Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Ennek igazából semmi közer a fülhöz, mint szervhez, ez csak az elmén múlik, semmi máson és ez az, amit egyesek nem képesek elfogadni.
Idézet: „ Ergo nincs egy meghatározott szint amire mindenki azt mondaná hogy na ez a minimum szint egy jó hanghoz.” Dehogynincs, mindenre megvan a megfelelő IEC szabvány, a többi a szubjektív kreálmány, amivel kár foglalkozni. A probléma az, hogy sokaknak, csak az utóbbi van meg, viszont a véleményük nagyon határozott és nincs értelme velük vitatkozni. A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2023
Nagyjából egyetértünk, de ebben nem:
Idézet: „Talán a digit erősítők tudnak őszinték lenni mert ott talán teljesen ugyanannak kell kijönnie mint ami be megy beléjük.” A D osztály is számos problémával terhelt! Idézet: „A hangdobozok meg igenis céltudatos eszközök. Gondoljunk bele mondjuk egy szép nagy rutse ládába ami duc-duc zenére nagyon jó még kis kompromisszummal rock zenére is megfelel de hogy te azon nem akarsz klasszikust hallgatni az biztos mert arra alkalmatlan kiépítése miatt. Olyan hogy mindenre jó nem létezik mert akkor az semmire sem jó.” Fordítva! Ami bizonyos műsorral nem jó, az nem teljesen rossz és van olyan műsor, amit annyira nem befolyásol a hibája! Nagyon nagy a küülönbség. Idézet: Bődületes butaság, és ezt itt kb. 2-3 embert leszámítva mindenki tudja. „Ami mérve jobb, az hallgatva is jobb.”
Számomra ez az álltalam olvasott leírásokból adódik ebben saját tapasztalatok elmaradnak mert sosem volt ingerenciám a digit erősítők próbállgatásához. Lehetséges mint írod hogy azoknak is megvan a maguk baja.
Idézet: Akadnak akiknél igen, és ebben tökéletesen egyetértünk. Akinek egyszer bevette a fejébe magát a " az ami mérve jobb az hallgatva is az kell legyen" teória, az akkor is azt fogja jobbnak hallani amit jobbnak mér, még ha közben egészen máshogy is van, a pszichológia így működik (ellentétben azzal ahogy helytelenül hivatkozni szoktál rá), és még akkor sem fog ez megváltozni benne amikor az illető emiatt már az összes létező ismerősével összeveszett. „ez csak az elmén múlik,” A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2023
Te vagy az egész jelenségnek az állatorvosi lova, szóval inkább hagyjuk ezt.
Ezzel magyarra fordítva elfogadhatjuk hogy olyan ami mindenre jó nem létezik. A cél szentesíti az eszközt topológia ebben is működik. Mit akarunk elérni ahhoz kell az eszközt készíteni.
Nem, nem fogadhatjuk el, ez marhaság! Ha valami rosszul szól egy jó rendszeren, akkor rossz a felvétel! Egy felvétel hibáját lehet a visszajátszó berendezés hibájával javítani, de attól még nem lesz jó.
Nem, ezekszerint nagyon nem érted miről beszélek.
Értem én nagyon is . Érdekes egy szemléletmódod van az biztos.
Bár ha ez alapján működne a világ nem lenne annyiféle kapcsolás és annyiféle alkatrész és megannyi megoldás. Csak egyfajta létezne és azt adnák a cégek is és azt lehetne építeni is. Persze ez így egyszerű lenne mert akkor mindenkinek ugyanaz lenne. A meggyőződés és a megrögzöttség jó dolog csak sokszor félrevezető. Ha alapjába véve vesszük akkor nincs két egyforma semmiből sem mintahogy emberből sem. Nincs két tökéletesen egyforma tranzisztor sem kondenzátor sem hangszóró. Így sajnos az egyszer tökéletesre mért és minden igényt kielégítő dolog nem biztos hogy reprodukálható (persze törekszünk erre de mégsem megy csak valamely kompromisszum megkötésével). Sajnos válltozó világban élünk és minden válltozik benne. Még a jól megrögzötten csak úgy lehet dolgok is válltoznak.
Sok általam is elfogadott "igazságról" írtatok. Az említett "egyenruha" nem általánosítható, mivel ahány ház, annyi szokás, azaz elvárás. Én úgy gondolom, ezért nincs értelme egymást győzködni. És egy adott rendszer alkalmasságát az adott felvételek milyenségének mennyisége is befolyásolják. És, hogy kinek miből mennyi van? Meg milyen a helysége akusztikája, és az hogy befolyásolja az adott hangzást? Szóval ez így nem igazán irányadó a hangfalak képességeinek tekintetében.
Nincs tökéletes és soha nem is lesz és soha nem is mondtam ilyet. De törekedni rá és nem megelégedni azzal, hogy valami jól szól rajta, valami rosszul és kijelenteni, hogy ez akkor csak arra való, mert ez csak önámítás.
Ezt magyarázd el a PA nyomók gyártóinak, mert azok rendszeresen feláldozzák a dB oltárán a mélyhang átvitelt!!
Ott a pont.
De nem csak a mélynyomók hanem a magasak is így vannak. De még a házi hifi kategóriában is ez megy. A mélysugárzó 8xdecibellel hogy döngjön mert ha már föl vinnénk 100decibel környékére lehet nem is lenne mélyhangja. Akár a magassugárzók tipusai papír, dóm, ribbon és a hányinger piezo. Momentán én sem vagyok ám normális mert én is 40-es öntvénykosaras PA hangszórót hajtok itt szobában + dupla 25-össel szerelt driver magassal megáldott topládával. Mindehhez egy 50Wattos erősítő de így is remeg a tőlem harmadik helységben lévő gáztűzhelyben a tepsi. Hogy miért is jó ez így? Mivel én szokásom néhahóban billentyűzni is és egy hangszer hangosítására meg egy hifi hangfal elvérzik de néha a fiam is megkergül és a gitár is beugrik rajta. Hogy zenehallgatásra milyen? A sokadik hangfalkombináció utánn ezen nem érzem azt hogy egy jól felcsavart saxofon hangerőnél szét akar szakadni mint a hifi hangfalak legtöbbje. Nem szeretem a duc-duc zenét így azt nemsűrűn kap de hangszerrel rock zenével de még jazz zenénél sem nyöszörög hanem leszólja amit kell neki . Filmeknél meg ilyesztő néha még kis hangerőn is. Úgyhogy a 10-15 centis hangszóróval gyártott sub-nak csúfolt dugattyúzó hangszórók számomra értelmetlen semmire sem jó jószágok. Sőt igazán magát a sub kategóriát mint olyant nem értem. Igazából a sub a zene megcsúfolása. Előállítunk egy olyan hangot ami eredetileg nem is vagy csak csekély mértékben szerepelt a zenei anyagba.
A 10-15 centivel egyetértek, azokon nincs az a hangszer ami értelmesen meg tudna szólalni, viszont előállítani nem nagyon tudsz olyan hangot ami eredetileg ne lett volna a zenében (részben meg magától is előáll, azt hívják torzításnak). Inkább az ellenkezője szokott lenni, hogy a vacak rendszer és a szobaakusztika azt sem tudja visszaadni, vagy elfedi, ami eredetileg benne volt.
Ezt egy haverom küldte, sweep-elt mérés a szobája lehallgatási helyén, jól látszik, hogy 40dB-nél nagyobb lyukak is vannak az átviteleben. A doboza közvetlen közelről mérve jó. És akkor innentől felesleges is vitatkozni azon, hogy "jó" vagy nem jó egy doboz, arról max. süketszobában van értelme vitatkozni.
Ha olvastad ezt írtam én is egy pár hozzászólással előbb bár nem ugyanezekkel a szavakkal de a lényege ugyanez volt.
Előállításon én speciel azt értem hogy valamit túlzottan kiemelünk a bejövő hanganyagból . Értsd hogy egy sikító piezó magas hangja eredetileg nem szerepel a hanganyagba az nagyon valószínű. De egy túltolt velőtrázó sub mély sem valószínű hogy szerepel az eredeti anyagban. Abban egyetértünk hogy felesleges szócséplés vitatkozni arról hogy mi a jó és persze kinek. Részemről csak a beszűkült csökönyös megrögzöttség egyesek részéről tud bosszantó lenni akik nem tudják elfogadni a valós tényeket hogy sokszor nem a tökéletesen mért űberszuper a legjobb egy adott felhasználásban mert az igények és a lehetőségek sokszor nem tudnak kompromisszumra jutni. Persze az lenne a legjobb ha mindenki süketszobában tökéletes hangátvitellel tudná élvezni a zeneműveket de ez sajnos az esetek legnagyobb részében kivitelezhetetlen. Így egyértelmű az is hogy nem mindíg a mérésre szuper lessz a legjobb egy adott helyen. Bár a mai zenehallgatási igényeket elnézve ez a jófülűek nagyon csekély részét érinti valójában. Mint írtam sajnos az emberek ez irányból el lettek terelve. (agybadugós füles meg mp3 lejátszó esetleg okádékul szóló telefonok satöbbi) Mai világunkban az is csoda ha találsz egy olyan tv-t aminek elviselhető a hangja és nem valami csörgő lófüttyöt szól ki magából pedig régebben voltak olyan tv készülékek amiknek határozottan jó hangja volt. Ugyanez a dolog eljött a hifi kategóriánál is hogy szinte már-már nem is kapsz a boltban csak valami sok pont egy -es csodát ami zenehallgatásra alkalmatlan vagy vegyél fülhallgatót. Régebben még voltak hifi szaküzletek. Persze az is jogos hogy ha már ettől elcseszték az emberek fülét akkor nem is kell ilyesmit gyártani sem árusítani. Persze mi real sztereó őrültek még küzdünk érte hogy valamelyest fent tudjuk tartani ezt a dolgot de sajnos nem túl nagy sikerrel. Bár végül is ha azt nézzük a csövek is visszajöttek a köztudatba amivel nincs is baj ugyanugy a bakelit lemez (bocsánlat vinyl). Kitudja még mi lessz a következő időkben.
Nálam ugye egyszer eljött az a pont amikor rácsodálkoztam (nem itthon a saját rendszeremen hanem másnál az ő rendszerén), hogy bizony van olyan csöves erősítő ami sokkal valósághűbben szól mint bármelyik alig mérhető torzítású félvezetős. Aztán telt múlt az idő, és meglett ez a tapasztalat a saját rendszeremen is, akkor el is kezdtem keresni az okát, mert hát műszaki ember lévén én is megrögzött technokrata voltam, mondom ilyen nincs, hogy valami ami rosszabb az szóljon jobban. De van. Az a kép amit előbb csatoltam pl. az egyik jó magyarázata ennek. Amikor egy olyan hang jön éppen a zeneanyagban ami pont oda esik egy ilyen 40dB-es lyukba, akkor ugye az lesz egy jó erősítő esetén, hogy azt a hangot nem fogod hallani. Na de egy csövesnek van mondjuk 0,6% torzítása, jobbára páros, vagyis, ha maga a hang nincs is ott, a harmonikusa ott lesz mert az erősítő megtermelte, azaz valósághűbbnek fogod a zenét hallani. Nem a csöves erősítő jó, hanem az amit az csinál egy ilyen helyzetben.
Csak ezt egy kockafej(fül)nek nem tudod még elmagyarázni sem, mert ő le van ragadva a műszereinél, meg annál a tévképzetnél, hogy ő azt fogja hallani ami az erősítőjéből kijön. Hát itt van rá a példa, hogy közel sem...
Idézet: „ha már ettől elcseszték az emberek fülét akkor nem is kell ilyesmit gyártani” Nem kell elcseszni! Legtöbb ember az életében sem hall egy rendes átvitelű rendszert, amit nem tapasztalt meg, az nem is hiányzik neki!
Mivan? Mélysugárzóról hallottál már? Hogy jön ez ide?
Idézet: „Előállítunk egy olyan hangot ami eredetileg nem is vagy csak csekély mértékben szerepelt a zenei anyagba.” Nem tudom kifejezni, hogy ez mekkora butaság. Őrület amiket írkáltok.
Ez bizonyos szempontból jogos de mint írtam ez a műfaj már-már a kihaló kategória jelenleg amit mi még erőltetünk. A mai embereket pedig teljesen más irányba terelik minthogy ilyesmi egyálltalán érdekelje is őket.Szomorú de ez van.
Miért? Egy agyonra kiemelt és még loudnesses hangnak mi köze van az eredetihez?
Idézet: Praktikus ülve olvasni ezt a fórumot...záporoznak a..... dolgok „Ezt egy haverom küldte, sweep-elt mérés a szobája lehallgatási helyén, jól látszik, hogy 40dB-nél nagyobb lyukak is vannak az átviteleben. A doboza közvetlen közelről mérve jó. És akkor innentől felesleges is vitatkozni azon, hogy "jó" vagy nem jó egy doboz, arról max. süketszobában van értelme vitatkozni.” Egy értelmesebb, valóban "mérés" szoba-akusztikához kapcsolódva. Csak, hogy látszódjék, hogy kellene elképzelni, egy akusztikailag csak részben kezelt-, 5x4m-es dolgozószoba okozta lineáris és nemlineáris torzítás változást... Bal oldali hangsugárzó szemből 1m-ről mérve ( zöld vonal ), ez a hangsugárzó közel tényleges átvitelét mutatja ( alul nem teljesen persze, de egyensúly tekintetében megfelelő ). Majd a hallgatási pontban mérve ( lila vonal ). ( Sajnos a használt erősítő relatíve magas, 0,2% körüli THD-t produkált ebben a teljesítménysávban ) Én egyébként olyan zeneszámokat, albumokat hallgatok ( és mások is persze ), amelyeket egy alkotó gárda készített: előadók, előadóművészek, producerek, hangmérnökök, stb. A felvételkészítés eredményeként egy olyan hanganyag születik, amely az alkotó gárda konszenzusos véleményét tükrözi, ők ilyen megszólalású-, arányokkal rendelkező-, harmonikus tartalommal bíró-, stb zenei anyagot szánnak a vásárlónak, hallgatónak. Pont ilyet. Akinek nem elég ez a felharmonikus szint, nem torzít eléggé a felvétel, nem elégíti ki a fejében tárolt természetes/zenei/akármilyen saját referencia hangzás igényét, az nyilván használhat mindenféle torzító/effekt gépet....saját maga számára. De ne ez legyen már a referencia mások számára is A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2023
Igen. Gondolom, fehér, rózsa, akármilyen zajjal mértél, azzal ő is ilyen szép ábrákat kapott, szóval a kép nem meglepő.
Attól, hogy külön hangszóró szólal meg egy bizonyos tartományban, miért lenne kiemelt, loudnesses (jelentsen ez bármit is) vagy bármilyen a hangkép? Nem értem honnan szeded ezt. Ilyen alapon minden egynél több hangszórós hangsugárzó kiemel, de ez nyílvánvalóan marhaság.
Ugyanazzal a programmal ( REW ) készült, sweep mérés. Tanulja meg a haverod használni...
Errefelé teljesen általános, hogy valamilyen eleve hibás/hiányos/messze nem teljeskörű információra épüljenek egészen szürreális vélemények, hitvallások. A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2023
Idézet: „Hogy jön ez ide?” Idézet: „De törekedni rá és nem megelégedni azzal, hogy valami jól szól rajta, valami rosszul és kijelenteni, hogy ez akkor csak arra való, mert ez csak önámítás.” Hát ez úgy jön ide kérlek, hogy pl. a PA mélynyomó gyártók sem törekednek arra, hogy minden jól szóljon, inkább arra, hogy az hangos legyen! Így a basszus gitár legvastagabb húrját felesleges piszkálni.... Valamikor régen építettem egy negyed rendű BP ládát, tervezési koncepció az volt, hogy az adott méretben nagyot szóljon, ezért én is feláldoztam a 60Hz alatti tartományt! De ez a legtöbb embernek az akkor hallgatott zenei anyaggal ez nem tűnt fel! Hogyis tűhetet volna, hisz a környéken nem volt olyan rendszer ami sokkal lejjebb tudott volna menni. Másrészt olyan zenei anyag sem, ami ezt megkívánta volna! Ez is egy kompromisszum volt, ahol nem a "minőség" győzött! Aztán csináltam olyan ládát is ami méretéhez viszonyítva a pincébe is lement, már 40Hz-től megjött a hangja, megint más dimenziókat hozva egy-egy zenei műben! És még mindig messze a 20Hz... |
Bejelentkezés
Hirdetés |