Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Stirling motor építése házilag
Témaindító: Sarok Adrián, idő: Nov 9, 2007
Témakörök:
Sziasztok! Nem kis munka volt, de szerintem megérte. Egy kínai, alacsony hőmérsékletű stirling motor esett át a reverse engineeingen, amit a mellékletben közzé is tennék. Sketchupban készült, így minden méret ellenőrízhető, a modell forgatható. Kicsit korrigálva lett, mert nagyon pilincka csavarok tartották össze.
Hozzám került nem régen egy stirling motor, viszont az üvegház és a benne lévő dugó sérült. Esetleg valakinek van ötlete, hogy mivel lehetne pótolni?
belső átmérő 66mm 79mm mély A dugó mérete:66,5mm 46.5mm magas
Főzőpohár? Van olcsóbb is, kis szerencsével üveges (vagy más ügyes ember) méretre tudja vágni.
Vagy ha nagyon neki vagy keskenyedve, akkor irány a Ranyák. A dugó tényleg nagyobb mint az üveg? Mi a dugó sérülésének tárgya?
Bocsi, elírtam. A dugó átmérője 61.5mm
A legtöbb helyen külső átmérőt írnak, gyártatni nem szeretnék, 1db üvegedény elkészítésével szerintem szóba se állnának velem (bár nem kérdeztem), illetve 1-2 ezernél többet nem költenék rá, úgyis csak porfogó lesz. A dugót én sértettem meg, képeken lehet nem látszik rendesen, de próba képpen alágyújtottam, de a meleget nem bírta, az alja összezsugorodott. Olyan, mint amikor egy darab hungarocellt meggyújtok. (igen, így törötten, tudtam, hogy nem fog működni) A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2021
Ugyanott van nem Duran anyagból is, az nagyjából félárban 7...800 Ft.
250 ml-es szerintem pont jó, az okosok majd megmondják hogy hogyan lehet szépen levágni a tetejét.
Sziasztok!
Egy elméleti kérdéssel fordulnék Hozzátok. Idő hiányában valószínű sosem fogom megépíteni az alább leírt motort. A kérdés, hogy érdemes lenne-e ilyesmivel foglalkozni? Egy csillagmotort képzeltem el rögzített forgattyús tengellyel. Tulajdonképpen az egész szerkezet a saját tengelye körül forogna , akárcsak a régi repülőgépeknél. A motor egyik oldalán hideg, a másik oldalán meleg lenne. Mindegyik hengerhez csatlakozna egy-egy hosszú, vékony falú rézcső, mint hőcserélő. Természetesen ezen csövek is a motorral együtt forognának. Nem lenne kiszorító dugattyú, hanem a felső holtpont után az adott hengerhez tartozó rézcső a meleg oldalra érkezne, amitől a benne lévő levegő kitágulna. Szerintetek működőképes lenne?
Csabán/Egerben szeretnék már végre látni egy működő Stirling motort.
Addigra igyekszem összehozni. A rézcső kivételével minden anyag megvan hozzá. Az elkészítéséhez szükséges eszközök is a rendelkezésemre állnak. Mindössze egy megerősítő véleményre van szükségem, hogy működőképes lehet a dolog.
Tegnap vittem egy "MÉH" telepre maradványokat. Utánam egy gyógyászati gázszerelő cég autója következett. Több mázsa különböző vastagságú bontott, de csodás tiszta és fényes rézcsövet adtak le. Többségében 1,5-2 m-es kötegekben. Fájt a szívem ilyen pocsékolás miatt. A mai "MÉH-ek" olyanok, mint a dióda. Pedig magamnak is vettem volna.
Idézet: „Fájt a szívem ilyen pocsékolás miatt.” Én ebben teljes mértékben hasonló véleményen vagyok.
Már alakulgat. A hengerek megvannak. A forgattyús ház félig kész. A csapágy feladatát egy kerékpár hátsó agy látja majd el. A dugattyúkat megrendeltem. A többi alkatrész, ha minden jól megy, jövő héten elkészül.
Sziasztok!
