Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   281 / 327
(#) 444Tibi válasza bbalazs_ hozzászólására (») Júl 25, 2022 /
 
És Massawa.

Hozzájutottam jó árban 3 éves bontott e-car akkukhoz.
Vettem belőlül 42 darab 60Ah cellát, ezek sajnos nem a barátságosabb LFP hanem a litium-ion megoldás.
Nem tudom házon kívülre tenni, illetve tudnám de csak az udvar közepére, ahol nyáron 50 fokos is lehet a burkolat meg a pakk.
Télen meg fűtenem kellene automatizáltan mert 0C fok alatt nem szabad tölteni.
Ezért azt találtam ki hogy beteszem a házba de egy 4mm vasdobozt csinálok és abba.
Ezért érdekelne hogy zárt térben mit művelne egy esetleges termikus megfutásnál.
Mert ha csak ég azt megfogja a vasdobo a téglafalon de ha robban is, akkor a vasdobozt is szétveti és még nagyobb galibát csinál.
Ezért tettem fel ezt a furcsának tűnő kérdést.
(#) Massawa válasza 444Tibi hozzászólására (») Júl 25, 2022 /
 
Én is ugy tudom, hogy nem robban, de nyilván a térfogat változhat, az égéstöl megdagad.
(#) 444Tibi válasza Massawa hozzászólására (») Júl 25, 2022 /
 
Találtam egy megnyugtató leírást, ha a Boeing repülőgépen engedélyezett a vasdoboz, akkor nálam is jó lesz.
Bővebben: Link
(#) erbe válasza Massawa hozzászólására (») Júl 25, 2022 /
 
Egykori munkatársam notebook akkukat használ sok mindenhez. Mesélte, véletlenül kibökte és elkezdett sisteregni. Gyorsan kidobta a garázsajtón és becsukta. Akkorát szólt, mint egy gránát. Rohantak a szomszédok érdeklődni. ...és egy csak egy szokványos 18650-es volt.
(#) Régi motoros válasza 444Tibi hozzászólására (») Júl 25, 2022 /
 
Szerintem attól függ, milyen a tokozás. A közismert 18650 és hasonló társain van egy biztonsági szelep, túlnyomás hatására kinyit, és fújja kifelé a "tüzet". A fóliacsomagolásúban ilyen nincs,
az bizony robban. Meg vannak műanyag burkolatban is, meg kell nézni, van e szelep rajta vagy nincs.
(#) Massawa válasza erbe hozzászólására (») Júl 26, 2022 /
 
Már nekem is sikerült néhány 16850-s cellát begyujtanom, de eddig egyik sem robbant fel. Kint a kertben szépen kiégtek.
A videotechnikámhoz 5-6 éve vettem egy akku zsákot ( certifikálva repülökre) az utobbi idöben már ezt nem is kérik. Az is csak a tüztöl véd ha véd.
(#) Kovidivi válasza 444Tibi hozzászólására (») Júl 29, 2022 /
 
Szerintem az egyik égő cella be fogja az összes többit gyújtani, a keletkező hő pedig sok kárt fog okozni, lesz egy izzó fém dobozod, a környezet meg már csak a hőtől is kigyulladhat. Legrosszabb esetben a fém dobozod feladja. Szerintem, mivel kifújnak a cellák, képződik valami gáz, ami nyomásnövekedéssel is jár. Ha sok cellád van, gyújtsd fel a leggyengébbet!
(#) uniman válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 30, 2022 /
 
Itt is egy nagy "fémdobozban" voltak az akkuk: Bővebben: Link
(#) Suba53 válasza uniman hozzászólására (») Júl 30, 2022 /
 
Ez brutális. Még jó, hogy üresen állt. Ha ez az autópályán menet közben történik teli utasokkal, rossz rágondolni is.
(#) bbatka válasza uniman hozzászólására (») Júl 30, 2022 /
 
Olyan nagy az égési hőmérséklet hogy az acélt is megolvasztja.
(#) 444Tibi válasza bbatka hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
Akkor azt mondjátok meg, minden eshetőséget számításba véve azaz ebbe benne van az is hogy kigyulladhat, hova tegyek egy 9kWh 42 cellás pakkot az ingatlanomon? És milyen megoldással?
(#) Suba53 válasza 444Tibi hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
Szerintem szerencsésebb egy ilyen nagy kapacitású akku blokkot valahol a házon kívül elhelyezni.
Ahol nem okoz túl nagy tragédiát egy hasonló tűz, mint amit a busznál láttunk.

