Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Propeller Clock
 
Témaindító: vicsys, idő: Jún 3, 2005
Lapozás: OK   48 / 489
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 14, 2008 /
 
Szia red-colt!
Átnéztem a fejmotor képeit, de ilyennel még én sem találkoztam. Monhatnám azt is, két egyforma még nem volt a kezemben.
- Először a forgórész tekercsekröl: ki kell a két csavart hajtanod fent, a fejkivezetőket ónszívóval letisztitaní, majd óvatosan a fejdobot a tengelyről lehúzni. Ekkor láthatóak lesznek a tekercsek, a fejeket pedig el lehet távolitani. Valószinű, hogy a sárga/piros, és a sárga/barna lesznek a forgótekercsek akkor igy már abszolut biztosan beköthetők.
- Alul az állórész tekercsek nyákkivezetése látható. Ennél biztos hogy gond lesz, mert a két szélső már fixen sorba van kötve, ( belül és rosszul) ,a középső pedig GND volt. Meg lehet próbálni a közép és valamelyik szélső táplálását a bázisról, úgy mint a ventisnél! Itt feltétlenül figyelmesebben kell eljárni, nehogy megégjen a tekercs. Azonnal sorba kötni egy 10-15 Ohm-os 3-5W-os ellenálással!
- A motor elindítása: óvatosan, itt is egy 22 Ohm-os ellenálláson a piros vezetékre Vcc, a barnára GND, és méred a felvett áramot 12V DC-nél. Néhány mA folyhat!
Ezután 100 K Ohm-on a Vcc-röl, (a 7 pólusú csatiról beszélünk), a 3. lábra (narancs),adod. Azonnal el kell indulnia.
Egyelöre ennyi, janocsi
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 15, 2008 /
 
Szia red-colt!
Beazonosítottam a motor-meghajtó IC-t!
A motor elidítását a leírtak szerint elvégezheted.
Az M51721SL bekötése vészesen hasonlít a BA6411 IC-hez, az pedig u.a. mint a KA8304 IC. Igy már bátran hozzáfoghatsz a motor kipróbálásához.
Egylbként ilyen IC-t, az ugynevezett "CAPSTAN" motorokon láttam.
IC 1. láb = GND (7 pólusú csatin 1. láb)
IC 10. = Vcc (7 pólusú csatin 2. láb)
IC 2. láb = Speed control (7 pólusú csatin 3. láb)
Szia janocsi

(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Okt 15, 2008 /
 
Hali!

Nekem is tudnál segíteni picit? Ebben a hozzászólásban belinkeltem pár képet az én motoromról. Azóta lebontottam a motor panelját is, mert csak így lehetett leolvasni az IC típusát. Erről is raktam ugyanoda képeket.
Valahogyan rá lehetne bírni ezt a motort, hogy majd egy PropClock-ban üzemeljen?

Krisz
(#) red-colt válasza janocsi hozzászólására (») Okt 15, 2008 /
 
Szia Janocsi!

Köszönöm szépen a segítséged. Amint tudok végre egy kis időt szakítani a melo mellet egyből kipróbálom és megirom a fejleményeket.

Üdv red-colt
(#) Bush válasza red-colt hozzászólására (») Okt 15, 2008 /
 
Sziasztok.
Nekem már sikerült mozgásra bírni ilyen vezérö Ic-vel(M51721SL) ellátott motrot és az a következöképp volt:
Az Ic-t forditsd magadfelé,ugy hogy elbird olvasni a irást.
IC 1. láb: szervójel.
IC 2. láb: Gnd-vagyis minusz,
IC 7. láb 10. láb: + 12 volt
Vagyis:
Barna vezeték: Szervójel - ide 100k-s ellenáláson keresztül 12 voltrol.
Piros vezeték: +12 volt
Narancss. vezeték: Gnd
Ily már pörögnie kell.

Üdv Bush
(#) janocsi válasza Bush hozzászólására (») Okt 16, 2008 /
 
Szia Bush!
Köszi a javítást!
Erröl az IC-röl igazából semmit sem sikerült megtudni, csak összehasonlítani, mert semmiféle datasheet vagy pdf nem volz hozzá található.
Igy red-colt el tudja índitani a motort biztonságosan.
Mégegyszer kösz!

[i]
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 16, 2008 /
 
Szia Krisz03!
Megnéztem a képeket, látom leszedted a sztátort. Nem sokat lehet tudni erröl az IC-röl sem. Egy külföldi fórumon találtam hozzá minimális infot, azt ide rakom, de az tényleg nem biztató. Tovább kell google-t gyötörni... A tekercsek kötésénél vedd figyelembe az eddig leírtakat.
Hali janocsi.
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Okt 16, 2008 /
 
Köszi szépen!

Én is túrtam a Google-t adatlap miatt, de semmit sem találtam. Viszont a Te találatodból már el lehet indulni. Keresgélek még én is, aztán megpróbálom beüzemelni.

Üdv
Krisz
(#) red-colt válasza Bush hozzászólására (») Okt 17, 2008 /
 
Sziasztok!

Nagyon köszönöm a segítséget, Bush bekötése alapján sikerült életet lehelnem belé.
Már csak a középső kivezetéssel van problémám:
Jamocsi szerint:
"- Alul az állórész tekercsek nyákkivezetése látható. Ennél biztos hogy gond lesz, mert a két szélső már fixen sorba van kötve, ( belül és rosszul) ,a középső pedig GND volt. Meg lehet próbálni a közép és valamelyik szélső táplálását a bázisról, úgy mint a ventisnél!"

Tom025 szerint:
"Ennek két szélső vezetékét kell használni, a középső 99%-ban a két tekercs közös pontja, ezt nem használva a két tekercs automatikusan sorba lesz kötve."

Nem mertem még bekötni nehogy elrontsam. Melyik a biztos megoldás?
Köszönöm a segítségeteket!

Üdv red-colt
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 17, 2008 /
 
Szia red-colt!
Ettöl nem kell annyira félned. Mindenképp legyen ideiglebesen egy 10-15 Ohm-os 3-5W-os ellenállás sorbakötve az álló tekercsel! Meg lehet próbálni a két szélső ponton táplálni. Ha úgy nem megy, akkor lehet a közép és valamelyik szélsőn táplálni. Az a helyzet, hogy ilyen 3-as szalag-kivezetéssel szerelt eszköz már volt nálam is kipróbálva. Ott pont ellentétesen voltak szemben sorbakötve az álló tekercsek, vagyis az impulzusok kioltják egymást megtáplálva. A kötést módosítani nem tudtam, igy az most a fiókomban pihen.
Szia janocsi


(#) Tom025 válasza red-colt hozzászólására (») Okt 17, 2008 /
 
Végülis ugyanazt mondjuk. A kérdés csak hogy belül jól avagy rosszul van-e kötve a két tekercs egymáshoz, de próbáld ki, nagy bajod nem lehet belőle, főleg ha még azt a bizonyos ajánlott ellenállást is bekötöd. Nekem amúgy 4 fejes motorom volt, és nem is igazán gondolkodtam rajta, hogyan is van az állótekercs összeközösítve, csak bekötöttem és ment szépen.. Hajrá!
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 17, 2008 /
 
Szia Krisz03!
Most, hogy jobban átnéztem a kápeket, a sztátoron van 3 elektrolit kondi, amelyek pozitiv vége mind a "piros" 8. pólusú csati 2. lábára mennek!
Erős a gyanú, hogy ez lesz a Vcc pontja? Alaposan nézd át a nyákot, meg lehet-e találni a GND pontot is rajta. Ha az is megtalálható, akkor 100 k Ohm-on a Vcc-röl már bárhová ráléphetsz, nem lehet semmi baj.
Hali janocsi
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Okt 17, 2008 /
 
Hali!