Lehet esetleg valahol vásárolni ilyen motort? Nem játékra gondolok, hanem pl. generátor hajtására? Gyárt ilyent valaki?
Azt megnézném hogy hajt meg egy generátort.
Gyártóról nem tudok de igazából a méretektől függ, hogy mekkora generátort tudsz meghajtani vele. Viszonylag gyenge hatásfokú motor, így erősen túl kell méretezni ha használható mennyiségű energiát akarsz vételezni a generátor oldalon.
Pedig van. Főképpen generátor hajtásra űrben, stb. Valamikor a svédek autóhajtásra is fejlesztettek, de félbemaradt.
Ajánlott:
Striling motor
Hát igen, a svédek.
Idézet: „A Stirling engine is particularly well suited for a submarine because the engine is nearly silent and can use the surrounding sea water as a heat sink to increase efficiency. Submerged endurance is dependent on the amount of liquid oxygen stored on-board and is described as "weeks".” Gotland osztály. Jelenleg sárga színben nem rendelhető.
Találtam leírást egy egyetemi projektről (német) ~2,5 m átmérőjű napkollektor átlátszó búrával. Benne a tányér a Stirling dugattyúja. A mozgás vizet nyom fel, ha jól emlékszek 70 m-re (régen volt). Olyan részletes volt a leírás, simán utána lehetne építeni.
Lista:
Néhány érdekes, Stirling motorokkal foglalkozó oldal: http://www.bhkw-info.de/spezielle_themen/stirling-motor.HTML http://www.solarserver.de/store/produkt~produkt-444.html http://www.wirtschaft.bos-muenchen.de/unter/stirling/index.html http://www.stirling-collection.de/ http://www.dlr.de/TT/solartherm/dish http://stirling.sites.solnet.ch/links.html Nem biztos, hogy mind működik még. 2002-es gyűjtés.
Hogy mind??? Egy se!!
Mondjuk az se zavarna, ha nem csak német oldalakkal kínoznál minket! Én nagyon fázok a némettől!! A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2022
Idézet: „Hogy mind??? Egy se!!” Végigtapogattam én is. Akartam módosítást írni, de már nem fogadta el. Angolokat is olvasgattam ~20 éve, de sokkal jobbak vannak németül (azt legalább értem. Vagy legalábbis nem kell gondolkoznom rajta, mikor olvasom. ). Kapható stirling motoros mini fűtőerőműtől kezdve...
Akkor fordítás:
Idézet: „A Stirling engine is particularly well suited for a submarine because the engine is nearly silent and can use the surrounding sea water as a heat sink to increase efficiency. Submerged endurance is dependent on the amount of liquid oxygen stored on-board and is described as "weeks".” Költő után szabadon: Idézet: „Stirling motor nagyon jó tengerealattjárókhoz, mert halk, és a környező vízzel jól lehet hűteni. Fedélzeten tárolt folyékony oxigén készlettől függően, akár hetekig maradhat folyamatosan víz alatt.” A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2022
Idézet: „tengerealattjárókhoz” Sajtóhiba, bocsánat.
gugli fordítót egy kezemen meg tudnám számolni, hányszor használtam. Tudom, maradi vagyok. Vagy önerőből, vagy sehogy. Megértem az angolt, főképpen a szakszöveget, de időnként törni kell hozzá a fejem. Azt meg nem szeretem. A némethez meg nem kell.
Szerintem elvben működne, de nagyon lassú lenne és a hatásfoka sem lesz jó. A rézcsőnek és a benne lévő levegőnek mindnek át kell vennie a külső hőmérsékletet minden elfordulás alatt, ehhez pedig sok idő kell. A hatásfokot pedig az rontja, hogy minden körben minden rézcső egyszer felmelegszik és egyszer lehűl, ezzel a hőtömegének megfelelő energiát átszállítja a melegről a hideg oldalra, és az ebből adódó teljesítményt nem tudja hasznosítani.
A jó hatásfokú Stirling motorokban van egy regenerátor, ami például egy fém háló, ez egyrészt nagyon gyorsan átadja a hőt a levegőnek, másrészt pedig a két oldali hőmérséklet között gradiens átmenetet képez, így a direkt hőáramlás kicsi a két oldal között.
Sziasztok!
Idén fogunk beszerelni egy kazánt, ami képes előállítani 85-90 fokos vizet. Szeretnék villanyáramot termelni, szerintetek mukodhet az hogy a 320kw hőenergiából ki nyerek 1-2 kW elektromos teljesitmenyt egy stirling motorral? Érdemes lehet így áramot termelni? Nagyon kiváncsi vagyok hogy milyen hatásfokkal mukodhet egy ilyen gép. Az alap adatok: előremenő vízhőfok:85celsius, ezzel melegiteném, a visszatérő víz hőfok 25 fok körül lenne. A mizmennyiseg töménytelen, 70köbméter naponta. (Nem kell az összes vizet átvezetni rajta csak amennyit szükséges. Lehetne ezzel áramot termelni? Hogyan álljak neki a számolásnak? Vagy próbáljak építeni egyet? A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2023
Most jutott eszembe hogy nem muszály a vizet használni melegítéshez, a kazán samot bélése sokkal forróbb, nem tudom mennyi lesz, de pirosan izzik a samot üzem közben. Az 6-800 fok körül lehet. Ha ez lenne a meleg oldal, a hideg pedig a 25-30 fokos, azzal már lehetne áramot termelni?
Láttam hogy van eladó kínai stirling motor, szerintetek milyet érdemes venni?
Szia!
Mi az elképzelés? A kazán hőjéből szeretnél villamos áramot? Nem írtad milyen kazán, gondolom fa tüzelésű. Ha igen akkor gondolom fából kellene villamos áramot termelni. Ez esetben én kihagynám a kazánt, és egy fa tüzelésű stirling motort építenék. Van róla videó youtubon. De ha már fából kellene villamos energia, akkor jobb alternatíva a gőzgép, vagy a fagáz motor. Fagáz előállítására is van pár youtubos video, benzines aggregátort hajtanak vele. De csak akkor gondolkodnék ilyesmiben ha egy erdő közepén laknék és nem lenne kiépített villamos hálózat.
Egy olyan gépen én is gondolkodtam, ami fával fűthető és alkalmas egy laptop vagy egy mobiltelefon üzemben tartására. Amolyan tábori, vagy vészhelyzetre való generátor lenne, ami a világítást és a kommunikációt fenn tudja tartani. Szerintem az 1-2kW túlságosan ambíciózus cél, de nyilván méret kérdése a teljesítmény. Elég sokat foglalkoztam a Stirling motorok elvi működésével viszont nem építettem még egyet sem. A fő probléma az, hogy a Stirling motor ugyan elvben megközelíthetné a Carnot körfolyamat hatékonyságát (tehát a fizikailag lehetséges maximumot), de a gyakorlatban nagyon nehéz hatékonyan működő gépet építeni. És nagy teljesítményű gépet szintúgy nehéz építeni.
Ha megnézed a neten található példákat, akkor azt fogod látni, hogy rengeteg házilag épített, vagy olcsón megvehető demonstrációs motor van, de olyan, aminek használati funkciója van, szinte egyáltalán nincsen. És ez nem véletlen, mert olyat építeni egy nagyságrenddel nehezebbnek tűnik. A demonstrációs motorok elindulnak és a saját forgásukat fenntartják, de alig van teljesítményük. Biztosat nehéz tudni, mert eleve nem nagyon van olyan, aminek mérik is a teljesítményét, a legtöbb építő megáll ott, hogy forog. A méretekből, a fordulatszámból, a munkaközeg nyomásából és az elvi felépítésből jól saccolható a teljesítmény és a legtöbb demonstrációs eszköznek minimális jön ki ezekből a számokból. Szívesen benne lennék közös tervezésű építésben is akár. A neten elérhető tudomány jelentős részét feldolgoztam mára, van elképzelésem, hogy hogyan kellene egy jó gépet megvalósítani. Főleg a gépészet oldalán viszont semmilyen tapasztalatom nincsen, ezért egyedül eddig nem tudtam belevágni. A hozzászólás módosítva: Júl 12, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |