Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Rendezvény-hangosítás (PA) hangtechnikái
Témaindító: sound.man, idő: Nov 25, 2007
Témakörök:
Sziasztok!
Ezeknek az olcsó keverőknek menyi a kimeneti szintjük mert nincs a leírásába benne. Bővebben: Link
Jó kérdés mert még a leírását sem találom sehol.
Gyanítom hogy ez valami felmatricázott made in china keverő lessz. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2021
Jól gondolod nagyon sok márkába látom ezt a keverőt
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2021
Találtam a könyvébe egy ilyen részt hogy főkimenet TRS jack elektronikusan szimmetrikus ~240Ohm szim./120Ohm aszim. max kimenő szint +28dBu
Azért kérdezném mert Bővebben: Link linken található erősítőm van és nem tudom ki vezérelni teljesen.
Hátulján a bemenetnél van egy 3 állású kapcsoló 0,77V 26dB 1,4V ezek közül lehet választani jelenleg a 0,77V állásban van.
Hali. Én ismerem, mert fix helyre rendezvényházba komplett rendszerrel építettem már ki ilyet. Természetes, hogy a nemzetközi szabvány szerinti 0dB a kimeneti jele, ha a féderek is 0-án állnak és minden hangszin is. Itt a féderek tekerősek. Nem is engednék frgalomba, a nem így produkálna. Amúgy belenéztem a lelki világába és azt kell mondjam, hogy még kicsit jobb is, mint ugyan ilyen hasonló Behringer, vagy Phonic. Tehát nyugodjál meg, mert tudni fogja a fizikát. De mint olcsó cucc, azt tudjad, hogy a potik hamar kopni fognak, de szerintem elég jó kis cucc. Behringer ugyan ilyen két évet se bírt, ez, pedig már üzemel, mióta beépítettük kollégámmal, idestova 5 éve. Ezzel mindent el is mondtam. Szerintem. De ez csak az én véleményem erről a márkáról. (Amúgy mint minden ez is made in China)
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2021
Ezen esetben mikor van két Crown xti végfok, és 2 top 2 sub láda,
Miért járok jobban ha egy Crown Xti 2002 véggel hajtok egy Top (8ohm) és Sub (4 ohm) ládát? Mintsem ha a végekkel csak 2 top másikkal pedig 2 sub-ot hajtanék? Nem hat kedvezőtlenül a végfokra a különböző impedencia? Értem ez alatt hogy így a Ch1 8 ohm-on jár a Ch2 4 ohm--on.
Nem hat kedvezőtlenül, 2 különálló csatornáról van szó. A közös pont a táp és a hűtés, azokat pedig nem befolyásolja az impedancia. Azért jársz jobban, mert a mélysugárzók a nagyobb teljesítményfelvétel és a kisebb impedancia miatt jobban terhelik a tápot, jobban melegítik a bordákat. Ha ugyanarra a végfokra kötöd őket, akkor abban erősítőben egy kicsit jobban leesik a tápfeszültség (és így a teljesítmény, és a headroom), és jobban pörögnek a ventilátorok, mint a Top-ot hajtókban. Így egyenletesebb lesz a terhelés.
A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2021
Világos részletes magyarázat. Köszönöm!
------ A Crown XTi 2 végfokokban van "peak plus limiter" nem egészen világos a működése. Ebben tudnátok picit segíteni? A jelút végén van. Van egy képlet amit találtam, 10 x log( hangfal rms / végfok teljesítmény). Ennyi dBFS el kéne csökkenteni a threshold szintet. (hangszóró védelem céljából ha nagyobba vég telejesítménye mint a hangszóró RMS-e) (Ezt jól gondolom?) Azt megfigyeltem hogy a crossover résznél a gain értékre ráemelt a gyári preset + 10 dB t a subra. Majd a limiter szekcióban belő neki -3.46 dBFS re. Attack:0,3s, és relase 0,9s. Itt egy kérdésem lenne: Tételezzük fel, van egy keverő, aminek a max poti master állása 0 dB, tegyük fel hogy ez a poti -15dB-re van állítva és tegyük fel hogy ennyi is megy ki a keverőből a végfok bemenetére. Na most az XTi2 crossoverében a CH1 re (amin a sub fut) a gain értékre beemelek +10dB-t (mellékelt képen látni melyik gainről beszélek). Így