Fórum témák
» Több friss téma |
A vidéki viszonyokat ismerve, két lehetőség van, vagy marad a szivattyú magában, vagy épül mellé egy tároló, akkor viszont ki tudja mi lesz még benne. Ehhez kell a jóstehetség, a tároló mennyire lesz olyan helyen, hogy szerszámokat, gépeket is lehessen benne tárolni, mert ha igen, előbb utóbb a karbantartási igény is ott jelentkezik, egy hegesztőtrafó, flex, reflektorok képében. Ha meg a kert végében van mindentől messze, tényleg max két ledes reflektor várható, akkor felesleges a vastag vezeték, A szivattyú valóban elmenne 2,5mm2-es vezetéken is.
Ritka az a hely, ahol ne ragaszkodnának legalább ahhoz, hogy a fázis - nulla ne legyen egyforma színű.
Sziasztok,
Szünetmentes egységet keresek 3-3,5 KW méretben, ami áramszünet esetén a világítás és a gázkazán működését biztosítja. Olyan invertert keresek amire később napelemet is lehetne csatlakoztatni.
Amit én írtam, annak semmi köze az ÁVK vagy a túláramvédelem névleges áramához.
Szia!
Áramszünet esetén lesz gáz? (meg viz ?--meg térerő ? ) Mert már sokfelé ,NEM ! A világitás ,az rendben van.Bár kellessz huzalozni a pincéből. Sokkal célszerűbb 2db szünetmentes. PL; A pincéhez ; https://www.google.com/search?q=sz%C3%BCnetmentes+t%C3%A1p+szivatty...crp=Eg de akár ilyen is. https://www.google.com/search?q=solar+power+station&oq=solar+&a...bWUqDg
Napenergiás fórumba kellene átmenni, ott találsz tapasztalatokat már működő rendszerekről.
Csak világításra és gázkazán működtetésre egy 1kW-os is bőven elég lenne. Akku kapacitásra akkor lehetne mondani valamit, ha tudnánk a világítás és a gázkazán (főleg a keringető szivattyúja) napi fogyasztását.
Szia! A gázkazánoknál az ionáram érzékelése lesz vagy lehet probléma a szünetmenteseknél de aggregátorról nem szokott vele gond lenni és nem kell akku és a vele való folglalkozás. A váltás az nem olyan macerás ha szükség lenne rá, mert az áramszünet hossza az áramszolgáltató érdeke is, hogy minél rövidebb legyen főleg ha azon a körön nagyfogyasztó vállalkozások is vételeznek. Én annak idején amikor olyan ónos eső volt télvíz idején, hogy az áramszolgáltatóknak sok dolguk akadt a hálózat javításával, gondolkodtam el rajta és vettem egy aggregátort a hűtők és a kazánok táplálására (két ház egymás mellett) ha mégis nem lenne megoldva belátható időn belül a helyreállítás (több nap). Ezidáig nem volt rá szükség cca. tizenöt-húsz éve.
Idézet az Eaton HNC tip. ÁVK adatlapjából:
Idézet: „Abban az esetben, ha az elektromos berendezés maximális üzemi árama nem haladja meg az áram-védőkapcsoló névleges áramát, akkor csak rövidzárlat védelemről kell gondoskodni. Túlterhelés elleni védelmet abban az esetben kell alkalmazni, ha az elektromos berendezés maximális üzemi árama meghaladhatja az áram-védőkapcsoló névleges áramát.” Mivel ennek a szériának van zárlati megszakítóképessége, 6kA, az adatlapja zárlatra 63A gG/gL biztosítót ír elő. Én azt mondtam, hogy amennyiben nem a 400A NKI védi az áramkört, hanem van a leágazásban zárlatvédelemre egy 63A-nél kisebb biztosító, akkor megfelelő a telepítés. Lehet hogy nem fogalmaztam pontosan, de én arra reflektáltam, hogy a fotó alapján a tokozatban levő ÁVK még lehet megfelelő.
Arra leszek kíváncsi, hogyha végig ásol 55 méter gödröt a földkábelnek, majd melyiket teszed le. Azt amelyik most elég, vagy erősebbet, hogy ne kelljen még egyszer kiásni.
Én is, mindenképpen! Már csak a védelem miatt is...
Ez csak az egyik része. De a kútnak van egy mélysége is. Oda is lemegy vezeték, lehet az sem kevés. Ezzel is számolni kell. A kettő együtt már 100 méter is lehet.
A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2024
Találkoztam már olyannal, hogy le volt téve egy mélykút szivattyú és arra dolgozott rá a házi vízmű, tehát 2 szivattyú volt bekötve, megfelelő bekapcsolási sorrendben.
Akkor had meséljek valamit. Én is előre szoktam gondolkodni, sőt több lépcsőben is. De ha már kiásom az árkot, akkor olyan csövet teszek le ami áthúzható, mint ahogy a Telekom is meglepődött, amikor közöltem, hogy van cső a házig a földben és van benne behúzó is, holott előtte kábeltv és tányéros tv is volt. Előre gondolkodtam és nálam 2,5mm2-es kábel volt lent a földben a kerti szivattyúhoz, majd elváltam és az exem vitt mindent. Majd gondolkodjon most már ő. Ennyit az előrelátásról.
Mindössze arra próbáltam rámutatni, hogy dobálóztok a vastagabbnál vastagabb kábelekkel, mintha ingyen lenne.
Persze, de a 4x 16 mm2 alu gazdaságosabb, mint a 3 x 4 mm2 réz.
De nem a kábel a drága, hanem az 55 méter földmunka. Aki csinált már ilyet, az tudni fogja már az első 10 méter után, hogy melyik kábelt válassza. Persze ez nagyon függ a helyi talajviszonyoktól is. Nem mindegy, hogy alföldi homok, vagy hegyvidéki agyagos, köves. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2024
Igaz, hogy nem mindegy. De az sem, hogy tényleg kiszámoltad-e a tényleges terhelhetőséget, vagy sem? Megfelelően biztosítod, vagy sem? Ha egy 4x16-os alut teszel be, azt nem tudod jól biztosítani, mert már lángol a szivattyú, mire a védelem megszólal - ha megszólal. Egyébként pedig van egy műszaki és gazdasági optimum. Bakman-al ritkán értek egyet, de ez most az a helyzet. Feleslegesen nem érdemes egy akkora betápot behúzatni, amekkora még a szolgáltatói oldalon sincs.
A kismegszakító csak azonos oldalon lehet eszközvédő. A másik oldalon inkább vezetékvédő...
Igaz, de mindkettőnek kell védelem. Ha egy 10-es vezetéket biztosítasz a kilépő oldal felé, akkor azon jó nagy kanzárlat is lehet. Akkor is, ha csak egy szivattyú van rajta. Én megcsináltam persze, hogy nekem ott volt a motorvédelem és a saját kismegszakítója is helyben, de kérdés, hogy ér-e annyit egy szivattyú projekt?
Ez érdekes kérdés, ha az éppen jó vezeték helyett sokkal vastagabb vezetéket lehet betenni ugyan akkora/kisebb költséggel, miért ne a vastagabbat. Elektronikánál dilemma, elég a 10V os dióda, de az 1000V-os féláron van melyiket választod? A betáp pontra felteszel egy 16A biztosítékot, kit zavar, mindentől minden ellen véd. A vezeték miatt tehetnél 32A-ost is, de nem írja elő senki hogy azt kell használni. Alternatívaként esetlegesen a védőcső marad, de azzal sem lesz költséghatékonyabb a 2,5mm2 rézkábel. ( és utólag nem gondolnám hogy olyan könnyű lenne belehúzni egy 5X4 vagy egy 5X6 os vezetéket főleg ha van közbe egy két kanyar.) Ha meg kiderül, hogy a kút mentén létesülő tárolóban nem csak világítás kell, esetleg három fázisú szivattyú ( mint írtam, ez a legfontosabb kérdés) akkor újra tervezés.
Mivel ennek a szériának van zárlati megszakítóképessége, 6kA
Nem, bocs, nincs. Az, hogy egy kereskedő ostobaságokat fordíttat, az egy dolog. De neked is fel kellett volna, hogy tűnjön, hogy pár sorral alább ott van az általam példának írt 500 A. 6 kA a zárlati szilárdsága (Rated short-circuit strength) 500 A-t tud megszakítani (Rated residual making and breaking capacity) A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2024
Szia!
Ha számíthatok a segítségedre, volna pár kérdésem ezzel a tankönyvi ábrával kapcsolatban. Első ábrának betettem az eredetit, másodiknak az általam módosítottat, barnával írtam a két kis megjegyzésemet. Nem okoskodásnak szántam, csak érteni szeretném. A kérdéseim a következőek lennének: - Az ábra szerint az óra előtt is van egy KMSZ, az óra után pedig egy kétpólusú KMSZ. Ez szabvány szerint kötelező? Korábban azt írták itt a srácok, hogy ha az óra előtt van KMSZ, akkor az óra és a Fi-relé közé nem kell még egy KMSZ-t tenni, na de ez az ábra pedig mutatja a kétpólusú KMSZ-t - Nálam nappali és vezérelt is van, emiatt a lakásban két elosztó van, mindkettő természetesen külön-külön fázist és nullát kap. Mindkét elosztóban leválasztásra kerül a PE. Ez a két külön PE jelenleg nincs egyesítve, kell ezeket egyesíteni? Nálam a fürdőszobában ténylegesen elő is állhat az az eset, hogy valaki megérinti egyszerre a mosógép külső házát (ami a nappali PE potenciálján van), és a bojler külsejét (ami a vezérelt PE potenciálján van), mert kb fél méterre vannak egymástól. Ezek alapján józan paraszti ésszel gondolkodva, a nappali és vezérelt PE egyesítve kellene, hogy legyen a két elosztó között. Rendelkezik erről a tankönyv, vagy a szabvány? - Kell a villanybojlernél a vízvezetékre külön PE-t vinni? Ha igen, milyen keresztmetszettel? Köszönöm előre is!
Hali! Nem tudom nálad, hogy van, meg a pontos szabványt sem tudom, de nálam józan paraszti ésszel gondolkodva: Az utcáról bejön a 4 madzag, ez megy a nappali és az éjszakai órához (3f)
A nulla meg az összes védőföld ezek után kénytelenek azonos potenciálon lenni, mivel 1 kanócon jön be...
Ha már erről a képről van szó : Bővebben: Link
Ha az óra és a lakáselosztó között van kismegszakító, arról is teszek ide egy képet, hogy az hogy nézhet ki. Itt azért volt rá szükség, mert szét van osztva külön a lakásba, külön egy másik épületbe is. Amit módosítottál, hogy melyik a FI relé, mint látod ez már korábban is módosítva lett. Igen, így helyes. Az ábrán a vezeték keresztmetszetek is be vannak írva. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2024
A logika azt diktálja, amit leírsz, hiszen tutira ugyanabból a két méretlen vezetékből van kettéválasztva a nappali és a vezérelt fázisa és nullája (kimértem), csak éppen a vezéreltre rá van biggyesztve még egy hangfrekvenciás vevő és egy mágneskapcsoló.
Viszont engem az érdekel, hogy mit mond a szabvány, vagy legalábbis a gyakorlott szakemberek hogyan csinálják
Köszi! Akkor csak veszek még egy kétpólusú kismegszakítót. Illetve a kazán betáp mellé viszek egy 6mm2 MKH vezetéket.
Sajnos nálam a földelőszonda és a fő földelőkapocs kimarad, mert társasház 6. emeletén vagyok, és nyoma sincs semmilyen társasházi földelésnek (140 éves polgári ház).
Ha társasház, akkor itt kell lennie időszakos érintésvédelmi és villámvédelmi felülvizsgálatnak. Ezért a közös képviselő a felelős.
Nem lehet arra hivatkozni, hogy 140 éves a ház. Kell lennie védőföldelésnek, ha nem lenne és valami baj történik, akkor a Böhm bácsi mehet a börtönbe is. A lakástüzek több mint 70 %-át a hiányos, rossz műszaki állapotban levő elektromos hálózat okozza. Gázkazánt, klímát be sem üzemelhetnek kiépített védőföldelés, védővezető hiányában. Villanybojlert használni pedig életveszélyes. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2024
Szia!
1--általában nem szokásos(kivéve ha az óra előtt 32A kmsz vagy olvadóbetét van 63-1xxA) mert az általános esetet irják/mutatják --ez meg egy könnyités. 2-Ezeknek össze kell lennie kötve. 3- Igen.Azt hivják EPH nak . de látom mások már hamarabb válaszoltak
Villámhárítónk sincs a társasházon, mert lerohadt 40 éve, azóta nem volt rá pénz. Ettől függetlenül az én lakásom elektromos rendszere felújításra szorul.
Idézet: „Kell lennie védőföldelésnek, ha nem lenne és valami baj történik, akkor a Böhm bácsi mehet a börtönbe is. A lakástüzek több mint 70 %-át a hiányos, rossz műszaki állapotban levő elektromos hálózat okozza.” Ezt úgy érted, hogy a társasháznak kell megfelelő földelés a társasházba való belépési pontnál, azaz a PEN vezető megfelelően földelt legyen, vagy úgy érted, hogy minden lakáshoz kell mennie egy földelővezetéknek is a fázis és a nulla mellett? |
Bejelentkezés
Hirdetés |