Fórum témák
» Több friss téma |
Semmi, már mint alkatrész nincs
A nagy kondenzátor mögött egy dióda volt.
A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2022
Ha jól látom, egy mikrokontroller kimenete hajtja a FET-eket. Nem csoda, hogy nem bírja sokáig a kapcsolás egy kicsit nagyobb áram esetén.
Akkor ezt elengedem.
Köszönöm a gyors segítséget
Mintha a 3205-ök nem lennének beforrasztva
Valóban nincsennek, kiszedtem az esetlegeses csere végett.
Egy 12 v-os DC motorral meghajtott 27 lépes mézpergetőre kellene fordulatszámszabályzós tápot készítenem. Sajnos a motoron semmilyen adatlap nincsen, mindössze anyi tudok, hogy max 12 V-os, mintegy két öklömnyi nagyságú és egy ékszíjas áttételen keresztül hajtja a pörgetőt.
A tápegységnek a következő feltételeknek kellene megfelelni: a./ betáp: 230 V b./ kimenet: DC 0- 12V. (max 12V) c./ a beállított feszültség megtartása 20 A feletti áramfelvétel esetén. Indításkor a nagy súly miatt nagy nyomaték leadására kell képesnek lennie. Milyen típusú tápegység legyen? Tud-e valaki kapcsolási rajzzal segíteni? Nem feltétel, de ha lehet akkor szeretném a motor irányváltását is megoldani, és a motor fordulatszámával arányos feszültséget egy kis voltmérővel mérni Idézet: „Indításkor a nagy súly miatt nagy nyomaték leadására kell képesnek lennie.” Mikrokontrollerrel lehet olyan PWM-et csinálni, ami teljes árammal indít, majd a beállított idő leteltével átkapcsol a potival állított PWM-re, de nem biztos, hogy jelen esetben ez túl jó ötlet, mert ez rántásszerű induláshoz is vezethet. Aktív szabályzás jobb lenne a feladatra. Ha a motor tengelyére van lehetőséged feltenni egy jeladót, (pl. egy furatolt tárcsát optokapuval) akkor egész alacsony fordulaton is tudna működni teljes nyomaték mellett. Persze ehhez is mikrokontroller kellene. Ez utóbbi megoldással még a motor túlterhelés védelme is megoldható a motor technikai paramétereinek ismerete nélkül is. Táplálásra, mivel nincs pontos motoradat, egy autó akku lenne talán a legjobb.
Néhány lehetőség:
-Veszel egy 12V/30A-es tépegységet (kb. 6000,- Ft-tól indulnak), és veszel még egy DC motor pwm szabályzót, valami ilyesmit. -Veszel vagy készítesz egy transzformátor megtáplálására alkalmas dimmert. Veszel vagy tekercselsz egy 230/2x15V-os transzformátort, kb. 200VA-est. Veszel vagy bontasz (pl. PC tápból) 2db kellően nagy schottky diódát (1F2U2Ü középkivezetéses egyenirányító), hűtőbordára szereled, biztosítóval és egyéb körítéssel kiegészíted. -Átalakítasz egy PC tápot. Van a fórumon külön témája.
Van egy hülye ? ötletem. Ha nem elég erős a motorod (vagy csökkenteni akarod a kezdeti áramfelvételt) a nagy ékszíj tárcsára központosan szerelsz egy dobot és egy rátekert kötél segítségével induláskor berántod.
Persze jobb lenne a kisebbre, de az gondolom nehézkesebb.
Hú de jó ötlet ez berántás.A fűnyírók berántója ADOTT, és az visszacsévéli a berántó zsinórt.