Lehet valami abban, amit mondasz. Annak a 3db kondinak a negatív fele egyébként a motor tekercseléséhez vezet, külön mindhárom szálhoz, onnan pedig tovább a vezérlő IC-be. Illetve a 3db HALL IC 1-1 lába össze van kötve, és 430 Ohm-on keresztül ugyanoda kapcsolódik, ahova a 3 kondi pozitív fele. Gondolom ez egy felhúzó ellenállás, és tápfeszre megy.
Aztán van még a HALL IC-knek összekötött lába, ez a vezérlő IC-re megy. Ugyanide jön egy dióda katódja, anódja pedig az IC széles kivezetéseire (talán hűtőfelület, talán test, ami a csati 3-as lábához vezet). A HALL-ok többi lába mind külön kapcsolódik a vezérlő IC-re.
Van még az állítólagos tápfeszről egy 100 kOhm-os ellenállás a csati 1-es lábára, majd tovább az IC-be.
A csati 4-ik lába közvetlen az IC-be vezet.
Az 5-6-os láb kizárható, mert a forgórész oldalán lévő tekercs kapcsolódik oda. 7-8-as láb szintén kizárható, mert az meg a panelen kialakított, a forgórész alatt futó "tekercs"-re kapcsolódik.

Egyébként nem tudom mennyire lehet hinni annak a txt-nek, amit csatoltál, de az biztos, hogy az 1-esnek és 5-ösnek nevezett GND nem az, aminek írják, mert még össze sincsenek kötve egymással. Az a Drum FG és Drum PG pedig lehet, hogy a forgórész melletti tekercs lehet?

Mindenesetre én a következőkre jutottam:
A csati 2-es lába a tápfesz, mint ahogy mondtad, a 3-as a test, a 4-es a vezérlés (azért gondolom, hogy ez, mert az 1-es már alapból az állítólagos tápfeszen van 100 kOhm-mal).

Szerinted megpróbáljam ezt a bekötést?
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 18, 2008 /
 
Szia Krisz03!
Alaposan átnézted, azért gondolom hogy meg lehet próbálni.
Mindenképpen tartsd be azt a néhány alapvető szabályt, amely megvédheti az áramkört. (1 soros Ohm-os ellenállás a Vcc-vel sorban, (min. 22 Ohm).
- Először max. 5V DC-ig meg kell győződni, mekkora áram folyik a a 2. láb Vcc, és a 3. láb GND között. Ha itt nincs nagy áramfelvétel, 2-5 mA, akkor lehet emelni a tápfeszt 12V-ig, de itt sem folyhat nagyobb áram mint 10-15mA!
- Ezután bátrabban lehet egy 100 k Ohm-on már a Vcc-röl bárhová kapcsolódni. Ha elindul vigyázz, mert hirtelen nő meg at áramfelvétel.
Próbáld meg, janocsi

(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 18, 2008 /
 
Szia Krisz03!
Még egy gondolat, ha még nem inditottad el!
Találtam más tipusú, de hasonló müködésű vezérlő IC-t, ott a kondik a hall-IC-n nem a Vcc-re mennek. A Vcc egy teljesen független lábon vezet be az IC-be.
Na most ehez mit lehet hozzátenni? Még egy kicsit tanulmányozni kellene a vezérlóket.
Ide rakom az IC adatlapját, (majd alul keresd a rajzát), de ismétlem ez nem u.a, csak hasonló.
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Okt 18, 2008 /
 
Hali!

Most tudtam csak kipróbálni a motort. Képzeld, jó volt az elképzelésem a bekötésről, pörög a motor. De ehhez kellett a Te utánajárásod is. Egy nagy lépéssel kerültem most közelebb az óra elkészítéséhez.
Nagyon szépen köszönöm a segítségedet!

Krisz
(#) red-colt hozzászólása Okt 20, 2008 /
 
Sziasztok!

Nagyon köszönöm mindenkinek a kitartó segítséget, megy a videofej motrom, ráépítettem a propot, és csodálatosan muzsikál(bár a 15ohmos ellenállásom nagyom melegszik). Amint sikerül valami 'szebb' burkolatot ráraknom teszek fel róla képeket.

Üdv red-colt
(#) janocsi válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 20, 2008 /
 
Szia Krisz!
Csak mostanra sikerült kis időhöz jutnom.
Gondolom a tekercsek kötésével már nem lesz ennyi gond. Építsd tovább
Jano
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 20, 2008 /
 
Szia red-colt!
Nagyszerú! Most már be kell állítani a kitöltési tényezőket hozzá, azután ki lehet hagyni az ellenállást is. (Pl.: készenléti 5-10%, üzemi 20-40%) (Tudok olyan beállításról is, ahol a készenléti 3%, az üzemi 5%-on megy).
Szia

(#) red-colt válasza janocsi hozzászólására (») Okt 20, 2008 /
 
Ajjaj! Tudom hogy tudatlan vagyok de azt én hogyan tudom megcsinálni? Ilyet még soha nem csináltam! Tudsz nekem ebben részletesen segíteni?

Köszönöm!
red-colt
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 20, 2008 /
 
Szia red-colt!
Először a bázis.asm programja kell, másodszor a chargen.asm majd harmadsuor a keys.asm. Ha ezek megvannak egy könyvtárban, akkor az MPASM nevű programmal tudod majd lefordítani hex állományra, amit be kell ezután égetni. (Jó lenne a most használt bázis.hex-hez tartozó állományokkal dolgoznod).
A beállításokat a bázis.asm progban kell elvégezni, ahol megkeresed, hol vannak ezek az adatok és módosítod őket. (Kicsit vísszaolvasol a topikban).
Egyelőre ennyi.
(#) janocsi válasza red-colt hozzászólására (») Okt 21, 2008 /
 
Szia red-colt!
A 73. oldaltól tanulmányozd a topikot, és mindenre fény derül.
Hali.
(#) Krisz03 válasza janocsi hozzászólására (») Okt 21, 2008 /
 
Hali!

Először még csak olvasgatom a fórumokat az órával kapcsolatban, nem akarom elsietni a dolgot, így előbb informálódom, aztán fogok neki az elkészítésnek. Itt a HE-n most végeztem a topik végigolvasásával, ezután következik Kaninjo fóruma.
Persze a kíváncsiság hajt engemet is, így szétszedtem a videomotort, hogy megnézzem a fejben lévő álló és forgótekercset. Készítettem róla egy képet (most sajnos csak telefonos képet tudok mutatni).

A forgórészen egyértelműen látszódik mind az 5db tekercs kezdete és vége, a végekre mindegyiknél fehér vezeték kapcsolódik. Ezeket majd a panelen megfelelően összekötöm. Na igen, csak hogyan? 5db-ot nem tudok sorosan+párhuzamosan kötni, így vagy mindet sorbakötöm, vagy 1-et kihagyok, és soros+párhuzamos...

Az állórész kicsit bonyolultabb, mert nem látom, hogy mi hol jön ki. Mérni a szalagkábel két szélén 3-3 láb között tudok. 1.5 és 3 Ohm-ot, illetve 1.5 és 2.5 Ohm-ot mérek. Lehet, hogy sorba kell majd kötni azt a két nagyobb ellenállású részt. De ez így még mindig csak 4db tekercs, ha azt nézem, hogy az a másfél Ohm 1db-nak felel meg. Lehet, hogy szakadt az ötödik...

Még valami. Nem akartam kiforrasztani a forgórész tekercseinek egyik kivezetését sem, hogy mikrométerrel megmérjem az átmérőjét, de tolómérővel nem valami pontosan, de 0.1mm-t mérek. Tudom, írtátok többen is, hogy gond nélkül el tudja árammal látni a propellert, de úgy emlékszem nem esett szó az átmérőkről. Vicsys cikke is 0.2-0.4mm-es huzalt ajánl. Na mindegy, nem aggódom, mert tudom, hogy több óra is készült már itt video motorral.

Majd jelentkezem még, ha valahol megakadok.

Üdv
Krisz
(#) kaninjo válasza Krisz03 hozzászólására (») Okt 21, 2008 /
 
Üdv!

Éppen a napokban vettem erőt magamon, és újítottam fel az órámat... Lecseréltem a folyamatosan csapágy gondokkal kűzdő PC-s ventillátor motort video-motorra.
Egy régi 2 fejes motor, a két tekercs sorba kötve. Primer oldalon 14V-al táplálva, a szekunderen nem esik a feszültség 11V-nál alább, teljes terhelésen sem.

Egy kérdés: a külső körös mperc mutató programjában sikerült valakinek a LED "dadogását" megszűntetni? Többször is próbáltam, de nem akar összejönni .
(#) red-colt válasza janocsi hozzászólására (») Okt 21, 2008 /
 
Szia Janocsi!

Nagyon köszönöm, nem tűnik túl bonyolultnak. Sajnos az égetőmet otthon hagytam a 7végén és csak lehet hogy 2 hét mulva jutok ujra haza. Addig standby-ba kell tennem a munkát úgy tűnik.

Üdv red-colt
(#) janocsi válasza kaninjo hozzászólására (») Okt 22, 2008 /
 
Szia Kaninjo!

A PIC-programhoz nem sokat tudok szólni, ezért én "kivűlről" kerestem rá megoldást . Itt egy 4.7 K Ohm jön a PIC 13. lábról a meghajtó tranyó bázisára. Erre a pontra tettem egy 4.7 mikrós elektrolit kondit, és a "pislogás" sokat enyhült ezután. Próbáld ki.
janocsi.
(#) janocsi válasza kaninjo hozzászólására (») Okt 22, 2008 /
 
Szia Kaninjo!
- Elnézést! A PIC 18. lábáról jön... (Lehet hogy nagyobb kondit is elbír?).
janocsi
(#) kaninjo válasza janocsi hozzászólására (») Okt 22, 2008 /
 
Szia Janocsi!

Erre nem gondoltam. Mindenképpen ki fogom próbálni!

Most próbaképpen beállítottam a progit, hogy ha a digitális dátumkijelzés be van kapcsolva, ne "szinkronizálja" a kijelzést (az az időzítési érték marad folyamatosan, ami a dátum bekapcsolása előtt volt). Úgy tűnik, hogy a fototranzisztor nem ad eléggé határozott megszakítást. Most nem pislog a mperc mutató. Feltöltöm a progit, ha esetleg valaki ki szeretné próbálni (F628-ra, a 2 LED-es változat). A dátumkijelzés bekapcsolása előtt várjátok meg, míg stabil lesz a fordulatszám.

Mivel csak próba, ezért van némi gond vele: standby után nem indul el a kijelzés, csak ha a digit.dátumot kikapcsoljuk (ill. leállításkor nem szűnik meg a kijelzés).

Kíváncsi vagyok, mik a tapasztalatok. Ha valakinek PC-s venti motorral szerelt van, és nem gond lecserélni a programot, szívesen venném, ha kipróbálná és leírná, mit tapasztalt!

Üdv.:Kaninjo
(#) tony994 hozzászólása Okt 22, 2008 /
 
Sziasztok!


Annyi lenne a kérdésem hogy az én prop clockom mikor bekapcsolom villog a szöveg (távírányítóm nincs hogy kikapcsoljam )Valaki tudna csinálni egy ojan .hex filét amibe nincs energiatakarékos mód és csak szövegkíírásra lehessen használni?Tehát mindent ami nemkell kiszedné belölle (pl:energiatakarékos mód,óra funkció iesmi)....



Üdv:Tony994
(#) tony994 válasza kaninjo hozzászólására (») Okt 22, 2008 /
 
Szia kaninjo!



Rakd fel a .hex fliét és kipróbálom a programodat!
Következő: »»   48 / 489
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem