Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ákoska nem említette, hogy nincs otthon szalámi.
Váltakozó feszültség szabályozásaSziasztok.Lehet láma kérdés de adott egy biztonsági transzformátor, 24 volt váltakozó feszültséggel. Hogyan tudnám ezt a váltófeszt szabályozni 0-24 volt között? Köszi.
Pl. szabályozható toroiddal meghajtani a primer oldalt?
Kicsi akkumulátor cseréje nagyraSziasztok! Van még egy bluetooth-om. Az első képen látható kis akkumulátorral dolgozik. Van egy jóval nagyobb akkum is. Sajnos egyikre sincs írva semmi.A nagyobb akku több hónapja nem volt töltve és 3,95V-on áll. A kicsit kb két hete töltöttem és 4,05V-on van. Lefényképeztem az áramkört. A nagyobb IC feliratát sajnos élőben sem látom, de ha hasznos lenne légyszi írd meg és kerítek egy komoly nagyítót valahonnan. A kérdésem, hogy kicserélhetem-e az akkumulátorokat és kb mennyi idő kellhet a teljes feltöltésig? Jelenleg vagy 80% vagy 70% töltöttségi szintet mutat a mobilon. Más % értéket nem "ismer". 70%-on áll, amikor csipogással jelzi, hogy lemerült. Talán ide tartozik, hogy elég vékonyka hangszóró volt benne eredetileg, amit kicseréltem egy másik BT-ban lévő sokkal nehezebbre. Viszont szerelés közben szétesett a kiszerelt hangszóró így semmilyen módon nem tudom őket összehasonlítani. Csak annyi tudok, hogy most szebben szól Az új akkuhoz be kellene szerezzek egy tokot, vagy forraszthatom? Mi lehet a típusa? Köszönöm előre is! A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2024
Megnéztem a Hestoret! Majdnem találtam is megfelelőt, ami tetszene. Bővebben: Link
Minden stimmel még árban is. A gubanc vele hogy csak fogazott szárra jó, nem D lapolású simára.
Köszi Skori. De ha olyanom nincsen? Te általad közölt fényerőszabályozó nem lenne jó?
Attól függ, hogy mi lesz a szekunder oldalon. A fázishasítós fényerőszabályozó ugyanis nem szinuszos feszültséget ad, hanem meredek felfutású része is lehet. Ha a szekunder oldalon mondjuk egy izzólámpa van akkor működni fog, de előfordulhat, hogy pl. a trafó a szokásosnál jobban zúg a fázishasításos szabályozás miatt. A különféle egyéb fogyasztók másképp viselkedhetnek a nem szinuszos feszültség miatt - van amelyik számára ez nem probléma, míg lehet, hogy egy másik eszköz meg nem szereti...
Tehát: mi lesz a trafó szekunder oldaláról üzemeltetve?
Ha szerencséd van, akkor régebbi PC tápban a ventilátor egy apró modulon keresztül van megtáplálva, ami az egyik hűtőbordára rögzített termisztorral szabályozza a feszültségét, ez is 12V-os, ennél egyszerűbben nem lehet megoldani.
Nagy valószínűséggel berakható a nagyobb akku, de ez nem 100 %. Ha a nagyobban van túltöltés és túlmerülés elleni védelem, akkor nyerő a dolog. Ha jól látom, ez a védelmi elektronika az eredeti akkuban beépítve megvan, így a fényképezett elektronika ezt nem tartalmazza. Semmit nem tudni a hengeresről?
Ha tuti biztosra akarsz menni, akkor veszel az akku mellé egy töltő és figyelő elektronikát és azon keresztül töltöd. Forrasztást semmiképpen nem javaslom ha nincs ilyenben gyakorlatod és jó pákád. Az is megoldás, ha innen választasz egy védelemmel rendelkező akkut és egy foglalatot hozzá: Bővebben: Link. A hozzászólás módosítva: Nov 7, 2024
Köszi a válaszod!
Már be van építve az elektronika az akkuba??? Nekem ez (is) tök új. Mellékeltem képet a nagy akkuhoz tartozó elektronikáról - ennek majd más feladatai lesznek. A kép alapján meg lehet esetleg állapítani valamit a nagy akksiról? Köszi a linket! Még próbálkozom a mostani akksival, mert az egész ketyere kevesebbe került ennél. Nem vagyok gyakorlatlan a pákát illetően, bár régebben sokkal többet Wellereztem Anno próbáltam akkut forrasztani, de nemigen tapadt hozzá az ón. Ezek szerint ez is máshogy van már.
Trükkös, ezeken a képeken más áramkör van, mint az előzőn.
Ha jól látom, ez sem tartalmaz töltésvezérlő elektronikát, az az akkuban lehet. Vezetékek méret megadásaSziasztok! AWG vezeték keresztmetszetet miből származtatják, gondolom, valami inch alapú osztogatós módszer, de nem de nem jöttem még rá, hogy fejben, hogyan lehetne gyorsan kalkulálni a kb értékét!?
Tessék parancsolni: American Wire Guide
Tolatóradar előreTervezem, hogy a már majdnem teljesen fel (utó) extrázott kocsimba építek be parkradart előre. Hátul már van, azt nyilván a tolatólámpa áramkörére kötöttem. De mi kapcsolja az első radart majd? Több lehetőséget átgondoltam. A legprimitívebb megoldás, hogy kapcsolót neki, felkapcsolom, lekapcsolom. Ennél jobb, ha nyomógombot kap, egy nyomás be, egy nyomás ki, plusz x perc után magától kikapcsol, ha úgy felejtem. Erre vannak autótechnikai relék, könnyen megoldható. De a legsütibb az lenne, ha teljesen automatikus lenne. Vagyis indulásnál, lassú menetnél, parkolókeresésnél, sorban tötymörgésnél automatikusan aktív lenne, majd felgyorsítás után (mivel már nem kell) ki is kapcsolna. Például az automata váltó (az van benne) vezérlőjéből kikeresném a megfelelő vezetéket, ami akkor aktív, ha egyesben van az automata váltó. Megoldható, de sok utánkeresés és próba kell hozzá. Amihez a legjobban fűlne a fogam, az lenne, ha a kocsi sebesség jeléből tudná, hogy lassú a menet. Minden kocsiban van sebességjel (például az autórádió ezt használja arra, hogy nagyobb sebességnél automatikusan hangosabb legyen), az én kocsim például motoros tolóajtós, 5 km/h felett nem engedi mozgatni az ajtókat. Vagyis rátérek a lényegre: mennyire bonyolult építeni egy egyszerű áramkört, ami figyeli a sebességjelet és például 5 km alatt bekapcsolja a radart, afelett ki? (A sebességjel szerintem egy négyszögjel, aminek a frekvenciája arányos a kocsi sebességével.)A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2024
Mondjuk épp az autó típust nem írod, amiből vissza lehetne keresni az elektromos jellemzőket.
A négyszögjelet szerintem elfelejtheted, a leírásod alapján modern autóról van szó, ott meg minden CAN buszon megy. Hirtelen úgy oldanám megy, hogy csatlakoznék a CAN buszra egy CAN vevővel, amit arduino olvas, és a sebesség érték figyelésével egy kimeneten vezérli az első radar ki be kapcsolását. Az arduinoba meg már olyan programot írsz amit akarsz. De ha rákeresel, szerintem kész projektet is találhatsz rá. Keresőkifejezések: arduino CAN receiver stb... A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2024
Aha értem. A kocsi egyébként egy Peugeot 1007. Ebben az irányban kutakodok tovább ... köszönöm
Esetleg egy GPS vevő, az ad sebbességadatokat (is). Egy hátránya lehet, bekapcsoláskor néha kell neki 1-2 perc, mire rááll a műholdakra.
Ha a motoros tolóajtónak egyszerű mechanikus kapcsolója van, annak a környékén van feszültség, ha az autó lassan megy (és nincs ha gyorsabban megy). Én ebben az irányban keresgélnék, és ha találnék "5 km/óra alatti" feszültséget, arra lehetne kötni a radart.
Szerk: Azért egy külön kapcsoló nem lenne haszontalan, gondolva a dugóban való araszolás esetére (hogy ne csipogjon állandóan...) A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2024
Szerintem a motoros tolóajtó vezérlője is a CAN buszról informálódik. Próbáltam 10 km/h-nál zárni az ajtót, nem záródott, de a gombnyomásra csipogott, tehát feszültség van, de a parancsot nem hajtja végre a vezérlő. A tolóajtó vezérlője nem egy egyszerű jószág, még azt is tudja, ha nyitva van a tanksapka, mert útjában lenne a bal nyíló ajtónak. Méri a mozgató motorok áramfelvételét, meg még sok egyebet csinál. Vagyis szerintem minden olyan egység, ami függ a sebességtől (például más keménytetős kocsik tetőnyitó vezérlője), rácuppan a CAN buszra, és annak visszafejtéséből kitalálja a kocsi sebességét, majd aszerint tesz, enged vagy nem tesz, nem enged valamit. Ráadásul ennek a kocsinak van egy BSI nevű központi egysége (12345 belemenő vezetékkel), mindent ezt csinál. Például ha nyitva maradt az ajtó, akkor 5 km/h felett villogtatja a belső világítást. Ezért gondolom, hogy nem lesz egyszerű "belelátni" az agyába.
Ezért gondoltam arra, hogy még azelőtt kellene a sebességjelet kicsapolni, mielőtt a BSI CAN busz jellé átalakítaná. Mert az alap az, hogy a sebességváltó kihajtásának oldalán van egy Hall-jeladó, amelyik sebességarányos frekvenciájú négyszögjelet küld a BSI-nek, az abból csinál CAN busz szabványú sebességjelet a többi egységnek. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2024
Kb. bármivel jobban jársz, mint a CAN busszal. Gyaníthatóan nem csak egy hálózat van az autóban, hanem több is de jól el leeht vele szórakozni, menet közben minden eszköz egyszerre beszél, némi túlzással élve. Abból kimazsolázni a neked kellő adatot...
Talán a rádiónál is érdemes próbálkozni, ismeri a sebességfüggő hagerőt, valahogy megkapja az adatot de a sebességváltó hall jeladója is jó lehet.
A BSI minden autóban ott van. A HALL érzékelős sebességjelet miből gondolod, hogy létezik?
Ha igen, hova kapcsolódik, mit érzékel? Ezt villamossági szerelő megmondja pontosan. Persze, ha ennek már utána jártál, és valóban így van, akkor azt is használhatod. Meglátásom szerint, a sebességjel általában az ABS érzékelőktől származik, abból ugyanis már minden keréknél van, tehát négy jeladó átlagát veszi figyelembe. Így az is megoldott, ha az egyik meghibásodik, akkor is lesz megfelelő sebességjel. Míg ha ez egy külön jeladóból származna, nem lenne sebességjel ennek meghibásodása esetén.
Sőt, még azt is el tudom képzelni, hogy a főtengely fordulatszám és a váltó áttételből számol, és ennek eredményét is figyelembe veszi az átlagolásnál a többi érzékelővel együtt.
Ui.: Volt a neten valamerre egy sorozat valamelyik szaklapnál, hogy egy "modern" autó elektromos rendszere hogyan működik, milyen jelek honnan származnak, de már meg nem mondom merre találtam anno. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2024
Annó elhívott jani1987 fórumtársunk az kiállításra (ingyen volt, más meg pénzért sem megy sehová).
Ott vettem ezt a vásárfiát, azután fejem alá téve, többször elolvastam. Volt ottan még több más könyv is.
Ui.: Egyébként nem feltétlen szükséges rögtön a CAN busszal kezdeni, jó lehet akár az OBD csatlakozó portja is. Arra is találsz arduinos megoldást.
Csak azt kell kideríteni milyen protokollt használ az autó, és melyik érintkezőre van bekötve. Egyszerűbb a hozzáférés, így nem kell a motortérben, műszerfal mögött meg ki tudja hol keresni a CAN vezetéket. De akár még az is elképzelhető, hogy az is ki van vezetve az ODB csatlakozóra.
PWM vezérlésSziasztok!Laikusként egy projekten dolgozom: Egy Attiny13 mikrovezérlővel fényerőt szeretnék szabályozni. A bejövő tápfeszültség jellemzően 5-6V közötti, ezért első körben egy LF50CV-vel leszabályozom stabil 5V-ra. Majd erről táplálom meg az Attiny-t, amivel egy 100ohm-os ellenállás közbeiktatásával az IRLZ44N-t Gate-jét vezérlem. Az IRLZ44N Source-ére kerül a betáp GND-je. a Gate-et és Soruce-ot egy 10K-s ellenállással összekötök még, ez nincs a képen. Majd a Drain megy a lámpa GND-jére, a +5V-ot pedig közvetlenül az LF50C-től kapja. Szerintetek ide érdemes még valamit bekötni? Esetleg valamit máshogy csinálni vagy valami mással kiváltani? (pl. szükség van az LF50C-re? esetleg egy Zéner is meg tudja oldani?)
A mikrovezérlőnek kell stabilizálni a tápját, az LFC50 kell. Kezdők hajlamosak lespórolni a kondenzátorokat, a feszstab ki és bemenetére is kell (lásd adatlap, hogy pontosan milyen), és a mikrovezérlő tápjára is kell mennél rövidebb vezetővel közel a csiphez (szintén lásd adatlap). Ezektől lesz stabil a rendszer.
A lámpát viszont a stabilizálatlan feszültségről is meg lehet hajtani, a lámpa plusz sarkát én arra kötném. Így a feszstab teljesítménye minimális lesz, nem fog melegedni, mert csak a csipet tápolja. Milyen lámpa? LED? Akkor kell hozzá áramkorlátozó ellenállás sorbakötve (vagy áramgenerátor, de az nem kezdő szint szerintem). Izzó? Akkor nem kell semmi plusz alkatrész. Ha 5V izzó, akkor nem tudom, hogy a 6V táp árt-e neki, de azt gyanítom, hogy nem, vagy csak kicsit. Bosch generátorSziasztok.Csináltam egy régi (30 éves Bosch)generátorból egy akkumulátortöltőt. Összekötöttem a + és a d+- egy izzóval mint gerjesztő. A másik ? Vezeték mi célt szolgálna? Az most nincs semmire se kötve, a d+ al volt egy csatlakozón. Illetve azt hittem, hogy kevés lesz neki az 1000 fordulatos 1:1 meghajtás, de nem mert megvan a 14V így is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |