Fórum témák
» Több friss téma |
A tartással ugy a BLDCben mint a léptetöben könnyen gond lehet, mert a tekercsek tulmelegednek. Ez volt az egyik oka, hogy visszatértem a DC motorhoz. Ott az álláshoz nem kell energia és semmi nem melegszik. Szoval a steppert vagy BLDCt használsz mindig jobb beépiteni egy nagyobb áttételt, ami meggátolja az állo kamera könnyed elmozdulását, igy bátran kikapcsolhatod a motorokat. Nálam is gyakran percekig állnak, ami csak az akkukat zabálta és a motorokat melegitette. A profi cuccokon kupplung is szokott lenni, hogy a kamerát kézzel egyszerüen odatolja az ember ahova kell majd onnan inditja a gépet.
Nem tudja, ez egy nagyon egyszerű kapcsolás WiringPI-vel vezérelve és ennyire mélyen nem mentem bele a motorok programozásába linux alatt. A panel ULN2003 Driver-Board for Arduino néven fut az e-öbölben.
Ez a kuplung elgondolkodtatott, most keresgélek akkor kicsit erre is. A féket annó úgy akartam megoldani, mint a régi centrifugák megoldása, de akkor és jelenleg sem tudok nagyobb műhelymunkákat végezni hely hiányában, így született a jelenlegi megoldás barkács módra.
Így már értem a problémát. Akkor marad a hajtómű, mint legegyszerűbb megoldás.
Sziasztok!
Van egy felesleges kb 15-20kW teljesítményű állandó mágneses ac szervó motorom. Arra gondoltam, építenék belőle egy kis elektromos traktort, amolyan háztájit. A kérdés az lenne, hogy valamilyen módon egy hallos bldc meghajtóval szeretném megoldani a hajtást. Nyilván nem szeretném a 15kW-ot kihasználni, egy tizede is elég lenne kb. Az a kérdés, hogyha megpróbálnám egy kerékpár meghajtóval a hall szenzorokat hogyan kellene elhelyeznem a motoron? Erre valakinek lenne ötlete vagy csinált már valaki hasonlót? Annyit hozzá tennék, hogy egy 1,5 voltos elemet forgatva a fázisok között szépen arréb ugrik a motor
Szia! Mi a típusa? Esetleg nem egy léptetőmotorról (stepper motor) van szó?
Nem léptető. Egy 15-20Kw-os Siemens ac servo főorsómotor kb 50mm-vastag tengellyel. Vezérlője sajnos javíthatatlan, így cseréltem komplett Fanuc hajtásra. Ez meg nem kellett a cégnek így megkaptam.
Vannak HALL nélküli bicikli vezérlők, elég jók, kis fordulaton is van nyomaték. Például autó generátort 36V ról meg tudtam vele forgatni, a gerjesztőfeszültséget 6 -12 Volt között változtatva lehetett a fordulat nyomaték párost is változtatni.
Fénykép van róla?
Adattábla mit ír? Mennyi kivezetése van? Tachó van benne? Eredetileg mekkora feszültségről ment a hajtás?
Adattába nincs rajta azért nem tudtam pontosan a teljesítményt. Kivezetések mivel ac szervó nyilván három tekercs kivezetés van rajt. Egy Sick 24bites abszolút enkóder van rajt azt nyilván nem fogom tudni használni. Eredetileg 380V, de nekem 72 voltom lenne. Azért gondoltam a Hall elemeket bele tenni, hogy valami el tudja végezni a "kummutálást".
Nagyon pöpec.
Szerintem elvileg használhatod az abszolút jeladót is, csak macerásabb. De talán traktornak lehet úgy is használni, mint aszinkron motort és frekvenciaváltóval.
Rengeteget kísérleteztem több féle teljesítményű ac szervóval frekiváltóval. De nagyon kompromisszumos és érzékeny a rendszer. Nem a legmegbízhatóbb, legalábbis teljes fordulatszám tartományban. Egy adott fordulatra egész jól be lehet állítani. Omron V1000 meg valamelyik ABB egész jól kezelte. Itt jóval "primitívebb" hajtást szeretnék.
Idézet: „nem kellett a cégnek így megkaptam” Te mázlista. Szedted már szét? Hozzá tudsz férni a tekercseléshez? Jó lenne kideríteni, hogy van bekötve, és milyen a forgórész. Én terveztem már szenzoros BLDC motor meghajtót, ami működik autó generátort alakítottam át vele. (Később mutatok pár képet.) Ha érdekel esetleg tudok segíteni, de ehhez előbb jó volna tudni a tekercselrendezésedet. Ui.: Első sorban azt kellene kideríteni, hogy BLDC hajtással lehet e forgatni a te gépedet, vagy inkompatibilis vele.
Nem szabad szétszedni mert legyengül a mágnes, ha mégis vascsövet kell húzni a forgórészre, de összerakva nem lesz olyan mint előtte.
