Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Töltéskiegyenlítő 2db sorbakötött 12V-os akkumulátorhoz 24V-ra
Témaindító: ludus, idő: Jan 13, 2020
Témakörök:
Meg nem árt az áteresztőtranyók bázisába és kollektorába ellenállást tenni, és akkor a töltőáram sem tud az egekbe szökni.
Üdv!
Akkumulátor balanszerhez keresek kapcsolási rajzot. Van két 12V 100Ah-ás ólom savas akkumulátorom sorba kötve egy szünetmentes tápban. Az akkuk töltése vagy hálózatról vagy napelemről történik 24V rendszerfeszültséggel. A töltőáram max. 10A amiről egy Victron Bluesolar PWM töltésvezérlő gondoskodik. Sajnos a külön külön töltés majd sorba merítés nem megoldható így egy balanszerre gondoltam, hogy töltéskor egyformán töltődjenek. Nem sok rajzot találtam (lehet nem jól kerestem) a legtöbb komplett rajz ehhez hasonló:Balancing Li-ion Li-Polymer Batteries Battery Balancing Circuit. Bár ez Li-Ion akkukhoz van nem gondolnám, hogy az ólomakkuhoz nem volna jó. Inkább a felskálázhatóság a kérdés, hogy 12V és 100Ah-s akkukhoz át lehet-e alakítani. Ha valaki épített már ilyet és megosztaná a tapasztalatait vagy tudtok egy jó kapcsolási rajzot azt szívesen venném. Köszönöm előre is!
Ezt a problémát én úgy próbálom megkerülni, hogy minden akkumulátort külön töltőről töltök.
Négy akkut kötöttem sorba és mind a négyet külön töltőről töltöm. Lehet még elég gond a cellákkal. Mert hát egy aksiban van 6 db. Mikor még hozzá lehetett férni a cellákhoz, könnyen kimutatható volt a probléma. A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2022
Szia!
Ígéretesnek tűnik a projekt Bővebben: Link, én egyébként 2x2db 12V 98Ah akksihoz használnám.... Mindenki a HA01 és HC01 típusú kütyüt ajánlgatja nem tudom érdemes e egyáltalán építgetni mert az ára nem a világ... A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2022
Az alábbi kapcsolási rajzot egy tothbela felhasználó osztotta meg két éve, ez egy sorbakötött akkumulátor töltéskiegyenlítő áramkör. Szóval nekem az lenne a kérdésem, hogy a lenti áramkörben van olyan hogy nyugalmi állapot? Vagy mindig lesz 100-ad 1000-ed millivolt eltérés, és addig-addig egyenlítgeti magát, míg egyszer csak le nem merülnek az akkumulátorok?
Hello! Nincs az áramkörnek holt sávja, ha erre gondolsz. De ha a visszacsatolás 470k (felső) ellenállását 4,7k-ra cseréled, a 100nF-al párhuzamosan kötsz egy 1Mohm-os ellenállást, akkor 50mV holt sáv lesz és a maximális terhelőáram kb. 100mV-os eltérésnél lesz.
A kapcsolási rajzot nem "egy tothbela", hanem "A tothbela" osztotta meg.
Van olyan, hogy nyugalmi állapot: még pedig akkor ha a két akku feszültsége pontosan azonos lesz. Ebben az esetben az integrátor kimeneti szintje kisebb lesz, mint a FET-ek nyitófeszültségének küszöbszintje, tehát az akkumulátorokat csak az IC saját fogyasztása terheli (plusz az osztó 25 uA-rel). A kérdés valószínűleg arra vonatkozott, hogy a tötéskiegyenlítő lemeríti-e az akkukat. Nem meríti le. Léteznek kisfogyasztású műveleti erősítők (pl. LT1077 (48uA), vagy valamilyen CMOS IC) arra az esetre ha TL061 1-2 mA-es fogyasztása is számottevő terhelést jelentene.
Szia!
Akár most is könnyen kimutatható. 1db grafit ceruza mint mozgó elektróda? Ha mind a ét végéről végigméred azt az akkut--a ceruzát meg az elektrolitba merited 1-3mm mélyen.
Sziasztok,
Az itt linkelt balancer-t szeretném átalakítani 6db 12V/20ah-os zselés akkumulátora van valakinek ötlete a kivitelezésre? Hogy lenne a legegyszerűbb? Köszönöm
Hello! "Az itt linkelt balancer-t" A hol?
Sziasztok.
Nem teljesen illeszkedik a fórum címe alá, de talán egy korrekt válasz erejéig elbírja. A kérdésem az volna: tudtok-e mutatni nekem olyan megoldást, vagy vásárolható alkatrészt, amivel akkusaruhoz D12 szemes saruval szerelt 50-es kabelt tudok 2,5mm² -es vezetéket tudnék korrekten rögzíteni. Az előbbi nem gond, mivel arra vannak kitalálva. De a 2,5-ös rögzítésbe beletört a bicska egyelőre. Gondoltam arra, hogy az M12 csavar fejét megfúrom és M4-el már megoldható a feladat, de a vas nem olyan jó vezető
Itt: Bővebben: Link.
Nem ártott volna egy két kép mert a leírásodból nem nagyon lehet értelmezni mit is szeretnél. Ha valami olyasmit, hogy a 4-es furattal rendelkező szemes saru kapcsolódjon az akkusaruhoz akkor ahhoz olyan akkusaru kell (van olyan) ami eleve így van kialakítva, és van az akkusarun egy kis pad egy furatnak ahova bele lehet fúrni a 4-es vagy 5-ös menetet. A régi autómban is így volt megoldva, de azt már nem tudom neked lefényképezni mert már rég nincs meg.
A másik lehetőség a forrasztás, a nagy szemes saruhoz hozzáforrasztani a 2,5-ös vezetéket, már ha van hozzá megfelelően nagy pákád.
Elnézést, kissé értetlenül fogalnaztam a tegnapi tivornyázásból ébredve. Szóval olyasmire lenne szükségem, amit először említesz. Kerestem ilyesmit, de nem latáltam. Ha esetleg valaki ráakadna egy ilyen linkre, kérem továbbítsa nekem. Képet azért nem tudok adni, mert nincs még meg a csatlakozó. Sok a választék saruból, elvesztem bennük, tapasztalatom sincs ebben, hogy melyik a jó megoldás.
Tehát a cél az volna, hogy az akkusaru melyre M10 vagy M12-vel van rögzítve egy D10 vagy D12-es szemes saru és ezzel az 50mm²-es indítókábel, valahogy rá tudjam csatlakoztatni a 2,5mm²-es vezérlés kábelét is. De 2,5mm²-es szemes saru nincs M10 vagy M12 csavarhoz. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Olyan sarut ami a régi autómon volt nem találtam. A régi hagyományos réz saruknál 2db 6-os csavarral van szorítva az indító kábel, arra rá lehet tenni egy 6-os furatú sarut, vagy léteznek ilyenek is.
Idézet: Van, csak kattints a linkre, amit az előző hozzászólásomban osztottam meg. Van szigeteletlen is, csak kicsit módosítani kell a keresési paramétereket. „De 2,5mm²-es szemes saru nincs M10 vagy M12 csavarhoz.”
Köszi a linket és boci, valóban ott van a nagy átmérőjű szemes saru is, figyelmetlen voltam.
Köszi az akkusarut is Ge Lee, bár ha van szemes saruból ilyen változat, talán ez lesz a legjobb.
Még nem láttam olyan akkusarut, amelyikben M10 vagy 12-es csavar lenne. M8-as csavar szorítja össze a régebbieket, de újabbaknál már M6-os is előfordul. A kábelszorítós sarunál meg 2 db 6-os csavar fogja össze a bilincset. 8-as meg 6-os sarut bőven lehet kapni 2,5mm2-es vezetékhez.
Erre gondolsz 2020-ból? https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2323232.html#2323232
Szerintem ezt nem lehet 6 sorbakötött akkumulátorra skálázni, mivel a két akku összehasonlításán alapszik. Tehát ebben a formában ez a logika két akkut tud kezelni. 6*12 az már 72V névlegesen is. Ez már nem gyerekjáték. Mostanában gondolkodtam, hogy hogyan építenék ilyet. Röviden: minden cellához(akksihoz) csinálnék egy saját elektronikát saját MCU-val, ahogy a lítiumos akksikhoz is szokás, ami méri az adott egységet és védi túltöltés és mélymerülés ellen. Ezek pedig optocsatolón keresztül volnának egy kommunikációs buszra fűzve, amit a főprocesszor vezérel, ami dönt és parancsol a többinek. A főprocesszor megkapná az összes gyerek pillanatnyi feszültségét és tudna parancsolni, hogy kit kell éppen balanszírozás miatt kisütni. Ez a megoldás akárhány egységre is skálázódik, mivel nincsen galvanikus kapcsolat a feszültségszintek között, nem adódik össze sehol a feszültség, csak a kimeneten. A kiegyenlítést pedig úgy lehetne nagyon ügyesen megcsinálni, hogy egy kis step-up konverter kerülne minden akksira, aminek segítségével a cella az egész bankot tölti. Ezen a módon nem kell elfűteni a kiegyenlítettlenséget, talán kevésbé melegszik és nem kell rá hűtőborda. De ezt nem számoltam még végig, nem tudom mennyire ésszerű, de jópofa ötlet. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2023
Én most olyan akkusaruval találkoztam, ami valóban M8-al szorít, de van benne egy M12 menet is amivel a kábelt rögzíted
Sziasztok! Valaki tudna egy kipróbált, bevált töltéskiegyenlítő(balancer) rajzzal segíteni 2db soros 12V savas ólom akku részére? A töltés 24V.
