Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2526 / 2530
(#) tunerman válasza tothbela hozzászólására (») Dec 26, 2024 /
 
Idézet:
„...utána nem lesz gondod abúgással.”


Sajnos továbbra is lesz gond a búgással, mert pl. a pufferkondenzátorok töltőimpulzusai a kilométeres vezetékeiken továbbra is indukálnak zavart.
Az nem úgy van, hogy mindent öszekötünk mindennnel, aztán rájövünk, hogy először vezetékezési/elrendezési tervet kellett volna készíteni
TJ.
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2024
(#) lazsi válasza tunerman hozzászólására (») Dec 26, 2024 /
 
Idézet:
„Ha kihuzom a kabelt szinte nem is búg, de ha rövidrezárom..., akkor meg végképp nem is búg semennyire.”

Minden bizonnyal sokkal jobb lenne, ha rendesen csinálta volna meg a vezetékezést. És tulajdonképpen mindenben igazad van...
DE!
A problémája (vagyis a búgás) teljesen megszűnt, amikor a bemenetet rövidre zárta.
Már attól is jelentősen csökkent, ha a bemenetről leszedte azt a vezetéket, ami összeszedte a zavart.
Tehát az a tanács, hogy forrasszon a bemenetre (azzal párhuzamosan) egy 100 Ω - 1 kΩ nagyságú ellenállást, valószínűleg tökéletesen meg fogja oldani a gondját.
(#) tunerman válasza lazsi hozzászólására (») Dec 26, 2024 /
 
Búgás=50Hz
Zúgás=100Hz
(Majd a magassugárzóból hallgatja a 100Hz-es töltőáram tűskéket)
TJ.
(#) reloop válasza bajuszrichard hozzászólására (») Dec 26, 2024 /
 
Ha telefont rákötve elfogadható szinten marad a zaj, akkor hagyd így!
Amúgy bluetooth segítségével kötném össze az erősítőt a telefonnal.
(#) mek-elek válasza lazsi hozzászólására (») Dec 26, 2024 / 2
 
"Minden bizonnyal sokkal jobb lenne, ha rendesen csinálta volna meg a vezetékezést"
Valójában azt nem javítgatni kellene, hanem átépíteni.
(#) lazsi válasza tunerman hozzászólására (») Dec 26, 2024 /
 
Nem arra kért segítséget, hogy hogyan tudna audiofil / Hi-Fi erősítőt csinálni...
Nem is arra, hogy mit tegyen, ha szeretné újraépíteni a cuccot...
A kérdése arra irányult, aminek a megoldása mindössze 4db ellenállásnak a beépítésével igen nagy eséllyel megoldható.
Ha egy telefon kimenetéről hallgatja a zenét, akkor szerinted mennyire fogja zavarni a töltőáram tüskéi??? A töltőáram tüskéinél jobban be fog zavarni, amikor a telefon bejelentkezik a központhoz adott időnként...

(Egyébként milyen hangváltó az, ami a 100Hz-es jelet a magassugárzóra küldi???
De nézzük mondjuk az 5. vagy 7. felharmonikust... Az is még bőven a középsugárzóé.)
(#) tothbela válasza lazsi hozzászólására (») Dec 26, 2024 / 2
 
Amúgy valóban hallhatóak a magassugárzóban a töltőáramok tüskéi ha nem jó a tápelnyomása az erősítőnek, de ahogy írtad, most nem audiofil építés folyik. Egyébként ennek a TDA végfoknak egész jó a tápelnyomása, mivel alapból autós erősítő. Ott aztán a generátor tud ám zajongani, és nem 100 Hz-en.
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2024
(#) bajuszrichard válasza reloop hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Üzem közben nem volt nagyon észrevehető/zavaró búgás eddig sem. De a kis átalakítás még javított rajta. A nagyon zavaró búgás akkor van mikor mondjuk lehuzom a telefont rola ,hogy egy másikat csatlakoztassak rá... Együtt tudnék vele élni így is de azért megpróbálom az ellenállásokkal ,hogy úgy milyen.
Gondolkodtam bluetoothon ,de rossz a tapasztalatom. Attól tartok, hogy nagyon lerontaná a hangminőséget. Az autómba a gyàri rádióhoz vettem egy bluetooth receivert és annyira rossz az átvitt hangminőség hogy nem is használom inkább. Kábelen sokkal jobb élvezhetőbb.
(#) tothbela válasza bajuszrichard hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Telefon vagy táblagép kihangosításakor nekem a külső dac vált be legjobban. Még egy olcsó kínai usb dac ami 1-2 dollárba kerül is jobb eredményt adott, mint a telefon füles kimenete. Ezeket a kínai dac-okat persze kicsit fel kell tuningolni, mert kihagyják belőlük a kicsatoló kondenzátort, meg a táphidegítést.