lényegében a limiterhez a jel ekkora erősítéssel fog érekzni. És eredmény az lesz hogy a jel már eléri a limiter határértékét, és be fog avatkozni. Lényegében picit compressál tömöríti a jelet. Ha én ezt a gain értéket nem bántom, akkor az a -15dB jel fog a limiterhez érni és a keverő potijával ha -5dB re tolom, lényegében akkor leszek ott mint az első verzió esetében. Az eredmény majdnem ugyan az lesz, annyi hogy itt analog módon emelem a jel erőséget, míg az első esetben digitálisan a dsp emeli meg. Jól gondolom? Tehát lényegében ugyan akkor és ott fog beavatkozni a limiter a második esetben -5dB keverőből kimenő jel mellett , mint az első esetben. (ahol ugye a DSP erősíti fel a -15dB jelet -5dB re.) És akkor a sound is ugyan az lesz eredményben mint a két esetben igaz? - Illetve amit nem értek, betöltöttem az xti2 2002 és 4002 preseteket ugyan arra az MRX 518S ládákra. 2002 nél vágja a ládát 80Hz nél és azt hiszem 18dB/oct, és a gainre ráemel +10.1dB-t. a Peak limiter meg -3.34 dBFS-en áll. 4002 nél vágja 90 Hz nél, azt hiszem szintén 18 dB/oct al, gainre beemel +7.1 dB -t , a peak limiter meg -1.74 dBFS. Most akkor ez hogy van? akkor ez a limiter mire jó tulajdonképpen? Mert az ember azt gondolná hogy a 4002 nél jobban vissza van fogva. Elvégre egy RMS400 as ládáról beszélünk. A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2021
Sziasztok! Miért van az, hogy egy aktív hangfal szimmetrikus táplálással ugyan akkora jellel hangosabb mint asszimetrikussal? Én eddig úgy tudtam, hogy ez nem változtat a jel erősségén.
A szimmetrikus kábelben 2 szálon fut le a jel, ellenfázisban. Az aktív hangfal első fokozata ezt invertálja normál jellé, és összegzi, emiatt hangosabb.
Hali! Kérek valakit. A képen látható kis keverőerősítőn, a 7/8 csatornán, a 6,3 as jack aljzatok alatt, a kis 3,5 jack aljzat mire szolgál?
Szia ahogy nézem telefonrol vagy mp3 lejátsztszót tudol bekötni.
Szervusz, sztereo vonalbemenet, mp3 lejátszót fülhallgatókimenetről oda be lehet dugni adapter nélkül, 3.5-3.5 jack kábellel.
FIGIRI, david 87. Köszönöm!
Annyi kérdésem lenne még. Ha berakom a pendrive-t. Az el fog indulni azonnal.? Azt hogyan lehet vezérelni?
Pendrive szerintem automatikusan elindul
Hivatalos leírásában: "iPod/ iPhone digital connection" szerepel. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2021
Üdv szakik! Segítségre lenne szükségem. Ibiza AMP 1000es végfokomban elfüstölt 2db ellenállás. A képen látszik is, csak annyira megégtek hogy színkódot sem látom. Hátha valaki tudja esetleg hány ohm. Előre is köszönöm! Szép estét!
Üdvözletem!
Vettem egy Ágota DS1200 mosfetes végerősítőt. Azt vettem észre, hogy bekapcsoláskor a ventilátor egyet forog és utána leáll. Normális ez ennél az erősítőnél?
Igen!
Majd ha kap zenét elindul... Mennyit adtál érte? Ha szabad érdeklődni? A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2022
Vidd oda hozzáértő szakembernek, ő meg fogja tudni javítani. Egy ellenállás ha elég, szinte mindig van más hiba is!
Köszönöm a választ. 100e Ft volt, nem leharcolt állapotú.
Sziasztok!
Érdeklődnék hogy van nekem a Behringer cx2310 keresztváltóm szeretném úgy be kötni mint a képen van. csatoltam a keresztváltóm hátulját. lehetséges ez igy?
Szia!
Nem tudom megoldódott-e, de lehetséges. Középen a kapcsoló Stereo módban legyen, jobbra mellette a Sub out megy a mély erősítőre, a másik kimenetekből pedig a High csatlakozóra kötöd a topokat.
Attól függ, hogy milyen a top és a mély ládák frekvenciaátvitele, hol és mennyire fednek át, stb. Általában kb. 80Hz jó választás (60-120Hz között).
Topok 55hz-19khz ig szól papir szerint.
Mélyet azt nem tudom.
Hello!