Köszönet
A töltés biztosan nem 24V hanem több. Ugyanezzel küzdök most, és arra jutottam, hogy csinálok hozzá 2 galvanikusan független hagyományos töltőt. Ugyanis, ezek a ma kapható mikrokontrolleres automata töltők is hazavágják az akkukat. Egy akku ha 12,85, 12,9V-nál teljesen fel van töltve, akkor nem értem mi a bánatnak kell azt 15,1V-ig tölteni.
A másik az akku. Vettem most 4db-ot összesen, és épp hogy sikerült belőlük összerakni 2 párt. Ráadásul a 2db amit együtt vettem között akkora eltérés volt már újan is, hogy az egyikre 96 a másikra 82%-os állapotot írt a célműszer minután fel lettek töltve. Soros használat estén nem csak a töltés de a merítés sem lesz azonos mértékű, és ahogy az lenni is szokott, az egyik jóval előbb tönkre fog menni mint a másik. És akkor ott van még a DC töltés is, azt sem igazán szereti a savas akku, sokkal jobb neki egy lüktető töltés, mint pl. sima egyenirányítás puffer nélkül. Folyadékos savas akku 15-15,1V-tal töltögetve elforrogat, az AGM meg nem szereti az állást, ha nincs rendszeresen töltve merítve (ciklusok) akkor az is tönkremegy. Nem írtad milyen akkuról van szó, mert ugyan mindkettő savas, csak az egyikben fel van itatva az elektrolit valami üvegszövet szerű izébe.
Ez hagyományos ledugózott gépkocsi akku. Tulajdonképpen arra lennék kíváncsi, hogy mi van a kereskedelemben kapható dobozokban Link, Link. Feltehetően szinte semmi, de elég titokzatosan van kezelve, mert egy épkézláb rajzot nem találtam a neten egy kivétellel. Abban pedig 5Ohm 50W-os ellenállások vannak, ami már maga is egy durva összeg. Azért írtam ide is, hátha valaki épített már, és valami működő rajzzal tudna segíteni. Sajnos nekem csak Lítium balanszer rajzokat sikerült találni.
Idézet: „de elég titokzatosan van kezelve,” Még annál is titokzatosabban... Nekem van néhány, csak azt próbáltam megoldani, hogy a rajta lévő LED-eket néhány méterre elvezessem, de egyelőre az sem sikerült. Olyan kemény műgyantával van kiöntve szinte az egész doboz, hogy a LED-ek lábait nem tudtam elérni. Nekem a mindenhol kapható HA-01-es van, és sima ellenállásoknál biztosan több van bennük. Azt írják, hogy 20mV különbségnél nagyobb eltérésnél jeleznek, és kiegyenlítenek. És tényleg, nagyobb akkuknál, nagyobb töltőáramnál már az sem mindegy, hogy hova kötöm be a biztosítékot, mert a rajta eső feszültség eltorzítja a szimmetriát. De a belsejére én is kíváncsi lennék, főleg azért, mert ezek elvileg max. 3A-es kiegyenlítő áramot tudnak, nekem jó volna több.
Ha korrektül van megcsinálva akkor nagyáramú fetek vannak benne amiket vagy mikrovezérlő vagy valami céláramkör (pl. LTC3305) vezérel. Az indítóakku töltésénél arra figyelj, hogy akkunként ne nagyon menj 13,6-13,8V fölé. Az automata kapcsolóüzemű töltők 14,7-15V-ra töltenek.
Köszi ezt megtaláltam én is, de egy 50W ellenállás van vagy 4-5000ft.
Még a Rádiótechnikában is találtam egyet. A cikk után írja a szerző, hogy a "Rádióvilág" oldaláról letölthető a forráskód. Nos nincs ott ilyesmi az adott weblapon, vagy csak én nem találtam.
Közben találtam egy videót, szétszedtek egy HA01-et. Az utolsó képkockákon látható, hogy 2 db LM339 komparátor van benne, meg vagy 15 tranzisztor.
Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |