Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Köszönöm a válaszokat mindenkinek!
Fi relé kérdésSziasztok! Olyan kérdésem lenne, hogyan működnek, az áramkimaradás esetén leoldó Fi relék, miért oldanak le?TINA helpSziasztok!TINA-ban kezdő vagyok, bár egyszer jó 10 éve már játszottam vele, és akkor virtuálisan szkópoltam is. Most valahogy nem jön össze. Én bénázok valamit? VF1 és VF2 mérőpontok már vannak, mégis panaszkodik, hogy nincsenek kimenetek. Hol a csont? Köszi!
Hello! Kidobod a szkópot, majd újra kiválasztod. Akkor megjelennek a mérőpontok és a Channel ablakba kiválasztod mit szeretnél látni. Mellesleg a zénereket záróirányba használjuk.
Vagy még egyszerűbb, ha kidobod a szkópot, és tranziens analízist indítasz. Ekkor egy diagram ablakot dob fel, amiben minden mérőpont grafikonját megrajzolja.
A hozzászólás módosítva: Hé, 20:52
Köszi. A zenereket még elfelejtettem megfordítani, miután a 4007-eseket már megfordítottam, hogy alul legyen a negatív
LED Szalag vezérlésSziasztok!Kaptam egy feladatot: egy 16 V-os betáp áll rendelkezésre, amelyen jelenleg egy 5V-os feldolgozó egység van. A feldolgozó egységnek van egy kimenete, ami alapján egy LED szalagot kellene vezérelnem Arduinoval. A LED szalag 12V-os címezhető WS2815 típusú. A 16V-ból első körben egy DC-DC stepdown elektronikával satbil 12V-ot állítok elő, amelyet egy MOSFET-el szakítok. A MOSFET-et Arduinoval vezérlem, és ha csak szükség van rá akkor kapcsolja be. A feldolgozó egység 5V-os, így annak egy stabil 5V-os DC-DC stepdown-al állítom elő a tápot, illetve erről hajtom meg az Arduinot is. Ha a feldolgozó által küldött jel olyan hogy reagálni kell rá, akkor az Arduino első körben a MOSFET-el bekapcsolja a LED szalagot, majd egy digitális kimenettel vezérli a LED szalag színét. Nagy vonalakban ennyi. A fő elemeken változtatni nem tudok, a 16V, az 5V DC-DC és a 12V DC-DC adott. A feldolgozó nem tud más feladatot ellátni, az arduino sem tudja kiváltani a feldolgozót. A kérdés: Ránézésre jó a kapcsolás? Nem szükséges még valahol az 5V és a 12V GND-jét közösíteni?
Ha a DC/DC konverterek nem galvanikusan leválasztott konverterek, hanem a be- és kimenetek GND pontjaik össze vannak kötve, akkor nem kell újabb GND-ket összekötni.
Kérdéses még a feldolgozó egység. Azon keresztül megy a GND vagy csak leágazással kapcsolódik a GND-hez? WS2815 kimenetei kiapcsolhatóak. Miért kell az extra FET? A hozzászólás módosítva: Kedd, 12:04
Szia!
Mivel nem vagyok szakember, csak ajánlani tudok egy leírást, ami segíthet: (Wikipédia, FI relé), illetve a chatGPT is valószínűleg kielégítő választ adhat a működéssel kapcsolatban.
A 5V-os DC-DC egy LM2596. Ez galvanikusan leválasztott vagy összekötött?
A WS2815 kikapcsolási módján én is gondolkodtam. Csak arra jutottam, hogy az Arduval hiába kapcsolom "ki" a LED-eket attól magán a LED szalagon áram lesz. Hosszú távon okozhat gondot? Egyébként az gáz, ha a mostani képen látható bordó vonallal jelölt helyen összekötöm a GND-ket? A hozzászólás módosítva: Kedd, 12:24
Nagy valószínűséggel az nem leválasztott DC-DC konverter.
Nem lesz semmi bajuk a LED-eknek, ha rajtuk marad a tápfeszültség. Nekem úgy rémlik, bekapcsoláskor véletlenszerűen inulnak az ilyen IC-k (most nem tudom ellenőrizni), így ha bekapcsolod a szalagot, az első valós parancsig össze-vissza fognak világítani a LED-ek. Ha a mostani összeköttetést berakod, akkor felesleges a FET, az Ardunio-n keresztül fog kapcsolódni a LED szalag a GND-hez. Az meg vagy túléli, vagy nem. Milyen típus?A régi olvadó betéteket szeretném lecserélni a hálózati biztosítékkal megegyező működésűre. Milyen néven keressem. Nincs kedvem több darabot betárazni emiatt.
Szerintem ezt kicsit részletezni kéne, mit is akarsz pontosan, mert így csak több kör után kapsz megfelelő választ!
A lényeg, hogy ne olvadjon hanem kapcsoljon le. Ha pedig megszüntettem a hibát akkor csak visszakapcsolom.
Biztos én vagyok Láma, de ebben sem találtam választ arra, hogy azok a Fi relék, ( amik általában konnektorba dughatóak), miért oldanak le, ha pl. kihúzzuk a konnektorból. Pontosabban azt értem, hogy így biztonságos, ha újra bedugják ne kerüljön véletlenül áram alá aminek nem kellene, de a kérdésem, hogy milyen kapcsolástechnikával érik ezt el? pl. mondjuk egy kapcsolási rajz kellene erről....
Mekkora feszültség, mekkora áram, milyen fogyasztó?
Feltételezem "kismegszakítóra" gondolsz, de abból is többféle van! De ha, pl egy motort akarsz megvédeni a túlterhelés okozta meghibásodástól akkor oda már egy motorvédő "hőkioldó" kell. Vagy nagyobb áramokhoz "megszakító" kell... És futjuk a köröket .... A hozzászólás módosítva: Kedd, 19:09
Nálunk pár éve (de jópár már) villanyóracsere volt. És az ember (aki a szolgáltató embere volt) egyszerűen kiiktatta az olvadóbiztosítékot. Csak a "kisautomata" van.
Idézet: „ne olvadjon hanem kapcsoljon le. ” Azt gondolom: valamivel nagyobb áramú legyen az olvadóbiztosíték, mint az "automata", "kismegszakító". Akkor lekapcsol, nem kiolvad a biztosítek.
Kis elektromágnes tartja vissza a kioldószerkezet egy részét. Nem kell túlgondolni.
Nem kívánok totális baromságot írni, beadtam a kérdést a chatGPT -nek, amire az alábbi választ kaptam:
A "konnektorba dugható FI relé" azért oldhat le, amikor kihúzzák a konnektorból, mert a relé kialakítása valószínűleg úgy működik, hogy kihúzáskor a fázis és a nulla vezeték megszakadása egy pillanatra egyensúlytalanságot okoz a relé mérőrendszerében. Ez az egyensúlyhiány "szivárgási áramként" értelmezhető, amit az FI relé hibának érzékel, és ennek hatására leold. Részletesebb magyarázat: Az FI relék (vagy RCD-k) úgy működnek, hogy összehasonlítják a fázison befolyó és a nullán visszafolyó áramot. Ha a különbség meghaladja a relé névleges érzékenységét (pl. 30 mA), akkor leold. Kihúzáskor a fázis és a nulla vezetékek egyszerre szakadnak meg, de a folyamat nem feltétlenül történik tökéletes szinkronban. Emiatt pillanatnyi aszimmetria keletkezhet, amit a relé "szivárgási áramnak" érzékel. Ezenkívül, ha a konnektorban vagy a hálózatban valamilyen kapacitív vagy induktív elem van (pl. hosszú vezetékek, terhelések), ezek szintén okozhatnak rövid ideig tartó áramimpulzust, ami hasonló hatást eredményezhet. Ez a jelenség nem minden FI relére jellemző, mivel a relé gyártási és tervezési megoldásai is befolyásolják, hogyan reagál az ilyen átmeneti helyzetekre. Hogyan lehet ezt tesztelni vagy elkerülni? Ha egy másik konnektorba bedugva nem old le kihúzáskor, akkor valószínű, hogy az adott konnektor vagy hálózat speciális tulajdonságai okozzák a problémát. Ha lehetséges, a relé érzékenységének csökkentésével (pl. egy 30 mA helyett 100 mA-es FI relé használatával) az ilyen jelenségek elkerülhetők. Érdemes ellenőrizni, hogy nincs-e valamilyen hiba a hálózatban vagy a csatlakoztatott eszközökben, ami felerősítheti az ilyen jelenségeket. Ezek alapján az FI relé valószínűleg megfelelően működik, de a tervezése miatt érzékeny lehet az ilyen rövid, átmeneti eseményekre. Ne vedd ezt 100% -ban megbízható infónak, jobb több helyen is utánajárni, engem számtalanszor vezetett félre a chatGPt komplexebb esetekben, de ha valamiről gyors leírás kell, pl. adatlap alapján valami infó, nagyon hasznos tud lenni. Esetleg ha tudod a FI relé pontos típusát, az alapján könnyebb lenne. Nem értek a FI relékhez, nem foglalkoztam még ebben a témában velük, de adatlapból sok minden kiderülhet.
Az előtted szóló Bakman mester megoldása valószínűbbek tűnik, hisz a normál c sínre akasztható fi nem old le áramszünet esetén. Sajnos az a rosszabb megoldás számomra, mert a hátsó gondolatom az lett volna, hogy én idézzem elő áramszünet esetén a normál fi leoldását......
Erre elég hurka lenne kismegszakítót szerelni.
Nem nagy a választék de nem is lehetetlen küldetés:
Bővebben: Link vagy Bővebben: Link 2, Bővebben: Link 3, Bővebben: Link 4.
Sajnos nem lehet módosítani, amit írtam, de sikerült normálisabban összefoglalt infót kiszednem a chatGPT -ből (máshogy fogalmaztam meg a kérdést), és ezt kaptuk:
Hogyan működik: Áramkülönbség érzékelése: Az FI-relé egy toroid transzformátort használ, amely figyeli a fázis- és nullavezetőn átfolyó áramokat. Normál esetben a fázisvezetéken bemenő áram és a nullavezetőn visszatérő áram nagysága megegyezik. Szivárgás esetén: Ha szivárgó áram keletkezik (például egy testzárlatos készülék miatt), a két áram értéke különbözni fog. Az eszköz ezt a különbséget érzékeli, és ha eléri az előre beállított küszöbértéket (általában 10 vagy 30 mA), a relé azonnal megszakítja az áramkört. Miért old le, amikor kihúzzák a konnektorból? Amikor a konnektorba dugható FI-relét kihúzzák, az eszköz belső mechanizmusa úgy van kialakítva, hogy a relé automatikusan kioldjon. Ennek fő okai: Biztonsági mechanizmus: Az eszköz azért old le, hogy megelőzze az esetleges hibás állapotot, amikor újra csatlakoztatják. Ezzel biztosítja, hogy a rendszer hibátlanul induljon újra, és az eszköz ellenőrizze magát. Tápellátás megszakadása: Mivel a relének szüksége van tápellátásra a működéshez (hogy figyelje az áramkülönbségeket), a konnektorból való kihúzáskor elveszíti ezt az energiát, és leold. Ez egy természetes viselkedés, hiszen a relének nincs további energiaforrása az aktív állapot fenntartásához. Forrás:chatGPT Ha tudod a FI relé pontos típusát, adatlapot viszonylag könnyen lehet keríteni hozzá pdf formában is. Az talán kitér a működésre is. Mondtam, nem vagyok szakember, csak segíteni akartam, remélem némileg sikerült némi hasznos infót összeszednem.
Ugyanakkor nem kellene hogy kiégjen, azaz elvileg soha nem kell hozzányúlni a biztosítékhoz.
Ha mégis, akkor baj/hiba van...
Az a lényeg, hogy meg akarom spórolni a biztosíték vásárlást ha más megoldás is van.
TM-902C hőmérő átalakítása szünetmentesreAdott a TM-902C. Hőmérő, K-típusú hőelemmel, -50°C~1300°C. Az a problémám vele, hogy bizonyon időközönként sűrűn kikapcsol, és mire legközelebb újra kell kapcsolni. Mivel nehezen férek hozzá ezért ezért szeretném átalakítani úgy, hogy állandóan mutassa a hőfokot amig ki nem kapcsolom. Tudnátok segíteni ebben?
Mekkora, mert többféle méret is van.
Majd megnézem fiókot, remélhetőleg akad benne. |
Bejelentkezés
Hirdetés |