A hangsugárzó részről átküldtek ide, mert szerintük inkább ide illik (szerintem nem). Bővítettem 2 mélynyomóval a hangtechnikámat fél éve, hogy 8 helyett 4 ohm-os legyen a rendszer, amin az erősítő ki tudja adni a 2kW-ot (8 ohm-on csak 1kW). Tehát a mélynyomó és a szélessávú párhuzamosan van kötve. A mélynyomóval azonos teljesítményű a szélessávú hangfalpár is, tehát számoljunk zenei 600W 8ohm-al darabonként. Ha be van kapcsolva a crossover a mélynyomóban, akkor, kb. fél hangerőig szépen szól minden, de utána elkezdi recsegtetni a szélessávúban a közepet és a magasokat. Ha ki van kapcsolva, azaz csak a szélessávúban működik crossover (a mélynyomó pedig direktbe van kötve az erősítőre), akkor szépen szól, csak kevesebb a mély (és ugye melegszik a tekercs a meg nem szólaltatható hangok miatt). Tudom, aktív hangváltót kéne használni 2db erősítővel, de az ember azt szeretné használni, amije van plusz beruházás nélkül és elvileg mennie is kéne, mégsem működik rendesen. (A mélynyomó tetején is van még tartórúdnak hely, tehát úgy tervezték, hogy más hangfallal együtt működjön, igaz nem azonos teljesítményűvel.) Tehát a kérdésem az lenne, hogy plusz erősítő nélkül (megtartva a 4ohm-os előnyöket: erősítő legnagyobb teljesítményét kihasználhatóvá téve) mit lehet tenni, hogy ne dolgozzanak egymásra a crossoverek? Végül is használható így is, de sok teljesítmény elvész a mélynyomóba jutó felesleges frekvenciákkal, ahogy az extra mély is, és ezáltal kisebb a plusz hangerő érzet. Az nem változtat semmin, hogy melyik hangfalba megy előbb a jel (ajánlották más fórumon, hogy cseréljem, használjak külön-külön hosszú kábelt, nincs változás). A sztereó hangzásról sem mondanék le... különben magam is megoldottam volna, hogy 1 oldalon a 2db szélessávú másik oldalon a 2db mélynyomó lenne meghajtva. A szóban forgó eszközök: Omnitronic P-2000 erősítő Omnitronic DX-2522 szélessávú hangfal Omnitronic BX-1850 mélynoymó DX Crossover: https://media.steinigke.de/images/71600/97/e0197254a.jpg https://media.steinigke.de/images/71600/97/e0197254b.jpg BX Crossover: https://media.steinigke.de/images/71600/97/e0197529b.jpg Ötletem nekem is lenne: aktív hangfalak, 2 erősítő, stb. de mégegyszer kihangsúlyoznám, hogy nem szeretnék további drága eszközökre beruházni (+erősítő, másik crossover), hanem a meglévőket szeretném használni és erre keresek megoldást, ami pár alkatrésszel (max 5-10e Ft ráfordítással) megvalósítható és megszüntetné a hibát. (Ha a cipőben kénylemetlen a talpbetét, nem az egész cipőt kell lecserélni, hanem csak a talpbetétet! ...főleg ebben a mai inflációs, dráguló világban, ahol az is kérdéses, hogy jövőre lesz-e még megrendelés.) Műszerezettségem minimális (multiméter), így sem szkóp, sem tekercsmérésre alkalmas eszközöm nincs, ehhez mérten várnék segítséget, mint elektronikában kezdő. Egy oldalon olvastam, hogy az elkó nem jó hangváltókba, inkább fólia vagy egyéb kondikat kéne alkalmazni (olaj, bipolár elkót), netán az segítene? Egy másik fórumon a 4ohm-ot találták hibának, mert így át kéne méretezni rá mindkét hangváltót szerintük és dupla tekercset kéne hasznáni (sorbakötni a meglévő menetszámot 2 tekercsre elosztva, de vastagabb szállal tekercselve). Még így nem teszteltem, de szerintem NEM ez a hiba, hiszen ha ki van kapcsolva a crossover a mélynyomóban, attól még ugyanúgy 4ohm-os a rendszer (összekötve a szélessávúval), de a hiba megszűnik, azaz egymásra dolgozik a 2 crossover és NEM ohm problémával kűzd. Ott a másik fórumon mindenképpen a teljes crossover cserét (+30-50e Ft/db) javasolták, de eleve a mélynyomó ki volt belezve (hasonló probléma miatt... nem találták meg rajta a kapcsolót), így már most is költöttem rá, hogy a gyári visszakerüljön egyenesen németből, ám ezzel meg ez a hiba. Ha vennék még tízezrekért másikat, mi garantálná, hogy az már jó lenne, vagy az is újabb pénzkidobás? És akkor eleve 4-et kéne venni, hiszen a szélessávú hangja romlik el, holott a másikban van az említett hangváltó, azaz mindkettőt "4ohm-osítani" kéne szerintük crossover szempontból, de mint írtam: a szélessávú hibátlanul szól 4ohm-on is, ha nincs a körben másik crossover. Nem a hangosítás a főprofilom, hanem a Dj, csak ezt manapság nem lehet eladni (diszkók bezárása után), pusztán