Fórum témák
» Több friss téma |
Szeretnék többet tudni a Shell Eco-marathon versenyről, épített technikákról, technikai és elektronikai megoldásokról, esetleg a versenyen induló hazai csapatok épített versenygépeikről ill. azok konkrét elektronikai megoldásairól és persze egyéb más e versenyhez kapcsolódó témáról. (Sok sikert minden induló hazai fiatal csapatnak!)
Egyből kérdeznék mert hátha van tájékozott egyén a HE-ai fórumtagok között vagy valaki tudja a választ. A nyitott topic témáját érdeklődve néztem a YouTube-on és a belsőégésű motorok kategóriában hirdetett versenyeket figyelve feltűnő, hogy gyakran kapcsolják ki ill. be a motort azaz hosszú szakaszokon "gurítják" a járművet hajtás nélkül. A végeredmény, hogy nagyon alacsony üzemanyag fogyasztás jön ki mikor kiszámolják hány kilométer tudna megtenni az érintett jármű 1 liter üzemanyaggal. Egyszerűnek tűnik a dolog. Van tisztán elektromos hajtású jármű kategória is. Kérdésem: A belsőégésű motorok kategóriájában a többszöri motor újra indásakor vajon az önindítón keresztül az akkumulátorokból bevitt elektromos energia mennyiségét beleszámolják-e a tényleges "fogyasztásba" vagy csak tisztán az elfogyasztott üzemanyag mennyiségből számolnak? Amennyiben tisztán az elfogyasztott üzemanyag mennyiségből számolnak akkor a tisztán elektromos hajtású járművek nincsenek hátrányban? Bár tudom nem egymás ellen versenyeznek azaz nem egy kategória a szénhidrogén alapú ill. az elektromos meghajtás ..." de azért mégis" mert a megítélés is számít.
Laikusként írok, nem olvastam utána semminek. De az indítózás lehet sokszor nem ís önindítóval megy, hanem egyszerűen a guruló jármű sebességválton visszahat, és berántja (ha nincs rajta szabadonfutó). Másrészt ez nem lehet nagyságrendileg lényeges tényező, elvégre pillanatokig tart egy indítózás, és csak a motor belső súrlódását kell legyűrnie, a hajtás energiaigénye ehhez képest más ligában játszik. Egy versenyen nyilván egymáshoz van mérve a hatékonyság, de a valóságos közlekedési igényekhez nem sok köze van, kb. úgy mint a megadott átlagfogyasztás számításának közúti jármûveknél a valósághoz.
Ahogyan néztem a videókat a koncepciós járművekről amelyek belsőégésű motoros kategóriában indultak azoknál több helyen látható volt a szabadonfutó szerkezet. Az indítózásnál nem csak a súrlódást kell figyelembe venni hanem pld. a kompressziós ellenállást , annak energia vesztes visszahatását és ez is több fordulaton keresztül minden indítási ciklusnál. Valamint a szelepek működtetése is energia igényes. Szóval egyszerűbb és igazságosabb lenne ha a jármű mozgási energiáját használnák a motor újraindítására. No mindegy, egyenlőre lépjünk túl rajta. Á szervezők kérik a jármű komplett elektromos rajzát mivel ez is a versenyen való indulás egyik feltétele. Jó lenne egy ilyen rajz áttekinthető méretben. Talán akad egy HE-s tag aki már részt vett egy ilyen csapatmunkában és tudna segíteni ebben.
Nem akartam magamat javítani, de amikor elküldtem én is gondoltam a kompresszióra és egyéb üzemanyagtovábbító szivattyúkra (mivel diesel hajtású kocsim van, tudom mekkora akku kell, és kb. miért), és már vártam hogy valaki belekössön ebbe.
Ugyan nem mozgat ez a verseny, nekem az első keresésre bejött (global rules), hogy mérik az akkuból felvett indítózási energiát, mint minden fogyasztóét (egy Joule méteren, amit a szervezők biztosítanak) ezen a versenyen, plusz jól látható (21W-izzónak megfelelő fényű) lámpával is jelezniük kell az indítómotor működtetését a kocsi hátulján. Tehát van a verseny-járműveken "villanyóra" amit a fogyasztásba beleszámolnak (egyedüli kivétel a kürt áramköre). A leírás szerint ha jól értem, az indítózásnak a startvonal kezdetéig le kell zajlania, és utána már nem használhatják, kizáró ok ha többszöri alkalommal sem sikerül ezt megugrani. De ha te menet közbeni indítózást is láttál, akkor az nyilván extra változat lehet.
Nem értelek- ha valaki mást mond vagy ír le mint te az már kötekedés? Ez nagyon fura számomra.
Ezen a videón jól látható belülről a működés ( bár én csak fényképet mellékelek de a videó cím alapján a teljes anyag megtekinthető.) A jobb alsó sarokban pedig az aktuális sebesség, indítási ciklusok a teljes pálya megtétele során.
Szerintem ne gondold túl. Inkább olvasgasd a játék szabályzatát. Az első fejezet (PDF) a technikai részleteket tartalmazza.
Ha csak magyarul kommunikálsz, akkor eléggé sok dologból kimaradhasz...
De hát egy MAGYAR FÓRUMON BESZÉLGETÜNK- legalábbis szeretnék de úgy látom ne megyen. ( Bár nem értem, hogy a többi topicban miért magyarul írnak-társalognak a fórumtagok. Látom reménytelen a beszélgetés kezdeményezés így akár már most zárhatják is a témát a modik.)
Azért reménytelen, mert pár apró információmorzsán és a nyílvánosan fellelhető szabálykönyveken kívül kb. senki nem tud érdemben hozzászólni. A versenyzők minden bizonnyal tikolják a feljesztéseiket amihez évek, mérnökök és nem kevés pénz kell. Ne reméld, hogy pár hobbista csuklóból megmondja a tutit. Egyszerűen nem értünk hozzá, függetlenül attól, hogy sokunknak van autója.
Én abszolút nem így látom az egészet. Semmi komoly technika, gagyi fűnyíró, láncfűrész, stb motorokat próbálnak tanulók alapinformációk alapján összetákolni.... rengeteg videót megnéztem már amelyeket egyetemeken oktatókkal forgattak. Ami komoly általában az a pénzügyi támogatás amit megkapnak általában az adott egyetemtől és magától az államtól. Amennyiben érdekel akkor rengeteg videót, nyilatkozatot meg lehet nézni, hallgatni és akkor rájössz, hogy a "mérnök" szót és a "mérnöki fejlesztések" témáját elfelejtheted. Javarészt kezdők, tanulók alakítanak csoportokat. Van több ilyen csoport Mo.-on is és nem valós feltételezés a titkolózás sem mert megkeresve őket segítőkészek és ezt nyilvánosan hirdetik is. Én is csak társalogni szerettem volna ebben a témakörben és persze szeretnék elmenni a következő versenyre mert az jövőre itt lesz a közelünkben Lengyelországban. Én ugyan nem indulhatok a versenyen mert öreg vagyok hozzá és ez a verseny fiatal tanulóknak( középiskolás és egyetemista csoportok vehetnek részt) van kiírva. Viszont a téma nagyon is érdekel ill. pénzt is szánnék egy koncepció létrehozására. Az eredeti szándékom az volt( hamár létezik elektromos autós topic is) miért ne találhatnék ebben a témában érdeklődő, gondolkodó fórumtársakat. A károgókkal meg utálok foglalkozni mert mást sem tudnak mondani: minek ez? úgysem sikerül!semmi értelme! meg a szokásos de hát azokkal értelmes beszélgetést úgy sem lehet szóval sok időt azért nem szánnék rájuk.
Még annyit: Kérlek úgy fogalmazzál: szerinted reménytelen! Valamint senkitől nem kértem "TUTIT" mert nem szorulok rá azaz saját koncepcióm van. Viszont jó lett volna olyan emberekkel társalogni akiket érdekel is a téma de gondolom ez volt a túlzott elképzelésem.
Idézet: Nem tudtam, valószínűleg a többség sem tudta eddig. Én azt gondoltam, valamilyen Hi-tech dologról van szó, precízen számolva/mérve minden.„Semmi komoly technika, gagyi fűnyíró, láncfűrész, stb motorokat próbálnak tanulók alapinformációk alapján összetákolni ... Javarészt kezdők, tanulók alakítanak csoportokat.” Még egy idézet tőled: Idézet: Ilyeneket bármelyikünk le tud írni de azt, hogy egy indítás konkrét (számszerű, pl. Joule-ban mérve) mennyi energiát igényel, már aligha. Valós értékek nélkül (ezek, amik hiányoznak itt a fórumon) csak üres locsogás.„Az indítózásnál nem csak a súrlódást kell figyelembe venni hanem pld. a kompressziós ellenállást , annak energia vesztes visszahatását és ez is több fordulaton keresztül minden indítási ciklusnál. Valamint a szelepek működtetése is energia igényes.” Ne érts félre, nincs bennem semmi bántó szándék, csak némi realizmus. Egyszerűen nem jó fórumon kérdezel ez ügyben. Ha ennek fényében visszaolvasod a kapott válaszokat, látni fogod te is.
"üres locsogás".... Rendben. Szólok a modinak zárják a témát! Ennek semmi értelme!
Annyit kérnék a moderátortól, hogy zárja be a topicot. Nem volt hosszú idejű és nagyon rossz irányban halad így én ezt nem folytatnám, nem látom értelmét.
Először azt kifogásolod, hogy kötözködésnek éreztettek a saját véleményed-majd kijelented, hogy mas csak ne világítson ta semmire, ami talán nem ugy van, hiszen van saját koncepciód...
Ez rosszul járható út. De nem ez a lényeg. Ott a lényeg, ami le is írtál: fűnyírómotorokkal, kezdetleges eszközökkel. És igen ((!), meg is pedzetted: valójában középiskolasok elmebajnoksága, és technikai gondolkodásra jó. Az egyetemista, főiskolás az ilyeneknel csak téves fordítás. Valójában alkalmaztuk fogyasztáscsökkentésre ezeket a módszereket, mikor éjszaka, forgalommentes időben járkáltunk. Be tudtam gurulni leállított motorral a kucorgóig. Forgalomban marhaság. A fogyasztáscsökkenés is minimális. Azért az autók tervezői (minden hiedelemmel ellentétben) nem az OPEC markában vannak. A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2024
Ó, most látom: nem kívántad azt, hogy foglalkozzunk a saját elképzelésünk szerint a témával. Kár.
Ezt a mintázatot ismerem:
Zárjuk be a topic-ot, mert nem olyan válaszokat kapok, amilyet hallani akarok.
Válaszoltál a konkrét kérdésre? NEM! Csak a semmitmondó "hablatyolás" megyen itt. Öreg vagyok már én ahhoz, hogy az időmet pazaroljam a nagy semmire. Akit ténylegesen érdekel a téma, gyakorlatilag is tenni akar valamit az majd megkeres levélben vagy máshogyan ill. esetleg még találkozhatunk magán a Lo.-i versenyen vagy máshol. További jó munkát. Üdv.
Bocs, még valami.: meg se próbáld ezt úgy beállítani mint SÉRTÖDÖTTSÉG!!!! Nem, ez kőkemény gyakorlati tapasztalat és megnyilvánulás magyarul ne pazarold a drága idődet energiavámpírokra mert akkor semmire nem jut időd, inkább több időt szánok az építésre. Már én is ismétlem magam... Üdv.
A kérdésedre:
Idézet: „Kérdésem: A belsőégésű motorok kategóriájában a többszöri motor újra indásakor vajon az önindítón keresztül az akkumulátorokból bevitt elektromos energia mennyiségét beleszámolják-e a tényleges "fogyasztásba" vagy csak tisztán az elfogyasztott üzemanyag mennyiségből számolnak?” Már régen megkaptad a választ: https://www.shellecomarathon.com/about/global-rules.html Arról nem tehetek, hogy angolul van.
Tisztelt Topicnyitó !
Amennyiben Idézet: mondatod komolyan gondolod, egyszerű a képlet :„Én ugyan nem indulhatok a versenyen mert öreg vagyok hozzá és ez a verseny fiatal tanulóknak( középiskolás és egyetemista csoportok vehetnek részt) van kiírva. Viszont a téma nagyon is érdekel ill. pénzt is szánnék egy koncepció létrehozására.” Keresd meg a neked szimpatikus ( vagy lakhelyedhez közeli) Egyetem, fő-, vagy középiskola* titkárságát, hogy amennyiben indítanak ilyesmi versenyre csapatot, szívesen támogatnád őket Ha a topicnyitásod célja csak annyi volt, hogy lusta vagy idegennyelvű anyagokat fordíttatni ( gugli barátunk szívesen segít) akkor nem szóltam és valóban törlendővé vált e topic ... *lehetőleg műszaki iskolát válassz.
Ha megnéznéd az eredményeket: 1 liter üzemanyaggal 2000 km körüli távolságot megtenni,
vagy 1kWó elektromos energiával 1200-at, akkor egyértelmű, hogy a műszaki megoldásokat nem fogják szétkürtölni a nagyvilágban! A magyarok csak elektromos járgányokkal indultak, régebben 160-360 km távval...de mostanság már 900 km-es részeredményket is elértek. Ha dollár/HUF miliárdos ipari mágnás lennél, akkor talán betársulhatnál, reménykedvén, hogy a fejlesztések zsíros haszonnal felhasználhatók lesznek...majd egyszer. |
Bejelentkezés
Hirdetés |