Fórum témák
» Több friss téma |
Csak a hűtőbordát, mert 9A mellett az is fog fűteni..
Köszi. A konnektor süllyesztett kötődobozában nincs igazán légcsere, hűtőborda sem fér el az ssr mellé. Akkor lehet, hogy mégis valami mást kell kitaláljak ...
A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2021
Szia!
Idézet: „Először arra gondoltam, hogy egy másik relét kapcsolok a vevőegységgel, ami kapcsolja a konvektort, de ehhez még elő kellene állítanom 24V-ot is” Használhatsz relét, abból is van 230 V-os változat. A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2021
Ezt nem is tudtam, hogy van ilyen. Tök jó. Valami ilyesmire gondoltál?
https://www.conrad.hu/p/dugaszolhato-nyakrele-230-vac-1-valto-16-a-...503067 Ez méretben még jobb is lenne, csak azt nem tudom hogy az ilyen (nem csavaros) érintkezőre hogyan lehet stabilan/biztonságosan/szigetelten rögzíteni a 220V-os kábel végét. Bocsánat, az off-topic nem SSR kérdésért, de ezért most már nem mennék át más topicba ... A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2021
Ott van a linken, még olcsóbb is mint a Conrad-os.
Ja tényleg, nem vettem észre hogy linket tettél be. Már csak azt kellene kitaláljam, hogy hogyan tudom biztonságosan rögzíteni rá a 220V-os csatikat. Félek, hogy a forrasztás elengedhet, bár ha 3 fülre forrasztom rá talán nem. Aztán az egészet körbetekerni szigetelővel. Mondjuk kicsit gagyi, de sajnos nem tudok hozzá mini nyákot gyártani csavaros csatlakozóval.
Esetleg egy ilyen és akkor tudok lapos csatlakozósarut használni: https://www.vatera.hu/finder-46-61-8-230-0040-dugaszrele-230-v-ac-1...0.html
Jó ez a Finder relé is, de ha van a közeledben villamossági szaküzlet, akkor megveheted személyesen is, nem kell postaköltséget fizetni.
Vagy amit én ajánlottam, ugyanott kapható univerzális nyák többféle méretben, bekötéshez pedig panelbe forrasztható sorkapocs. Lábtávolságra figyelj a rendelésnél. A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2021
Zsugor cső miértnem jó? Ne szigszalagozd!
Egy kérdés, habár holnapután már saját tapasztalatom is lesz.
Egy höforrást kell vezérelni, az egyik megoldás egy PID vezérlés ami PWM-t ad ki. Eddig még nem probáltam, hogyan reagál egy SSR a PWM jelre? Van valakinek tapasztalata?
Attól függ, hogy milyen frekvenciájú a vivője.
Egy sima SSR nullátmenet kapcsolású, 1 sec alatt 100 félperiódust lehet ki- vagy bekapcsolni. Ha a vivő néhány néhány tized Herz, akkor az a szokásos, várhatóan nem lesz semmi gond.
Hát az Arduinoban alapbol nagyobb a PWM frekije, igy valoszinü valamilyen interferencia lesz az eredö.
Ha a PWM kitöltési tényezője 0 vagy nullához közeli, akkor a relé kikapcsolva lesz, egyébként kb. folyamatosan bekapcsolva a nagyobb PWM frekvencia miatt. Egy hálózati periódus alatt több bekapcsolási jelet fog kapni. Nullátmenetes esetén lehet némi varia attól függően, hogy a PWM aktív szakasz milyen időpillanatban éri a relét.
Egy biztos, szabályzáshoz nem lesz jó.
Én is igy gondoltam, de majd kiprobálom. A kodot megirtam PIDre is, de anélkül is.
Gyakorlatilag SSR ezek szerint teljesen alkalmatlan PWM vezérlésre. Még azon gondolkodom, hogy esetleg szinkronizálni lehetne a vezérlést a hálozati frekivel, és a félperiodusok számát kezelni ( hány félperiodus jut a fütötestbe). De azt hiszem ez tulbonyolitja a feladatot. A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2022
Mi a manónak kell ennyit kapcsolgatni? Bár még nem ismerjük a szabályozni kívánt rendszert, de normál körülményeket figyelembe véve az a kacsolási idő másodpercekben mérhető.
Szerintem. Mit is szeretnénk szabályozni és mennyire pontosan ? J. Idézet: „Gyakorlatilag SSR ezek szerint teljesen alkalmatlan PWM vezérlésre.” Már elnézést, ezt jó hogy kideritettétek annak tükrében, hogy ezrével vannak különféle PID szabályzott készülékek SSR kimenettel. Mert ugye mivel mással lenne ?
SSR meghajtás PWM kimenettel. A PWM frekvenciája jóval nagyobb, mint 50 Hz. Ez volt a kérdés.
Az más.
PID szabályzók legtöbbje 10Hz és 25Hz között működik.
Meglehetósen pontosan és megfelelö idölefutásban kell szabályozni egy szerkezet hömérsékletét (3 különbözö hömérsékletet 3 különbözö intervallumban kell biztositani, és az egyes fokozatok közötti átmeneti idöt is be kell tartani).
Ahogy irtam megoldhato PID nélkül is, csak gondoltam, hogy az Arduinoban kiprobálom a PID szabályozást, de ha az SSR nulla átmenetben kapcsol, akkor ahhoz az Arduino PWM frekije tul sok. A másik megoldásban kizárolag a höszenzor visszacsatolására reagál a program és kapcsolja be meg ki az áramot a fütötestböl. A PID szabályozás talán valamivel stabilabban tartaná a hömérséklet, és talán a felmelegedési idöt is pontosabban kézben lehet tartani ( gyorsabban reagálna a hömérséklet változásra), de mint ma lemértem, a fütötest sokkal gyorsabban melegszik fel, mint amit elöirtak, igy gyakorlatilag lassitanom kell a felmelegedést, ami nem gond. Majd még be kell hangolni a hömérséklet túllövéseit, de a bimetallos höérzékelö meglehetösen gyors és pontos.
A PID mindenhol hasznos lehet, akár egy vasalóban is. (gyakorlat képp Csak nem derült ki hogy mekkora a fűtendő dolog, egy wmrp- pákahegyet 3 másodperc alatt túl is lehet fűteni, de ha egy szendvics sütőből szeretnél forrasztó kemencét eszkábálni ott már több másodperces időkkel dolgozhatsz és nem kell a nullátmenettel vacakolnod. A rendszer tehetetlensége, a hőmérő meg a fűtőbetét késleltetése úgyis határt szab a kapkodásnak. (Nekem egy ilyen SSR PID kombó viszi a sütőt, tized pontosra beáll túllengés nélkül, amikor a kívánt hőmérsékleten van 1-3 mp a kapcsolás)
A bimetálnak kötelezően van egy viszonylag széles tartománya ami között ingadozik, be és kikapcsolás között. Ha jól tudom, és a tapasztalataim alapján a PID "okos" figyeli a az eltérést, a beavatkozás hatékonyságát, változás sebességét, ezekből matekolja ki mikor kell az energia. Pl. tudja mennyivel korábban kapcsolja le a fűtést hogy elkerülje a túllővést. Izgalmas felfedezés ha még nem használtad J. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Tisztában vagyok a PID müködésével, igy nem az a gond, hanem a fütötest kapcsolása, amit mindenképpen galvanikusan le akarom választani ( ezt nem kell pl a pákában, igy ott nagyon jol használhato a PID vezérlés, mert a páka le is hülhet es gyorsan kell visszamelegiteni a beállitott höfokra, és azt FETel stb lehet ki- be kapcsolni)). Ugy látszik erre az SSR azonban nem alkalmas legalábbis az Arduino által használt PWM frekin, ha az valoban a 0 átmeneten kapcsol. Ez meg nem tudom, de majd kimérem ( eddig ilyesmivel feladattal nem volt dolgom, ezért nem is igen érdekelt).
Viszont a 600 literes bojler fütését tökeletesen megoldottam PID vezérlés nélkül. Ott persze lényegtelen, hogy milyen gyorsan melegszik fel, csak a höforrást kell kiválasztani ( mert 3 áll a rendelkezésre - gáz, villany es szolárpanelek). A bimetal nálam nem kapcsolo, hanem K tipusu höérzékelö MAX6625-tel, mert közel 1000 fok a legnagyobb hömérséklet amit el kell érni. A jelen esetben egy minisütöt (kb 15x10x5 cm beltér) kell felmelegiteni 3 különbözö höfokra egy adott idörendben. Szerintem itt sem lesz gond a hömérséklettel, hiszen az egész folyamat alatt zárt a tér, és nagyon jol van szigetelve.
El is mondtad a lényeget, nagyvonalakban.
Proportional [Arányos Integral [integrál Derivative [derivativ Controller [szabályzó - vezérlő Annál kicsit összetettebb,mint hogy csak PWM rángat egy SSR-t Hűtés-fűtés esetén a PID szabályzás lényege, a hőntartás a legkisebb ΔT -vel A bimetál és a PID között mérföldek vannak. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Sziasztok
Egy ilyen szilárdtest relé vásárlása előtt állok, egy dc motort szeretnék vele ki-be kapcsolni. Az a kérdésem, kell e dióda vagy bármi plusz elektronika a relé védelme érdekében? És ha igen milyen, és hogy kössem be? A relé: relé Köszönöm
Szia!
Véleményem szerint tartalmaznia kell, nem szükséges külső elem, Bekötöd a tápot és a kapcsolni kívánt egységet.
Szia!
Keresd meg az adatlapját, hátha van egy applikáció, adatokkal. Én betennék a motorral paralel egy hasonló áramú és feszültségű gyors diódát, kis hűtőbordán.. A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2023
Szia
Max 13 Volt dc, és max 50 Amperre milyen diódát ajánlasz? Az Amper az nagyon max, lehet a fele se lessz, de ezt most még nem tudom előre. Jobb ha túl van méretezve gondolom.
Feszültségre bőven elég valami 50 volt körüli, az amper pedig legyen csak hasonló..
Ha valamiért megszorul a motor és olyankor kapcsolod ki az ssr-t, a didódának azt az áramot kell elviselni pár millisec-ig..
Ezt a kivitelt nem díjazom, mert többszöri ki-be kapcsolásnál hamar túlmelegedhet és zárlatos lesz, visz mindent.
Hűthető típus kell és esetleg 2 paralel ebből az amperesből. PC tápban vannak komolyabb amperesek is a szekunderben. Pl. MBR3045PT és tesói. A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2023
Akkor talán ez, és akkor túl is van méretezve, nem lesz sűrűn ki-be kapcsolgatva.
dióda Köszi a segítséget |
Bejelentkezés
Hirdetés |