TL431-en csökkenteni kell a feszültséget és a tranzisztoron növelni, fordított esetben éppen fordítva. néhány óra rá fog menni.
Köszi a sok jó tanácsot! Alapból nincs a megépített erősítőben sem termikusan csatolva egy meghajtó tranzisztor sem a FET-ekhez...'reloop fetes erősítőjéhez' van esetleg egy link, vagy melyik fórumon keressem?
![]() A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2022
Eddig még senki sem kereste.
Köszönöm! A negatív táp ágban D9 jól helyezkedik el? Hát nekem ez már egy kicsit 'bonyolult'...
![]() ![]() A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2022
Akkor nézd ezt a rajzot, ez jóval egyszerűbb.
![]()
Köszi! A tápegységem már adott...2x23,5V, vagy 2x31,5V...Újabb transzformátorba már nem ruháznék be és teljesítményben sem kellene csak 2x25től-max50W-ig.
Nincs azzal baj, R3 értékének csökkentésével ugyanúgy fog működni kisebb tápfeszről is. Ha jól emlékszem az enyém is +/-30V-ról ment.
Akkor adja magát reloop erősítője. Logikus a felépítése, és a bemeneti differenciál erősítőnél a kék ledes kijelzőt akár el is hagyhatod. Azt valami spéci igény miatt rakhatta bele.
Védelmi szerepe nincs, csak jelez, talán DC hibát? De majd ő elárulja, ha nem titok. ![]()
Nem titok. Ha felborul a visszacsatoló kör, legyen szó clippelésről, áramkorlátról, vagy meghibásodásról, a differenciál-erősítő elbillen az egyik irányba. Ettől nyit a T5, T6 egyike. PA erősítőkben fordul elő leggyakrabban. Az 555-öt a jobb észlelhetőség miatt költöttem hozzá.
Sztereo erősítőhöz keresek kész panel tervet kerti hangosításhoz. TDA-ra gondoltam minimum 40-50 wattal oldalanként. Akinek van megosztaná velem?
Szia!
Igen. Valahogy így illik egy clip indikátort kivitelezni.
A faék fetes amit Ge Lee linkelt, az nem igényel semmi komoly tudást. Nem mászik el a nyugalmi áram, nem hal meg a végfet attól hogy műszálas zokniban tapogatod. Csak hogy az nem 200Ft-os fet. Sztereóhoz egyből 6000Ft alsó hangon, de az esetleges 4 Ohmos terhelés miatt duplán érdemes használni a magas RDS On érték miatt (több mint 1 Ohm).
De túláram védelmet itt is érdemes beépíteni, és akkor már ez sem lesz faék. Előbb-utóbb ott kötsz ki, hogy olyan lesz mint a reloop erősítője. Abban sincs semmi felesleges, talán a clipp jelző hagyható el. Ha esetleg be tudsz szerezni laterális feteket (k1078/j162), és van két független dupla tápod, akkor mutatók olyan faék kapcsolás (most telefonról nem megy), ahol egyetlen TL072 meg néhány ellenállás kell csak pluszban. A fetek direkt mehetnek a bordára szigetelő nélkül, mivel ezeknek a feteknek a source elektróda van a tokozáson, és földet kimenetű kapcsolás esetén ez jól jön. Szigetelés nélkül jobban is terhelhetőek.
Sziasztok!
TDA7396 ról kérdeznék. Ez egy hidalt 1×40W/2Ohm erősítő, szimmetrikus jel bemenettel. A kérdésem az lenne, hogy ha aszimetrikus jellel hajtom meg akkor csökken a teljesítménye?
Nézd meg az adatlapját. Azt írja, hogy aszimmetrikus, és szimmetrikus meghajtásra is alkalmas. Ott mutatja is az egyik rajzon a lehetőséget.
A kivehető teljesítmény viszont nem ettől függ, hanem a konkrét tápfeszültségtől, és terhelő impedanciától.
Hali! R9/R10 helyére betettem 1-1 2kOhm-s trimmert. 1,5K - 750 Ohm--ig kipróbáltam minden értéket 50 Ohm-os lépésekben...1050 Ohm körül indult el az erősítő kis nyugalmi árammal, de a 70-75 mA-s nyugalmit továbbra sem sikerül beállítanom...Szépen növelhető a nyugalmi áram úgy 20-30 mA értékig, de utána 'elszáll' több száz mA értékre. Min a két oldal ezt produkálja, ezért nagyon az a gyanúm, hogy ezen a készen kapott NYÁK-on valami mégsem kerek, vagy valamelyik más beültetett alkatrész (ellenállás) más értékű lenne, mint a rajzon? De ennek kicsi az esélye, mert én úgy emlékszem, hogy beültetéskor egyesével megmértem minden alkatrészt beforrasztás előtt. Vagy írták máshol, hogy begerjed a műveleti erősítő kimenete és az billentené a nyugalmit?
A nyugalmi áram beállítása során az erősítő bemenetét rövidre kell zárni.
A kapcsolás sajátossága, hogy a hűtőborda testelendő. Mekkora a kimeneti egyenfeszültség? A rajz szerinti BC tranzisztorokat ültetted be? Az R9/R10 helyén próbáltad már az 1k4 értéket?
Mint írtam 750-1500 Ohm-ig minden értéket próbáltam, így az 1400 Ohm-ot is. 1,4K-val be sem tudtam kapcsolni az erősítőt, mert 300 mA+ nyugalmival indult...A kimeneten mV nagyságrendű feszültség van. A tranzisztorok teljesen megegyeznek a kapcsolási rajzon megadott típusokkal: BC547 /550 / 560. A hűtőborda letestelése az új, az nem volt még meg...illetve a kimenetre nem lenne jó ötlet egy pár Ohm ellenállás + xx nF / µF kondi 'kombó' a test felé?
Amíg nincs DC egyensúly, azaz nulla volt körüli kimeneti egyenfeszültség, kár folytatni az élesztést.
Ami fontos és nem igazoltad vissza, az a bemeneti zövidzár. Az építési, vagy NYÁK hibát méréssel kiszűrhetjük. Létesíts stabil állapotot alacsony nyugalmi árammal és mérd meg mind a hat tranzisztor lábainak feszültségét testhez képest! Nem lesz ez olyan nagy feladat, mert sok a közös pontjuk. A kiértékelést megkönnyíti, ha a rajzra felteszed a kapott értékeket. A polaritás jelöléséről se feledkezz meg!
Oké, intézem...Természetesen az erősítő bemenetén rövid zár volt/van a föld felé...
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |