Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
 
Témaindító: zgancs, idő: Szept 30, 2007
Lapozás: OK   15 / 17
(#) Karesz 50 válasza Ódenka hozzászólására (») Dec 17, 2023 1 /
 
Nálunk kimaratták nátrium-hidroxiddal (?, ha jól emlékszem)) az alut a forgórészből (nagyobb motoroknál napokig tartott). Aztán vörösréz pálcákkal (kisebbeknél sárgarézzel) bepálcázták (néha én püföltem bele a pálcákat). A pálcák végeit körben ráhajtogatni, összehegeszteni, esztergában leszabályozni és már kész is volt. Nem volt olcsó mulatság... az tény, de sokan megfizették. És ez utána örök élet plusz egy nap volt.
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2023
(#) erbe válasza Karesz 50 hozzászólására (») Dec 17, 2023 /
 
Idézet:
„vörösréz pálcákkal ... bepálcázták...”

Egykor a Hajógyárban ezt 400 Hz-es motoroknál csinálták.
(#) janitata válasza endrusz hozzászólására (») Jan 29, 2024 /
 
Szia!
Ha még lehetséges akkor én is szeretnék kapni.
Előre is köszönöm a segítséged!
(#) endrusz válasza janitata hozzászólására (») Jan 31, 2024 /
 
Szia! Huhh...hát ez nem most volt....De megpróbálom megkeresni a gépen a könyveket.. Privátban kell majd egy lehetőleg gmail cím....
(#) janitata válasza ferci hozzászólására (») Feb 8, 2024 /
 
Szia "ferci"!
Én is kaphatnék a doksikból?
Most ismerkedem a tekercseléssel, gyűjtöm az infókat, a felszerelést, és ha már úgy érzem, hogy menni fog akkor megmérettetem magam.
Hosszú évek alatt jó néhány villanymotorom leégett. (van olyan is amin adattábla sincs, vagy már nem olvasható)
Kidobni sajnáltam őket, a tekercseltetésben a rossz tapasztalatok miatt nem bíztam.
Előre is köszönöm a segítséged!
(#) ötfelezős hozzászólása Feb 9, 2024 /
 
Nem lehetni a címeket megadni? És akkor mindenki tudná, mi hiányzik neki.
(#) erbe hozzászólása Márc 13, 2024 /
 
Hoztak egy kék Hyundai kettős köszörűt. Nem pörög föl. 200W-os. Nem lenne rajta semmi, amibe beleakad az ütő, tollaslabdázni lehetne vele. Rajta a 2015-ös ára. 14990.-.
Segédfázis szakadt. Szétszedem, főfázis 72 Ohm, sf. nincs. De legalább szép piros drótból tekerték. Főf. 0,3 szigeteléssel mérve, sf. 0,25. Alu. ekkora méretű motorra egykor 20-50 W-ot írtak. A 63W már túlzás. 72 Ohm-os főfázison legalább 1 A üresjárati áramnál esik 72 V, azaz 72 W veszteség minimum.
Köszörű1
Köszörű2
Köszörű3
Van bőven belőle most is, tucatnyi színben, teljesítményben és árban. Gondolom, némelyik festék drágább.
A hozzászólás módosítva: Márc 13, 2024
(#) pipi válasza erbe hozzászólására (») Márc 13, 2024 /
 
Nekem FERM van 125W van ráírva, kisértetiesen hasonlít a 2. képen lévőre.
Kicsit megtuningoltam, kidobtam az egyik tárcsát, csak útban van hosszabb anyagnál, a másik tárcsa helyére meg 240-es(ha jól emlékszem) flex korongot tettem tengely adapterrel, a szikrafogót megnöveltem, tárgy tartónak meg kb 30cm hosszú szögvasat fektettem rá
A kapcsolóját már cseréltem. Nincs benne sok erő, de nekem elég, ha esetleg megszorul az anyagba, megáll,nem tép szét semmit még nem égett le
(#) erbe válasza pipi hozzászólására (») Márc 13, 2024 /
 
Abban talán még réz van.
(#) erbe válasza pipi hozzászólására (») Márc 13, 2024 /
 
A három köszörű annyira kísértetiesen hasonlít egymásra, hogy középen az összefogó csavar alatt van egy lemezbilincs. Attól függően, hogy milyen széles bilincset tesznek bele, szélesebb állórész fér be középre. Annak megfelelően hosszabb a forgórész is. Más a teljesítmény. Érdekes módon a nagyobbakra 150 W-ot írnak, a legkisebbre 1500-at.
(#) kralg hozzászólása Júl 14, 2024 /
 
Sziasztok, néhány napja végleg megadta magát egy egyfázisú 4 pólusú 1,1 kW-os kínai motorom. Sosem volt jó, kezdettől fogva irreálisan melegedett, de legutóbb türelmetlen voltam és tovább használtam a kelleténél.

Szeretném 3 fázisúra újra tekercselni. 36 horony van benne, ahogy olvastam működhet, azonban nem tudom milyen keresztmetszet és mennyi menetszám a reális. A meglévő tekercselés (valszeg alu) keresztmetszetből ki tudnék indulni, de a menetszám nagyobb gond.

Ahogy olvastam sokan úgy csinálják, hogy megnézik, hogy egy hasonló térfogatú forgórésszel (pakettvastagság x átmérő) rendelkező motornak mennyi a menetszáma valamilyen katalógusban és az jó eséllyel jó lesz.

Van valakinek ilyen katalógusa, vagy egyéb ötlete?
(#) Ódenka válasza kralg hozzászólására (») Júl 14, 2024 /
 
Üdv!
Azt jó lenne tudni, indító, segédfázis kondenzátorral, vagy mindkettővel működött 1 fázisról?
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2024
(#) ötfelezős válasza kralg hozzászólására (») Júl 14, 2024 /
 
Van egy régi Ipari Szakkönyvtáras könyv az áttekercselésről...
(#) Ódenka válasza ötfelezős hozzászólására (») Júl 14, 2024 /
 
Itt a könyv a kezemben. Nincs benne olyan fejezet:
Áttekercselés 1 fázisról 3-ra.
Vagy:
3 fázisú motor áttekercselése 1 fázisra.

Természetesen 3 fázisúra készült egyazon vasméretű, forgórészű teljesítménye nem lesz ugyanakkora, mint egy fázisúra tekercselté.
Bizonyára jó kiindulás az eredeti egy fázisú adatok, menetszám, áramfelvétel a gerjesztés változatlan hagyásához.
Őszintén szólva, nekem még nem volt alkalmam ilyen feladattal birkózni, gondolom tapasztalt gyakorló tekercselők tudnak gyakorlati tanácsot adni.
Aztán lényeges: Indító, vagy segédfázisú kondenzátoros-e, vagy mindkettő.

Nyilván nem megoldhatatlan, de nem adnék konkrétnak gondolt adatokat...
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2024
(#) Gafly válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 14, 2024 / 1
 
Apám rendszeresen csinált ilyeneket, sajnos megkérdezni már nem tudom.
Elég sokat rajzolgatott, meg számolgatott előtte...
Szerintem aluról rézre, és egyről három fázisra áttekerve, meg fog táltosodni.
Kicsit több menetet tennék azért rá mint az elvileg minimum, hely van bőven.
A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2024
(#) Ge Lee válasza kralg hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Nézd végig, több részes, hátha segít.
(#) Ódenka válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Az 1-ről 3-ra hogyan, szó sem esik benne. Enélkül meg mit kéne elkezdeni addig?
Adatfelvétel az eredeti adatokról, úgyis leégett már..
A fenti kérdés tisztázandó, kondenzátorok, etc.
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Mindkét kondenzátor rajta van (150 µF + 20 µF), egyszerű műszerrel jónak is mértem őket. Az egyiket egy röpsúlyos kapcsoló választja le.

Nem tudom annak milyen hatása lehet, de el tudom képzelni, hogy az nem működött megfelelően, azaz mindkét kondi rajta volt folyamatosan. Ereje volt a motornak, de nagyon gyorsan melegedett.
(#) kralg válasza Ge Lee hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Ez elég jó videó és ő például valamilyen IMI-s katalógust emleget és hevenyészve mutogat, ahol a motorokhoz még a réz hossz és kiló szükséglet, sőt még a keresztmetszet(ek) is megvannak. Ő ugye egy 1,5 kW-os motort tekercsel, neki 52 menetet ír menetszámnak és a régi tekercselést is annyinak számolja.
(#) Ódenka válasza kralg hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Elképzelhető, hogy nem oldott le, vagy esetleges menetzárlat miatt a fordulat leesett annyira, hogy a röpsúly bekapcsoljon. Már mindegy...
A lebontásról:
Meg kell állapítani a kivezetésekből, a segédfázis egy rétegből áll-e és ha 1, amin az üzemi - 20 u - és erre rákapcsolódott indításnál a 150u?
Ha egy rétegben van a segédfázis -> a kivezetésnél visszafejteni, 1 szállal, (vagy 2-több) párhuzamos szállal volt-e tekerve.
Nem volt-e a 4 db tekercs 2-esével párhuzamosítva?
A huzalvastagság és a menetszám felvétele, előtte a tekercsek horonylépésének felírása. koncentrikus, vagy koszorú tekercselés volt-e.
Egy fényképet lebontás előtt jó lenne, a kötéseket úgy fellazítani, hogy látni lehessen a kötéseket. Egy horonyban csak munkatekercs van-e, és mennyi a menetszám, kötések soros, párhuzamos, huzalátmérő, horonylépés, etc.
Addig ne bontsd szét a kötéseket se, amíg az adatfelvétel nem teljes.
A motor adattábláján: üzemi fordulat, áramfelvétel - fénykép.
Van kockázata az egésznek, mert ca. 2 kg huzal is simán belemehet és az már költség és még csak a boltban van...
Ui: Egy munkához most vettem használtan, ékszíj tárcsával egy 600/1700Wos SIEMENS 2 fordulatú motort 23ezerért postával, hogy a 10 ujjamat is megnyaltam közben... Szóval tekercselést csak végső esetben...
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2024
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Némileg félnék minden szempontból kiindulni az eredeti tekercselésből, főleg a menetszám tekintetében, mert nem tudom mi lehetett a baja, mit ronthattak el. Amikor szétbontom megpróbálom kideríteni a teljes kapcsolást, mert nem égett le olyan durván. De csak akkor állok neki szétbontani, ha már minden megvan az újratekercseléshez, jópár "projektem" van már szanaszét darabokban, mert elakadtam velük félúton valami miatt.
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Van a géphez egy kapcsolási rajzom, ahol a motort is ábrázolják, bár nem túl nagy részletességgel. Van egy független tekercs, ami fixen a fázisra be van kötve. Ezmellett van egy másik független tekercs, amit az egyik kondenzátorral kötöttek sorba, gondolom ez a segédfázis. A másik kondenzátort egyszerűen párhuzamosan kapcsolja a röpsúlyos kapcsoló a fixen bekötött kondenzátorral, effektíve megnövelve a kapacitást az indítás idejére.

A forgásirányt ezen kondenzátoros tekercs "polaritásának" fordításával lehet változtatni, azaz a fázist és nullát felcseréli, miközben a másik tekercsen ugyanaz a bekötés marad.
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Az teljesen egyértelmű, hogy a dolog nem éri meg, és mivel még felkészületlen vagyok, kénytelen is leszek venni egy másik motort, ahogy látom kb. 60-ért.