Vagyis többször is tudnád "kézzel bikázni". Nagy segítség lenne a motornak. A táppal kapcsolatban, valóban 6 kHuf körül, és nem éri meg szöszmötölni vele. Viszont! A pwm helyett izzós szabályzást alkalmaznék.A H4 es izzók reflektora rend szerint jó marad,és 60 Wos.Igy több darabot párhuzamosan kötsz, ezt sorba kapcsolsz a motorral, indításnál az égők elnyelik a nagy "rövidzár szerű" áramot. Ez jót tesz a motornak is, és ha már felpörgött,akkor söntölöd a párhuzamos izzókat. Itt azért gondold át, hogy 20 A -t már rendes réz keresztmetszettel kell kábelezned. Mit tagadjam, eddig csak 4 lép befogadására alkalmas pergetőt láttam, a 27 db már nagy üzem. Én inkább 380-as motorra átállnék, olcsóbbnak tűnik, csak egy motor csere, és kapcsoló. Jól indul terhelés alatt is,meg még a végén fékezni is lehet a gyorsabb csere, vagy fordítás érdekében. Amúgy ez 4-es,amivel találkoztam, már tudta a forgás közbeni keret fordítást is...
Én foglalkozok pergető vezérlőkkel. A bekapcsolom a motort "oszt majd felpörög" megoldás nem járható út! Valami ott engedni fog! 3 fázisú motor hamar eléri a névleges fordulatát szabályzás nélkül. Csak szabályzóval lehet elkerülni a "baleseteket"! Az meg már nagyon megdrágítja a vezérlést! Ilyen kisebb méretű pergetőbe jobb az egyenáramú megoldások PWM vezérléssel. A 3 fázisú megoldást egyáltalán nem ajánlanám!
Szia!
Láttam, hogy a topicban sokan próbálkoznak Mach3 CNC vezérlő főorsójához motorvezérlést gyártani. Én arra gondoltam, hogy az LPT port PWM kimenetéből képezek 0...10V-jelet. A bajom ezekkel a vezérlőkkel az, hogy használatuk közben sokat veszít a nyomatékából maró motor, ami megmunkálásnál nem előnyös. Gondolkodom egy olyan kiegészítésen, ahol egy encoder jeléből szintén 0...10V-ot képezve az encoder jelét hasonlítanám össze egy mások 0...10V-os "referencia" feszültséggel, ami akár lehetne az LPT 0..10V-os képzett jel is. Ha csökken a fordulatszám, akkor az eszköz igyekezne kompenzálni. Szerinted ez járható út?
Hello! A kapcsolás a bemeneti jellel arányos kitöltési tényezőt elállítani úgy hogy összehasonlítja a bemeneti jelet a kimeneti PWM integrált értékével. Ha a jeladód által képzett analóg jellel hasonlítja össze, akkor azt próbálja arányos értéken tartani. Persze ez is egy szabályzókör, tehát annak minden neuralgikus problémája jelentkezni fog. Hiszen a motor fordulatszáma nem fogja egyből követni a vezérlő jelet. De próbálkozni nem tilos.
Szia!
Igazából az nem elvárás, hogy a fordulatszám és a nyomaték mindig atomstabil legyen. Viszont ha ezzel a megoldással jórészt küszöbölni lehet a nagy nyomatékveszteséget, akkor szerintem ez már egy nyert ügy. Nézegettem, hogy mások hogyan oldották meg. Olvastam valami "EMF-Back" visszacsatolású motorvezérlőkről, ami konkéran nem tudom mit takar pontosan. Ahogy a kapcsolást elnéztem, egy differenciál erősítővel nézik az armatúrán eső (?) feszültséget, illetve egy invertáló erősítővel egy a motorral sorba kapcsolt söntön a motoron átfolyó áramot, és ha jól értelmeztem a kapcsolást, akkor az egyik értéket a másikból kivonják (Vm-Vo) és ezt csatolják vissza. Azt már nem sikerült értelmeznem, hogy ezzel pontosan milyen paramétere javul az adott vezérlőnek. Sajnos a kép nagyon gyatra minőség, nem is találtam jobbat belőle. A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2023
Sokat kellene mèg tanulnod, mielött saját elméleteket publikálsz. A BEMF eljárás már jo 70 - 80 éve ismert meg a DC motorok zárt hurku szabályozása is.
Szia!
Egy kis segítség az értelmezéshez: Az egyenáramú motor kapocsfeszültsége a következő képen is felírható, ha az áramváltozás hatásaitól eltekintünk: Uk= Ui + IaRa = k*Fi*n + IaRa Az Ui lenne az indukált feszültség, vagy EMF feszültség. Ez állandó fluxus esetén (állandó mágnesű gép, vagy állandó a külső gerjesztés) arányos a fordulatszámmal. Az Ia az armatúra áram, az Ra pedig az armatúra ohmos ellenállása lenne. Ha el tudjuk érni, hogy ne folyjék áram az armatúrán, akkor a kapcsokon ezt a feszültséget mérhetjük vissza. Ha folyik áram, akkor pedig a kapocsfeszültségből le kell vonni azt az értéket, ami a motor belső impedanciáin esik a rajta átfolyó áram miatt. Tehát jól látod, a kapocsfeszültségből levonnak az árammal arányos értéket, ami ha jól van beállítva, akkor fordulattal arányos feszültséget fog eredményezni. Ez a fordulatszám érzékelés olcsó, viszonylag robosztus, de a pontossága olyan amilyen. Érzékeny a kompenzálás beállítására, amit a motor melegedésével elvileg változtatni kellene (melegedéssel változik a motor belső ellenállása). Ha van a tengelyen kódadó, ami kellően nagy felbontású, azzal lehet pontosabb eredményt elérni. A konkrét kapcsolással nekem fenntartásaim vannak; a 12-es jelű műveleti erősítő kimenetén direktbe egy 2,2µF-os kondi van, nincs benne áramszabályzó, az egyetlen szabályzó alapvetően csak integráló jellegű. Bár az egyenáramú hajtásszabályozás elmélete, irodalma javarészt már nagyon régen kiforrott, sajnos még sincsenek egyszerű, de korrekt, könnyen applikálható szabályzó rajzok közkézen.
Azért van egy sereg olyen rajz elérhetö formában a baj inkább az, hogy elképesztöen sokfajta motor van, sok fajta karaketerisztikával és gyakran meglehetösen sok tapasztalat kell az optimális vezérléshez illetve annak a beállitásához. Univerzális megoldás nincs.
Ráadásul a forgási tartománytol függöen az elektronikának néha 2 dologgal is meg kell küzdenie. A motorok forgásának a kiegyenlitésével, azaz az átmeneti forgási egyenletlenségek kompenzálásával. Ez általában váltoáramu visszacsatolást jelent ( AC kompenzacio, hiszen a motor minden fordulata alatt elöfordul ilyen igény. ( itt persze tudni kell, hogy a motor kb milyen fordulatszámmal forog, hány polusu stb. és erre méretezni a visszacsatolást). A másik meg a motor terhelésének a DC kompenzácioja ( azaz ha növekszik a terhelés, akkor nö a méröellenálláson a feszültség és ebböl kell kialakitani a motor kapcsaira kerülö megnövelt feszültséget vagy a pulzus szélességet. Itt könnyen lehet akár tulkompenzálni a vezérlést, azaz növekvö terhelésre a motor gyorsulni kezd, ami szintén nem jo.
Szia!
Valójában oda, ahová én szánnék ilyen eszközt (nem CNC-be), ott inkább a nyomaték megtartása lenne a fő csapásirány. Természetesen azt sem kell hajszál pontosan tartania. Jelenleg egy hídátlós analóg motorszabályzót hasunálk Ua723-mal. Mondanom sem kell, hogy zerhelés alatt melegszik mint a rosseb, hiszen analóg. És azért ez a motor akármilyen kicsi is, felszed 15A-t is akár. Akkus fúró motorja a saját áttételével. Trafó tekercselőnek használom. A jelenlegi elektronikát váltanám ki egy kevésbé melegedő PWM-es vezérlőre. Itt fontos az alacsony fordulaton a nagy nyomaték. A jelenlegi analóg szabályzó képes kompenzálni a nyomatékot, cserébe viszont melegszik. Próbáltam más egyéb pwm-es vezérlőket, de azok nem jöttek be.
Lehet, hogy rossz elemekkel állsz a dologhoz.
Ha a PWM jelet egy háromszög jelböl egy komparátorral nyered, akkor elég a visszacsatolást a komparator szintjére vezetni. Azaz kell egy 3szög jel generator Egy komparátor, aminek az egyik bemenet a 3szög jel a másik meg változo kapcsolási szint. Kell egy szint illessztö, aminek a bemenete a motoráramfigyelö, ezt a jelet kell a komparátor igényeihez illeszteni.
Milyen pwm-es vezérlőt próbáltál? Ha már van valamid, azt talán könnyebb életre kelteni, mint teljesen elölről kezdeni. A jelenlegi analóg szabályzó hogyan kompenzál? Az elevet nem tudod átvinni egy pwm-es szabályzóra? Esetleg az elvárt paramétereket megadhatnád (feszültség, áram), hogy látható legyen, kb. milyen tápegységre van szükséged.
A 723 egy precizios analog tápszabályzo, ahol a visszacsatolással a kimeneti áramot lehet szabályozni. Ezért melegszik minden.
Mellékeltem a képeket. Az első 3 kép a PWM-es szabályzó lenne. Az orosz fekete-fehér rajz az eredeti. Az utolsó két képen az analóg szabályzó. Alul a doksi megnevezésében, hogy hol található az eredeti rajz. Ebben az áramkorlátozó tranyó fordítva van. Azt hiszem, ez nem is a végleges rajz, de a lényeg átjön. A motor névleges feszültsége 14,4V, ez biztos. Más adatot nem tudok róla. Az biztos még, hogy alacsony fordulaton 12-15A-t vett fel a tápból a motor, így volt neki elegendő a nyomatéka. Ehhez viszont az áramkorláton módosítanom kellett, mert beleszólt a szabályzásba.
Mértél is valamit?
Nekem egy kicsit gyanús a visszacsatolás. Ha valoban 10 A körüli áramokrol van szo, akkor egyszerübb lenne, ugy mint a 723-s áramkörben, egy 1-2 Ohmos ellenálláson mérni a motoráramot, és azt némi integrálás után felhasználni a komparátor szintjeinek a automatikus beállitására.
Úgy tűnik már nem szerkesztette a hozzászólásomat. Ha jól értelmeztem, akkor elvileg ez a cucc az áteresztő elemen figyelné a feszültséget(?). Én is hiányoltam a söntöt az áramkörből.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2023
Arduino+ bts7960 H híd megoldja minden felvetett problémád.
Ha a motor ékszíj tárcsájába belefúrsz 1 2 mágnest, hall szenzorral megoldhatod a fordulatszám figyelését, és ennek függvényében a pwm-el való szabályzását is. Az arduino pwm frekvenciáját el lehet tolni hallótartomány főlé, így idegesítő se lesz egész nap a pergetés. Nálam ez egy sok éve működő megoldás.
Én mindig ugy szoktam csinálni a GNDröl menne egy kis ellenálláson át az áram a FETen keresztül a motorba. Az ellenálláson a motor nyomatékának megfelelö feszültség esik, amivel kezelni kell a komparátort.
Ajánlott integrálni, mert nem kell minden félperiodusban befolyásolni a komparátort. Elhagyhatod azokat a zenereket meg diodákat, amik most ott vannak. Amivel néha gond szokott lenni, hogy nem minden opamp akar tisztességesen dolgozni a tápfeszültség közeli potenciálon. A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2023
Elvileg a pwm-es szabályzónak működni kellene. A fet meghajtása ami valószínűleg nem elégséges, amin változtatni kellene. Viszont ebben a pwm-es szabályzóban túlterhelés esetében nem korlátozza semmi az áramot, ami lehet, hogy a te felhasználásodban nem jó, mert a motor vagy fet tönkremenetelét fogja eredményezni.
Ha viszont egy áramkorlátozott tápegység kellene, és nem áteresztő, mint a 723-as, akkor legegyszerűbben talán valamilyen UC384x IC-vel lehetne ilyet készíteni. Az áramkorlátja alap esetben nem a legprecízebb ebben a felhasználásban, de mégsem engedi el a "végtelenbe". Például itt találtam valami olyasmit, mint amire gondolok. |
Bejelentkezés
Hirdetés |