strandokon, rendezvényeken, amik pedig ritkák, tehát a hangosítás egy szükséges plusz a munka folytatásához, de a fejlesztési összeg nagyon lassan jönne vissza. Tehát mindenképp olcsó, egyszerű megoldást szeretnék, ami nem teljes cserével jár, hanem mondjuk kondi értéket változtassak, kondi típust váltsak mindkettőben, tekercsből tekerjek le valamennyit, stb. és mindezt érthetően egy laikus számára, mert a szakszavakban nem vagyok otthon, mint pl. a tekercs mH jelölése, stb. A hangfalak adatlapján tekercs értékek nincsenek, sem menetszám, sem vastagság, csak az elkó értéke. Szóval ezek fényében szeretnék segítséget/tanácsot kérni, hogy pl. kondi típus csere esetleg segíthet-e, vagy mi egyéb? Ha bonyolultabb és esetleg valaki vállalkozó szellemű, 5-10e Ft-ért át tudná nekem alakítani a meglévőket, az is megoldás lehet (BP-n vagy közvetlen környékén). Többet sajnos nem szánok rá, akkor max megy crossover nélkül. Költöttem már rá eleget.
Szia!
Láttam a másik fórumban, hogy már megoldódott a kondenzátor kikötésével, de reggel kezdtem megírni egy kommentet, csak dolgozni kellett mennem, és már nem küldtem el. Alkalomszerűen (évi ~6x) én is DJ-zek, ezért szólnék hozzá, hogy az rossz hozzáállás, hogy "költöttem már rá eleget". Kell egy "kvázi" üzleti terv, a bérezésed úgy számold ki, hogy "MAHASZ engedély arányos része+munkadíj+útiköltség+esetleges bérleti költség+technika díja". Utóbbira, kb. 1/50-es, 1/100-as értéket lehet számolni, szóval pl. ha összesen 400.000 Ft-os a technikád, akkor 4-8000 ft menjen elkülönítve arra, abból tudod javítani a hibákat, később fejleszteni. Enélkül nem fenntartható hosszú távon. A dobozokra írt frekvenciahatárok nyilvánvalóan nem igazak, egy 18" PA mély nem szól 15 Hz-ig (~40Hz), egy 15"-os topnál sem lehet valós a 30 Hz, inkább 80 Hz-ig használható. De ez nem is fontos. A rendszered nem 4Ω-os. A top ládákban a legritkább esetben van csak felüláteresztő szűrő, tehát a teljes mélytartományt megkapják. Emiatt amíg a mélyládád szól (aluláteresztővel kb. 120 Hz lehet, anélkül 300 Hz), kb. addig tekinthető 4 ohmosnak a rendszer, felette csak a topláda kapja az energiát, tehát ott 8Ω-nak felel meg ugyanúgy. Ha lenne a topládán felüláteresztő szűrő, pl. 120 Hz-nél, akkor az alatt "csak" a mély szólna, afelett csak a top, így tisztán 8Ω-os rendszer lenne. Ez csak egy elméleti 4-8Ω, mivel a frekvenciával a mélynek és a topnak is változik az impedanciája, de az egyszerűség kedvéért vegyük így. Tehát a hangerőszabályzót nem tekerheted fentebb, mint ahol eddig torzítani kezdett magában a top, mert akkor a magasak el fognak égni. Eredetileg azt hittem, hogy ez, a túlzott kivezérlés a hiba, de a másik hozzászólásod alapján a kondenzátor okozott egy impedancia minimumot (ahol ugyancsak nagy teljesítmény esik a topokra), és az okozta a hibát. Ebben én nem nagyon hiszek egyébként, szerintem simán csak túl van vezérelve a top. Azzal, hogy kiforrasztottad a kondenzátort, nem a 30Hz alatti részt engedted rá a mélyre, azt eddig is megkapta, mivel a kondenzátor nem elsőrendű felüláteresztőként van bekötve, hanem a tekerccsel együtt másodrendű aluláteresztőként. A jelenlegi beállítással, ahol a hangváltó vált, nem lesz olyan éles a váltás. Legalább másod-, de inkább negyedrendűt használunk, mert ahol a két hangszóró átfed, ott kásásabb lesz a hang, a top hangszórója minél kevesebb mélyet kap, annál tisztábban tudja megszólaltatni az éneket (és nem ég le), stb. Amit én csinálnék: étteremben, háttér- és diszkózenére nem kell stereo hangkép, monóvá alakítanám, az egyik csatorna vinné a 2 mélyet, a másik a 2 magasat, 4 kábel kell, de így valódi 4-4Ω-od lenne, plusz a mélynek jót is tesz a mono jel. A 30Hz felüláteresztőt és a limitert bekapcsolnám mindkét csatornán, kondenzátort visszaforrasztanám. 500W/doboz. Nem tudom, hogy az erősítőt milyen keverővel hajtod, azon tudunk-e még valamit tenni esetleg a jobb minőség érdekében. Ez az ingyenes verzió, ami szerintem sokat segítene. Ettől eggyel drágább lenne ez elé tenni egy aktív crossovert, használtan 20K. E felett lehetne +új erősítő, és akkor stereo a jel, de minőségben szerintem többet jelentene, és árban pedig kb. ugyanaz, ha eladod az egészet, és veszel egy kategóriával szebb hangképű eszközöket.
Ha sokat emelek az áron, nem engem hívnak, már az idén plusz fények és a plusz mély miatt így is többet kértem, de újra azzal rendelték meg, tehát kell nekik a plusz... de emellett meg panaszkodnak, hogy nehéz kigazdálkodni, tehát van egy árlistám, amit még e helyzetben sem módosíthatok, mert éves árajánlatot tettem le az asztalra és ez alapján x alkalommal ha hív, akkor azon az áron kap meg. Jövőre már EUR alapú árajánlatom lesz, így nem bukok annyit, mint most. Mahasz engedélyem nincs, alkalmi jogosítás van évi 1x a strandok éjszakáján, minden más rendezvényre nem akar a megrendelő és ezt az 1 alkalmat is ő fizeti, az ő nevére megy a számla. A strandon kívül minden más rendezvény zártkörű, tehát a mahasz emberei be sem léphetnek...
Vissza a témára. NINCS TOPLÁDÁM!!! Ahogy írtam, 2 azonos teljesítményű hangfalról van szó, csak az egyik kizárólag mélynyomó (BX) 18" 8ohm hangszóróval és egy szélessávú (DX) 2db 15" 16ohm hangszóróval párhuzamosan kötve, egy középpel és 2 piezóval. A DX-ben is van hangváltó, amiben van ellenállás, kondi és tekercs is, tehát ott a frekik a megfelelő hangszórókra jutnak. A monósítást már a kezdőben írtam, hogy nem opció, mert erre én is gondoltam, de az általam játszott diszkózenében sok a sztereó elem és teljesen más hangzást ad monón, főleg ha az egyik énekes rendesen szól, a másik meg csak a mélynyomóból dünnyög. A keverő egy Denon DN-X1500S, abból a digitális kimenetet használom, az rámegy egy TC-Electronic C300 Compressorra, ami késés nélkül alakítja analóg jellé, az egy Omnitronic GEQ-215XL EQ-ba jut, az pedig az erősítőbe megy tovább. (Tudom, hogy a kompresszort a végére kéne tenni, de a keverő analóg kimenete a keverőben egy másik IC-n át megy, így a mikrofonok egyből kimennek élesbe, míg digitális kimenet esetén egy POST gomb után megy csak ki, ezt pedig rendszeresen kell használni, ha a fellépő a zene közben jelenik meg, így a hangpróbáját csak én hallom. Plusz a digitális kimenet fix, nem szabályozható.) Más D/A átalakítóval észrevehető a késés, így a keverés pontatlan lenne. Nem vezérlek semmit túl, a végerősítő az így kompresszált jelet 0dB-en kapja (kivezérlős az erősítő is), a +3dB olykor bevillan, de nem világít, a +6dB soha, az lenne a "Clip". A keverőből a jel keverés közben +6dB, amúgy 0dB, leteszteltem 1x egy hangrögzítővel, +15dB-ig torzításmentes lenne a keverő, de ez a szervizkönyvénen is látszik, mert -6dB-re csökkent minden bejövő jelet, ezzel dolgozik és csak a végén erősíti vissza nullára. Szóval a fent említett "topládákra" hivatkozásod miatt a leírásod nagy része érdektelen, mert nem topládákról van szó. Ha fejleszteni szeretnék, akkor az nem ebben az EUR árfolyamban tenném és nem rendezvények előtt. Nem a hangosítás az életem, csak arra kell, hogy a DJ szolgáltatást eladhassam (mivel már nincsenek diszkók). A hangképre soha senki nem panaszkodott és valljuk meg, egy strandon senki nem is figyelne erre, másrészt nem operát játszom, ahol ez fontos és észrevehető. |
Bejelentkezés
Hirdetés |