Azt meg mitől?
Pontosan nem tudom. Nem záródik a mágneskör és az egymással váltakozó iránnyal felrakott mágnesek lemágnesezik egymást.
Ez bármilyen állandó mágneses motorban fellépne akkor elméletileg, de még sosem hallottam róla.
Léptető motorokról is hallottam, hogy nem szabad szétszedni
Oké srácok, akkor ezután csak zitzakin múlik, hogy bevállalja e a szétszedést vagy sem.
Ha szenzorosítani akarja, nem lehet kerülni a bontást, vagy bukott a projekt. Mondjuk én nem hinném, hogy olyan sok-sok % hatásfokvesztést szenvedne el, ha valóban igaz, amit GPeti írt, de szívesen olvasnék erről valamit. Ui.: A léptetőmotor ráadásul nem is sok mágnesből áll, csak kettőből, ami egymás után van rakva, és a fogkialakítás olyan, hogy a tekercseléshez képest változó. Mondjuk ettől függetlenül a több kW -os tartományban lévő léptetők ugyan lehetnek egyedi mágnesesek, nem láttam még olyat szétszedve.
Mindenki nyugodjon le, semmiféle léptetőmotorról nincsen szó.
Tessék elolvasni a felvetést, megnézni a képet. Ne szedessétek már szét vele. Három tekercs kivezetése van, meg egy test, ami a főáramkört illeti. És egy abszolút jeladó...
Nem tételeztük fel, hogy léptetőmotor, az máskén jött szóba.
Nem parancsoltunk rá, hogy igen is szedje szét. A kérdés a következő volt: Idézet: „...egy hallos bldc meghajtóval szeretném megoldani a hajtást.” Innentől fogva szét kell szedni, ha HALL jeladókat akar bele tenni. A gazdája meg eldönti, hogy akarja e továbbra is ezt az utat folytatni vagy nem. Ennyi a tényállás.
Szedtem szét Ac szervót már többször is. Csapágycsere okán. Soha nem tapasztaltam bármilyen gyengülést. Bár léptetőknél már hallottam róla, hogy nem szabad. Ezekben hatalmas neodimium mágnes rudak vannak, inkább összerakásnál kritikus amikor "beszívja" a forgórész akkor simán le tudná szakítani az ujjakat nem okoz gondot a szétszedés. Az abszolút jeladót nem tudom sajnos használni mert csak digitáis kimenete van és fogalmam sincs milyen protokoll szerint kommunikál, meg nem is szenvednék vele szívesen, régebben Allen Bradleyvel kísérleteztem de nem sok sikerrel. Sima inkrementálisnál egyszerű lenne a szitu. a hall elemeket bele tudom rakni van bennük hely bőven, csak nem tudom mi szerint helyezzem el őket.
A hall szenzorok elhelyezése egy póluspárnak megfelelő szögtartományon belül 120°-onként kell hogy legyen. Ezt valószínűleg te is tudtad. A többi lényeges infó, ami a fázishelyzetre vonatkozik, és az hogy melyik szenzort hová kell kötni, szerintem csak a vezérlő leírásából, vagy annak megismeréséből derül ki. Én csak néhány villany-kerékpárnál végeztem régebben ilyen méréseket, és úgy emlékszem, nem voltak egyformák a vezérlők. A szenzorok emlékeim szerint jellemzően open-kollektorosak voltak, és egyenként egy póluspár alatt egy szimmetrikus négyszögjelet adtak ki érthető módon.
Magam részéről inkább az abszolút kódadó néhány bitjéből kapuznám ki a szenzorokat imitáló jeleket. Ez nem igényel gépészeti beavatkozást, és a logika átírásával könnyen állíthatod a szenzorok fázishelyzetét, megkeresve az adott áramhoz tartozó legnagyobb nyomatékot. Ha a fordulatszámtartomány legalsó részét nem akarod folyamatosan használni, ami egy kis traktornál lehet hogy életszerű is lehet, akkor szenzor mentes megoldás is jó lehet.
Ha többet tudnánk a jeladóról, lehet meg tudnánk fejteni. Talán nem akkora furmány...
És akkor egy PIC...
A Sick enkóderrel nem szeretnék foglalkozni. de tudok rá tenni 1000ppr-es omron inkrement jeladót ha úgy van. PIC-hez nem értek arduino megy minimális szinten.
Fordulatszámra jó lehet az inkrementális, de abból szerintem nem fogja tudni a vezérlés, hogy hol áll a forgórész, és mikor melyik tekercsre kell adni az áramot...
Kis szerencsével soros, ránézésre elég alapos.
Csavard ki a kép bal oldalán lévő csavart...
Kicsavartam. Nincs alatta semmi egy hernyócsavar ami a jeladó tárcsát fogja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |