Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
Szia red-colt!
Átnéztem a fejmotor képeit, de ilyennel még én sem találkoztam. Monhatnám azt is, két egyforma még nem volt a kezemben. - Először a forgórész tekercsekröl: ki kell a két csavart hajtanod fent, a fejkivezetőket ónszívóval letisztitaní, majd óvatosan a fejdobot a tengelyről lehúzni. Ekkor láthatóak lesznek a tekercsek, a fejeket pedig el lehet távolitani. Valószinű, hogy a sárga/piros, és a sárga/barna lesznek a forgótekercsek akkor igy már abszolut biztosan beköthetők. - Alul az állórész tekercsek nyákkivezetése látható. Ennél biztos hogy gond lesz, mert a két szélső már fixen sorba van kötve, ( belül és rosszul) ,a középső pedig GND volt. Meg lehet próbálni a közép és valamelyik szélső táplálását a bázisról, úgy mint a ventisnél! Itt feltétlenül figyelmesebben kell eljárni, nehogy megégjen a tekercs. Azonnal sorba kötni egy 10-15 Ohm-os 3-5W-os ellenálással! - A motor elindítása: óvatosan, itt is egy 22 Ohm-os ellenálláson a piros vezetékre Vcc, a barnára GND, és méred a felvett áramot 12V DC-nél. Néhány mA folyhat! Ezután 100 K Ohm-on a Vcc-röl, (a 7 pólusú csatiról beszélünk), a 3. lábra (narancs),adod. Azonnal el kell indulnia. Egyelöre ennyi, janocsi
Szia red-colt!
Beazonosítottam a motor-meghajtó IC-t! A motor elidítását a leírtak szerint elvégezheted. Az M51721SL bekötése vészesen hasonlít a BA6411 IC-hez, az pedig u.a. mint a KA8304 IC. Igy már bátran hozzáfoghatsz a motor kipróbálásához. Egylbként ilyen IC-t, az ugynevezett "CAPSTAN" motorokon láttam. IC 1. láb = GND (7 pólusú csatin 1. láb) IC 10. = Vcc (7 pólusú csatin 2. láb) IC 2. láb = Speed control (7 pólusú csatin 3. láb) Szia janocsi
Hali!
Nekem is tudnál segíteni picit? Ebben a hozzászólásban belinkeltem pár képet az én motoromról. Azóta lebontottam a motor panelját is, mert csak így lehetett leolvasni az IC típusát. Erről is raktam ugyanoda képeket. Valahogyan rá lehetne bírni ezt a motort, hogy majd egy PropClock-ban üzemeljen? Krisz
Szia Janocsi!
Köszönöm szépen a segítséged. Amint tudok végre egy kis időt szakítani a melo mellet egyből kipróbálom és megirom a fejleményeket. Üdv red-colt
Sziasztok.
Nekem már sikerült mozgásra bírni ilyen vezérö Ic-vel(M51721SL) ellátott motrot és az a következöképp volt: Az Ic-t forditsd magadfelé,ugy hogy elbird olvasni a irást. IC 1. láb: szervójel. IC 2. láb: Gnd-vagyis minusz, IC 7. láb 10. láb: + 12 volt Vagyis: Barna vezeték: Szervójel - ide 100k-s ellenáláson keresztül 12 voltrol. Piros vezeték: +12 volt Narancss. vezeték: Gnd Ily már pörögnie kell. Üdv Bush
Szia Bush!
Köszi a javítást! Erröl az IC-röl igazából semmit sem sikerült megtudni, csak összehasonlítani, mert semmiféle datasheet vagy pdf nem volz hozzá található. Igy red-colt el tudja índitani a motort biztonságosan. Mégegyszer kösz! [i]
Szia Krisz03!
Megnéztem a képeket, látom leszedted a sztátort. Nem sokat lehet tudni erröl az IC-röl sem. Egy külföldi fórumon találtam hozzá minimális infot, azt ide rakom, de az tényleg nem biztató. Tovább kell google-t gyötörni... A tekercsek kötésénél vedd figyelembe az eddig leírtakat. Hali janocsi.
Köszi szépen!
Én is túrtam a Google-t adatlap miatt, de semmit sem találtam. Viszont a Te találatodból már el lehet indulni. Keresgélek még én is, aztán megpróbálom beüzemelni. Üdv Krisz
Sziasztok!
Nagyon köszönöm a segítséget, Bush bekötése alapján sikerült életet lehelnem belé. Már csak a középső kivezetéssel van problémám: Jamocsi szerint: "- Alul az állórész tekercsek nyákkivezetése látható. Ennél biztos hogy gond lesz, mert a két szélső már fixen sorba van kötve, ( belül és rosszul) ,a középső pedig GND volt. Meg lehet próbálni a közép és valamelyik szélső táplálását a bázisról, úgy mint a ventisnél!" Tom025 szerint: "Ennek két szélső vezetékét kell használni, a középső 99%-ban a két tekercs közös pontja, ezt nem használva a két tekercs automatikusan sorba lesz kötve." Nem mertem még bekötni nehogy elrontsam. Melyik a biztos megoldás? Köszönöm a segítségeteket! Üdv red-colt
Szia red-colt!
Ettöl nem kell annyira félned. Mindenképp legyen ideiglebesen egy 10-15 Ohm-os 3-5W-os ellenállás sorbakötve az álló tekercsel! Meg lehet próbálni a két szélső ponton táplálni. Ha úgy nem megy, akkor lehet a közép és valamelyik szélsőn táplálni. Az a helyzet, hogy ilyen 3-as szalag-kivezetéssel szerelt eszköz már volt nálam is kipróbálva. Ott pont ellentétesen voltak szemben sorbakötve az álló tekercsek, vagyis az impulzusok kioltják egymást megtáplálva. A kötést módosítani nem tudtam, igy az most a fiókomban pihen. Szia janocsi
Végülis ugyanazt mondjuk. A kérdés csak hogy belül jól avagy rosszul van-e kötve a két tekercs egymáshoz, de próbáld ki, nagy bajod nem lehet belőle, főleg ha még azt a bizonyos ajánlott ellenállást is bekötöd. Nekem amúgy 4 fejes motorom volt, és nem is igazán gondolkodtam rajta, hogyan is van az állótekercs összeközösítve, csak bekötöttem és ment szépen.. Hajrá!
Szia Krisz03!
Most, hogy jobban átnéztem a kápeket, a sztátoron van 3 elektrolit kondi, amelyek pozitiv vége mind a "piros" 8. pólusú csati 2. lábára mennek! Erős a gyanú, hogy ez lesz a Vcc pontja? Alaposan nézd át a nyákot, meg lehet-e találni a GND pontot is rajta. Ha az is megtalálható, akkor 100 k Ohm-on a Vcc-röl már bárhová ráléphetsz, nem lehet semmi baj. Hali janocsi
Hali!
Lehet valami abban, amit mondasz. Annak a 3db kondinak a negatív fele egyébként a motor tekercseléséhez vezet, külön mindhárom szálhoz, onnan pedig tovább a vezérlő IC-be. Illetve a 3db HALL IC 1-1 lába össze van kötve, és 430 Ohm-on keresztül ugyanoda kapcsolódik, ahova a 3 kondi pozitív fele. Gondolom ez egy felhúzó ellenállás, és tápfeszre megy. Aztán van még a HALL IC-knek összekötött lába, ez a vezérlő IC-re megy. Ugyanide jön egy dióda katódja, anódja pedig az IC széles kivezetéseire (talán hűtőfelület, talán test, ami a csati 3-as lábához vezet). A HALL-ok többi lába mind külön kapcsolódik a vezérlő IC-re. Van még az állítólagos tápfeszről egy 100 kOhm-os ellenállás a csati 1-es lábára, majd tovább az IC-be. A csati 4-ik lába közvetlen az IC-be vezet. Az 5-6-os láb kizárható, mert a forgórész oldalán lévő tekercs kapcsolódik oda. 7-8-as láb szintén kizárható, mert az meg a panelen kialakított, a forgórész alatt futó "tekercs"-re kapcsolódik. Egyébként nem tudom mennyire lehet hinni annak a txt-nek, amit csatoltál, de az biztos, hogy az 1-esnek és 5-ösnek nevezett GND nem az, aminek írják, mert még össze sincsenek kötve egymással. Az a Drum FG és Drum PG pedig lehet, hogy a forgórész melletti tekercs lehet? Mindenesetre én a következőkre jutottam: A csati 2-es lába a tápfesz, mint ahogy mondtad, a 3-as a test, a 4-es a vezérlés (azért gondolom, hogy ez, mert az 1-es már alapból az állítólagos tápfeszen van 100 kOhm-mal). Szerinted megpróbáljam ezt a bekötést?
Szia Krisz03!
Alaposan átnézted, azért gondolom hogy meg lehet próbálni. Mindenképpen tartsd be azt a néhány alapvető szabályt, amely megvédheti az áramkört. (1 soros Ohm-os ellenállás a Vcc-vel sorban, (min. 22 Ohm). - Először max. 5V DC-ig meg kell győződni, mekkora áram folyik a a 2. láb Vcc, és a 3. láb GND között. Ha itt nincs nagy áramfelvétel, 2-5 mA, akkor lehet emelni a tápfeszt 12V-ig, de itt sem folyhat nagyobb áram mint 10-15mA! - Ezután bátrabban lehet egy 100 k Ohm-on már a Vcc-röl bárhová kapcsolódni. Ha elindul vigyázz, mert hirtelen nő meg at áramfelvétel. Próbáld meg, janocsi
Szia Krisz03!
Még egy gondolat, ha még nem inditottad el! Találtam más tipusú, de hasonló müködésű vezérlő IC-t, ott a kondik a hall-IC-n nem a Vcc-re mennek. A Vcc egy teljesen független lábon vezet be az IC-be. Na most ehez mit lehet hozzátenni? Még egy kicsit tanulmányozni kellene a vezérlóket. Ide rakom az IC adatlapját, (majd alul keresd a rajzát), de ismétlem ez nem u.a, csak hasonló.
Hali!
Most tudtam csak kipróbálni a motort. Képzeld, jó volt az elképzelésem a bekötésről, pörög a motor. De ehhez kellett a Te utánajárásod is. Egy nagy lépéssel kerültem most közelebb az óra elkészítéséhez. Nagyon szépen köszönöm a segítségedet! Krisz
Sziasztok!
Nagyon köszönöm mindenkinek a kitartó segítséget, megy a videofej motrom, ráépítettem a propot, és csodálatosan muzsikál(bár a 15ohmos ellenállásom nagyom melegszik). Amint sikerül valami 'szebb' burkolatot ráraknom teszek fel róla képeket. Üdv red-colt
Szia Krisz!
Csak mostanra sikerült kis időhöz jutnom. Gondolom a tekercsek kötésével már nem lesz ennyi gond. Építsd tovább Jano
Szia red-colt!
Nagyszerú! Most már be kell állítani a kitöltési tényezőket hozzá, azután ki lehet hagyni az ellenállást is. (Pl.: készenléti 5-10%, üzemi 20-40%) (Tudok olyan beállításról is, ahol a készenléti 3%, az üzemi 5%-on megy). Szia
Ajjaj! Tudom hogy tudatlan vagyok de azt én hogyan tudom megcsinálni? Ilyet még soha nem csináltam! Tudsz nekem ebben részletesen segíteni?
Köszönöm! red-colt
Szia red-colt!
Először a bázis.asm programja kell, másodszor a chargen.asm majd harmadsuor a keys.asm. Ha ezek megvannak egy könyvtárban, akkor az MPASM nevű programmal tudod majd lefordítani hex állományra, amit be kell ezután égetni. (Jó lenne a most használt bázis.hex-hez tartozó állományokkal dolgoznod). A beállításokat a bázis.asm progban kell elvégezni, ahol megkeresed, hol vannak ezek az adatok és módosítod őket. (Kicsit vísszaolvasol a topikban). Egyelőre ennyi.
Szia red-colt!
A 73. oldaltól tanulmányozd a topikot, és mindenre fény derül. Hali.
Hali!
Először még csak olvasgatom a fórumokat az órával kapcsolatban, nem akarom elsietni a dolgot, így előbb informálódom, aztán fogok neki az elkészítésnek. Itt a HE-n most végeztem a topik végigolvasásával, ezután következik Kaninjo fóruma. Persze a kíváncsiság hajt engemet is, így szétszedtem a videomotort, hogy megnézzem a fejben lévő álló és forgótekercset. Készítettem róla egy képet (most sajnos csak telefonos képet tudok mutatni). A forgórészen egyértelműen látszódik mind az 5db tekercs kezdete és vége, a végekre mindegyiknél fehér vezeték kapcsolódik. Ezeket majd a panelen megfelelően összekötöm. Na igen, csak hogyan? 5db-ot nem tudok sorosan+párhuzamosan kötni, így vagy mindet sorbakötöm, vagy 1-et kihagyok, és soros+párhuzamos... Az állórész kicsit bonyolultabb, mert nem látom, hogy mi hol jön ki. Mérni a szalagkábel két szélén 3-3 láb között tudok. 1.5 és 3 Ohm-ot, illetve 1.5 és 2.5 Ohm-ot mérek. Lehet, hogy sorba kell majd kötni azt a két nagyobb ellenállású részt. De ez így még mindig csak 4db tekercs, ha azt nézem, hogy az a másfél Ohm 1db-nak felel meg. Lehet, hogy szakadt az ötödik... Még valami. Nem akartam kiforrasztani a forgórész tekercseinek egyik kivezetését sem, hogy mikrométerrel megmérjem az átmérőjét, de tolómérővel nem valami pontosan, de 0.1mm-t mérek. Tudom, írtátok többen is, hogy gond nélkül el tudja árammal látni a propellert, de úgy emlékszem nem esett szó az átmérőkről. Vicsys cikke is 0.2-0.4mm-es huzalt ajánl. Na mindegy, nem aggódom, mert tudom, hogy több óra is készült már itt video motorral. Majd jelentkezem még, ha valahol megakadok. Üdv Krisz
Üdv!
Éppen a napokban vettem erőt magamon, és újítottam fel az órámat... Lecseréltem a folyamatosan csapágy gondokkal kűzdő PC-s ventillátor motort video-motorra. Egy régi 2 fejes motor, a két tekercs sorba kötve. Primer oldalon 14V-al táplálva, a szekunderen nem esik a feszültség 11V-nál alább, teljes terhelésen sem. Egy kérdés: a külső körös mperc mutató programjában sikerült valakinek a LED "dadogását" megszűntetni? Többször is próbáltam, de nem akar összejönni .
Szia Janocsi!
Nagyon köszönöm, nem tűnik túl bonyolultnak. Sajnos az égetőmet otthon hagytam a 7végén és csak lehet hogy 2 hét mulva jutok ujra haza. Addig standby-ba kell tennem a munkát úgy tűnik. Üdv red-colt
Szia Kaninjo!
A PIC-programhoz nem sokat tudok szólni, ezért én "kivűlről" kerestem rá megoldást . Itt egy 4.7 K Ohm jön a PIC 13. lábról a meghajtó tranyó bázisára. Erre a pontra tettem egy 4.7 mikrós elektrolit kondit, és a "pislogás" sokat enyhült ezután. Próbáld ki. janocsi.
Szia Kaninjo!
- Elnézést! A PIC 18. lábáról jön... (Lehet hogy nagyobb kondit is elbír?). janocsi
Szia Janocsi!
Erre nem gondoltam. Mindenképpen ki fogom próbálni! Most próbaképpen beállítottam a progit, hogy ha a digitális dátumkijelzés be van kapcsolva, ne "szinkronizálja" a kijelzést (az az időzítési érték marad folyamatosan, ami a dátum bekapcsolása előtt volt). Úgy tűnik, hogy a fototranzisztor nem ad eléggé határozott megszakítást. Most nem pislog a mperc mutató. Feltöltöm a progit, ha esetleg valaki ki szeretné próbálni (F628-ra, a 2 LED-es változat). A dátumkijelzés bekapcsolása előtt várjátok meg, míg stabil lesz a fordulatszám. Mivel csak próba, ezért van némi gond vele: standby után nem indul el a kijelzés, csak ha a digit.dátumot kikapcsoljuk (ill. leállításkor nem szűnik meg a kijelzés). Kíváncsi vagyok, mik a tapasztalatok. Ha valakinek PC-s venti motorral szerelt van, és nem gond lecserélni a programot, szívesen venném, ha kipróbálná és leírná, mit tapasztalt! Üdv.:Kaninjo
Sziasztok!
Annyi lenne a kérdésem hogy az én prop clockom mikor bekapcsolom villog a szöveg (távírányítóm nincs hogy kikapcsoljam )Valaki tudna csinálni egy ojan .hex filét amibe nincs energiatakarékos mód és csak szövegkíírásra lehessen használni?Tehát mindent ami nemkell kiszedné belölle (pl:energiatakarékos mód,óra funkció iesmi).... Üdv:Tony994
Szia kaninjo!
Rakd fel a .hex fliét és kipróbálom a programodat! |
Bejelentkezés
Hirdetés |