A Bluetooth az nem lenne rossz, viszont van vele némi gond. Pár darab megfordult nálam. A régebbi eszközök 2.3 verziót használtak, ez simán ment, de erősen tömörítette a hangot és ez meg is hallatszott. A 4.1, 4.2 már jobban szólt, de nekem szakadozott miatta a wifi. Az 5.0 verziójú eszközből is van, az már nagyon jó, de mire eddig jutottam, megutáltam a bejelentkezéskor hallható hangokat. Elméletileg ki lehet ezeket valahogy szedni de már nem maradt hozzájuk türelelmem.
(#) mek-elek válasza lazsi hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Tudod azért, mert egy erősítő "rendesen" van megépítve az magában nem audiofil, viszont nem búgicsál, és nem zavarérzékeny.
(#) btamas81 hozzászólása Dec 27, 2024 /
 

Jel/tápföld

Üdv!
Segítsetek már abban, hogy a HTA kapcsolásba, ha szét akarnám választani a jel és a tápföldet akkor melyik alkatrésznél tegyem meg? Én az R21-nél gondoltam, csak azt nem tudom, hogy az R21 még jel vagy már tápföldet kapjon. Itt a kapcsolás: Bővebben: HTA kapcsolási rajz
(#) reloop válasza btamas81 hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Szia! A jelföldre kerül: bemeneti csatlakozó testpont, R1, C2, C5. Esetleg még R4, C3.
(#) btamas81 válasza reloop hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Köszi!
(#) lazsi válasza mek-elek hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Tudod, azért, mert valakinek van egy apró és egyszerűen megoldható problémája, még nem kell újraépíttetni vele azt, amit már csinált, és alapvetően hibátlanul működik.

Idézet:
„Tudod azért, mert egy erősítő "rendesen" van megépítve az magában nem audiofil, viszont nem búgicsál, és nem zavarérzékeny.”

Valaki megírta, hogy valószínűleg azért búg, mert túl nagy impedanciája van a bemenetének. Erre megoldás annak lecsökkentése. Vagyis, ha be lesz építve az a 4 db. ellenállás, akkor a célnak megfelelően (értsd: telefonról zenét hallgatni), "rendesen" lesz megépítve, és nem fog "búgicsálni".

Tudod, ha koszos egy autónak a lámpája a sártól, akkor tulajdonosának arra kérdésre, hogy mit csináljon, hogy rendesen világítson a lámpa, azt tanácsolom, hogy mosassa le (egy ezresért), és nem ajánlok neki egy teljes szervizt, az összes lámpa cseréjét és fényszóró-beállítást mondjuk 100e-ért...
Én azt láttam, hogy itt ez utóbbiról vitázunk...

De szerencsére mások is vannak rajtam kívül, akik nem akarnak ágyúval verébre lőni.
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2024
(#) mek-elek válasza lazsi hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
"amit már csinált, és alapvetően hibátlanul működik."
Amit a képen látni, arról nem gondolnám... Persze nekem egyre megy, ha nektek jó.
(#) CHZ válasza lazsi hozzászólására (») Dec 27, 2024 / 3
 
Idézet:

Valaki megírta, hogy valószínűleg azért búg, mert túl nagy impedanciája van a bemenetének. Erre megoldás annak lecsökkentése. Vagyis, ha be lesz építve az a 4 db. ellenállás, akkor a célnak megfelelően”

Ezzel az a problema, ha csokkenti is a zajt, csak tuneti kezeles, nem a hibat szunteti meg! Nagyobb bemeneti impedancia eseten sem szabad 50-100Hz es zavaroknak megjelenni a kimeneten, ha a konstrukcio jo, jol van huzalozva, jo a belso elrendezes. Sok csoves ereositot keszitettem, egyik sem produkalja ezt, van amelyik 470k bemeneti impedanciaval fogadja a jelforrast, megsem brummos.
Szerintem mindig a hiba okat kell megszuntetni nem a tuneteket!
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2024
(#) reloop válasza mek-elek hozzászólására (») Dec 27, 2024 / 3
 
A kérdezőt kielégítettük, miért ne tennék ezt meg a hozzászólóval is?
Nézzük a tápot! A mellékelt ábrán piros, egymást metsző vonalakkal jelöltem az eltávolítandó vezetékeket. Helyettük vinnék az A egyenirányítóról egy érpárt a D látványfénynek és a B kondicsoportnak. Még kell egy összekötés a B és C kondik között és optimálisnak mondhatjuk a tápszűrést (a tápáram nem tudja megkerülni puffer kondenzátor lábát). A C kondikat az erősítőhöz csatoló vezeték természetesen marad.
A "Zavarás" ábrán a másik aggályomat rajzoltam be. A hálózati kábel elfogadhatatlanul közel fut a jelvezetékhez. A 230-at a hátlap túlsó széléről hoznám be.
Látványos az átlátszó zárt doboz, de a plexi hővezetése kevés a trafó és a belső hűtőbordák melegedésének a külső környezetbe juttatásához. Kézenfekvő lenne a doboz megfurkálása, viszont hamar elporosodna. Fém hátlapot javaslok. Középre tenném a TDA-t, egyik oldalra a hálózati és hangszóró csatlakozásokat, másikra a bemeneti eszközöket. A fém hátlapra tenném az egyenirányítót is, egy borda megspórolva.
Említésre méltó az a kegyelmi állapot, hogy az összekötegelt bemeneti és hangszóró vezeték nem okoz gerjedést, mint az egy nem-invertáló erősítő esetén nagy valószínűséggel kialakulna. A híd kimenet jóvoltából az ellentétes fázisú jelek kioltják egymást.
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2024
(#) mek-elek válasza reloop hozzászólására (») Dec 27, 2024 /
 
Ez a 4 ellenállás mindjárt más hatású nálam is, mint a lazsi fórumtársé. Talán az átépítés helyet, az átalakítás helyesebb lett volna.
(#) tothbela válasza mek-elek hozzászólására (») Dec 27, 2024 / 3
 
Ha egyből a nyakába zúdítanánk az építőnek az összes problémát, lehet hogy elszaladna. Most hogy az első tűzoltás megtörtént, hallva a javulást, talán érdekelni fogja a további lehetőség. Természetesen ott van még a puffer kör, de csak ha akarja. A lényeg, hogy ha segítséget kér, akkor kapjon.
Én a párommal nem tudtam még etetni a nyers füstölt lazacot, most meg imádja. Ő kért belőle, mikor a lányommal ettük.
(#) firstman hozzászólása Dec 28, 2024 /
 

PCB elrendezés

Üdv. A részletektől eltekintve, mint például vezetősávok szélessége, stb, mennyire elfogadható ez az elrendezés? A kapcsolás dupla LTP bemenetű, szimmetrikus felépítésű. Egy tranzisztoros Vbe multiplier (a kimeneti tranzisztorok között).

PCB1.JPG
    
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Vas, 7:22 / 2
 
Nekem nagyon helypazarló, főleg a bemenet környékén. Miért vannak a differenciálerősítők tranziszorai annyira távol?
(#) firstman válasza mcc hozzászólására (») Vas, 9:03 /
 
A bemenet rész szélességét ténylegesen összébb tudnám venni, ebben igazad van. A kezdeti tervem úgy is készült. Viszont ha a "magasságát" nem tudom csökkenteni a kimenet felé, akkor sokkal előrébb nem leszek úgy sem. Érdemes lenne a VAS környékét kiforgati oldalra?
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Vas, 9:16 /
 
Mindenképpen érdemes. Kapcsrajzod is van?
(#) Ge Lee válasza firstman hozzászólására (») Vas, 9:54 / 1
 
Elvben nem rossz, régebben ehhez hasonlókat építettem, de a dinamikus viselkedést tekintve az ilyen nyákok nem jók. Egyrészt, nem tudod a 3 tranyót rendesen párhuzamosan kötni, mert ha kinevezed azt az elágazó könyökpontot a tápsínen kiindulásnak, akkor a középső tranyó már dupla, a belső meg tripla olyan hosszú vezetéksávval csatlakozik mint a szélső. Emitter ellenállások vége dettó, azaz aszimmetrikus a 3 tranyó bekötése az áramkörbe.
A másik, hogy nem ártana ha a végtranyók nem valahonnan a világ végéről hanem pufferek lábáról kapnák a tápfeszt mint ahogy mutatom egy másik nyákon. Itt a GND középen van, tehát rövid vonalakkal kapcsolódik mind a GND mind a betáp és a végtranyók egy egy nagy méretű elkóhoz, valamint ami még lényeges, hogy az elkók lábáról a nagyáramú rész a végtranyókhoz az egyik irányba, míg a VAS fokozathoz a másik irányba mennek a vonalak, nem pedig felfűzve, mert olyankor a végtranyók árama modulálja (rángatja) a meghajtás tápvezetékét ami nem jó.

táp gnd.jpg
    
(#) Ge Lee válasza CHZ hozzászólására (») Vas, 10:01 / 1
 
Ez részben így van, de tegyük hozzá, hogy egy csöves az esetek 99%-ában egy hangerőpotival kezdődik, hiába lenne 470k a bemeneti impedancia, ha van vele párhuzamosan egy 100k poti akkor az már csak 82k körül lesz.
Egyébként, a nagyobb bemeneti impedancia valóban nagyobb zavarhatóságot jelent, épp két tranyós végfoknál tapasztaltam ezt, a 18k bemeneti impedanciájú végfok bemenetéhez simán oda rakhattam 3-4 centire a hálózati trafót, észre sem vette, míg a 150k bemeneti impedanciájú már simán búgott ettől, le kellett árnyékolnom teljesen a bemenetet hogy elhallgasson.
(#) CHZ válasza Ge Lee hozzászólására (») Vas, 10:26 /
 
Akar 1M bemeneti impedanciaval is meg lehet csinalni brummentesnek.
Lasd a szkopokat, mV meroket stb.. Csak jo elrendezes, jo huzalozas kell es megfelelo helyen arnyekolas.
(#) firstman válasza mcc hozzászólására (») Vas, 10:47 /
 
Itt van egy rajz. A védelem ezen sincs rajta, de az most annyira nem is érdekes.

Kapcs..png
    
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Vas, 11:00 /
 
Szia! Keress rá a Leach amp NYÁK-tervekre! Bővebben: Link
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Vas, 11:07
(#) compozit válasza Ge Lee hozzászólására (») Vas, 11:04 /
 
Szerintem jól vannak a végtranyók bekötve, mindegyik azonos fóliahosszal van bekötve, feltéve, ha az osztott pufferkondik felső pozitív és az alsó negatív pólusa a nyák jobb- és bal oldalán levő nagy gamókhoz csatlakoznak.
A panelen nagy üres helyek vannak, ide lehetne tenni a pufferkondikat, de nem az igazi a bekötésük. Én a középső apró alkatrészeket lejjebb tolnám, hogy a tranyók alatt vízszintesen legyen elég hely és oda tenném be sorba a kondikat. Ekkor a kondik közepe, - vagyis a GND, - középen lenne, vele szemben kissé feljebb a kimenet, ami az emmitterek közös pontja.
Természetesen arra ügyelni kell, hogy minden egyes kondi azonos fóliaszakaszt lásson. Tehát a tranyókhoz hasonlóan kell bekötni. Ezzel megvalósul az, hogy egy kondenzátort úgy kell bekötni, hogy rámegyünk a kondira két dróttal és eljövünk róla két dróttal.
Általában igaz, hogy a nyákot a lehető legkisebb méretben kell megtervezni, mert ekkor lesznek a fóliaszakaszok a legrövidebbek, a legkisebb ellenállásúak, legkisebb induktivitásúak, stb. ( Nyilván vannak egyéb szempontok is.)
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Vas, 11:09 /
 
Kicsit túlzás a TOP-3-as meghajtó 3 párhoz. Bőven elég lenne MJE1503x is. A végtranzisztoroknak tennék 1-1 10 ohmos soros bázisellenállást. A predrivereknek meg 80-100ohmot.
A hozzászólás módosítva: Vas, 11:10
Következő: »»   2526 / 2530
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem