Fórum témák
» Több friss téma |
230V-os csörlő relés vezérléseEgy AC 230V csörlőt próbálok átalakítani relés vezérlésűre.A konkrét típus: https://www.kamody.hu/gude-gsz-300-600-elektromos-csorlo-01708-7244 A csörlő eredeti vezérlése egy nagy sárga vezetékes távirányítóval történik, amiben egy kondenzátor is helyet kapott, a le-fel mozgatást pedig egy HY12-9-3 kapcsoló végzi. A prototípushoz a kapcsoló minden érintkezőjéről kivezettem egy-egy vezetéket relékhez. Az elképzelés az, hogy vészhelyzeti üzemmódban az eredeti gombjaival is lehessen vezérelni, normál módban pedig a relék vezérelnék. Alapvetően minden működik, a relékkel is tudom le/fel irányba indítani a motort. A probléma nagyon furcsa: 1. Ha a relékkel vezérlem a csörlőt, VAGY az eredeti gombjaival úgy, hogy a relék is rá vannak kötve a kapcsolóra (de persze a relék kikapcsolt állapotban vannak), akkor a motor fékje csak némi késleltetés után, sokszor csak pár csúnya kattogás után állítja meg a motort. 2. De ha rendszerből kiiktatom az egyébként nyitott reléket (amikről azt hittem, hogy ilyenkor semmilyen jelentőségük nincs), akkor az eredeti gombjaival remekül működik a csörlő, a motor fékje sokkal hatékonyabban állítja meg a mozgást. Szóval olyan, mintha a nyitott relék valahogyan bezavarnának. A relék megfelelőek a feladatra, 230V 10A-t bírnak, 5V-tal vezérlem őket. (De ez nem is igazán számít, mert ha a relébe csak simán bekötöm a motor kapcsolójától jövő vezetékeket, és semmi egyebet nem kötök rá, akkor is jelentkezik a fékezési probléma. Mintha a relék jelenléte a rendszerben befolyásolná a működést.) Találkoztatok már ilyennel esetleg? Vagy van ötletetek? Én igazából a vezérlés részéhez értek csak, az AC villanymotor nagyon idegen terület számomra (Persze segít villanyszerelő, stb. - de fogalma nincs, hogy miért van ez a hiba.) Előre is köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Sze, 19:49
Valószínűleg a fék vezérlése egy külön áramkör. Amit a relékkel is kapcsolni kéne.
> a fék vezérlése egy külön áramkör
Azért döntöttem a kicsit gány megoldás mellett, miszerint a kapcsolónál avatkozok be a rendszerbe, hogy ne kelljen külön a fékkel foglalkozni. A relékkel gyakorlatilag a a fizikai le/fel kapcsoló átkapcsolását szimulálnám, hogy minél magasabb szinten avatkozzak be a rendszerbe. A nagy talány számomra, hogy miért befolyásolja az a fék működését, ha a fizikai kapcsolóról jövő vezetékeket a relék NO kapcsaira kötöm, és a relék nyitva vannak...
Miféle relé ez? Nem valami szilárdtest relé? Vagy ha mechanikus, nincs még más alkatrész párhuzamosan kötve vele? Esetleg még elrugaszkodott ötletként: lehet hogy a nyitott relékontaktus szikraközként működik, és a kapcsoló kikapcsolásának pillanatában létrejövő induktív visszarúgás átüti, így valameddig még tovább tud folyni az áram.
> Miféle relé ez?
Egy Arduino-hoz gyakran használt relé modul: https://www.hestore.hu/prod_10035561.html Nem szilárdtest, hanem normál mechanikus relé. És nincs semmi párhuzamosan kötve vele. > a kapcsoló kikapcsolásának pillanatában létrejövő induktív visszarúgás átüti Eddig nem is jutott eszembe, hogy összefüggés lehet, de a relé modul 8 reléje közül az egyik már "kiégett", az NO állás gyakorlatilag folyamatosan zárttá alakult. Esetleg pont egy ilyen "átütés" miatt! > a nyitott relékontaktus szikraközként működik Na, pont valami ilyesmi szakértésben reménykedtem, mert ezekről lövésem sincs Ha tegyük fel, hogy esetleg ez a helyzet, hogyan lehet ezt áthidalni? Esetleg ha "ipari" AC relét használnék, az segíthetne? (És az AC relét kapcsolnám az DC-vezérelt relével, azaz "dupla relés" megoldás lenne.) A hozzászólás módosítva: Sze, 21:09
Sziasztok! Szerintem nincs ebben külön fék. Egyszerűen a forgórész tud elcsúszni oldalirányban. Áram alatt behúzza az állórész és forog, feszmentesen visszacsúszik kicsit és fog a tárcsás fékpofa. Legalábbis az enyém ilyen, már más a típusa, de ránézésre ugyanez.
Gyanúm, hogy snorbiiii kis nyákba forrasztható reléket használ, amiket egy ilyen villanymotornál el kell felejteni!! Ide mágneskapcsoló/kontaktor kell! Szerintem kikapcsoláskor egyszerűen áthúz az érintkező. A kis nyákrelékbe 1mm távolság sincs a nyitott érintkezők között.
> kis nyákba forrasztható reléket használ
Hát, attól tartok, hogy ezek tényleg "kis" relék, amiket használok... :| Konkrétan ő az: https://www.hestore.hu/prod_10035561.html > Szerintem nincs ebben külön fék. Egyszerűen a forgórész tud elcsúszni oldalirányban. Áram alatt behúzza az állórész és forog, feszmentesen visszacsúszik kicsit és fog a tárcsás fékpofa. Simán lehet, elnézést, ha félrevezetően írtam. A motor leállásakor sokszor egy kattanás hallatszik, erre hittem azt, hogy ez a "fék" (olvastam is olyanról, hogy "centrifugális fék", azt hittem, valami olyasmi van benne). Amikor pedig a rendellenes, "lassabb" fékezés történik, akkor több gyors kattanás is hallatszik egymás után, mintha valami racsnis szerkezet forogna párat megállás előtt. A hozzászólás módosítva: Sze, 21:15
Idézet: „Ide mágneskapcsoló/kontaktor kell” A mágneskapcsoló ugyanaz, mint az AC relé? Pl. ez: https://arwill.hu/termekek/relek/230v/lb2hn-rele-230v-2x10a-377106/ Vagy ezek csak a nagyobb dolgok azok? https://www.hestore.hu/cat_576.html A hozzászólás módosítva: Sze, 21:25
Az AC relék se motorok kapcsolásához készültek. Még a kategóriával nagyobb KR kisrelé se sokáig bírja a motorok kapcsolgatását. Némely gyártó az érintkező csoportok közé szigetelő falat helyez, az javítja a működési paramétereit. Az igazi mindenképpen a mágneskapcsoló.
Mágneskapcsolók: A hozzászólás módosítva: Sze, 21:44
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, ez alapján már tudom folytatni a további kísérletezést a prototípussal.
A kis relék helyett beszerzünk majd a fentebb említett mágneskapcsolókat, remélhetőleg az majd megoldja a fékezési problémát...
Nézd meg jobban, a nyomogombok ugy vannak bekötve, hogy ha nincsenek megnyomva akkor rövidre zárják a motor tekercseit. Ha a te reléd ezt nem teszi akkor a motor a tehetetlensége miatt meg egy kicsit tovább forog. Azaz ugy kell kialakitani, hogy a relé is, ha áll a motor rövidrezárja a motor tekercsét. Az a fék. Azok a kis relék nem fogják sokáig birni söt összeéghetnek a kontaktusok. Ehhez komolyabb relék kellenek.
Idézet: „a nyomogombok ugy vannak bekötve, hogy ha nincsenek megnyomva akkor rövidre zárják a motor tekercseit” HY12-9-3 kapcsoló van benne, ami a leírása alapján semmit nem kapcsol alapállapotban. (Csatoltam a kapcsolási diagramját.) Most nincs előttem, de úgy emlékszek, hogy: - lefelé irányú mozgásnál az 1-2 van összekötve (a kapcsoló 4-es csatlakozója üres, nincs rá vezeték kötve) - felfelé iránynál 2-3 és 5-6 van összekötve - alaphelyzetben pedig semmi nincs összekötve A hozzászólás módosítva: Sze, 22:50
Melyik vezeték megy a motorhoz (2,5) vagy a másik oldalrol valamelyik?
Itt van az oldal alján egy hasonlo kapcsolás. Nézd meg mennyire hasonlit a tiedéhez. A hozzászólás módosítva: Sze, 23:05
"Ha a relékkel vezérlem a csörlőt, VAGY az eredeti gombjaival úgy, hogy a relék is rá vannak kötve a kapcsolóra (de persze a relék kikapcsolt állapotban vannak), akkor a motor fékje csak némi késleltetés után, sokszor csak pár csúnya kattogás után állítja meg a motort."
|
Bejelentkezés
Hirdetés |