Ellenben egészen kizárt, hogy egy egyébként jó motort (forgórészt noha még ellenőriznem kell, elvben az is lehet szakadt) a kukába dobjak, miközben az javítható. Ha mindig csak a gazdasági megtérülésből indulnánk ki, akkor semmit nem csinálnánk egész nap a munkába járáson kívül.
(#) Ódenka válasza kralg hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Biztosan nem szakadt, akkor nem lenne ereje.
Én nekifogtam egy motoromnak, letekertem a huzalt hozzá, aztán beláttam, hogy azt a huzalt inkább trafó tekerésre fordítom a motort meg kidobom - 370W.
60-at nem adnék egy motorért, csak ha a szemem kifolyna... 5-15 ezer között ki lehet fogni príma használtat. Mennyi is egy tekercselés? Ha sosem csináltad, lesz abból 2 tekercselés is... 2-3 kg huzal az egy 20-as lazán, benn a boltban 25 kg-os dobon.. Szigetelő papírok, szigetelő lakk - AC43 litere 7.500.- a legolcsóbb helyen + küldés.Szóval, ha nem mániákus indíttatása van az embernek, akkor más megoldás kell - tekercselő gép se árt, tekercselő sablon mindenképpen kell.
Amennyiben használni is szeretnéd a gépet, amihez a motor kell, vigyázz, összecsaphat a fejed felett a hullám.
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Köszönöm az intő szavakat, mivel nem az első bajon vagyok már túl, van is alapja. Néha magam is érzek némi "mániákus indíttatást", bizonyára szép summát költöttem már erre-arra-amarra, de abban is biztos vagyok, hogy ha mindenből újat vettem volna ami elromlott, vagy szerelőt engedtem volna a házba vagy az autómhoz, akkor már rég elért volna az anyagi csőd.

És azt az érzést, mikor sok hányattatás után a motor majd könnyedén felpörög és üresben nem mérek többet 1-2 A-nél rajta, nem lehet pénzben mérni.
(#) Ódenka válasza kralg hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Idézet:
„És azt az érzést, mikor sok hányattatás után a motor majd könnyedén felpörög és üresben nem mérek többet 1-2 A-nél rajta, nem lehet pénzben mérni.”

Ezt átéltem valamikor a 60-as évek vége felé, amikor az első fusi motort megtekertem tanulóként, 150W-os izzó volt a segédfázis fázis tolója. Valami pici IMI motor volt, 10 üveg Stella sörért letekerhettem a cégnél a drótból és otthon elkészítettem. Kemény pár száz Ft-ot kaptam érte és törtem is a fejem befizetni egy félórás világ körüli útra belőle... 4-500Ft-ot kaptam, ha jól rémlik, 70.-Ft volt a 10 sör. (Mert drága külföldi volt...)
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2024
(#) kralg válasza Ódenka hozzászólására (») Júl 15, 2024 / 1
 
Más világ lehetett, mesélt apum is sokat, de hiszem azt, hogy ez a "mindenből újat" helyzet sem gazdasági, sem környezetvédelmi szempontból nem lesz fenntartható. Vissza fog térni a leleményesség, kézügyesség, talpraesettség becsülete, mikor erény lesz valamit akár házi körülmények között is megjavítani, nem pedig kidobni.
(#) Ódenka válasza kralg hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Idézet:
„Vissza fog térni a leleményesség, kézügyesség, talpraesettség becsülete, mikor erény lesz valamit akár házi körülmények között is megjavítani, nem pedig kidobni.”

Ezt úgy tudom elképzelni, hogy felvesszük a kis vájár ruhánkat, lemegyünk az ércért és a konyhában megcsináljuk a rézdrótot...
Vagy amikor megint 3.60 lesz a kenyér. Igazából utóbbi már megvan, csak - €-ban...
(#) kalmi.kalmi hozzászólása Júl 15, 2024 /
 
Leégett az álló-ventillátorom motorja. Meg lehet tekerni ilyen kis méretű motorokat ?
(#) zolika60 válasza kalmi.kalmi hozzászólására (») Júl 15, 2024 /
 
Mindent meg lehet tekerni, hiszen legyártották. A kérdés inkább az, megéri-e?
Következő: »»   15 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem