Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Sziasztok!
NEM ÉRTEK HOZZÁ! Segítséget szeretnék kérni Tőletek. Van egy "feltalált" régi magyar kettős köszörűm, aminek a bekötését szeretném elvégezni. Nincs meg az adattáblája sajnos. Amikor szétszedtem, akkor lefényképeztem, hogy mi volt a kapocslécen, a 3 fázisú kapcsolón és milyen vezetékek jönnek ki a motorból. Nekem 1 fázisom (230V) van a garázsban. Erről szeretném üzemeltetni a köszörűt. Van egy frekvenciaváltóm is, ami 1f-ból csinál 3f-t. Ha lehetséges, nem szeretnék kondenzátort venni. Kérdéseim: 1. Ha a motor NEM 220/380 tekercselésű, hanem 380-as csillag, akkor be tudom e kötni a frekiváltóval valahogy? (Akár teljesítménycsökkenés árán is, de anélkül, hogy veszélyeztetném a frekiváltót vagy a motort.) 2. Fontos az, hogy a motorból kijövő vezetékek közül melyiket hová kötöm a sorkapocsra? (Nem jelöltem meg őket ugyanis szétszedéskor.) 3. A motorból kijövő fehér vezetékeknél az egyik vég össze van kötve. Ez azt jelenti, hogy akkor ez a motor csillagba van kötve és ezen nem is szabad változtatni? 4. A fellelt kapocsléc állapot szerint deltában volt kötve. Hogy lehetséges ez? (Kondenzátor nem volt.) Köszönöm a válaszokat előre is! Kérlek legyetek elnézőek!
Szia! Ha így van kihozva gyárilag a motor tekercseinek kivezetése akkor minden bizonnyal háromfázisú és csillagba van kötve. Ha pedig "380-as" akkor a tekercsek egyenként 220 voltosak, tehát át lehet kötni ilyen módon egy fázisra ha deltába lesznek "elkötve" a tekercsek kivezetései. A rajzon jól látható a pirossal berajzolt tekercsek kezdete és vége hogyan alakul ha egy sorkapocsba kötöd őket. A kondenzátor értékét én 10-16 µF-ra saccolnám állandóra kötve (400 voltos kell!). Ez az érték attól függ, hogy a motort ezzel az értékkel mennyire lehet terhelni, hogy annak forgása jelentősen ne csökkenjen a csiszoláskor.
Köszi a választ!
Akkor a 3-as pontot lényegében meg is válaszoltad. Én is erre gondoltam. 1.,2.,4. pontokról mi a véleményed?
Az 1. ponthoz szerintem ismerni kellene a motor teljesítményét amit áramfelvételből lehete meghatározni amihez lakatfogós mérésre volna szükség háromfázisra kötve a motort. A frekiváltókat nem ismerem és a szükségmegoldásukat, hogy "egyből hármat" milyen "előnyökkel" járhat. A 2. ponthoz fontos, hogy a kivezetések végei hogyan párosulnak majd az egyfázisú bekötéshez. A 4. ponthoz annyit, hogy az nem lehet a motor kapocsléce ill. nem ott kell a tekercsek kivezetéseit elkötni hanem a hat szál fehér vezeték végeit kell párosítani és egy csokiba bekötni HA egyfázisra akaraod bekötni. Azt ne kérdezd, hogy miért nem oda van kihozva a tekercsek végei de szerintem már áttekercselték ezt a motort.
3f-re szetetném bekötni a frekiváltó segítségével.
Akkor neked az a véleményed, hogy így maradhat is az egyik fehér kivezetés összekötve, a másik kivezetést pedig a kapocslécnek látszó valamire kell kötni, majd ugyanide a frekvenciaváltóból jövő 3 fázist is. Ugye?
230V egy fázisról három fázisra frekvenciaváltóval csak úgy tudod megfelelően üzemeltetni, ha a tekercseket deltába kötöd a korábbi útmutatás szerint.
Nem értem, mit akarsz a 4-es ponttal, hiszen nem volt kivezetve a 6 szál a kapocslécre. Legfeljebb ezután lesz.
"Szoktak ilyet" hogy látszolag deltában van de csak 3 tekercsvég van kint a kapocslécen "egyik oldalon" másik oldalon pedig a 3 fázis.
Mekkora frekid van?
A 4-es pont butaság részemről.
Azt írod: Idézet: „230V egy fázisról három fázisra frekvenciaváltóval csak úgy tudod megfelelően üzemeltetni, ha a tekercseket deltába kötöd a korábbi útmutatás szerint.” Ezek szerint akkor a motorból kijövő egymásba kötött másik három drótos kivezetést meg kéne bontanom és megfelelően a kapocslécre kötni, ugye? Gondolom ebben egy multiméter szakadásvizsgáló funkciója segít majd. Lassan kezdem érteni. A hozzászólás módosítva: Márc 12, 2023
Idézet: „"Szoktak ilyet" hogy látszolag deltában van de csak 3 tekercsvég van kint a kapocslécen "egyik oldalon" másik oldalon pedig a 3 fázis.” Na igen. Mivel rutintalan vagyok és nem erősségem a villanytan, így csak a lemezkék helyzetét "láttam meg", azt hittem, hogy akkor ez delta. 2.2kW-os a frekiváltóm.
Nem akarlak lebeszélni a frekiváltód használatáról ..... de minek ehhez a köszörűhöz frekiváltó? Lehet, hogy nem is nagy fordulatúra van tekerve és a teljesítménye is talán fúróélezésben kimerül azon a korongátmérőn ami most rajta van. Ha nincs háromfázisod akkor egyszerűen be tudod kötni egy ilyen sorkapocsba az említett egyfázisú bekötési módban és meg fogod tudni, hogy érdemes e egyáltalán frekiváltóra tenni. Nem kel a kapcsolót se bekötni csak a sorkapocsba bekötöd a megfelelően párosított tekercsvégeket és adsz neki 230 voltot meg egy kondenzátort és bedugod a konektorba. Szép lassan fog indulni, felpörögni. Persze Te döntöd el, hogy mit szeretnél tenni.
Köszörűt deltában indítani? Az érdekes lehet munkavédelem szempontjából.
Mi köze a deltában indításnak a munkavédelemhez? Utcabeli lakatos gyerek vett egy állványosat, na abban 7,5 kW-os motor van. Nem is tudná deltában indítani. A kisebb gépeknél viszont nincs váltási lehetőség. Csak bekapcsolja, aztán megy.
A kérdező gépe szemre 250-400W körüli lehet. Annál bizony nem mindegy, hogy 150-250 W-os lesz vagy ki tudja használni frekiváltóval a max. teljesítményt. Az ráadásul tudja a lágyindítást és be lehet programozni, hogy ne tudja 50 Hz fölé tekerni.
Ez mind igaz is amit leírtál, éppen ezért furálottam, hogy egy kis gépről feltételezhető lenne a delta elkötésű tekercselés és indítás. Az, hogy mi a munkavédelmi vonzata arról régi emlékeim vannak amikor még a tmk-s kijárt a területre a korongokat szabályozni csillagkerekessel és a félrekoptatott korong belevert a tárgyasztalba és már csillagban szétrobbant a kő. Delta indításnál esélye sem lett volna elhajolni sem.
Találtam egy hasonlót a neten. Az 750W-os. Kettős köszörűben az már szerintem erősebb fajta. Legalábbis a mostani barkács kategóriákhoz képest.
Igazad van a 230V-ra kötést illetően, de én csak kipróbálni szeretném. Csak annyit akarok, hogy induljon el, pörögjön föl és már le is állítanám. Emiatt nem szeretnék venni kondenzátort. Ráadásul azt sem tudom mekkora kell, milyen és hogy kéne bekötni.
Pedig sokkal egyszerűbb kondenzátorral kipróbálni, mint deltába kötözgetni és frekiváltóra tenni.
Most nem értem hogy mit nem értesz....
A motor 380/220as. Pont 2 napja szedtem rendbe egy magyar köszörűt ott a csillagpont egy külön csokiba volt közösítve.(gyári) Itt meg gondolom préselve van. Delta elhelyezésű lemezek de ugyan ugy csillagban marad a motor 3 fázis esetén. Tehát csak 3 vezeték megy a kapocslécre a lemezek tuloldalán pedig rámegy a 3 fázis.
Üdvözlöm a csapatot! Felkértek egy fúró gép(mű?) bekötésére. Csak néhány percem volt bele nézni. Csináltam fotókat, mellékelem. Sajnos valaki beleturkált. A fő motor teljesen átvan kötve egy KK kapcsolóval, így nem lehet forgás irányváltást kapcsolni. A másod motor szerintem a hűtőfolyadék szivattyú. Megtaláltam az alján a vezetékét és a helyét a szivattyúnak. Esetleg valakinek ismerős a masina? Köszönöm. Szép estét!
Szia! Szerintem igen. Áttanulmányozom. Köszönöm.
Nem akarok túl okosnak tűnni, de nem lehet, hogy ez egy csillag delta kötés?
Jól látod.
Forgásirány váltás + egyenáramú fékezés. Volt. Előtolás, fordulatszám váltás mechanikus. Másik motor: kenőlé szivattyú.
Helló! VIM és Hutty! Köszönöm a segedelmet. Már rengeteg videót találtam keleti szláv nyelven. Ezekben a mechanikai és az elektromos felújítás is benne van, a használati bemutatókig. Még egyszer köszönöm. További szépnapot!
A videót az oldal alján meg se nézzétek... kigombolt/lehúzott cipzáras kabátban indítja a gépet
Sziasztok,
Adott egy IMI motor (adattabla lekopott), allitolag mukodokepes, de nem igazan… Mertem a tejercsek ellenallasat; fofazis 4,9Ohm, segedfazis 6,4Ohm. Fofazis megkapja az L-N _t, parhuzamosan ezzel a segedfazis, soros kondenzatorral. A kondenzator 50uF, de probaltam 100µF- ossal is. Az eredmeny az, hogy uresen elindul a motor (bar van a tengelynek olyan allasa, hogy csak morog), de ha egy ekszijat rateszek (korfureszt hajtana) mar keptelen elindulni… En arra tippelnek, hogy a kalickas forgoresz nehol szakadt lehet… Mikor morog a motor uresen, barmelyik iranyba porgetessel indithato. Ezen tunetek alapjan mi lehet a gond? Elore is koszonom! A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2023
Szia! Ha beforgatod és elindul a motor akkor terhelhető? .... mert akkor csak indításkor kell neki kondenzátor, relével vagy nyomógombbal.
Ilyen ellenállás értékekkel állandókondisnak kéne lennie ha nincs menetzárlat
Vim első kérdése jó.
Viszont az nem kérdés hogy nem kap áramot a segédfázis, vagy ha kap akkor nagy valószinűséggel kampec a segédfázis. Csinálj fotót a bekötésről meg ha látom a mocit akkor nagyábból be is tudom "tájolni" miféle lehet. Kopott adattábla sem utolsó, én lehet kiolvasom a maradványból.
Sziasztok. Még ha általában AC nagy motorok bekötéséről van itt szó, nekem 12V DC motor vezérlésével kapcsolatban lenne kérdésem. Tudna valaki Kínában beszerezhető modult linkelni, ami terheléstől lekapcsol?
Tehát ha autó ablakemelőjébe építeném be, és ha húznám fel az ablakot, és miután felhúzta, megnő az áramfelvétel, így a relé lekapcsolna.
Öngyógyuló biztosítékot ismered? Az is jó lehet, ha jól méretezed
|
Bejelentkezés
Hirdetés |