De végül is már vannak hasonló rendszerek kereskedelmi forgalomban, érdemes utána nézni a telepítési előírásoknak.
(#) Massawa válasza Suba53 hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
Persze, hogy télen megfagyjon!
(#) todi2 válasza Massawa hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
https://www.akkuhaz.hu/26650-32v-lifepo4-3000mah-akkumulator-1575

-...ha jól olvasom -20c' és +70c' közt tárolható.
(#) uniman válasza todi2 hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
Csakhogy itt nem LiFe..., hanem Li-Ion akkuról van szó!

Li_Ion.jpg
    
(#) 444Tibi válasza todi2 hozzászólására (») Júl 31, 2022 / 1
 
0C fok alatt szigorúan tilos tölteni.
(#) dara válasza 444Tibi hozzászólására (») Júl 31, 2022 /
 
Miért tilos tölteni 0c alatt?Mi bajuk lesz?Épp most vettem Li-Ion 3,7 60Aó cellákat nem kis pénzért és épp ki akarom rakni a kazánházba az olmosok mellé,ahol bizony a télen hideg lesz.Az elektromos autók ha nem garázsban áll(de a garázsban is lehet -C)akkor mi lessz vele?Nem értem a metodust.Vagy már hallottam olyat is fűtsem saját magáról egy hungarocell házba zárva.Szerintetek?
(#) uniman válasza dara hozzászólására (») Júl 31, 2022 1 /
 
Az elektromos autóknál az egyszerűség kedvéért ugyan Lithium-Ion akkunak nevezik, de valójában LiFePO4 típus van bennük...amelyek általában -20℃-ig tölthetők. A Li-Ion akkuról meg már 3x kéne leírnom ami az adatlapjukból kiolvasható!: Bővebben: Link ...Comprende?
Persze vannak spéci akkuk, amelyek tölthetők ugyan a fagyban is, de rendkívül kicsi árammal. A "miértre" meg a gugli is tudja a választ (ha nem találod meg...elmondjuk majd)...
A hozzászólás módosítva: Júl 31, 2022
(#) GPeti1977 válasza uniman hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Igen a legtöbb kínai elektromos autóban meg pár Tesla típusban LiFe akku va, amit szintén nem ajánlatos 0C alatt tölteni.
(#) Ge Lee válasza GPeti1977 hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
És amennyire tudom, hidegben azok is fűtik saját magukat, nagy hidegben azért is merül le egy e autó, mert az akkunak még saját magát is fűtenie kell.
(#) Massawa válasza uniman hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Az egyik az elmélet a másik meg a tapasztalat. A céges Tesla is megdöglött állva a -20 fokos éjszakában a hegyekben. A videotechnikámhoz szereztem egy melegitö zsákot a kamera akkukhoz, mert a kemény hidegben a 2-3 ora helyett némelyik feltöltött akku csak 20-30 percig müködött a zsák nélkül.
Amugy a profi cégeknél, (telefonközpont, kommunikácios központok az akkuk mindig ott vannak, ahol a sok berendezés is és a klima igyekszik tartani az optimális hömérsékletet.
Amugy nem igen értem a félelmet, egy e-autoban, ahol nagyságrenddel nagyobb az akkutüz veszélye, bátran ráültetik az embereket az akkukra, egy napelem esetében meg szinte veszélytelen az akku müködése ott meg megjelenik a nagy félelem.
Az akku magátol nem gyullad meg, azt az esetek 99%-ban külsö hiba okozza. ( röviddzárlat, kûlsö müszaki hiba stb).
(#) 444Tibi válasza dara hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Nem lehet.
A hagyományos NMC azaz a li-ion nem tölthető 0C fok alatt, nem mennék bele a miértekbe, az elektrokémiai folymatok és a litium nem teszi lehetővé.
A LFP az kicsit engedékenyebb de az se szereti a -6 fokba villámtöltést, az E-car üzemben előmelegítik az akkukat télen, nyáron meg hűtik mert 2-3C-vel nem lehet egy 60-70 fokos akkut megküldeni.
Kisütésnél engedékenyebb de szereti ha itt se megy 40 fok fölé.
A E autókba külön hűtő-fűtőrendszer van, nézz meg egy nagyobb teljesítményű bontott pakkot, fagyálló folyadék bevezetések vannak rajta. Az E autókba a mai napig, a legkisebbektől eltekintve az NMC technológia van használatba mert az LFP, bár sokkalta jobbak a tulajdonságai és esetleges hibánál nem robban, nem gyullad deviszont a w/kg értéke még mindig a hagyományosnak a legjobb és ez sokat számÍt.

Én most jutottam hozzá jó árban bontott E-car akkukhoz, vettem is 25,2V/360Ah mennyiséget. És ez bizony a NMC kivitel vagyis pontosan azt fogom csinálni amit leírtál, udvaron lesz, háztól messze, vasdobozba. Nem teszem be az épületbe, pl. emiatt sem,

Bővebben: Link

Fűthető lesz, télen 10-12 fokot tartok majd a hungarocellel szigetelt vasdobozba, és a háztól 12 méterre lesz az udvar közepén.
(#) dara válasza 444Tibi hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Már készítem a fűttést én is,saját magát fogja fűtteni hőfok kapcsolóval.Jó hogy emlitetted a 10-12 fokot,mert nem tudtam mennyi az a minimális hő ami kell ilyenkor.
(#) 444Tibi válasza dara hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Nyáron viszont meg kell oldani a hűtést.
Mármint legalább nyithatóra készíteni a dobozt vagy valami automatikus szellőző lyukat csinálni.
(#) rascal válasza 444Tibi hozzászólására (») Aug 1, 2022 / 1
 
Árnyékban még nyáron sincs nálunk 40, szélsőséges esetben 50 foknál melegebb szabadtéren. Lehet, hogy ha megóvod a közvetlen napfénytől a tartó dobozt úgy, hogy a levegő azért érhesse, akkor az már elegendő hűtés. Pl. a doboz felé egy tetőt raksz pár centivel, köré a képen látható ajtóhoz hasonló kialakítású oldalfal.
Bővebben: Link

Ha beásod a földbe, akkor a fagyhatár alatt nem lesz gondod sem a hideggel, sem a meleggel.
(#) 444Tibi válasza rascal hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Pontosan így terveztem de.
Töltés közben ha nagyon minimálisan is de icipici hőt termelnek a cellák.
42 darab 60Ah cella egy negyed m3-nél kisebb, hőszigetelt dobozba (a hőszigetelés ugye a tél miatt kell), +40 fokos külső hőmérsékletnél szerintem félóra alatt megfőzi magát, mégha csak 10-20 wattot fűt összesen a 42 cella.
Az pedig könnyen elképzelhető egy épp 50-60 amperes töltés mellett.

Nemsokára meglesz egyébként a projekt, tesztelni fogom melegedésre.
A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2022
(#) Epu2 válasza 444Tibi hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
rascal gödrös ötlete nagyon jó. Csak le kell feni és a talajvízre kell figyelni. (pince) A hőfok rendben lesz és tűz sem terjedhet tovább.
(#) rascal válasza 444Tibi hozzászólására (») Aug 1, 2022 /
 
Igen, így legalább csak töltés alatt kell kényszer hűteni, nem kell rá akku energiát használni.
(#) antikzsolt hozzászólása Aug 2, 2022 /
 
21700 aksira létezik szigetelő gyűrű vagy rendeljek 18650 aksira valót mert jobb mint a semmi alapon? Külföldit forrást találtam de nekem magyar kellene ha van
A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2022
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Aug 2, 2022 /
 
...létezik
A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2022
Következő: »»   281 / 327
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem